• J.Brekeveld
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-02 20:13
Hallo mede tweakers

ik heb een persoonlijke financiële beleggers vraag.

Voor een management Buy-In heb ik geld kunnen lenen bij een familielid tegen 4% rente die ik maandelijks aflos. Met het daaruit jaarlijkse dividend die voortvloeit uit de MBI los ik het geleende bedrag versnelt af. De prognoses zijn goed en verwacht juli de lening volledig af te kunnen lossen

aan de andere zijde heb ik ook maandelijks een bedrag geïnvesteerd in aandelen (ETF, Vangguard, AEX, S&P en nog een klein deel (15%) in BTC

Mijn vermogen in mijn aandelen portefeuille is nu groot genoeg om de lening af te kunnen betalen, Maar aangezien alles nu laag staat lijkt mij het verkopen van de aandelen geen optie.

Ik zit nu in twijfel, zal ik maandelijks de lening aflossen of door gaan met mijn strategie.(een beetje van beide). De aandelen staan laag wat nu kansen bied.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:11
J.Brekeveld schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:49:
Hallo mede tweakers

ik heb een persoonlijke financiële beleggers vraag.

Voor een management Buy-In heb ik geld kunnen lenen bij een familielid tegen 4% rente die ik maandelijks aflos. Met het daaruit jaarlijkse dividend die voortvloeit uit de MBI los ik het geleende bedrag versnelt af. De prognoses zijn goed en verwacht juli de lening volledig af te kunnen lossen

aan de andere zijde heb ik ook maandelijks een bedrag geïnvesteerd in aandelen (ETF, Vangguard, AEX, S&P en nog een klein deel (15%) in BTC

Mijn vermogen in mijn aandelen portefeuille is nu groot genoeg om de lening af te kunnen betalen, Maar aangezien alles nu laag staat lijkt mij het verkopen van de aandelen geen optie.

Ik zit nu in twijfel, zal ik maandelijks de lening aflossen of door gaan met mijn strategie.(een beetje van beide). De aandelen staan laag wat nu kansen bied.
Zit je voor de lange termijn? Dan zou ik zeggen time in the market beats timing the market.
Waarom staan de aandelen laag? Gaan ze binnenkort omhoog of staan ze misschien toch nog te hoog? Als je daar met zekerheid antwoord op kan geven dan stel je natuurlijk niet deze vraag op een forum als tweakers.
Beleggen is dus, voor de meeste mensen, niet een kwestie van snel veel geld verdienen maar van op de lange termijn meer geld "verdienen" dan je met een spaarrekening zou doen.

Kortom: je plan was maandelijks aflossen dus blijf daarbij.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou denk ik beetje van beide doen, maar wel focus op aflossen. Ja historisch is rendement van de beurs hoger geweest. Maar risicovrij 4% rendement? Daar zou ik voor tekenen.

Overigens ook, aandelen staan laag? Er is wat gedaald, maar ik zou ze zeker niet laag noemen. (Wie weet stijgen ze nog wel heel stuk de komende jaren hoor, maar laag is anders).

[ Voor 69% gewijzigd door Sissors op 10-09-2022 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:42
Aandelen staan juist veel hoger dan een paar jaar geleden, dus wat zou je kiezen als instapmoment?

Zonder iets te weten over je persoonlijke situatie, financiën, doelen en andere omstandigheden kunnen we niet zoveel. Qua mindset is schuldenvrij zijn fijn, de wereldeconomie is zeer onrustig en je weet nooit wat aandelen gaan doen, dus vanuit deze logica zou aflossen de beste keuze zijn.

1 opmerking, je kunt niet investeren in BTC, slechts geld inleggen in de hoop dat het meer waard wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:38
Voor mij zou het feit dat het geld bij een familielid geleend is de doorslag geven om snel af te lossen.