Vraag

• aaaaa1912
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 18:46
Goedemorgen,

Ik heb al een aantal topics hierover gelezen maar vond mijn specifieke situatie niet genoeg terug om antwoorden te vinden, vandaar.

Ik heb na een positief voortgangsgesprek een auto van de zaak aangeboden gekregen. Nu is het zo dat ik in juni verder weg ben verhuisd waardoor ik niet meer op de fiets kan, dus ik had een autootje aangeschaft. Het gaat om een oude swift uit 1999 waar ik 1300 voor heb neergelegd.
Ik rij verder prive zeer weinig (wij hebben nog een prive auto hiernaast) en zou de auto van de zaak dan ook zonder bijtelling nemen. Als ik dit doe dan zou ik er maandelijks netto 66 euro aan overhouden (verzekering, belasting, minus reiskostenvergoeding), plus alle eventuele onderhoudskosten die je waarschijnlijk wel kunt verwachten bij zo'n oud beestje als die van mij. Hij is bij het kopen nog wel met vlag en wimpel door de apk gekomen dus ik vind het lastig inschatten hoeveel het me zou besparen.

Als ik dit afwijs zouden ze verder gaan kijken voor een andere compensatie, maar wij gaan in januari sowieso omhoog (%variabel per jaar) en mijn periodiekmaand valt in april.

Graag hoor ik wat jullie denken, wat voor afwegingen jullie zouden hebben. Dank!

Alle reacties

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:04
Krijg je een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer? Dan zou ik die oude bak lekker op rijden.

Mij zou het die kilometerregistratie en minder salaris niet waard zijn iig.

• aaaaa1912
Emgeebee schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:16:
Graag je een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer? Dan zou ik die oude bak lekker op rijden.

Mij zou het die kilometerregistratie en minder salaris niet waard zijn iig.
Ja die heb ik dus al meegerekend in dat ik er 66 euro op vooruit zou gaan netto, wel met het oog op de huidige brandstofprijzen, dat is natuurlijk variabel.

Kilometerregistratie is idd een ding, maar ik denk ook dat het voornamelijk copy-paste wordt want ik rij dus vrijwel alleen woon-werk.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:29
En in welke mate kan je gezinssituatie veranderen?
Kan me inbeelden dat een kind binnen 3 jaar je manier van verplaatsen en bewegen wel eens kan veranderen? Dan is een (betrouwbare) auto misschien wel handig?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een auto puur voor woon-werk verkeer zie ik niet als primaire arbeidsvoorwaarde, maar gewoon als alternatief voor de KM vergoeding. Natuurlijk is de auto wat voordeliger, maar het doel is nog steeds om gewoon van woonplaats naar werk te vervoeren.

Ik zou het dus ook niet als alternatief voor loonsverhoging zien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Overigens zou ik ook goed opletten wat de lease voorwaarden zijn. Een auto kan in veel overeenkomsten ook een blok aan je been zijn als er een flinke inleververgoeding tegenover staat. Dan kan het zomaar duizenden euros kosten om van baan te veranderen binnen de termijn van je leasecontract. Persoonlijk zou ik daar nooit mee akkoord gaan, het is een zakelijk middel, daar moet je niet prive verantwoordelijk voor zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik snap niet waarom je privé nog een auto hebt als je weinig rijdt en voor werk nu je die Swift aangeschaft hebt. Wil je je andere auto niet voor de woon-werk kilometers gebruiken of wordt deze parallel gebruikt door je partner?

Ik zou overwegen een leuke lease te kiezen welke je privé mag rijden en beide auto's de deur uit te doen. Dan dat even narekenen, dan krijg je meestal wel waar voor je geld (bijtelling).

• aaaaa1912
Lt.Mitchell schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:25:
En in welke mate kan je gezinssituatie veranderen?
Kan me inbeelden dat een kind binnen 3 jaar je manier van verplaatsen en bewegen wel eens kan veranderen? Dan is een (betrouwbare) auto misschien wel handig?
Kinderen komen er niet, dus dat is geen afweging.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

AvK

Ready Set Go

Mijn inziens is een auto van de zaak alleen maar voordelig en handig als dat je enige auto is. Een 'boodschappen' autootje er naast is dan al veel te duur.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• aaaaa1912
True schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
Ik snap niet waarom je privé nog een auto hebt als je weinig rijdt en voor werk nu die Swift aangeschaft hebt. Wil je je andere auto niet voor de woon-werk kilometers gebruiken of wordt deze parallel gebruikt door je partner?

