Plotselinge poweroff: Welk onderdeel als eerste vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
(Afgesplitst van kasperl in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
be quiet! Pure Power 11 500W CM, Cable Management, 80+ Gold
ASRock X570 Pro 4 ATX,
AMD Ryzen 7 3700x,  65 Watt, 
be quiet! DARK ROCK Slim, 180W TDP koeler
GOODRAM essential U-DIMM 16 GB ,2x
Goodram PX500 PCIe 3x4 1TB M.2 2280 1x 
ASUS ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GAMING, Radeon RX 5700XT 8GB 1x  235W
Arcitc P12 PWM PST 3x
Nog wat meer fans.

Mijn desktop heeft steeds meer last van plotselinge shutdowns. Het lijkt alsof plots de stekker er uit wordt getrokken. Soms starten kort erna alle fans, maar het mobo niet. Na een tijdje kan je dan de powerbutton inhouden zodat het systeem stopt (werkt niet altijd) en daarna kan je weer starten en verder werken. Dit leek eerst thermisch, maar het gebeurt nu ook als het systeem steenkoud is. Met soms maar 5 minuten uptime is dit niet werkbaar meer, en moet er wat gebeuren. Ik draai trouwens Debian Linux met fancontrol voor de temperaturen, en denk dus nu te weten dat het inderdaad niet thermisch is.

Allerlei dingen als de powerknop nakijken en de stekkers nalopen heb ik al gedaan. (Er zit een homebuilt frontpaneltje op omdat het ding in een bureau is ingebouwd. Vandaar ook de thermische issues.)

Ik dacht eerst dat het de voeding was, maar vanuit het voedingtopic kwam de tip om ook hier te posten. Wie heeft een goed idee over welke componenten moeten worden vervangen? Helaas heb ik hier niets op de plank liggen om mee uit te wisselen, ik kan m'n oude ATX "even testen" voeding niet meer vinden, extra RAM heb ik ook niet, en een reserve mobo al helemaal niet voor deze socket..

Ik wil vooral snel weer een stabiel systeem hebben, dus als het gevoel is "het kan vanalles zijn" veranderd dit topic naar een aankoopadviestopic met welke componenten ik het beste wel kan behouden en welke niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Hoe is het RAM ingesteld in het BIOS. DOCP staat aan?

Draai eens een nacht MemTest86 op het RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
Uszka schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:00:
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Hoe is het RAM ingesteld in het BIOS. DOCP staat aan?

Draai eens een nacht MemTest86 op het RAM.
Er staat niets te overclocken, verder kan ik niet echt iets vinden in het BIOS wat lijkt op DOCP.
DRAM freq DDR4-2666 (automatische waarde)
DRAM Voltage 1.200V (automatische waarde)
Infinity Fabric auto

BIOS is inderdaad een update voor, die ga ik nu doen.

EDIT: Terwijl ik op zoek was naar een USB stick deed ie weer een spontane shutdown. Uit, eventjes wat fangeluid, en toen weer uit. Dit was vanuit het BIOS (UEFI). Vraag me af of ie uberhaupt een half uurtje memtest kan doen zo, laat staan een nacht....

EDIT2: Nu ik beter nadenk durf ik nu echt geen BIOS update te doen terwijl dat ding zo labiel is. Ik heb geen JTAG hier en een gebrickt mobo is dus echt gebrickt...

[ Voor 28% gewijzigd door kasperl op 09-09-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Als het systeem in het BIOS al zo snel crasht dan verdenk ik als eerste het moederbord.

Wat zijn de specs van het RAM? Heb je 2666 MT/s RAM of sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
2666, volgens pricewatch: Goodram GR2666D464L19/16G

Samen met de random starts (net nu ik dit tik start ie weer spontaan te blazen) verdenk ikzelf toch de voeding icm spikes op het stroomnet. Nieuw mobo kan ook, maar dan zit ik denk ik ook aan nieuw RAM, dus dan dan is het meer "houd de CPU en GPU maar, en misschien de NVME drive". Is het met deze CPU nog de moeite een nieuw mobo daarop uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zie dat je 2 x 8GB memory hebt.

Als het goed is kun je memory sticks per stuk proberen.
Moet je wel even kijken in de manual in welk slot die moet.

Misschien is een van de modules stuk. En anders sluit ik me aan bij een defect mainboard.

Wie du mir, so ich dir.

• kasperl
In de categorie "je zal het niet geloven maar is echt waar".

Ik heb één van de twee beeldschermen losgekoppelt, en nu draait het ding gewoon de hele dag stabiel. Nu zit dat beeldscherm op een ander stopcontact (van denk ik dezelfde groep) maargoed. Morgen dat scherm maar eens aansluiten op de rest van de stekkerdoos en zien wat er dan gebeurt....

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
kasperl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:40:
In de categorie "je zal het niet geloven maar is echt waar".

Ik heb één van de twee beeldschermen losgekoppelt, en nu draait het ding gewoon de hele dag stabiel. Nu zit dat beeldscherm op een ander stopcontact (van denk ik dezelfde groep) maargoed. Morgen dat scherm maar eens aansluiten op de rest van de stekkerdoos en zien wat er dan gebeurt....
Wellicht dat er een voeding of adapter van je monitor een flinke lekstroom geeft, waardoor er extra lekstroom via je videokaart naar je moederbord loopt?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruikte je HDMI of DP kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
DP voor het scherm wat gewoon werkt, HDMI voor die die de powerdowns leek te veroorzaken.
Pagina: 1