Zelf eikenhouten meubels maken - Tips/ervaringen gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 21:12
Goedemiddag allen,

We zijn van plan om zelf een kast (met 1 deurtje en 4 planken) en een televisiemeubel in elkaar te zetten. Daarnaast willen we een vijftal eiken planken in de oude inbouwkast in de woonkamer plaatsen. Hiervoor hadden we een aantal opties qua eikenhout voor ogen. Vanwege de hoge kosten voor massief hout, kijken we nu naar gevingerlast eikenhout. Daar heb je bijv. zo'n paneel van Cando voor, vergelijkbaar is dit tafelblad van Woood. De laatste zijn momenteel in de aanbieding en per m2 ook goedkoper voor mijns inziens hetzelfde hout.

Volgens mij kan ik prima die tafelbladen laten zagen en die verwerken in meubels, want beide stukken hout zijn gevingerlast. Iemand hier ervaring mee of een mening over/tips? De tafelbladen hebben mijn voorkeur, want deze zijn dikker (24 vs 18 mm) en breder zodat het TV meubel dieper kan worden zonder al te veel zaagverlies (tafelblad doormidden is ~44,5 cm diep vs. 40 cm paneel of 60 cm paneel met veel verlies).

Daarnaast is de 'traditionele' manier van het verbindingen van hout natuurlijk deuvels. Maar dit is best precies. Ik overweeg daarom serieus om een lamellenfrees (zoals deze of deze) aan te schaffen zodat ik de verbindingen met lamello's kan maken. Ook hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen en tips/meningen.

En last but not least: De planken in de inbouwkast wil ik het liefst blind monteren of in ieder geval zo dat je minimale ondersteuning ziet vanaf de onderkant (dat zie ik als je op de bank zit en wil het (nagenoeg) perfect hebben). Enige punt is hierbij dat er voor deze inbouwkast vroeger een deur zat met dus een kozijn. De deur is al een tijdje weg, het kozijn kan er niet uit want het is één breder kozijn met twee deuropeningen en een raam. De opening (in de breedte) is echter smaller dan de breedte van de planken die in de inbouwkast moeten komen. Het blind monteren is hierdoor dus een opgave en wellicht onmogelijk. Graag ontvang ik ook hiervoor input!

Alvast dank voor de gedeelde ervaringen, tips en meningen. Als foto's van de inbouwkast helpen voor de uitleg, kan ik deze uiteraard plaatsen.

PS: Ik heb al enige ervaring daar ik eerder een eigen TV meubel van steigerhout heb ontworpen en in elkaar heb gezet. Toen met schroeven, maar dat was nog op een studentenkamer en dan is de estetische waarde minder van belang.

PS2: Excuses als dit mogelijk in het Q, A en showcase klus topic moet, maar heb ook een vraag over gereedschap en bundelen leek me wel handig :+

[ Voor 23% gewijzigd door MaSw85 op 09-09-2022 22:56 ]

Komoot

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afhankelijk van je kennis, kunde en gereedschappen is dit misschien een idee? HTT-Thalan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nieuw hout is erg duur, bij de kringloop een meubel halen en het hout recyclen is vaak een stuk goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Ernemmer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:24:
Nieuw hout is erg duur, bij de kringloop een meubel halen en het hout recyclen is vaak een stuk goedkoper.
Ja, als je een zaagtafel, vlakbank en vandikte staan hebt. Gelet dat er hier gesproken wordt over de aanschaf van een ferm lamellenfrees bij bol, denk ik niet dat dit het geval zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Matthis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:50:
[...]

Ja, als je een zaagtafel, vlakbank en vandikte staan hebt. Gelet dat er hier gesproken wordt over de aanschaf van een ferm lamellenfrees bij bol, denk ik niet dat dit het geval zal zijn.
Gekocht hout zal je ook moeten bewerken, dus ik zie het punt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 28-04 21:12
Ernemmer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:24:
Daarom ook de voorkeur om zo'n tafelblad te laten verzagen bij de bouwmarkt. Kan ik daarna met de afkortzaag en/of decoupeerzaag de (niet zichtbare) hoek eruit halen en een (ook niet zichtbaar) gat voor een stopcontact maken.
Matthis schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:50:
[...]

Precies, dat heb ik niet.
Ernemmer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:55:
[...]

Gekocht hout zal je ook moeten bewerken, dus ik zie het punt niet echt.
Als ik het op maat laat zagen, dan hoef ik niet zoveel meer te bewerken. Alleen verbinden wat verbonden moet worden en de boel in de Skylt lak zetten. En die planken ophangen/bevestigen aan de wand.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Duvels of lammelo of zelfs de domino. Zijn niet voor het verstevigen van de planken maar voor het oplijnen van de planken.

Als je naar een goede houthandel ga, kan je de planken op 3 kanten laten behandelen. Dan hoef je alleen nog de planken te laten oplijnen en lijmen.

Lamello’s hoef je niet te gebruiken als de planken maar vlak verlijmt worden. En minimaal 12 uurtjes in de lijmklemmen zit.

Bij zo’n houthandel kan je je kiezen voor foutvrije planken. Deze zijn alleen wel stuk duurder.

Planken bij een houthandelaar zijn veelal onbewerkt ruw gezaagd. Je moet de planken dus wel bewerken. Maar je zou kunnen vragen of zij die voorbewerking al willen doen. Zitten wel kosten aan verbonden. Dan hoef je ze alleen nog opmaat te zagen.

Eiken bij de bouwmarkt niet kopen dit is niet geschikt voor binnen gebruik. Dit is nat eiken geschikt voor buiten gebruik.

[ Voor 38% gewijzigd door To_Tall op 10-09-2022 08:48 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 14:09
[b]MaSw85 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:01:

Als ik het op maat laat zagen, dan hoef ik niet zoveel meer te bewerken. Alleen verbinden wat verbonden moet worden en de boel in de Skylt lak zetten. En die planken ophangen/bevestigen aan de wand.
Mijn ervaring is dat het helemaal op maar laten zagen niet altijd handig is, bij de bouwmarkt zagen ze vaak niet nauwkeurig genoeg als je er meubels van maakt. Ik zou toch adviseren om te zorgen dat je minimaal een (inval)cirkelzaag tot je beschikking hebt. Ik heb bij ons thuis alle meubels zelf gemaakt van eiken, grotendeels met een scheppach pl55. Die lamellenfrees van Ferm heb ik ook, werkt prima maar de zaagjes slijten snel omdat eikenhout heel hard is.

En nog een aanvulling, als je gaat lijmen zijn lange lijmklemmen ook een must, je meubel moet er wel tussen passen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dutchhero op 10-09-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 20:51
laten zagen bij een bouwmarkt heeft geen zin als je meubels wilt maken. Ze zitten er vaak naast qua maat. En eigenlijk als je je eigen meubels wilt bouwen heb je toch enige vorm van gereedschap nodig, waarbij een invalzaag op geleider wel echt ideaal is. De Scheppach die hierboven genoemd wordt is een mooi startpunt.

Meubels maken is een process van vallen en opstaan. Reken maar dat als je er geen ervaring mee hebt je sowieso her en der iets verkeerd zaagt/meet/lijmt/denkt en je waarschijnlijk iets opnieuw moet doen.

Misschien kan je kijken naar een pockethole-jig (nederlanse vertaling?) dan zou je van binnen je kastjes in elkaar kunnen schroeven, mits er deurtjes voor komen dan. Kan best praktisch zijn.

heb je een tekening wat voor tv meubel je wilt gaan maken?
Pagina: 1