Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 14:46
Goedemiddag,

Er zijn vast al heel veel vergelijkbare topics geweest maar wil toch graag jullie advies. :)

Wij gaan binnenkort over op all-electric en kan onze gasaansluiting dus worden afgesloten. Wij rijden ook elektrisch en verbruiken dus erg veel stroom. Onze meterkast is 2 jaar geleden aangepast (extra kastje ernaast ) zodat we de groepen voor de laadpaal kwijt konden. Nu er zometeen ook nog een warmtepomp bijkomt en zo'n 13 extra zonnepanelen (en misschien aan multi-split airco volgend jaar) moet ik mijn meterkast opnieuw indelen en wil ik ook een nieuwe meterkast laten installeren. De meterkast is op het moment een chaos.

Ik heb zojuist even geïnventariseerd wat wij allemaal hebben qua apparaten en hier en daar een inschatting gemaakt van het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9kaTTwiZyyABY2N_Ee5Tp_SmDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DTy2k5Kn1M6BcA23kiSxck9t.png?f=user_large

Ik heb geprobeerd de boel zo te groeperen dat het redelijk naast elkaar zou moeten kunnen draaien. Zo kan ik de auto 's nachts laden. Airco's zullen vooral 's avonds / 's nachts draaien (en wellicht in de toekomst een beetje bijverwarmen in de winter?). Het volledige vermogen van de (Bora) kookplaat gebruiken we bijna nooit.

Ik heb een 3x25 ampere aansluiting.

Zelf heb ik er helaas niet heel veel verstand van; dus heb met mijn boerenverstand geprobeerd een logische indeling te maken.

Wat zijn jullie gedachten?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Is dat vermogen van de Airco / warmtepomp elektrisch vermogen, of thermisch...

Ik vermoed thermisch, want een airco heeft geen nood-/legionella element.

Die trekken dus helemaal geen 7kW... Hooguit 3,5kW... meestal minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Leon-
Goed dat je dat vraagt; ik kom daar niet helemaal uit met mijn beperkte kennis. Ik heb de technische specs van de airco er nog even bijgepakt: https://klivago.com/Mitsu...x-MSZ-HR25VF-R32-3x-25-kW daar staat Cooling/heating power consumption: 0.8. Is dat per unit of in totaal? Ingewikkelde materie ;)

Deze warmtepomp krijgen we https://www.hdkl.nl/nl/pr...achi-yutaki-s-combi-solar (RWD3NRW(S)E) Daarbij staat 1 fase. Komt de buitenunit op een losse fase / groep te draaien of is dit gecombineerd? https://www.hdkl.nl/nl/producten/hitachi-buitenunit-yutaki

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Kijkend naar dat verbruik in je openingspost zie ik een denkfout: je noteert wat het apparaat maximaal verbruiken kan. Ten eerste doe je dat nooit en ten tweede gebruik je nooit alles te gelijkertijd!

Ga maar eens uit van 50% gebruik en reken dan eens opnieuw. Een Quooker gaat soms aan om het water weer te verwarmen, de wasmachine gebruikt alleen veel energie bij het opwarmen van het water, vaatwasser idem, met koken staan nooit alle 4 de platen 100% in gebruik ...

Volgens de NEN1010 is het gebruikelijk om per stopcontact 200 watt te rekenen, algemeen gebruik.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Even een opmerking. Er bestaan geen 2-fasen apparaten. Een 'kookgroep' is een dubbele groep maar nog steeds 1-fase. Volgens mij kun je een kookplaat die is aangesloten voor een kookgroep niet zomaar op 2 verschillende fases aansluiten. De meeste kookplaten kunnen op 2 manieren worden aangesloten:
  • 3 fasen
  • kookgroep, dus 2x 1 fase
Haal dat niet door elkaar, want je kunt je kookplaat opblazen als he het verkeerd doet.

