Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:42
Hallo allemaal,

Bezig met een verhuizing en zojuist een dimmer geinstalleerd.

Mijn vraag:
De LED lampen flikkeren de hele tijd en ik krijg het niet opgelost.

Gebruikte Dimmer: JUNG 1730DD
Aangesloten met nuldraad.
Dimmer detecteert automatisch RC of RL.

Gebruikte lampen:
4x Philips LED lamp | WarmGlow | E27 | Kogel | Filament | 2200-2700K | 3.4W (40W)
ProductNr: 9290030099
Als het goed is: Fase Afsnijding.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • 1 Lamp aangesloten ipv 4 in het armatuur
  • Voltage gemeten tussen fase draad en nuldraad bij de dimmer => 242v
  • Alle kabels nagelopen of het goed vast zit etc.
  • De minimale instelsterke omhoog gezet
Het valt mij ook op dat er weinig dimsteps zijn. Na een paar tikjes(rond de 8 ) branden de lampen 100%, en als ik dan verder draai, en ik wil daarna weer terug draaien, duurt het even een aantal steps voordat hij weer begint met dimmen.

Vragen die ik kan bedenken:
  • Dimmer detecteerd RC or RL niet correct
  • Lampen zijn te zwak(3.4w op een min. 3w dimmer), maar hier kan ik niks over vinden wat de spec hiervoor is
Weten jullie wat dit kan zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Flikkeren ze ook op alle standen of enkel de laagste/lagere stand(en), in dat geval minimale lichtstand verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
GOskMet schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:
Flikkeren ze ook op alle standen of enkel de laagste/lagere stand(en), in dat geval minimale lichtstand verhogen.
Ja op alle standen helaas, behalve de meest felle, dan is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Als je hem is zo instelt dat hij met bijvoorbeeld 50% inschakelt dan is het probleem ook nog steeds? niet dat dit wenselijk is maar wellicht goed om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemis
GOskMet schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:09:
Als je hem is zo instelt dat hij met bijvoorbeeld 50% inschakelt dan is het probleem ook nog steeds? niet dat dit wenselijk is maar wellicht goed om te proberen.
Ja dat heb ik ook geprobeerd door de minimale sterke op de dimmer aan te passen, echter knippert hij nogsteeds. Pas boven de 90% stopt hij met knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Waardeloos, dan zou ik persoonlijk een xxW Led en gloei in de fitting testen om het een en ander uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
En je weet zeker dat het dimbare LED-lampen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
Jou lamp staat volgens mij op pag. 1 in de linker kolom, mocht je de dimmer gaan vervangen kun je hier wellicht je voordeel mee doen, https://www.assets.signif...voltage-lamps-q3-2021.pdf

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Ik zou zeggen, probeer eens met een Shelly dimmer, die kan je instellen op fase aan- of afsnijding, en heeft een best goeie autocalibratie. Wel firmware even updaten, tijd terug zaten er nog wat bugjes in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1