architraaf aanpassen of vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Over een tijdje (duurt nog wel even, maar in mijn hoofd ben ik er al heel druk mee bezig) krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en dan komt er meteen een stucadoor die de hele woning glad gaat stucen.

Hij heeft aangegeven dat hij ongeveer 8mm tot 1cm moet stucen (aangezien dat de minimum voorgeschreven dikte van MP75 is).

Nu zat ik eens goed te kijken en denken, en toen viel me op dat als de muur ongeveer 1cm wordt opgedikt, deze gelijk komt te liggen met de deurkozijnen / architraven. (zie foto).
Los daarvan, viel me toen ineens op dat de plint onder de architraaf doorloopt, en nu ik dat eenmaal gezien heb vind ik dat echt heel lelijk. Daar komt nog eens bij dat de stucadoor aangaf dat het mooiste zou zijn als alle plinten eerst van de muur gingen, dus dat doe ik dan maar.

Er zijn nu meerdere dingen die door mijn hoofd gaan:
- De stuclaag komt gelijk te liggen met de architraaf. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi, ik denk dat dat een hele mooie strakke uitstraling heeft. De stucadoor gaf zelf al aan dat hij alle naadjes ging insnijden en kitten, dus over scheuren maak ik me niet druk.
- Terugplaatsen van de plinten onder de architraaf is niet echt een optie, omdat de muur nu 1cm uitsteekt, dus de plinten ook 1cm naar voren komen.
- Als de plinten eraf gaan kan ik de architrafen "repareren" aan de onderkant door er een klein stukje bij te lijmen. Met wat plamuurwerk en goed opnieuw schilderen moet dat wel onzichtbaar lukken.
- Ik kan ook vooraf de architrafen verwijderen. Na het stucen zou ik nieuwe moeten halen en monteren. Maar wel met de uitdaging dat ik het dikteverschil tussen kozijn en stuclaag moet repareren.

Wat is wijsheid in deze?

2 funda foto's om het probleem zichtbaar te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ridv-dK-NLu0-EZrTB1vTGUANKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myKFwnYw4fnecXDDKBUzhM6m.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3ZT8D0gCuCBCVRe3yUGzjHDXBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQSkff4eELDt3lEanh7ljb49.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:13
Waarom zo dik stuccen? De muren lijken vrij vlak dus waarom niet filmen/dunner stuccen met ander stuc middel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Roeland schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:45:
Waarom zo dik stuccen? De muren lijken vrij vlak dus waarom niet filmen/dunner stuccen met ander stuc middel?
Is nu spachtelputz, de stucadoor gaf aan dat hij "altijd" met MP75 werkt en die minimaal 8mm doet (iets minder kon, maar niet veel dunner).

Er zijn ook wanden die al wel soort van glad zijn, die worden alleen met fix&finish gedaan

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou logischer vinden om alles met dunpleister te doen. Evt voorafgaand even schuren om grootste oneffenheid eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ConQuestador schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:48:
[...]

Is nu spachtelputz, de stucadoor gaf aan dat hij "altijd" met MP75 werkt en die minimaal 8mm doet (iets minder kon, maar niet veel dunner).

Er zijn ook wanden die al wel soort van glad zijn, die worden alleen met fix&finish gedaan
Door dezelfde stucer?

Raar verhaal. Spachtelputz smeer je op zich redelijk makkelijk dicht zonder al teveel extra mm's. Weet dat het momenteel niet makkelijker is, maar ik zou op zoek gaan naar een ander als ie weigert. Er zijn nogal wat verschillende spullen met verschillende eigenschappen. Het juiste spul voor de klus lijkt me wel iets waar een goede stucer raad mee zou moeten weten.

Als je het gelijk smeert met de kozijnen heb je daarna een enorme klus aan het ophogen van alle kozijnen. Een vlakke overgang tussen wand en kozijn lijkt misschien strak. Maar je zult zien dat niet al je kozijnen recht zitten over de hele lengte. En sowieso wordt het kitten er niet makkelijker van.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 09-09-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Als ik zelf google dan vind ik toch veelal dat spachtelputz echt wel een dikkere laag nodig heeft om strak af te werken, bijvoorbeeld:
https://www.klusidee.nl/F...seren-spachtelputz.68469/

Verder moet er in totaal 250m2 gestuct, en 250m2 gefinished worden (totaal 500m2 dus). Alles "spuitklaar" en daarna ook nog gespoten worden in kleur. Alles door 1 partij uiteraard zodat je geen vingertjes wijzen kan krijgen.

Ik heb in de (vrij ruime) omgeving slechts een stuk of 10 stucadoors kunnen vinden die dit konden aanbieden. Allemaal gemaild, slechts enkele reacties gehad. Nu "eventjes" een andere stucadoor vinden zie ik echt niet zitten, het vastleggen van deze heeft me al genoeg hoofdbreken gekost.

Verder kan ik wel gaan hameren dat het dunner moet, maar dunner dan 4mm zal het niet worden.

Los daarvan: Uiteraard kan ik hem gaan vragen of hij het toch iets dunner op zet, of eventueel MP75 dunpleister gebruikt, deze is vanaf 2mm. Lijkt helemaal niet meer te bestaan? Alleen rotband lijkt vanaf 5mm te kunnen. Alleen mag je op een gegeven moment ook wel uitgaan van de kennis van een expert toch? Als die zegt dat 8mm "nodig" is, wie ben ik dan om het beter te weten.

Extra aanvulling: Alle stucadoors die wel reageerden, gaven allemaal in de offerte aan dat ze met MP75 aan de slag gingen, zelfs nadat ik aangaf in de offerteaanvraag dat mijn inschatting was dat 3 a 4mm genoeg was.

Nog een extra aanvulling:
- Na de MP75 komt er ook nog een hele dune laag Knauf topfinish op, voor het superstrakke resultaat.
- De stucadoor gaf aan dat hij wel dunner kon gaan dan 8mm, maar dat de "garantie" van Knauf dan niet geldig was, het was dus op mijn eigen risico zeg maar. Op internet lees ik veelal dat men 5mm als echte minimum voor MP75 aan houdt.
- De reden dat al die stucadoors MP75 roepen is natuurlijk omdat dat een machine pleister is. Ze hebben geen zin om met de hand 250m2 pleister aan te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door ConQuestador op 09-09-2022 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:08

MLLL

Palm Treo 650

Mooiste is plinten en architraven eraf halen en vervolgens hardhouten latjes van 8mm op het kozijn maken.
Noemen ze ook wel smeerlatten

[ Voor 18% gewijzigd door MLLL op 09-09-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
MLLL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:14:
Mooiste is plinten en architraven eraf halen en vervolgens hardhouten latjes van 8mm op het kozijn maken.
En na het stucen de smeerlatten eraf en hoe afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
MLLL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:14:
Je bedoelt als verdikking/verhoging? Lastige is wel dat je die latten er waarschijnlijk niet echt netjes af krijgt, dus vervolgens herstellen best wat tijd kost (plamuren van nare hoekjes, opnieuw verven van hele kozijn, en misschien ook deur als er al verkleuring was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:08

MLLL

Palm Treo 650

ConQuestador schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:17:
[...]

En na het stucen de smeerlatten eraf en hoe afwerken?
Die laat je zitten en monteer je de architraven weer terug met een kleine verkenning van plus minus 5 mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 18:03
ConQuestador schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:43:
…
- De stuclaag komt gelijk te liggen met de architraaf. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel mooi, ik denk dat dat een hele mooie strakke uitstraling heeft.
…
Wat is wijsheid in deze?
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! *O*

Een bekende bouw- en engineering spreuk zegt;

Gelijk is ongelijk.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Of gebruik de huidige latten als smeerlat en zet er daarna een nieuwe overheen, net iets meer daar buiten. Gelijk is ongelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 21:40
8mm is prima. Spachtel kun je echt niet alleen afmessen met een topfinish. Gewoon traditioneel stuken zoals stukadoor aangeeft.

