Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:43
Ik heb offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen.
Een bedrijf heeft 2 offertes opgesteld.
Panelen zijn hetzelfde, alsook de opstelling van de panelen zijn in beide offertes hetzelfde, enkel de omvormer en de aansluiting van de panelen verschilt.
Ik heb zelf al wat uitleg gevraagd aan de verkoper, en het voelt toch meer aan als een verkooppraatje dan een echte technische uitleg
Het verschil in de omvormers is dat SE met optimizers gaat werken, waardoor elk paneel in de kring tot zijn maximale opbrengst wordt gestuwd.
SE zijn kringen op de 3fase 10K moet minstens uit 16 panelen bestaan, vandaar 1 string. Die vangt dat dus op door de optimizers, ook de verschillende oriëntaties.
Qua rendement ga je bij SE dus iets beter zitten

Bij de Huawei omvormer is het wel mogelijk om met 2 kringen te werken. Met name dan 1 kring per oriëntatie. Concreet hier dus 1 kring van 9 panelen, en 1 kring van 16. Dit maakt dat de kringen elkaar niet gaan beïnvloeden.
Nu ik denk dat men heeft mistelt bij de Huawei, want ik 15 panelen in de ene oriëntatie, en 10 panelen in de andere.
In de 2 offertes gebruiken ze dezelfde opbrengst. Dus het rendement kan ik dus niet vergelijken tussen de 2 omvormers.

Regio
Kasterlee, België (Antwerpse Kempen)

Aansluiting op het net
3-fasig

Panelen
25 x Qcells. Peak DUO ML-G11+ (395Wp)

Opstelling panelen
Alles op plat dak
• 1. 12x oriëntatie 149° met hellingshoek 15° (3 rijen van 4)
• 2. 3x oriëntatie 144° met hellingshoek 16° (1 rij van 3l)
• 3. 2x oriëntatie 238° met hellingshoek 15° (1 rij van 2)
• 4. 8x oriëntatie 240° met hellingshoek 14° (4 rijen van 2)

op het dak is aanwezig : schoorsteen, lichtkoepel, zonneboiler (geel aangeduid)
Eerste afbeelding is Googlemaps. Het geeft niet echt een mooi beeld, maar is wel noordgeoriënteerd.
Afbeelding 2 is een oude luchtfoto, die is wel niet noord-georiënteerd. Er is later nog verbouwd (1 + 3 is opgetrokken en is platdak), die coniferen op de perceelsgrens zijn verdwenen. Die beuk staat er nog wel (linkeronderhoek)
Afbeelding 3 is de voorgestelde indeling van de panelen. De bouwvolumes met schuine daken hebben ze niet meegenomen in hun schets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyQb5Zp8mISEluQylqHGkgr-89g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9PYR5xaLa5wWId5DvbRXtq5R.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQdpKHSHG0RmPXO9GFsiiqFF2nQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vE9KtTITD1yDiUSG9nyDoNEs.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCnmwYg6PjtULZf7XqgCHtM5CQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kHyEuszo4X8O0EOVBIOZHSI0.jpg?f=user_large

Dan de verschillen tussen de offertes.
offerte 1
• omvormer : SolarEdge 10K
• 1 string met 25 optimizers S440 (dus alle panelen op 1 string)
• 1,37€/Wp (btw excl)
• Prijs BTW incl : €14.348

offerte 2
• omvormer : Huawei Sun2000-10KTL-M1
• momenteel 1 string, maar zou ook gesplitst kunnen worden in 2 strings. Geen optimizers
• 1,24€/Wp (btw excl)
• Prijs BTW incl : €13.031

verbinding
De SolarEdge heeft een ethernetpoort, op de plaats van installatie is een ethernetkabel beschikbaar. De Huawei werkt wireless via een dongle. Wireless is niet overal in huis even goed beschikbaar. Alle plafonds bestaan uit gewapend beton. Stalen balken her en der. Een deel van de gevels zijn bekleed met zink. De plaats van installatie is het verst gelegen van huidig geïnstalleerde AP's. Er is een ethernet aanwezig, dus een nieuw AP kan geïnstalleerd worden, maar dit zijn bijkomende kosten.

