Monoblock warmtepomp plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robpo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09-2023
Mijn vraag
.Hallo, ik ben voor het eerst op dit forum, en zou graag een vraag willen stellen over het plaatsen van een Monoblock warmtepomp.
Ik ben voornemens om een LG 5kW warmtepomp te plaatsen.
De gedachte is daar alleen de vloerverwarming mee te stoken.
De verdeler van de vloerverwarming ( VV ) bevindt zich op de begane centraal in mijn huis.
Er word geadviseerd de buitenunit zo kort mogelijk bij de VV verdeler te plaatsen, men adviseert binnen 4 meter.
De mooiste plek is achter mijn huis tegen de gevel, dan van daaruit door de fundering, door de kruipruimte naar de VV verdeler, maar dan zit ik ca 7 meter van de VV verdeler.
Hoe heilig is de afstand van 4 meter??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
Niet.
Dat kan rustig bijv. 30 meter zijn.
Zolang de leiding buiten maar geïsoleerd is en de juiste diameter heeft.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robpo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09-2023
Okay, dank voor je reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:00
Vaak stook je het meeste in de huiskamer en is de rest minder groot.
Een iets grotere warmtepomp die de rest aan kan is dan marginaal duurder.

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04 00:27
Motorfret schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:13:
Niet.
Dat kan rustig bijv. 30 meter zijn.
Zolang de leiding buiten maar geïsoleerd is en de juiste diameter heeft.
Ok, weet je wellicht ook of het uitmaakt dat er hoogteverschil moet worden overwonnen ? Dus monoblock beneden in de tuin, verdeling boven op zolder ?

woei!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47
Wat ik me afvraag, ook in ditzelfde kader, welk type buizen gebruikt men zoal? Die standaard meerlaagsbuis met rode en blauwe isolatie?
Door de fundering/grond is er een gecombineerde buis (die best kostbaar is). Maar als het alleen door de gevel moet (vanaf garagedak naar zolder), volstaat dan de meerdaags buis met voldoende isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jelmer schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:18:
Wat ik me afvraag, ook in ditzelfde kader, welk type buizen gebruikt men zoal? Die standaard meerlaagsbuis met rode en blauwe isolatie?
Door de fundering/grond is er een gecombineerde buis (die best kostbaar is). Maar als het alleen door de gevel moet (vanaf garagedak naar zolder), volstaat dan de meerdaags buis met voldoende isolatie?
Ja, gewoon Uponor 32mm geisoleerd. Buiten kun je voor een oplossing met meer bescherming en/of isolatie kiezen, maar dat tikt heel hard aan in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06 15:56
Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag, maar wil een Gree 10KW kopen maar ik weet niet of deze een inverter heeft en dus kan moduleren?

wat betekent "Gree tweetraps compressor" ?
Pagina: 1