Nieuwe installatie iMac met time machine backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 22:03
Hi Allen,

Ik heb een oude iMac (2013) waarvan de gegevens 1 op 1 overgezet moet worden naar een nieuwe iMac van 2022.

Ik doe dit d.m.v. een externe schijf + docking. Hier zit ook nog een USB A > C adapter aan omdat de nieuwe iMac alleen USB-C heeft.

Op de oude iMac heb ik de externe HDD aangesloten via een docking station en op twee manieren geprobeerd een backup te maken.

Eerste backup is gemaakt via Time Machine en de tweede backup (poging) via SuperDuper!.

Helaas wordt de schijf bij beide backups niet op de nieuwe iMac herkend terwijl deze wel is aangesloten.

In het verleden heeft dit altijd gewerkt, maar nu lukt het helaas niet.. iemand de gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ge2i11QRPWaol8fsejsfo79V00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LszSPqOxzdr6Ibsx7YvwrRfF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:02
Ik weet even niet of je een Time Machine schijf ook kan gebruiken om een andere backup er bij te zetten. Ik zou even alleen de Time Machine backup er op zetten en dit proberen. Bij mij heeft dit namelijk prima gewerkt, al meerdere keren. Hoe is de schijf geformatteerd?

Ik zou ook eens kijken of je USB-A naar C converter niet het probleem is. Je kan even de nieuwe Mac 'kaal' opstarten en kijken of je wel de schijf kan zien. Zo ja, alsnog proberen om de time machine backup terug te zetten. Dat levert namelijk echt het beste resultaat. Haal zoveel mogelijk zaken er tussenuit, zoals het docking station (mits van toepassing).

[ Voor 7% gewijzigd door Archer_VC10 op 09-09-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Net even geprobeerd en de schijf was op de oude iMac geformatteerd als MAC OS (Journaled) oid.

Heb op internet gelezen dat APCS(?) het nieuwe standaard is?

Het rare is dat de schijf wel wordt herkend op de nieuwe iMac (in het OS zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Mac OS Extended (journaled) zou ook moeten werken, maar de nieuwere standaard is APFS inderdaad. Kan je oude iMac dat ook aan? Ik las dat je niet zomaar andere zaken er bij moet zetten op dezelfde schijf als je deze voor Time Machine gebruikt, dus wellicht zat dat dwars? (zie: https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mh15139/mac)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Knamix Ik zou juist beginnen met een schone installatie en daarna TimeMachine mounten en eventuele bestanden handmatig overzetten.

Programma’s e.d allemaal opnieuw installeren, waarschijnlijk veel nu ook Native Apple Silicon.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:33
(heb pas 1 kop koffie op na klokhuis dag :) )

Ik volg je verhaal niet helemaal. Kun je eens met je nieuwe imac opstarten, time machine automatische backups UIThebben/zetten. Dan je timemachine disk aansluiten.

Indien deze herkend en gemount wordt, migration assistant opstarten. Wat zie/gebeurt er dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
tweazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:10:
(heb pas 1 kop koffie op na klokhuis dag :) )

Ik volg je verhaal niet helemaal. Kun je eens met je nieuwe imac opstarten, time machine automatische backups UIThebben/zetten. Dan je timemachine disk aansluiten.

Indien deze herkend en gemount wordt, migration assistant opstarten. Wat zie/gebeurt er dan ?
Het rare is dat de schijf niet op de nieuwe iMac herkend wordt (bij de keus dat ik een backup terug kan zetten van Time Machine d.m.v. Een externe schijf in dit geval).

Ik heb de nieuwe iMac nu “kaal” geïnstalleerd en daar wordt de schijf wel plots herkend.

Dat betekent dus dat de Time Machine backup op de oude schijf niet goed is gegaan (want anders werd de schijf bij de installatie wel herkend), maar ik heb het 3x geprobeerd en het wordt maar niet herkend.

P.S. heb ook een externe schijf gebruikt (om de docking station > HDD uit te sluiten), maar daar werkt het ook niet mee.

Het enige wat ik nog zou kunnen testen (en daar houdt mijn kennis op met iMacs) is om de schijf te formatteren naar een andere bestandsindeling.