Vooraf plafondlijsten en plinten verwijderen en alles laten stuken. Nadien bepalen of je er weer iets aan wilt hebben bij het plafond, maar stukadoor kan het ook zo maken dat het niet nodig is. Plinten nadien weer monteren als je ze er netjes af krijgt. Hier thuis ook gelukt. Laten zitten ga je spijt van krijgen.

Architrafen blijft wel ruimte over toch? Al steken ze een paar mm uit is het toch prima. Vraag de stukadoor of hij dat zo kan maken.

[ Voor 32% gewijzigd door pentaw1nz op 09-09-2022 20:40 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ConQuestador schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:25:
Als ik zelf google dan vind ik toch veelal dat spachtelputz echt wel een dikkere laag nodig heeft om strak af te werken, bijvoorbeeld:
https://www.klusidee.nl/F...seren-spachtelputz.68469/

Verder moet er in totaal 250m2 gestuct, en 250m2 gefinished worden (totaal 500m2 dus). Alles "spuitklaar" en daarna ook nog gespoten worden in kleur. Alles door 1 partij uiteraard zodat je geen vingertjes wijzen kan krijgen.

Ik heb in de (vrij ruime) omgeving slechts een stuk of 10 stucadoors kunnen vinden die dit konden aanbieden. Allemaal gemaild, slechts enkele reacties gehad. Nu "eventjes" een andere stucadoor vinden zie ik echt niet zitten, het vastleggen van deze heeft me al genoeg hoofdbreken gekost.

Verder kan ik wel gaan hameren dat het dunner moet, maar dunner dan 4mm zal het niet worden.

Los daarvan: Uiteraard kan ik hem gaan vragen of hij het toch iets dunner op zet, of eventueel MP75 dunpleister gebruikt, deze is vanaf 2mm. Lijkt helemaal niet meer te bestaan? Alleen rotband lijkt vanaf 5mm te kunnen. Alleen mag je op een gegeven moment ook wel uitgaan van de kennis van een expert toch? Als die zegt dat 8mm "nodig" is, wie ben ik dan om het beter te weten.

Extra aanvulling: Alle stucadoors die wel reageerden, gaven allemaal in de offerte aan dat ze met MP75 aan de slag gingen, zelfs nadat ik aangaf in de offerteaanvraag dat mijn inschatting was dat 3 a 4mm genoeg was.

Nog een extra aanvulling:
- Na de MP75 komt er ook nog een hele dune laag Knauf topfinish op, voor het superstrakke resultaat.
- De stucadoor gaf aan dat hij wel dunner kon gaan dan 8mm, maar dat de "garantie" van Knauf dan niet geldig was, het was dus op mijn eigen risico zeg maar. Op internet lees ik veelal dat men 5mm als echte minimum voor MP75 aan houdt.
- De reden dat al die stucadoors MP75 roepen is natuurlijk omdat dat een machine pleister is. Ze hebben geen zin om met de hand 250m2 pleister aan te maken.
toon volledige bericht
Ze gebruikten mp75 omdat het (veel) goedkoper was en goed af te werken, met name polen, bulgaren en (toen nog) joegoslaven werkten ermee, van oorsprong nederlandse stucadoors pas sinds een aantal jaar. inmiddels is dat prijsverschil heel wat kleiner geworden. In de meeste gevallen wordt het nogsteeds gewoon met de hand opgezet en komt er behalve de mixer geen machine aan te pas. met machine pleister wordt dan ook bedoeld dat het wordt gespoten.

smeerkezen (stucadoors) hebben de neiging om 1 manier van smeerkezen fijn te vinden en dat te perfectioneren en willen dat dan overal toepassen. zo heb je mensen die heel goed naden kunnen vullen tussen gipsplaten en niet willen "echt" stucen en heb ik stucadoors in mijn boekje staan die absolut geen naden willen vullen. dan heb je de groep die altijd ~6 mm wil stucen en een groep die niets liever doet dan dunpleisteren. ik weet vrij zeker dat er wel een smeerkees is die hier dun(ner)pleister op wil en vooral kan zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:04:
8mm is prima. Spachtel kun je echt niet alleen afmessen met een topfinish. Gewoon traditioneel stuken zoals stukadoor aangeeft.