• Ronald
WP Buitenunit is max 2kW
Airco buitenunit doet slechts 1,3kW elektrisch.
De combi solar staat ook voor maar 2kW

Kijken naar elektrisch opgenomen vermogen, niet (afgegeven) vermogen verwarmen / koelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 09-09-2022 21:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Leon-
PhilipsFan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:11:
Even een opmerking. Er bestaan geen 2-fasen apparaten. Een 'kookgroep' is een dubbele groep maar nog steeds 1-fase. Volgens mij kun je een kookplaat die is aangesloten voor een kookgroep niet zomaar op 2 verschillende fases aansluiten. De meeste kookplaten kunnen op 2 manieren worden aangesloten:
  • 3 fasen
  • kookgroep, dus 2x 1 fase
Haal dat niet door elkaar, want je kunt je kookplaat opblazen als he het verkeerd doet.
Als ik naar de specs van de bora kijk staat er o.a. 2 fasig (2x16a) https://www.bora.com/nl/n...bora-pure/product/pura-1/

Je kan deze plaat toch wel aansluiten op 2x 1 fase, of 1x een dubbele groep op 1 fase?
Ronald schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:11:
WP Buitenunit is max 2kW
Airco buitenunit doet slechts 1,3kW elektrisch.
De combi solar staat ook voor maar 2kW

Kijken naar elektrisch opgenomen vermogen, niet (afgegeven) vermogen verwarmen / koelen.
Oh dat scheelt weer een hele hoop in mijn schema. Kom ik toch wel uit met 3x25 denk ik :) En wat @MarkS90 zegt; alles draait nooit op volle vermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door Leon- op 09-09-2022 21:20 ]

• Ronald
@Leon- Ik heb mijn 2x3600W kookplaat niet serieus boven de 4kW gekregen...

WP en airco gaan nooit gelijk draaien toch ?

Oven voluit en de kookplaat tegelijk voluit? Erg onwaarschijnlijk toch?

Je komt met heel veel gemak uit ;-)

• Leon-
Ronald schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:20:
@Leon- Ik heb mijn 2x3600W kookplaat niet serieus boven de 4kW gekregen...

WP en airco gaan nooit gelijk draaien toch ?

Oven voluit en de kookplaat tegelijk voluit? Erg onwaarschijnlijk toch?

Je komt met heel veel gemak uit ;-)
Ik zal van't weekend het schema nog eens bijwerken. Op het moment weet ik niet wat op welke fase zit maar dat het een beetje een zootje is weet ik wel. Als we 's avonds terug komen van het werk, de auto in pluggen, 1 of 2 pitten van de kookplaat gebruiken (nooit op max), de oven aanzetten en de stoomoven aan klapt de stroom er in 50% van de gevallen uit. Het lijkt erop alsof de load-balancing van de Alfen paal te traag is.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Leon- schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:25:
[...]

Ik zal van't weekend het schema nog eens bijwerken. Op het moment weet ik niet wat op welke fase zit maar dat het een beetje een zootje is weet ik wel. Als we 's avonds terug komen van het werk, de auto in pluggen, 1 of 2 pitten van de kookplaat gebruiken (nooit op max), de oven aanzetten en de stoomoven aan klapt de stroom er in 50% van de gevallen uit. Het lijkt erop alsof de load-balancing van de Alfen paal te traag is.
Dat zou ik maar eens laten controleren.

Overdag heb je meer vermogen beschikbaar ivm de zonnepanelen.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• Leon-
DeHollander schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:31:
[...]

Dat zou ik maar eens laten controleren.

Overdag heb je meer vermogen beschikbaar ivm de zonnepanelen.
Heb laatst al een monteur van Laadkompas erbij gehad; hij zag netjes de loadbalancing aangaan (natuurlijk meerdere keren getest, de stroom sloeg er natuurlijk niet uit toen). Ik twijfel ook nog steeds. Volgens de Alfen app staat loadbalancing ook aan. Vandaar dat ik alle aansluitingen ook niet helemaal vertrouw (gut feeling) en wil ik graag vernieuwd hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Leon- op 09-09-2022 21:38 ]

Pagina: 1