Heb er alleen een hard hoofd in dat dit gaat werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Je imac is wsl een x86 model, je nieuwe computer wellicht een m1/2 of een late xeon. Je kunt dat oude os niet op je nieuwe mac (te oud os en/of verkeerd cpu type) restoren. Wel mbv migration assistant importeren qua settings, applicaties en documenten. Niet alle applicaties zullen overigens compatible zijn met je nieuwe mac/os...

Oftwel als test, opstarten van je nieuwe mac. timemachine uitzetten, onder applications, migration assistant opstarten, timemachine disk kiezen en dan testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
tweazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:04:
Je imac is wsl een x86 model, je nieuwe computer wellicht een m1/2 of een late xeon. Je kunt dat oude os niet op je nieuwe mac (te oud os en/of verkeerd cpu type) restoren. Wel mbv migration assistant importeren qua settings, applicaties en documenten. Niet alle applicaties zullen overigens compatible zijn met je nieuwe mac/os...

Oftwel als test, opstarten van je nieuwe mac. timemachine uitzetten, onder applications, migration assistant opstarten, timemachine disk kiezen en dan testen ...
Zojuist getest, maar de migratie assistent is hetzelfde scherm als waar ik de schijf niet kon vinden tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Knamix schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:49:
[...]

Zojuist getest, maar de migratie assistent is hetzelfde scherm als waar ik de schijf niet kon vinden tijdens installatie.
Tja, dan wordt het de boel opnieuw doen dan. Documenten e.d. even los overkopiëren, individuele settings ben je kwijt. Dat is denk ik nu de snelste optie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Nog steeds bezig? Je had inmiddels al 10x een schone installatie kunnen doen + alles overzetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:25
[...]

Hij kan volgens mij de schijf wel vinden, maar geen reservekopie op die schijf.
Dus staat er überhaupt wel iets op die schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
tweazer schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:04:
Dat moet geen probleem zijn. Ik heb dit al eens gedaan vanaf een x86 MacBook naar een M1 model. Werkt prima. De time machine backup bevat geen OS bestanden.

Ik zou de time machine schijf eens leegmaken, APFS formatteren. Dan nieuwe backup draaien, zorgen dat er verder niets op de schijf staat en dan nog eens proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 12-09-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
1. ik blijf het raar vinden dat timemachine niets voor je betekent, wat werkt/gaat niet icm migration assistant
2. met carbon copy cloner kun je ook een 1 op 1 copie maken naar een disk, je zou die kunnen inlezen. In oudere versies kun je naar een disk image copieren (bron journaled hfs), vanaf apfs based OS kun je enkel naar een disk copieren. Zowel image, als disk zou je moeten kunnen mounten waarna ja migration assistant kunt opstarten
3. over firewire zou je ook moeten kunnen installeren, wel even juiste kabels lenen/kopen. Opstarten met t op de imac 2013, koppelen en wederom migration assistant opstarten op nieuwe imac.
4. je zou ook met sharing je imac over het netwerk kunnen mounten via migration assistant als bron kunnen kiezen; ik weet alleen wat de 'kwaliteit' van deze methode is

Er staat mij ook iets bij dat m1 macs enkel bepaalde disk partionings kunnen lezen, de transport disk (mits die leeg is) als journaled hfs formatteren vanaf de m1/2 mac en dan weer ccc/timemachine/diskduper gebruiken ?

Met in de terminal 'diskutil list' kun je veel info boven water krijgen..

[ Voor 26% gewijzigd door tweazer op 12-09-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Probleem is opgelost en alles is op de nieuwe iMac teruggezet.

Bleek om een niet goedwerkende USB 3.0 kabel te zijn (kabel breuk) en als die in een bepaalde hoek lag werkte die weer wel. Wat het dan weer verklaard waarom die in MacOS wel werd herkend (schijf wss verplaatst).

Super stom natuurlijk, maar dit was wel het laatste wat ik verwachtte 😅

Ik heb dezelfde kabel namelijk gebruikt voor de externe schijf en docking station…

Thanks voor alle hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door Knamix op 12-09-2022 23:57 ]

Pagina: 1