Aanschaf zonnepanelen 1 of 3 Fasen aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilwil
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-02-2024
Hallo allen,

Ik probeer een juist besluit te nemen bij aanschaf van zonnepanelen of het noodzakelijk is om de huisinstalatie huidig 1 fase met 35 Amp, te laten verzwaren en zekeringkast de automaten te laten verdelen over 3 fasen +3x 25A) .
De aanbieders van zonnepanelen hebben daar geen eenduidige mening over.

Mijn beredenering:

Stel de zonnepanelen leveren bij een ideale situatie 5kW aan ( ca 5500 WP toaal aan opbrengst zonnepanelen ) . Zover ik weet is de max spanning ca 250 Volt wat uit de omvormer (of micro omvormers) komt en de netspanning is 220 Volt , dan is berekende ampère toch veel te hoog
5000 W : 30 V = 167 A , dat kan natuurlijk niet aangezien er zekering van 25 A vast zit aan de zonnepanelen installatie.

Graag hulp waar hier mijn denkfout zit . (voor mij zelf vergelijk de installatie met een acculader op een accu die geladen wordt)

De ene aanbieder geeft aan dat 1 fase met 25 A zekering ruim voldoende is en de ander vind bij dit vermogen het te kritisch en raad dus verzwaring aan.

Wie helpt mij met een duidelijk antwoord hoe ik een goed besluit kan nemen en waarom

Bedankt alvast Wil

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
5000 / 230v = 22A

Past dus makkelijk op een 35A aansluiting.

Verzwaren is hiervoor dus niet nodig.

Mocht je in de nabije toekomst wel voor verzwaring willen gaan (door EV, warmtepomp, inductiekoken, etc) dan is het wel beter om je PV ook op 3 fase te hebben.

[ Voor 118% gewijzigd door Sethro op 09-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:23
Je denkt stringzijdig. Dat is 30V per paneel, met 14 panelen in serie kom je dus op 420V... En een stroom van iets van 13A.

Bij microomvormers dient dit in minimaal 2 'trunk' kabels uitgevoegd te worden volgens voorschrift van de bekende micro-omvormer fabrikanten.

5kW / 22A kan veilig afgezekerd worden. Wel met minimaal 4mm² bedrading.

Echter: loopt bij jouw de netspaning hoog op, dan wil je 3 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ]-[
  • Laatst online: 27-10-2023

]-[

Net als wilwil ben ik mij aan het oriënteren op aanschaf van zonnepanelen.

Wat betreft zijn vraag lijkt mij de reactie van Sethro correct: vermogen (Watt) = spanning (Volt) x stroom (Ampere). Ik neem aan dat een omvormer altijd de spanning (moet) leveren die door de netleverancier wordt geleverd, wat doorgaans 230 V is.

Wat betreft '1 of 3 fasen aansluiting/omvormer' vraag ik mij nu wel iets af wat ook invloed zou kunnen hebben op mijn keuze.

Op welke manier wordt de geleverde energie van de zonnepalen/omvormer verdeeld over de groepen/fasen?

Ik kan mij zo voorstellen dat een 1-fase omvormer zijn energie afgeeft aan een FASE en dat dus alle(en) groepen op die fase van de zonne-energie gebruik kunnen maken. Bij een 1 fase installatie is dat dus prima geregeld (verdeeld).

Wat gebeurt er dan met de energieverdeling als een 1-fase omvormer wordt aangesloten op een 3 fase installatie? Dan zal, volgens mij, slechts 1 fase gebruik kunnen maken van de zonne-energie. En dat weer zou betekenen dat als bijvoorbeeld de omvormer op fase L2 is aangesloten en de wasmachine op fase L3, de wasmachine GEEN zonne-energie kan gebruiken! Dan moet er dus dure energie van de leverancier ingekocht worden terwijl de omvormer energie terug levert aan dezelfde leverancier voor een (veel) lagere prijs.

Even doorredenerend kom ik tot de voorzichtige conclusie dat het verstandig is om altijd een 3 fasen omvormer toe te passen (ongeacht de capaciteit). Maar ik weet (nog) niet hoe omvormers omgaan met de verdeling van zonne-energie. Zal zo'n omvormer de energie eerst verdelen over alle fasen (en dus alle groepen) en pas als er geen voldoende verbruikers de energie gaan terug leveren aan de leverancier?

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-05 18:08
]-[ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:41:

Op welke manier wordt de geleverde energie van de zonnepalen/omvormer verdeeld over de groepen/fasen?

Wat gebeurt er dan met de energieverdeling als een 1-fase omvormer wordt aangesloten op een 3 fase installatie? Dan zal, volgens mij, slechts 1 fase gebruik kunnen maken van de zonne-energie. En dat weer zou betekenen dat als bijvoorbeeld de omvormer op fase L2 is aangesloten en de wasmachine op fase L3, de wasmachine GEEN zonne-energie kan gebruiken! Dan moet er dus dure energie van de leverancier ingekocht worden terwijl de omvormer energie terug levert aan dezelfde leverancier voor een (veel) lagere prijs.
Een meter gaat alles van de fases optellen of aftrekken en kijkt dan naar het geheel.