Ik zou overwegen een leuke lease te kiezen welke je privé mag rijden en beide auto's de deur uit te doen. Dan dat even narekenen, dan krijg je meestal wel waar voor je geld (bijtelling).
Mijn partner gebruikt de auto voor zijn werk.

Een andere optie is nu de auto zonder bijtelling te nemen en per 1 januari alsnog met bijtelling te gaan rijden mocht dat toch beter passen bij mijn situatie.

• aaaaa1912
Woy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
Overigens zou ik ook goed opletten wat de lease voorwaarden zijn. Een auto kan in veel overeenkomsten ook een blok aan je been zijn als er een flinke inleververgoeding tegenover staat. Dan kan het zomaar duizenden euros kosten om van baan te veranderen binnen de termijn van je leasecontract. Persoonlijk zou ik daar nooit mee akkoord gaan, het is een zakelijk middel, daar moet je niet prive verantwoordelijk voor zijn.
Hier zal ik zeker nog naar vragen, dankjewel.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:44
True schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
Ik snap niet waarom je privé nog een auto hebt als je weinig rijdt en voor werk nu je die Swift aangeschaft hebt. Wil je je andere auto niet voor de woon-werk kilometers gebruiken of wordt deze parallel gebruikt door je partner?

De gouden tijden dat leaseauto van de zaak per definitie voordeliger was is al enige tijd voorbij.
Eigen bijdrage, maximum aantal privé KM's. Korting op de bijtelling voor milieuvriendelijkere auto's is een stuk minder geworden ga zo maar door.

Als het om de kosten gaat, dan is zonder de juiste gegevens over kosten en gebruik van beide auto's weinig te zeggen.

Sidenote, wat betreft flag en wimpel door de APK, dat zegt maar de helft. Dat is een globale check op veiligheid en milieu aspecten. Technisch kan de auto op instorten staan zo lang 't niet vervuilend en niet onveilig is.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-09 15:32
Ligt helemaal aan de situatie en huidige salaris (maakt nogal verschil of je 2000/3000 of 10.000 euro per maand krijgt) maar ik verwacht dat het een redelijk modaal salaris is?

Ik zou altijd voor een hoger salaris gaan in dit geval vanwege pensioen, sociale rechten omdat je de auto alleen zakelijk gaat rijden.

Ik zie ook helemaal niet echt het voordeel als je de auto niet privé kan rijden (al is een nieuwe auto t.o.v. al beter dan een Swift van 23 jaar oud, als dat de enige mogelijkheid is) plus vervolgens ook belangrijk om wat voor auto gaat het. Als je een kleine Up! ofzo krijgt, dan is dat redelijk beperkt voor lange afstanden (is mijn persoonlijke mening), dan zou ik daar niet zoveel interesse in hebben. Als het een maatje groter is 25/30k aanschafprijs range of Electro, dan kan het wel interessant zijn.

[Voor 6% gewijzigd door wm1234 op 09-09-2022 10:46]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PROnline schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:43:
[...]

De gouden tijden dat leaseauto van de zaak per definitie voordeliger was is al enige tijd voorbij.
Eigen bijdrage, maximum aantal privé KM's. Korting op de bijtelling voor milieuvriendelijkere auto's is een stuk minder geworden ga zo maar door.

Als het om de kosten gaat, dan is zonder de juiste gegevens over kosten en gebruik van beide auto's weinig te zeggen.

