Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Dag Tweakers,

Wie kan me op weg helpen. Ik heb een variabel contract en weet niet of ik een split airco nu wel of niet moet aanschaffen. Hier komen de cijfers.

zonnepanelen
zonnepanelen 28x410 (oost-west) en er komen 4x390 (zuid) bij. Deze heb ik pas aangeschaft. Mijn opbrengst was in augustus 1200 kwh. (Oost-west). Volgens de grafieken brengt augustus 11% op. Dit zou op jaarbasis op 10909 uitkomen. Maar kan me dit bijna niet voorstellen.

verbuik op jaarbasis
9.639 kWh (Hoog verbruik door elektrische auto)
1987 M3

kosten, deze worden verhoogd met??? per oktober
0.302 piek
0.257 dal
gas 1,476

Heb een offerte gehad voor een Mitsubitshi Heavy Industries SRK50ZS-W 5.0KW split airco. Kosten installeren 2300 euro. Dit voor de woonkamer en keuken 120m3.

- Bespaar je daadwerkelijk met een split airco.
- Is de offerte in orde?
- Zijn er uberhaupt stekmonteurs die een zelf aangeloten Airco in werking wil stellen. (woon in de achterhoek). Of kun je hier beter maar niet aan beginnen en dit aan de profs overlaten.
- Kan er iemand wat vertellen over de terugverdientijd.
- Zijn die dingen te koppelen met google. Het antwoord is Ja, maar werkt het ook een beetje.
- Hoe zit het met de herrie. Buitenunit komt op de grond te staan.
- Is het te gebruiken als hoofdverwarming of beter als bijverwarming.

Wellicht is het een en ander al een keer behandeld, maar ik krijg er nog een beetje een raar gevoel bij.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
rekenen met 11% is wel heel grof. wat gaf berekening en/ of leverancier op?

of rekenen met
http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
De Leverancier gaf niet echt een berekening. Maar het gaat me niet zo zeer om de panelen maar om de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-06 10:34
Airco kan prima als verwarming. Wel is het nogal persoonlijk hoe je het comfort ervaart. Een airco zorgt voor luchtstromen en daarmee ook geluid in huis. Daarom is het mogelijk beter om met meerdere kleine airco's te werken dan met 1 grote. Er is een lucht-lucht warmtepomp topic waar je veel kunt lezen en ook met vragen terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Voglens mij zit ik idd op de verkeerde plek. Kijken of ik dit naar duurzaamheid en installties kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Je hebt wel een bak gas die je verstookt dus denk niet zo goed geïsoleerd, komt je gasverbruik puur uit het warm houden van je beneden verdieping of stook je ook een kamertje boven warm voor je tropische schildpadden verzameling?

Als je een airco beneden laat draaien zal als je geen ingrepen doet met thermostaten je kachel niet meer aanspringen (aangenomen dat je nog geen zones hebt). Dus heb je daar over nagedacht?

Mijn schoonvader heeft hiervoor 2 binnenunits genomen, een voor de woonkamer/keuken en 1 op de slaapkamer. Anders moest hij alsnog stoken om het boven warm te krijgen in de winter.

Zijn airco had vermogen over, maar werkte daarom niet lekker, moesten wat leidingen worden vervangen voor grotere geloof ik zodat de unit niet steeds uitsloeg bij weinig koude vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Barrycade schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:16:
Je hebt wel een bak gas die je verstookt dus denk niet zo goed geïsoleerd, komt je gasverbruik puur uit het warm houden van je beneden verdieping of stook je ook een kamertje boven warm voor je tropische schildpadden verzameling?

Als je een airco beneden laat draaien zal als je geen ingrepen doet met thermostaten je kachel niet meer aanspringen (aangenomen dat je nog geen zones hebt). Dus heb je daar over nagedacht?

Mijn schoonvader heeft hiervoor 2 binnenunits genomen, een voor de woonkamer/keuken en 1 op de slaapkamer. Anders moest hij alsnog stoken om het boven warm te krijgen in de winter.

Zijn airco had vermogen over, maar werkte daarom niet lekker, moesten wat leidingen worden vervangen voor grotere geloof ik zodat de unit niet steeds uitsloeg bij weinig koude vraag.
Er is niet een specifiek reden. Dit is wel het gasverbruik vorig jaar. Toen hadden we nog een joekel van een CV en boiler van 13 jaar oud. Met de nieuwe CV die geplaatst is verbruik ik aanzienlijk minder. Maar op jaarbasis zou ik dat moeten extrapoleren. Een kwart misschien wel de helft minder. Boven hebben we nooit de verwarming aan.

We hebben vloerverarming in de badkamer. Die zal helaas ook niet aanslaan inderdaad. Ik moet nog een modus vinden of hoop dit te vinden in het warm stoken. Dus eerst warmblazen met de airco en dan warmhouden met de CV, zodat we boven wel een beetje warmte hebben als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-06 17:53
Weet je zeker dat je de SRK 50 wilt? De 50 komt qua formaat ver je kamer in en heeft een relatief hoog minimaal koel of verwarming vermogen. Ik heb gekozen voor de 35, die is minder diep en kan (naast flink) ook een beetje koelen en verwarmen. In de praktijk hoor je die daardoor nauwelijks omdat ie altijd op laag vermogen werkt.
Al zou je de 50 nemen, dan kan het zomaar zijn dat deze telkens aan het pendelen is met veel geluid, terwijl je het hoge vermogen mogelijk niet eens nodig hebt.

[ Voor 1% gewijzigd door thisisnotmyname op 09-09-2022 14:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
thisisnotmyname schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:11:
Weet je zeker dat je de SRK 50 wilt? De 50 komt qua formaat ver je kamer in en heeft een relatief hoog minimaal koel of verwarming vermogen. Ik heb gekozen voor de 35, die is minder diep en kan (naast flink) ook een beetje koelen en verwarmen. In de praktijk hoor je die daardoor nauwelijks omdat ie altijd op laag vermogen werkt.
Al zou je de 50 nemen, dan kan het zomaar zijn dat deze telkens aan het pendelen is met veel geluid, terwijl je het hoge vermogen mogelijk niet eens nodig hebt.
Dit is bruikbare informatie. Hier kan ik wat mee. Ik weet nog niets zeker ik twijfel en ga op advies van de installateur af. Vandaag deze post. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Barrycade schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:16:

Ik heb geextrapoleerd. Zou dit jaar op 1300m3 gas uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pharmsen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:02:
[...]

Ik heb geextrapoleerd. Zou dit jaar op 1300m3 gas uitkomen.
Haal daar 300m3 SWW af en dan speel je met ongeveer 2000kWh je gas weg.

3.5 lijkt mij om bovengenoemde redenen veel beter passen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
revolution-nl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:14:
[...]

Haal daar 300m3 SWW af en dan speel je met ongeveer 2000kWh je gas weg.

3.5 lijkt mij om bovengenoemde redenen veel beter passen.
Wat bedoel je met SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
warm water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:43
Ja je kunt er een flink deel van je verwarmingsbehoefte mee voorzien, vooral in het tussenseizoen.
Als het echt koud is zul je niet genoeg hebben aan 1 unit voor het hele huis en wil je de radiatoren die op de koudste punten staat mee laten doen anders worden de temperatuurverschillen te groot en moet de airco ook te hard blazen.
Hier kan ik ongeveer 50% van de warmtebehoefte afdekken met de airco die de benedenverdieping (woonkamer met open keuken) doet. In voor- en najaar is dat de enige verwarming, als het echt koud is draait de CV ook mee voor de 1e en 2e verdieping en 1 radiator in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Omdat 'SWW' in mijn hoofd geen afkorting is voor 'warm water' (dat zou WW zijn :+), heb ik het maar even gegoogled, en blijkbaar staat SWW voor 'Sanitair Warm Water' :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Nu nog een goede installateur in de achterhoek zoeken.
Valt me op dat veel installateurs geen A+++ aanbieden. Van de A++ is de COP een stuk lager. Ik neus nog even rond. Bedankt allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
plaats eens een plattegrond van je benedenverdieping, is overigens de airco een systeem met meerdere binnenunits en buitenunit of heb je maar 1 binnenunit. (multi versus single spit?)

kijk met name behalve het max. vermogen ook naar het min. vermogen die de unit kan bieden, en het geluidsaspect is mn tijdens verwarmen hoger dan tijdens koelen. heb je daar ook naar gekeken, vergeet niet dat L/L verwarming een stuk meer lawaai maakt dan een radiator. Daar moet je wel rekening mee houden.
Kijk van een verwarming die continu met 35-40 dB de woonkamer inblaast word je echt niet blij.

Kijk ook eens naar andere merken, Daikin, Toshiba beide Topmerken, die zijn er ook in A+++. of naar Panasonic of LG, iets minder Topmerken maar nog steeds goed en vaak ook een stuk goedkoper.

ik zou op dit moment verwachten dat er iets meer ruimte is bij installateurs, echter hebben die het nog steeds erg druk omdat steeds meer mensen een airco ook zien als verwarmingsmogelijkheid.

Overigens vind ik 300 m3 gas voor SWW wel erg veel, is natuurlijk mede afhankelijk van je ketel (nieuwe HR ketels doen dat best goed), ik denk zelf dat je met circa 200 m3 voor SWW kunt gaan tellen, ik zelf verbruik met 2 personen 120 m3/J voor SWW, ik kook wel niet op gas.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 13-09-2022 11:08 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1