Je hoeft dus niet in te kopen op fase 1 voor €1,10 en terug te leveren op fase 2 voor €0,09

• ]-[

]-[

Bedankt voor je snelle reactie Volkerk.
Ik had geen rekening gehouden met de wijze waarop de meter werkt (ik wist ook niet hoe die werkt).

In mijn beschreven voorbeeld gaat de meter dus het actuele verschil tussen verbruik en terug leveren 'gladstrijken', ongeacht de fase.
Als de wasmachine in een uur tijd 500 kW verbruikt op L2, de omvormer 100 kW levert op L3, dan zal de meter (en dus de factuur van de leverancier) vertellen dat er 400 kW is verbruikt en 0 kW is terug geleverd.

Voor alle duidelijkheid even samengevat:
- Dit heeft niets te maken met saldering want daar gaat het alleen over het overschot aan energie dat wordt terug geleverd (over alle fases gemeten). Daar is in mijn voorbeeld geen sprake van.
- Er wordt op technisch vlak wel degelijk energie terug geleverd (op L3) maar de meter compenseert het actuele verbruik met de actuele terug levering over alle fasen.

Het is mij nu duidelijk dat een 1-fase omvormer volstaat in mijn geval: toekomstig een 3 fasen (3 x 25 A) installatie met een PV installatie met 9-12 panelen, ofwel 2223-2964 kWh, ofwel 9,7 - 12,9 A).

mvg, ]-[enk

• wilwil
hier is wilwil,

er is heel wat info nu hier binnen gekomen , maar ik heb nog steeds geen antwoord hoe nu het opgewekte vermogen stel 5 kW met welk Ampèrage het Net ingaat er vanuit gaan dat de omvormer een spanning heeft van 250 Volt en het Net 230 Volt , kan mij iemand dat uitleggen. ?
Doel is om te begrijpen hoe je met 25 A zekering "gemakkelijk 5kW vermogen aan het Net kan leveren , om een wijs besluit te nemen of 1 fase voldoende is of 3 fasen ombouw (kosten ++) noodzakelijk is

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-06 07:48
@wilwil 5000Watt/250Volt is 20Ampere.
1 Fase werkt prima in jou situatie, mits de installateur geen pannenkoek is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• wilwil
hallo Lardman,

bedankt voor het antwoord , maar leg mij nu eens uit hoe het zit met dat amperage , je deelt 5000 door 250 Volt maar ik denk dat het om het spanningsverschil gaat tussen 250 en 230 Volt .

Ik blijf het vergelijken met een auto acculader met 14 Volt laadspanning op een accu die 12 volt heeft , dan is het spanningsverschil toch maar 2 Volt ?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Omvormer houdt gewoon de netspanning aan. Dat kan vanalles zijn, nl 230V+/-10%.
Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom.

• ]-[

]-[

wilwil schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:09:
hier is wilwil,
...
Doel is om te begrijpen hoe je met 25 A zekering "gemakkelijk 5kW vermogen aan het Net kan leveren , om een wijs besluit te nemen of 1 fase voldoende is of 3 fasen ombouw (kosten ++) noodzakelijk is
De omvormer 'volgt' dus altijd de netspanning.
Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat de netspanning +/- 230V is maar als het +/- 10% mag afwijken heb je het dus over netspanningen tussen 207V en 253V.

Je vaste gegeven hier is de zekering. Die smelt (of schakelt uit) bij een stroomsterkte van meer dan 25A.
Bij 207V is dat als je meer vermogen levert (of gebruikt) dan 207*25 = 5175 Watt.
Bij 230V is dat als je meer vermogen levert (of gebruikt) dan 230*25 = 5750 Watt.
Bij 253V is dat als je meer vermogen levert (of gebruikt) dan 253*25 = 6325 Watt.

Als gezegd, ik heb nog nooit afwijkende netspanningen gemeten, maar je weet tegenwoordig maar nooit.
Om nu te zeggen dat 5000W leveren 'makkelijk' is lijkt mij wat overdreven, je zit met 5000W bij 207V op 96,5% van het maximum, bij 230V op 85%. Ik zou mij hiermee wel op mijn gemak voelen.

Hope this helps. :)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58

The Wizard

Moderator Mobile
De omvormer zal een iets hogere spanning afgeven. Om te kijken of het netwerk al redelijk belast is bij jou in de buurt kan je spanning even meten als de zon vol schijnt. Is dut onder de 245 V, dan zit je mooi safe.

Ik heb hier al jaren een 5 kW omvormer hangen achter een 20A groep, nooit geen problemen gehad. Ik heb trouwens een all-electric huis op 1x 40A, nog nooit problemen gehad. Je hebt bij slim plannen echt geen 3x25 nodig. Ga je echter een EV laadpaal aanschaffen dan zou ik wel 3x25 A aanraden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1