CPU: i7 9700 8-Core .
COOLER: NOCTUA NH-D15
GPU: RTX 2070 SUPER TWIN X2 OC.
MB: Gigabyte B360M AORUS GAMING 31.
BIOS: F15
RAM: 16GB Kingston DDR4 2400.
Voeding: CORSAIR 650W TX650M ATX Semi-Modular (80+Gold)
Probleem: CPU bottleneck. In windows intel CPU Boost is 4700MHZ, zoals het hoort bij deze CPU. Maar in
games lijkt de boost gecapped te worden naar 3900MHZ. In games die zwaar zijn voor CPU
verlies ik hierdoor tot 35% FPS terwijl GPU ver onder 100% utilisatie blijft. In een aantal games
gaat Coreclock weer omhoog naar 4600 of 4700 MHZ in pause menu.
Aangezien ik voornamelijk race simulaties speel is FPS erg belangrijk.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd dit te verhelpen, via hulp online en via sim race fora, maar helaas, nog geen oplossing gevonden. Hieronder wat ik heb gedaan:
-Windows Energie Schema: "Topprestaties", Minimale processor status: 100%, Maximale processor status:
100%, Koelbeleid: Actief.
-BIOS 1:CPU EIST Function - disable Intel Speed Step Technology
2:Race to HALT (RTH) - disable CPU power saving
-Dedicated Fullscreen, windowed mode etc.
-Instellingen simulator aanpassingen. Maakt ook niet uit omdat bottleneck bij CPU blijft liggen ongeacht the
grafische instellingen.
-Via Intel Extreme Tuning Utility verschillende settings geprobeerd.
Wat opvalt, in IETU krijg ik een Current/EDP limit throttling waarschuwing. Ik heb geprobeerd dit op te lossen maar dat is ook niet gelukt. Coreclocks 4700MHZ is de Current/EDP limit throttling 100% maar als ik energiebesparings schema gebruik en de Coreclocks naar onder 1100GHZ zakken blijft deze 100%. Terwijl Package TDP ver verwijderd is van het maximum.
Ik heb 4 plaatjes bijgevoegd. 1x Assetto Corsa Competizione op "pauze", CPU 4600MHZ, 1x Assetto Corsa Competizione, zelfde frame, maar nu unpaused, CPU zakt naar 3900MZH (1 of 2 cores iets hoger, maar die zakken ook naar 3900MHZ. 1x Bios settings en 1x Logging van Intel Extreme Tuning Utility (default CPU settings)
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Wat het zou kunnen oplossen? Heeft een schone windows install zin? (doe ik uiteraard liever niet voor niets). Kan het een MB of Power issue zijn?
Alle hulp is welkom en wordt zeer, zeer gewaardeerd!!
:strip_exif()/f/image/QgeIBEh5q2OCLQ4xHBr28cBh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9AdvPIvQMcfujbFEf2kR1BIM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oxwukser3YRNzGF6JsHUjKMm.jpg?f=fotoalbum_large)
COOLER: NOCTUA NH-D15
GPU: RTX 2070 SUPER TWIN X2 OC.
MB: Gigabyte B360M AORUS GAMING 31.
BIOS: F15
RAM: 16GB Kingston DDR4 2400.
Voeding: CORSAIR 650W TX650M ATX Semi-Modular (80+Gold)
Probleem: CPU bottleneck. In windows intel CPU Boost is 4700MHZ, zoals het hoort bij deze CPU. Maar in
games lijkt de boost gecapped te worden naar 3900MHZ. In games die zwaar zijn voor CPU
verlies ik hierdoor tot 35% FPS terwijl GPU ver onder 100% utilisatie blijft. In een aantal games
gaat Coreclock weer omhoog naar 4600 of 4700 MHZ in pause menu.
Aangezien ik voornamelijk race simulaties speel is FPS erg belangrijk.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd dit te verhelpen, via hulp online en via sim race fora, maar helaas, nog geen oplossing gevonden. Hieronder wat ik heb gedaan:
-Windows Energie Schema: "Topprestaties", Minimale processor status: 100%, Maximale processor status:
100%, Koelbeleid: Actief.
-BIOS 1:CPU EIST Function - disable Intel Speed Step Technology
2:Race to HALT (RTH) - disable CPU power saving
-Dedicated Fullscreen, windowed mode etc.
-Instellingen simulator aanpassingen. Maakt ook niet uit omdat bottleneck bij CPU blijft liggen ongeacht the
grafische instellingen.
-Via Intel Extreme Tuning Utility verschillende settings geprobeerd.
Wat opvalt, in IETU krijg ik een Current/EDP limit throttling waarschuwing. Ik heb geprobeerd dit op te lossen maar dat is ook niet gelukt. Coreclocks 4700MHZ is de Current/EDP limit throttling 100% maar als ik energiebesparings schema gebruik en de Coreclocks naar onder 1100GHZ zakken blijft deze 100%. Terwijl Package TDP ver verwijderd is van het maximum.
Ik heb 4 plaatjes bijgevoegd. 1x Assetto Corsa Competizione op "pauze", CPU 4600MHZ, 1x Assetto Corsa Competizione, zelfde frame, maar nu unpaused, CPU zakt naar 3900MZH (1 of 2 cores iets hoger, maar die zakken ook naar 3900MHZ. 1x Bios settings en 1x Logging van Intel Extreme Tuning Utility (default CPU settings)
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Wat het zou kunnen oplossen? Heeft een schone windows install zin? (doe ik uiteraard liever niet voor niets). Kan het een MB of Power issue zijn?
Alle hulp is welkom en wordt zeer, zeer gewaardeerd!!
:strip_exif()/f/image/QgeIBEh5q2OCLQ4xHBr28cBh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9AdvPIvQMcfujbFEf2kR1BIM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oxwukser3YRNzGF6JsHUjKMm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sBqsLCL0WBBts8LcnmwXuQL3.jpg?f=fotoalbum_large)