Oude CV ketel proactief vervangen vanwege hoge gas prijs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Mijn CV ketel (Remeha Avanta 28C) is 12 jaar oud. Mij is verteld dat een oude ketel steeds minder efficiënt wordt. Nu met de extreem hoge gasprijzen vroeg ik me af of het nu verstandiger is voor mij om bijvoorbeeld nu al een nieuwe te bestellen omdat dat wellicht gunstiger is omdat deze nu onnodig gas verbruikt (want minder efficiënt).

Iemand een tip hoe ik dit kan berekenen?

Ik heb een oud hoekhuis (73 m2 uit 1912, wel dubbel glas. enkel steens muur, vloer isolatie), maar verbruik enkel 912 m2 per jaar omdat ik vrij laag stook. Ik betaal momenteel 1,66267 per m2 tot 24 feb 2023)

Waarschijnlijk gaat mijn ketel nog 2 a 3 jaar mee, maar hij kan dus elk moment omvallen. Nu heb ik heb nog de kans om rustig uit te zoeken welke ik wil en eventueel een aanbieding te vinden.

Iemand tips waar ik een goede deal kan vinden i.p.v. standaard via feiken of feenstra (waar ik mijn onderhoud doe)?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

En waarom niet gewoon een warmtepomp? je gaat nu toch niet meer in een cv ketel investeren?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
Er zijn de afgelopen 12 jaar nauwelijks ontwikkelingen geweest bij CV's, eigenlijk het enige is dat een gelijkstroommotor voor de pomp gebruikt wordt wat een beetje elektra bespaart.
Qua efficiëntie gasverbruik heb je niets te winnen met een nieuwe ketel.

Er zijn natuurlijk wel zat andere manieren; isoleren, anders stoken.
En inderdaad als je gaat voorschakelen op een nieuwe, ga dan voor een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zeker niet vervangen. Gewoon onderhoud uit laten voeren en nog even rustig doorstoken.
Dat ga je nooit terug verdienen.

En zoals al gezegd. Als je vervanging zoekt, koop een warmtepomp.

(Zelf ook eigenaar van een 12 jaar oude avanta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
Zeker als je al vrij weinig stookt lijkt het me momenteel niet de moeite waard de CV-ketel te vervangen. Wanneer je een oud model had van 20 jaar dan zou ik daar zeker anders over denken, maar een Remeha Avanta 28C is een prima ketel. Wellicht zal het een paar procent efficienter kunnen, maar de Avanta is behoorlijk modern. Dat is niet te vergelijken met overgaan van een VR-ketel naar een HR-ketel. Op dit moment zijn de apparaten vrij prijzig, dus het lijkt me een slechte investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

kevin33

Welkom in Utopia.

ASW1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:05:
Er zijn de afgelopen 12 jaar nauwelijks ontwikkelingen geweest bij CV's, eigenlijk het enige is dat een gelijkstroommotor voor de pomp gebruikt wordt wat een beetje elektra bespaart.
Qua efficiëntie gasverbruik heb je niets te winnen met een nieuwe ketel.

Er zijn natuurlijk wel zat andere manieren; isoleren, anders stoken.
En inderdaad als je gaat voorschakelen op een nieuwe, ga dan voor een warmtepomp.
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:00:
En waarom niet gewoon een warmtepomp? je gaat nu toch niet meer in een cv ketel investeren?
Er zit natuurlijk een aanzienlijk prijsverschil tussen een CV ketel en een warmtepomp. Ook moet je bij een warmtepomp vaak meer veranderen itt het vervangen van een ketel.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Mij is verteld dat dat niet rendabel is bij een oud huis. Er is geen ruimte om mijn muren te isoleren (aan de binnenkant), dan blijven er geen slaapkamers over (nu 9m2 en 12m2) of de woonkamer wordt te small. Ik heb ook geen ruimte in mijn tuin voor zo'n apparaat. Buitenkant van mijn zijmuur isoleren is nauwelijks een optie, want dan worden 3 tuinen kleiner die tegen mijn huis aan staan. Wordt te duur en omslachtig om dat af te stemmen met hun.
Ik heb mijn vloer laten isoleren (via Tonzon), maar daar heb ik nooit iets van gewerkt. Dak is overigens wel geïsoleerd.
Ik heb al zonnepanelen en die wekken +- 2050 kWh op (verbruik ongeveer 2100). Helaas kan ik niet meer panelen kwijt op mijn dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een HR ketel vervangen heeft eigenlijk geen zin, want die wordt weinig efficienter. Onderhoud en afstellen kan nog wat doen, maar ik denk dat je empirisch lastig gaat vaststellen dat het iets gedaan heeft omdat er teveel invloeden zoals het weer en het hoe lang je doucht die een grotere variatie aan verbruik gaan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Stel dat je (en dat gaat al niet lukken waarschijnlijk) 5% gas gaat besparen door naar een nieuwe ketel te gaan. Dan heb je het over 45m3 per jaar. Oftewel 75,- per jaar. Hoe veel jaar duurt het voordat je de ketel eruit hebt?

Als je al naar iets nieuws wat niet enorm duur is wil gaan zou ik voor een L/L-warmtepomp gaan. Met je huidige gasverbruik moet dat makkelijk op te vangen zijn. Wij zijn zelf met zo'n ding van 1800m3 gas naar ongeveer 400-500m3 gegaan. Nog 100-200m3 gas om af en toe bij te stoken en de rest is warm water.