Vooraf plafondlijsten en plinten verwijderen en alles laten stuken. Nadien bepalen of je er weer iets aan wilt hebben bij het plafond, maar stukadoor kan het ook zo maken dat het niet nodig is. Plinten nadien weer monteren als je ze er netjes af krijgt. Hier thuis ook gelukt. Laten zitten ga je spijt van krijgen.

Architrafen blijft wel ruimte over toch? Al steken ze een paar mm uit is het toch prima. Vraag de stukadoor of hij dat zo kan maken.
Plafondlijsten gaan er allemaal af. Niet mijn stijl, ik wil strak.

Ik denk nu inderdaad dat ik gewoon kan vragen of hij rondom de deuren net iets minder dik kan opzetten, zodat de architrafen net 2 a 3mm uitsteken.

Plinten gaan de prullenbak in, ik wil net iets andere stijl.

Nu alleen nog even verzinnen hoe ik de architrafen aan de onderkant fix. Ik ga 1 kozijn verwijderen, dus ik denk dat ik de architrafen daarvan als donor ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 21:40
Ah ik zie nu pas dat de plint er door loopt.

Als je het netjes doet en je hebt 1 donor dan kun je dat wel opvullen met een stukje op maat. Naadjes afmeren, schuren, en de boel weer lakken.

Zie je er niets meer van.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11
onder die architraaf zou ik een plintneut maken en dan nieuwe plinten.
Plintenfabriek.nl heeft in allerlei stijlen mooie plinten en architraven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ConQuestador als die spachtelputz er goed strak op zit is er echt geen enorme laag nodig. Desnoods zou je nog wat kunnen winnen met eerst schuren. Maar da's ook werk natuurlijk.

Weet de exacte m2s niet meer, maar het halve huis was hier spachtelputz, en dat hebben we ook netjes laten stucen. Als daar een paar mm bij gekomen is, is het veel.

Linksom of rechtsom, alles is mogelijk, maar afhankelijk van de hoeveelheid kozijnen die je hebt is het aanpassen daarvan natuurlijk ook gewoon een klus. Die ik persoonlijk als het even kan zou willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ConQuestador schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:48:
[...]

Gek op Knauf MP75, dan moet ie MP75 2mm gebruiken. Dat is voor dunpleister vanaf 2mm te gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:22:
[...]

Gek op Knauf MP75, dan moet ie MP75 2mm gebruiken. Dat is voor dunpleister vanaf 2mm te gebruiken
Die kwam ik ook al tegen op Google, maar vervolgens kan ik bij bijna nergens dat spul vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:38

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Knauf Mp75 heeft een minimum van 5mm nodig, en vanaf 2cm in 2 lagen.

Fix & finish van knauf 1.5 tot 4mm.

Ik denk dat dat laatste de betere keuze gaat zijn in uw geval.

Edit, een finish bovenop de mp75 voor een strak resultaat? Dan begin ik persoonlijk al sterk mijn twijfels te krijgen over de stuccer.

Mp75 krijg je perfect glad als een spiegel als hij goed sponst en spact.

[ Voor 38% gewijzigd door Jellabie op 09-09-2022 21:47 ]

De Nederbelg !

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jellabie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:44:
Knauf Mp75 heeft een minimum van 5mm nodig, en vanaf 2cm in 2 lagen.

Fix & finish van knauf 1.5 tot 4mm.

Ik denk dat dat laatste de betere keuze gaat zijn in uw geval.

Edit, een finish bovenop de mp75 voor een strak resultaat? Dan begin ik persoonlijk al sterk mijn twijfels te krijgen over de stuccer.

Mp75 krijg je perfect glad als een spiegel als hij goed sponst en spact.
Afbeeldingslocatie: https://www.bmn.nl/media/catalog/product/8/8/8832501809182_2aa9.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ConQuestador
  • Nu online
En nu enkele winkels die dit aanbieden????

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nieuwe formule is volgens mij de Ecofin 2.0

Pagina: 1