Graag zou ik jullie mening vragen over te plaatsen zonnepanelen op mijn dak en reeds uitgebrachte offertes.
Mij lijkt onderstaande legplan het meest voor de hand liggend. Wellicht zonder het laatste (onderste) paneel, omdat die volgens de zonscan teveel schaduw krijgt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lmtO3lKdmC8cBixySsqmcwMk.jpg?f=user_large)
Het bedrijf van de eerste offerte komt volgende week kijken. Hun offerte lijkt me nogal prijzig, maar ze hebben 3 dakvlakken gerekend en een verzwaring van de meterkast. Zijn de panelen op het noord-oost dak logisch en is de verzwaring van de meterkast nodig voor de hoeveelheid Wp die nodig is om mijn verbruik af te dekken?
Wat is jullie mening over het legplan, de panelen en omvormers in de offertes en is er nog iets waar ik in mijn specifieke situatie rekening mee moet houden?:fill(white):strip_exif()/f/image/9pzTKIFzTsj4xQIP1wt82R3j.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/98mxHvk1VROALAW5kuT3l78L.jpg?f=user_large)
Het zuid-west dak is 11m breed met een hoek van 44,4graden.
Dit dakvlak krijgt schaduw van een grote notenboom en van het buurhuis die een stuk hoger is dan onze woning.
Schaduwbeeld einde middag/ begin avond:
:strip_exif()/f/image/CMykRCsPOKyHpL7ZkN9SoXzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Maximaal E10.000, liever minder i.v.m. maandlasten van lening.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82LetUaSuAerKdDX957ZRzqE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqKIfgfb2bOhdfD293XiGCmP.jpg?f=user_large)
Offertes eind 2021 van grotere aanbieders:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EkRARs9Ap1fpVojHDyscMXeR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FBMRgKu0chht8VVV7rw2vISe.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lmtO3lKdmC8cBixySsqmcwMk.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3bfnABS7k2R0Mpt8HCy7W4Pz.jpg?f=fotoalbum_large)
Mij lijkt onderstaande legplan het meest voor de hand liggend. Wellicht zonder het laatste (onderste) paneel, omdat die volgens de zonscan teveel schaduw krijgt.
Het bedrijf van de eerste offerte komt volgende week kijken. Hun offerte lijkt me nogal prijzig, maar ze hebben 3 dakvlakken gerekend en een verzwaring van de meterkast. Zijn de panelen op het noord-oost dak logisch en is de verzwaring van de meterkast nodig voor de hoeveelheid Wp die nodig is om mijn verbruik af te dekken?
Wat is jullie mening over het legplan, de panelen en omvormers in de offertes en is er nog iets waar ik in mijn specifieke situatie rekening mee moet houden?
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/9pzTKIFzTsj4xQIP1wt82R3j.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/98mxHvk1VROALAW5kuT3l78L.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte en schaduw
Het zuid-oost dak is 7m breed met een hoek van 39,4 graden.Het zuid-west dak is 11m breed met een hoek van 44,4graden.
Dit dakvlak krijgt schaduw van een grote notenboom en van het buurhuis die een stuk hoger is dan onze woning.
Schaduwbeeld einde middag/ begin avond:
:strip_exif()/f/image/CMykRCsPOKyHpL7ZkN9SoXzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Ons huidige en te verwachten jaarverbruik is 5100kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1 fase aansluiting en in principe niet het plan naar 3 fase te gaan, alleen als dit voor de installatie een betere oplossing is. De huidige groepenkast is 5 jaar oud met 11 groepen.Budget en doel
Afdekken van het verbruik, 5100kWhMaximaal E10.000, liever minder i.v.m. maandlasten van lening.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten uitvoeren.Bijhouden van data
Ik zou graag per paneel kunnen monitoren.Reeds verkregen offertes
Meeste recente offerte::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82LetUaSuAerKdDX957ZRzqE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jqKIfgfb2bOhdfD293XiGCmP.jpg?f=user_large)
Offertes eind 2021 van grotere aanbieders:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EkRARs9Ap1fpVojHDyscMXeR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FBMRgKu0chht8VVV7rw2vISe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3bfnABS7k2R0Mpt8HCy7W4Pz.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Midden-Limburg7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°