Vraag
Wat is best te kiezen, de optie met optimizers en de SE-omvormer of de Huawei?
En bij de Huawei, 1 string, of 2 stringen (per oriëntatie)?
Het prijsverschil is niet noemenswaardig groot, en daar moet ik het niet voor laten.
Opzoekingen over de SE, geven aan dat je een minimumvoltage moet halen, wil de installatie gaan werken. Verder vind ik veel slechte reviews van de laatste maanden van defecte omvormers, redelijk snel na installatie. Kan natuurlijk een vertekend beeld geven, mensen die tevreden zijn laten niet zo snel een online review achter.
De Huawei omvormer is dan weer geschikt om later een thuisbatterij op aan te kunnen sluiten. Dit zie ik nog niet direct gebeuren. Doch dit kan veranderen door de plannen die de regeringen hier hebben in België.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij weinig diffuse schaduw (lees bomen, verre objecten) is er weinig voordeel te halen met SolarEdge, en dan zou de accu voorbereiding wel een redelijk voordeel zijn. Met SolarEdge zou je een redelijke bak extra kwijt zijn.
Arator schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:26:
Opstelling panelen
Alles op plat dak
• 1. 12x oriëntatie 149° met hellingshoek 15° (3 rijen van 4)
• 2. 3x oriëntatie 144° met hellingshoek 16° (1 rij van 3l)
• 3. 2x oriëntatie 238° met hellingshoek 15° (1 rij van 2)
• 4. 8x oriëntatie 240° met hellingshoek 14° (4 rijen van 2)
Plat dak wordt normaal op 13 graden gelegd (landscape). Hoezo de kleine verschillen in oriëntatie en helling?

Waarom geen Oost-West dakjes opstelling ? /\/\ ?
Dan past er vaak meer voor meer opbrengst; tenzij je budget beperkt bent of er niet meer dan 10-15% extra op het dak blijkt te passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 09-09-2022 19:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Ik krijg de neiging een echt Oost-West systeem met diagonaal geplaatste 'dakjes' voor te stellen.
Dan houdt je wat snippers dakvlak over, maar dat heb je met ZO en ZW opstellingen ook tussen de rijen.
Echter, dan heb je wel een tekening (met maatvoering) nodig om te zien welke dakvlakken ook dezelfde hoogte hebben.

Echt O-W is zuinig met montagemateriaal.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
@FD2 Een zuivere oost-west opstelling is niet mogelijk. Achter dakvlak 1 is er een hoger en dieper (vanaf het straat bekeken) appartement gebouwd. Die neemt de (laat-)avondzon weg.
Dakvlak 3 is 1,87m breed. Ik vermoed dat dit te smal is voor een dakje. Dit is eigenlijk maar een doorgang naar het nieuwe stuk onder dakvlak 1.
Bij dakvlak 2 komt men onder/tegen de zonneboiler als men de panelen daar oost-west zou plaatsen.
Dakvlak 4 zou dan de schaduw krijgen vanaf het oosten van de schoorsteen en de zonneboiler.

@Ronald die verschillen in oriëntatie en hellingshoeken ga ik navragen. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
@Ronald Ik heb al antwoord gehad. De verschillen in oriëntatie per opstelling alsook de hellingshoek komen blijkbaar voort uit het slecht tekenen van het bouwvolume in de schets. Blijkbaar zou het programma een lichte afwijking in een lijn dan al aanpassingen doen qua oriëntatie en hellingshoek.
Beide opstellingen krijgen dezelfde oriëntatie.
Men werkt met een prefab systeem om de panelen op te leggen, Fastfix Fusion, dus sowieso allemaal dezelfde hellingshoek. Online kan ik vinden dat dit systeem vast op 13° staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik moet moeite doen om bij mijn tekeningen dergelijke afwijkingen te krijgen, maar goed... Prima...

Voor 10kW systemen vind ik beide opties niet echt voordelig... Wel technisch okay.

Weeg voor jezelf af:
nog een optie zoeken.
accu voorbereid
duurder, qua opbrengst minimaal beter (3%?) en geen accu voorbereiding?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1