Heb je wel al naar andere maatregelen gekeken? Dus het inregelen van de ketel en radiatoren bijvoorbeeld. Oftewel draait de ketel wel HR, of is de retourtemp veel te hoog. Daar kun je dan misschien nog 5-15% mee winnen.
maxkranendijk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:10:
[...]

Mij is verteld dat dat niet rendabel is bij een oud huis. Er is geen ruimte om mijn muren te isoleren, dan blijven er geen slaapkamers over (nu 9m2 en 12m2). Ik heb ook geen ruimte in mijn tuin voor zo'n apparaat. Buitenkant van mijn zijmuur isoleren is nauwelijks een optie, want dan worden 3 tuinen kleiner die tegen mijn huis aan staan. Wordt te duur en omslachtig om dat af te stemmen met hun.
Ik heb mijn vloer laten isoleren (via Tonzon), maar daar heb ik nooit iets van gewerkt. Dak is overigens wel geïsoleerd.
Ik heb al zonnepanelen en die wekken +- 2050 kWh op (verbruik ongeveer 2100). Helaas kan ik niet meer panelen kwijt op mijn dak.
Huh, je gebruikt 900m3 per jaar. Dat kan een WP makkelijk overnemen hoor. Dat zou je theoretisch iets van 1250kWh per jaar moeten kosten. (7kWh energie per kuub gas, COP 5).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:07

de Peer

under peer review

maxkranendijk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:10:
[...]

Mij is verteld dat dat niet rendabel is bij een oud huis.
dat is onjuist. je hebt hooguit een wat grotere warmtepomp nodig, dat maakt de initiele investering wel hoger.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 12:22

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Omdat het misschien heel erg duur is? Zeker nu wordt er misbruik gemaakt van de situatie. Cv ketel is veel goedkoper. En ook nog eens sneller te leveren. Voor een hybride kan je 1 jaar wachten ongeveer. Mensen willen deze winter nog besparen.

[ Voor 11% gewijzigd door TheDudez op 09-09-2022 11:29 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voor het geld van een nieuwe ketel kan je beter een L/L wp ophangen in de woonkamer, dat zet pas zoden aan de dijk.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53

Yucon

*broem*

TheDudez schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:21:
[...]

Omdat het misschien heel erg duur is? Zeker nu wordt er misbruik gemaakt van de situatie. Cv ketel is veel goedkoper. En ook nog eens sneller te leveren. Voor een hybride kan je 1 jaar wachten ongeveer. Mensen willen deze winter nog besparen.
Als je geschoren wordt moet je stil zitten. De situatie is nu zo absurd dat acuut ineens van alles willen aanpassen ook niet veel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

maxkranendijk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:59:
Mijn CV ketel (Remeha Avanta 28C) is 12 jaar oud. Mij is verteld dat een oude ketel steeds minder efficiënt wordt.[knip]
Hetgeen je is verteld zie jij ook terug in je gasverbruik over de afgelopen jaren? Nu is de laatste winter niet echt een goede referentie maar als je ketel steeds minder efficiënt zou worden dan zou je dit terug moeten kunnen zien in het verbruik? Ik vind het nogal rap, na 12 jaar vervangen. Heb je ook al eens een ander bedrijf daarover geraadpleegd?

Ik ga er vanuit dat de ketel steeds keurig regelmatig onderhoud heeft gekregen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 16:12
Zeker geen nieuwe cv-ketel kopen.
1. zorg dat je cv-ketel zo optimaal mogelijk ingesteld staat, plus waterzijdig inregelen van je radiatoren. Er is een heel topic over op Tweakers.
2. Kijk naar een airco/lucht-lucht warmtepomp. Samen met je CV is dit eigenlijk een hybride warmtepomp opstelling. Die zijn relatief eenvoudig en snel te plaatsen, en niet heel duur. Terwijl het je toch een enorme besparing op je gasrekening kan opleveren. Aan deze gasprijzen heeft de airco zich in 1-2 jaar terugverdiend. Al helemaal een goed idee omdat je zonnepanelen hebt.
3. Overweeg een gewone full-electric lucht/water-warmtepomp. Je hebt een laag gasverbruik, en al relatief veel aan isolatie gedaan. Zou prima moeten werken, als je maar genoeg afgiftevermogen hebt. Vloerverwarming is in dat opzicht het handigst, maar kan ook prima met radiatoren, genoeg tweakers hier die dat doen. Ook hierover is genoeg informatie te vinden op het forum. Over de rentabiliteit: kijk naar een monobloc, zoals die van Panasonic. Dit is enkel een buitenunit, geen binnenunit. Voor 1000-1500€ na subsidie heb je de warmtepomp al, wel met een lange levertijd van 6+ maanden. Als je een beetje handig bent kun je die zelf plaatsen, en dan 'in bedrijf laten stellen' door een professional, kost je 300-400€. Rendabiliteit verzekerd. Je moet wel plaats hebben voor de buitenunit, maar even kijken met een perspectief van waar het wel kan leidt misschien tot inzichten.
4. Als je toch een nieuwe CV-ketel wil, overweeg dan een ketel te huren via het CV-ketel collectief van de consumentenbond. Voor de best geteste CV-ketel betaal je 30€ per maand. In principe heb je een contract van 12 jaar, maar als gasaansluiting afgesloten wordt omdat je wijk van het gas gaat, of jij kiest er zelf voor, kan je het contract zo opzeggen en wordt de ketel verwijderd.

[ Voor 15% gewijzigd door marvel27 op 09-09-2022 12:42 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Pagina: 1