Slimme stekker met schema gebaseerd op energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• val2404
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-12-2024
Weet iemand of er slimme stekkers zijn waar je een schema in kan stellen gebaseerd op verbuik. B.v. als je verbruik onder 30w komt, dat hij dan automatisch uitschakelt? B.v. als tvuitgaat, en na een kwartier is verbruik nog maar 10-20w in standby, dat hij dan alles uitschakelt? Vind hier niks over terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:54
Dat kan zeker met de Shelly Plug / Plug S, maar waarschijnlijk ook met nog een aantal andere merken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:55

de Peer

under peer review

Als je Tasmota op een Sonoff/Shelly zet kun je vervolgens doen wat je maar wilt. Is volledig naar eigen inzicht te programmeren.

Probleem is denk ik meer dat er nog maar weinig tweakers op tweakers.net zitten ;)

Ik laat op deze manier bijvoorbeeld ook de lader van mijn elektrische fiets uitschakelen, zodat hij de batterij nooit voller laadt dan 80%.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je kunt ook een master-slave-stekkerdoos kopen. Die monitort 1 stekker, en schakelt alle andere uit als het verbruik onder een (soms instelbare) grens komt. Het enige wat misschien afwijkt van wat je zoekt is dat het primaire apparaat wel stroom blijft verbruiken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• val2404
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-12-2024
Mocht iemand eea zoeken mbt zelfde onderwerp. Heb uiteindelijk Tuya (Zigbee) stekkers (ronde met oranje eand en oranje knop) van Aliexpress besteld, werken geweldig icm Home Assistent. Van alles en nog wat te programmeren met power changes. Ook met Tasmota, icm met juiste stekker (niet in verdiept, leek me omslachtiger ivm moeten flashen van stekkers, die van Aliexpress waren zo gepaired) schijnt ook veel mogelijk te zijn.

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:15
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:23:
Als je Tasmota op een Sonoff/Shelly zet kun je vervolgens doen wat je maar wilt. Is volledig naar eigen inzicht te programmeren.

Probleem is denk ik meer dat er nog maar weinig tweakers op tweakers.net zitten ;)

Ik laat op deze manier bijvoorbeeld ook de lader van mijn elektrische fiets uitschakelen, zodat hij de batterij nooit voller laadt dan 80%.
Topic schop ;-) : ik zit aan precies hetzelfde scenario te denken voor m'n speed pedelec. Schakel jij af op een bepaalde vermogensgrens (e.g. als vermogen daalt onder 100 Watt), of op basis van op totaal opgenomen vermogen (e.g. na 400 Wh afschakelen)?

Het liefste houd ik alles simpel (draaide tot nu toe alles op Hue) maar ik geloof toch dat ik m'n domotica anders moet gaan aanpakken voor dit soort projectjes

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:55

de Peer

under peer review

PietervSk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:49:
[...]

Topic schop ;-) : ik zit aan precies hetzelfde scenario te denken voor m'n speed pedelec. Schakel jij af op een bepaalde vermogensgrens (e.g. als vermogen daalt onder 100 Watt), of op basis van op totaal opgenomen vermogen (e.g. na 400 Wh afschakelen)?

Het liefste houd ik alles simpel (draaide tot nu toe alles op Hue) maar ik geloof toch dat ik m'n domotica anders moet gaan aanpakken voor dit soort projectjes
Vermogensgrens inderdaad. Bij mijn fietslader neemt het vermogen langzaam toe als de batterij vol raakt. Dus al snel wist ik dat 113W laden overeen kwam met 80 procent batterij vol.

Beetje trial and error.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PietervSk dat doe je inderdaad op basis van vermogen. Voorbeeld van het laadvermogen van mijn fietsaccu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a52rSg5OZk0_rqk_uTmcmdqGQX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWUKChyZJD98R2ZNDFAZrycO.png?f=user_large

Uitschakelen op Wh heeft geen enkele zin. Dat werkt alleen als je elke keer het laden start met precies dezelfde hoeveelheid energie nog in je accu; je hebt elke keer hetzelfde startpunt nodig. Dat lijkt me niet realistisch.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:15
Check. Lijkt me ook wel de meest fail-proof optie.
Anderzijds; het merendeel van mijn ritjes zijn elke keer hetzelfde traject woonwerk. Ik kan in een app de SoC van de batterij controleren, en over het algemeen zit dat vaak wel binnen een bandbreedte van 10%. De oplader lijkt een vrij vlakke curve aan te houden (1% per 2 minuten over vrijwel het hele traject) Op die manier kan ik met behulp van tijd vrij nauwkeurig het van 15% naar 85% laden, maar de mate van afwijking is nog niet helemaal wat ik wil. Misschien toch een goede reden om een keer in Tasmota en HomeAssistent te duike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-07 14:43
Ik zoek iets vergelijkbaars maar net wat anders.
Ik heb een "domme" wasmachine en die wil ik van stroom voorzien via een slimme stekker (met energiemeting).
Zodra het programma klaar is (en het energieverbruik dus onder een bepaalde waarde daalt) dient hij dan een berichtje naar mijn telefoon te sturen zodat ik weet dat ik de was op kan hangen en daarna een nieuw wasje kan gaan draaien.
Wasmachine en droger staan namelijk op zolder dus ik hoor het niet wanneer ze klaar zijn.

Het zou met allerlei stekkers moeten kunnen (icm andere platformen) maar ik zoek een stekker waarbij een app zit waar je makkelijk zelf een automatisering of scene aan kunt maken.
Ik had er een paar van Blitzwolf gekocht waarbij dat zou moeten kunnen, maar die scene ontbreekt in de "smart life" app.

Wie heeft er suggesties qua merk/type/app?

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

Pagina: 1