Sidenote, wat betreft flag en wimpel door de APK, dat zegt maar de helft. Dat is een globale check op veiligheid en milieu aspecten. Technisch kan de auto op instorten staan zo lang 't niet vervuilend en niet onveilig is.
offtopic:
Eigen bijdrage is sowieso zelf geknoopte strop als je hier klakkeloos mee akkoord gaat. Maar als je graag een nieuwe auto wilt rijden is full operational lease echt wel voordeliger dan zelf een auto aanschaffen, als je hier überhaupt al het spaargeld voor hebt. In mijn geval betaal ik netto zo'n 200€/mnd voor een Clio. Dat bedrag had ik eerder ruimschoots nodig voor een C4 uit 2005. Laat staat met de huidige benzineprijzen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Is de verwachting dat je voor je werk ook meer moet gaan reizen (naar klanten, andere locaties etc)?
Of als je de auto wel neemt, dat ze dit dan verwachten?

Het is beetje ongewoon om een werknemer een auto van de zaak aan te bieden voor puur woon-werkverkeer, maar het kan.

Let er ook op, als je de auto puur zakelijk neemt en geen bijtelling hebt kan je die auto ook niet gebruiken voor privé ritten. Kan ongelukkig zijn als je partner weg is met zijn auto en je zelf nog iets moet doen.

Je kan dan nog paar andere opties voorleggen, bijv.:
  • Hogere kilometervergoeding (bijv. ipv 19 cent, 30 cent / km).
  • Hoger basissalaris
  • 13de maand

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

aaaaa1912 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:
Als ik dit afwijs zouden ze verder gaan kijken voor een andere compensatie, maar wij gaan in januari sowieso omhoog (%variabel per jaar) en mijn periodiekmaand valt in april.
Ik zou als ik jou was eerst willen weten hoe die andere compensatie eruit zal komen te zien. Dan pas kun je een afweging maken. Je gaat toch niet een optie afwijzen, zonder te weten wat je daar voor terugkrijgt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Dit hangt enorm van de werkgever af en hoe de regeling op papier is gedefinieerd. Als de auto alsnog als een beloning in natura wordt gezien door de werkgever, in plaats van "arbeidsmiddel", zal je in de toekomst mogelijk alsnog te horen krijgen dat je meer beloning krijgt dan een collega die geen auto heeft. Ergo, de auto fungeert dan als glazen plafond voor je salaris.

Mocht bovenstaand ondubbelzinnig vastgelegd zijn als zijnde niet van toepassing, wordt het even rekenen en jezelf afvragen of de gemakken van comfort en kostenzekerheid het waard zijn. Uiteraard met het in acht nemen van overige clausules.

Persoonlijk ben ik meer van het alles-of-niets idee. Wagen van de zaak is leuk als je deze privé vol kunt gebruiken en je dus per definitie niet hoeft te rekenen omdat het sowieso een betere deal is dan een eigen wagen. Maar de tijden van onbeperkt privé KM's en leuke leasewagens zijn liggen voor de meesten in een ver verleden.

Pas dus op dat het geen sigaar uit eigen doos is die een blok aan je been zal vormen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
True schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Eigen bijdrage is sowieso zelf geknoopte strop als je hier klakkeloos mee akkoord gaat. Maar als je graag een nieuwe auto wilt rijden is full operational lease echt wel voordeliger dan zelf een auto aanschaffen, als je hier überhaupt al het spaargeld voor hebt. In mijn geval betaal ik netto zo'n 200€/mnd voor een Clio. Dat bedrag had ik eerder ruimschoots nodig voor een C4 uit 2005. Laat staat met de huidige benzineprijzen.
Tenzij het leasetarief dus openlijk (of minder openlijk, zoals boven omschreven) uit je salarisruimte komt. Dan blijven de kosten ineens niet beperkt tot enkel de bijtelling en overige fiscale gevolgen.

Ongevoelig zijn voor brandstofprijzen is wel erg prettig.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52
Is anders een mobiliteitsbudget niet wat? Ter hoogte van kosten leaseauto + brandstof (praat je algauw over een 700-1000 euro per maand). Dan kun je je woon/werk kilometers bruto-netto van dit budget halen en de rest bruto uit laten betalen. Je betaalt geen bijtelling en je kunt je oude gebakje er prima van rijden dan :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:34
Waar misschien niet meteen aan gedacht word, maar wel flink van invloed is.

Kleine schades moet je ook achteraf afrekenen.
Zoals putjes in de deur.

Bij je eigen auto maakt dat niets uit.

Dus die 66 netto winst kan ook 300+ netto verlies zijn.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee