Toon posts:

Software om continu pings te doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Allereerst mijn excuses als dit het verkeerde subforum is; ik twijfel tussen CSA en Netwerken, maar omdat ik hoop op een bestaand stuk software dat dit kan heb ik het onder CSA gegooid.

Mijn vraag
Ik heb een raar probleem in mijn netwerk, waarbij eens per zoveel uur mijn internet naar de <5Mbps zakt. Ik betaal voor gigabit, en heb al een hele tijd gewoon netjes >800Mbps kunnen testen.
De afgelopen dagen heb ik veel geprobeerd uit te zoeken, maar tevergeefs. Tot ik zojuist ineens bedacht dat een ping natuurlijk ook intern werkt.
Hieruit kwam meteen een leuk gegeven naar voren; de managed switch het dichtst bij mijn mac mini heeft stabiel rond de 5ms latency. Tussen die switch en mijn mac mini zit een unmanaged switch (kan ik niet pingen want heeft geen IP), en op diezelfde unmanaged switch zit ook een server. Die server heeft <1ms ping wanneer alles stabiel draait.
Mijn modem had op dit moment over de 250ms ping, met 15% packet loss.

Enkele momenten later nog eens geprobeerd, en toen was het omgedraad; server had zo'n 15% packet loss, modem 0%. Het viel me wel op dat de ping naar modem tussen de <1 en 50ms testte bij deze tweede ronde.

Om dit toch even fatsoenlijk in kaart te brengen zou ik graag een langdurigere ping test willen doen, waarbij ik het liefst meerdere apparaten tegelijk aanspreek, en het liefst vanaf meerdere punten (vanaf mijn mac mini, vanaf mijn server, en vanaf een raspberry pi op een totaal ander punt achter mijn modem). Deze data wil ik dan kunnen opslaan naar een CSV of een database zodat ik daarna hopelijk de link kan leggen tussen welke lijnen/apparaten tegelijkertijd een hoge ping en/of packet loss ervaren.

Voordat ik hier zelf code voor ga schrijven vraag ik me eerst af of hier geen bestaande unix-based tooling voor is, die dus threaded continu pings kan uitvoeren en deze informatie in een leesbaar formaat kan uitpoepen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zoals gezegd een Mac Mini (M1), raspberry pi 2, en een server waar Debian op draait.
Daarnaast is mijn netwerk als volgt ingedeeld. Geel is hierbij draadloze endpoints, blauw is bedrade endpoints, rood zijn switches en grijs is de binnenkomende glasvezel. Hierin missen nog een tiental HomeWizard Energy sockets, die zitten ook op mijn Asus Blue Cave aangesloten. Totaal aantal apparaten in het netwerk is volgens de FRITZ!Box rond de 52.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Losse ping tests, waarmee ik het probleem heb bevestigd. Lastig op grote schaal toe te passen, en het probleem is erg wisselend; soms is het een paar seconden en dan uren lang niks, de andere keer is het een paar uur en dan een paar minuten lang niks.
Ik heb gezocht naar tools om dit te doen, maar meer dan bijv. Fing kom ik niet echt tegen, en die heeft deze functionaliteit niet.

Ik heb ook overwogen om bijv. al mijn slimme stekkers even uit te trekken, maar dat is mijn 'last resort' optie om die uit te sluiten. Dat zou een enorme hoop ellende zijn om weer alle klokjes goed in te stellen en de vriezer weer op te starten e.d., dus liever niet als het niet nodig is.

Ik hoop dat iemand toevallig een oplossing kent, of andere ideeën heeft die me kunnen helpen bij het troubleshooten. Ik ben net als velen hier erg afhankelijk van stabiel internet, vind het prima als het niet altijd de volle gigabit is maar latency van 250ms is niet mee te werken.

Beste antwoord (via Oon op 09-09-2022 17:41)

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:13
Heb je SmokePing al gezien?
Die kan je naar allerlei hosts laten pingen voor een zelf gekozen interval.

Hier naar mn Edgerouter vanaf 1 van mijn LXC’s

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Met ping -t in een .bat bestandje?

[Voor 47% gewijzigd door Falcon op 09-09-2022 15:43]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Deshmir

• Oon
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:42:
Met ping -t in een .bat bestandje?
Kan dat meerdere tegelijk doen en exporteren naar CSV?

• Oon
  • Niet online
Deshmir schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:42:

[Afbeelding]
Dat lijkt misschien wel op precies wat ik zocht, bedankt!

• Oon
  • Niet online
Deshmir schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:42:

[Afbeelding]
Superveel data heb ik nog niet, maar ik zie wel meteen al een mooi patroon (zie FRITZ!Box in onderstaande afbeelding, dit is een enkele node op 'Beast', vandaar dat die grafiek gemiddeld 61 microseconden heeft)

Hier kan ik weer mee verder, super bedankt!

• Deshmir
@Oon Goed bezig! En succes met troubleshooten!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Oon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:28:
[...]

Superveel data heb ik nog niet, maar ik zie wel meteen al een mooi patroon (zie FRITZ!Box in onderstaande afbeelding, dit is een enkele node op 'Beast', vandaar dat die grafiek gemiddeld 61 microseconden heeft)
...
Merk op dat "Beast" een average response tijd van 61 us heeft; niet van 61 ms. Daar zit een factor 1000 verschil tussen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Oon
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:06:
[...]

Merk op dat "Beast" een average response tijd van 61 us heeft; niet van 61 ms. Daar zit een factor 1000 verschil tussen
Dat bedoelde ik ook, dat is dus 'lokaal' (ofja, interne docker routing).

Ik heb 'm gisteravond even gereset en op 30 seconden tussen pings (ipv 5 minuten) gezet, nu al hele interessante data:

Mijn energy sockets vertonen allemaal een vergelijkbaar patroon, maar dan een combinatie van de Asus router en FRITZ!Box:

Ik kan hieraan afleiden dat beide switches niet het probleem zijn, dat mijn Asus router erg onstabiel is, en dat mijn FRITZ!Box ook kuren vertoont in een zaagtand patroon maar niet constant; tussen 2 en 8 is het vrij rustig geweest, maar daarna ineens weer niet.

Ben benieuwd of dit aan bijvoorbeeld te TV ligt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat het aan de TV ligt, zou heel goed kunnen. Heb een collega gehad die opeens geen internet meer had met de pc wanneer de lamp naast de tv aan stond. Die maakte gebruik van een Ethernet over Power setje en de internetverbinding zat op dezelfde stopcontact/groep als die lamp (sterker nog, de lamp stond naast het modem). Toen de lamptype was verandert in de lamp zelf was het probleem weg. Of als de lamp uit stond.

Als je dus iets aanzet en opeens begint je netwerk raar te doen wanneer je EoP gebruikt, is dat een duidelijk teken dat wat je net aan hebt gezet invloed heeft op het netwerksignaal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:19
Multi-ping tool werkt goed.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Oon
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:31:
Dat het aan de TV ligt, zou heel goed kunnen. Heb een collega gehad die opeens geen internet meer had met de pc wanneer de lamp naast de tv aan stond. Die maakte gebruik van een Ethernet over Power setje en de internetverbinding zat op dezelfde stopcontact/groep als die lamp (sterker nog, de lamp stond naast het modem). Toen de lamptype was verandert in de lamp zelf was het probleem weg. Of als de lamp uit stond.

Als je dus iets aanzet en opeens begint je netwerk raar te doen wanneer je EoP gebruikt, is dat een duidelijk teken dat wat je net aan hebt gezet invloed heeft op het netwerksignaal.
Dat zou hier niet het geval moeten zijn, alles is netjes aangesloten met Cat6 kabels (op de draadloze apparaten na dan).

Ik had verwacht dat het probleem in de switches zou zitten, want het was beter geweest als ik naar zolder één hele kabel had liggen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oon schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:35:
[...]

Dat zou hier niet het geval moeten zijn, alles is netjes aangesloten met Cat6 kabels (op de draadloze apparaten na dan).

Ik had verwacht dat het probleem in de switches zou zitten, want het was beter geweest als ik naar zolder één hele kabel had liggen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Ik bedoelde meer dat als je EoP gebruikt, dat iets als een TV invloed kan hebben op je netwerk. Maar heb je dat niet, dan gaat mijn verhaal niet op.

Cat6 zou genoeg afscherming moeten hebben dat er geen signaal storing in de kabel zou moeten komen door apparaten. En zeker niet voor het ene netwerk deel wel en niet voor een andere dat er letterlijk naast loopt qua kabel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee