Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 09:31
Ik hoop van harte dat jullie mij willen/kunnen helpen. Ik zal het proberen kort/simpel te houden.

Begin dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht en eind vorige maand mijn woning verkocht.
De nieuwbouwwoning zal pas eind volgend jaar worden opgeleverd. In de tussentijd verblijf ik bij één van mijn ouders.

Begin deze maand is een bedrag van 130k op mijn rekening overgemaakt door de notaris. Daarnaast heb ik ook nog bij mijn nieuwe hypotheekverstrekker een saldo op mijn bouwdepot staan van 150k.
Omdat veel facturen van mijn nieuwbouwwoning pas volgend jaar binnen zullen komen, is het vermogen van 31/12 op 1/1 exorbitant hoog. (ik heb namelijk ook nog 40k aan aandelen)

Concrete vraag: Is hier iets aan te doen of zijn er regels bij de belastingdienst dat ik mijn hypotheekschuld van mijn vermogen af mag trekken of is hier simpelweg niets aan te doen?
En raden jullie mij aan om de komende facturen zelf te betalen, zodat ik minder vermogen heb? Of kan ik ze het beste bij mijn hypotheekverstrekker declareren zodat het uit mijn bouwdepot betaald wordt?

[ Voor 4% gewijzigd door Joris-Jansen op 09-09-2022 10:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:07
Bouwdepot telt niet mee als vermogen. Dat is simpelweg een lening die je nog niet hebt opgenomen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Panzer_V schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:08:
Bouwdepot telt niet mee als vermogen. Dat is simpelweg een lening die je nog niet hebt opgenomen.
Oke, dus dan kan ik nieuwe facturen het beste met mijn eigen geld betalen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:09:
[...]

Oke, dus dan kan ik nieuwe facturen het beste met mijn eigen geld betalen, toch?
Neen, die zou ik gewoon betalen uit je bouwdepot. Dan neem je daarvoor je lening op.

Je kunt ze uit eigen geld betalen. Echter, dan kan je ze NIET meer indienen bij je bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Waar je ook even rekening mee moet houden is dat de wetgever er vanuit gaat dat je de overwaarde van je oude woning volledig in je nieuwe woning investeert. Doe je dat niet, dan mag je dat deel van je nieuwe lening niet meer aftrekken van de belasting voor de VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Panzer_V schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:10:
[...]

Neen, die zou ik gewoon betalen uit je bouwdepot. Dan neem je daarvoor je lening op.

Je kunt ze uit eigen geld betalen. Echter, dan kan je ze NIET meer indienen bij je bouwdepot.
Maar.... het geld dat in mijn bouwdepot staat is lager dan de bedragen die nog gaan komen bij de komende facturen..
Panzer_V schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:11:
Waar je ook even rekening mee moet houden is dat de wetgever er vanuit gaat dat je de overwaarde van je oude woning volledig in je nieuwe woning investeert. Doe je dat niet, dan mag je dat deel van je nieuwe lening niet meer aftrekken van de belasting voor de VRH.
Thanks. Dit had ik zelf ook al gevonden. Mijn nieuwbouwhuis is qua prijs hoger dan mijn verkochte woning, dus de hele overwaarde gaat er automatisch in.

[ Voor 38% gewijzigd door Joris-Jansen op 09-09-2022 10:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:14
Ik zou altijd eerst het bouwdepot opmaken als je voornemens bent dit volledig te gebruiken.

Bereken eens wat dit 'exorbitant' hoge vermogen je zou kosten op de belastingaanslag, mogelijk valt dat enorm mee en maak je, je druk om niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 09-09-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

TheDudez

Usenet stofzuiger!

IK heb dit ook gehad. Ik heb dit toen niet opgegeven bij de belasting dat hoefde volgens mij niet. Als je het maar besteed aan je nieuwe huis.

https://www.eigenhuis.nl/...heek-regelen/overwaarde#/

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
TheDudez schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:
IK heb dit ook gehad. Ik heb dit toen niet opgegeven bij de belasting dat hoefde volgens mij niet. Als je het maar besteed aan je nieuwe huis.

Gaat dat niet automatisch dan tegenwoordig? Ik hoef mijn banksaldo's niet meer zelf in te vullen zoals jaren geleden, dat is tegenwoordig allemaal vooraf ingevuld.

Ik vraag me echter ook af of je dat bedrag inderdaad niet had moeten opgeven. Ik haal dat 1-2-3 niet uit dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Dennism schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:
Ik zou altijd eerst het bouwdepot opmaken als je voornemens bent dit volledig te gebruiken.

Bereken eens wat dit 'exorbitant' hoge vermogen je zou kosten op de belastingaanslag, mogelijk valt dat enorm mee en maak je, je druk om niets.
Het gaat over +/- 1300 euro. Vind ik best veel geld, dus als ik legaal dat bedrag kan verminderen, dan doe ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
TheDudez schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:

Dat klopt niet, en het artikel wat je linkt heeft niks te maken met de box 3 heffing.

Overigens maak je je druk om niks, zeker nu is de box 3 heffing op spaargeld praktisch nul comma nul.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:17:
[...]

Het gaat over +/- 1300 euro. Vind ik best veel geld, dus als ik legaal dat bedrag kan verminderen, dan doe ik dat graag.
Ik zou je som maar eens opnieuw maken. Je kan ruim 40 miljoen op je spaarrekening hebben voordat je dat moet betalen aan VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Hielko schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ik zou je som maar eens opnieuw maken. Je kan ruim 40 miljoen op je spaarrekening hebben voordat je dat moet betalen aan VRH.
Misschien kom ik tot die berekening omdat ik ook 40k aan beleggingen heb?

Dus het gaat in totaal over 140k spaargeld en 40k beleggingen. Op hoeveel zou ik dan volgens jou uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:17:
[...]

Hoe kom je aan 1300 euro, dat vind ik inderdaad wel veel, ik kom op veel minder uit als ik het door een calculator haal, lees een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Dennism schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:22:
[...]

Hoe kom je aan 1300 euro, dat vind ik inderdaad wel veel, ik kom op veel minder uit als ik het door een calculator haal, lees een paar honderd euro.
Via deze link kom ik aan het bedrag. Alleenstaande met 150k spaargeld betaalt +/- 1000 euro. Ik heb wat meer dus dan gok ik op +/- 1300 euro. https://www.belastingdien...leenstaande-met-spaargeld

[ Voor 22% gewijzigd door Joris-Jansen op 09-09-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:21:
[...]

Misschien kom ik tot die berekening omdat ik ook 40k aan beleggingen heb?

Dus het gaat in totaal over 140k spaargeld en 40k beleggingen. Op hoeveel zou ik dan volgens jou uitkomen?
Ben je alleen of met een fiscaal partner?
Indien alleen is momenteel 50.650 heffingsvrij.

edit: je post het net, alleen dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Cheesy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:24:
[...]

Ben je alleen of met een fiscaal partner?
Indien alleen is momenteel 50.650 heffingsvrij.
Ik ben alleenstaand inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:23:
[...]

Via deze link kom ik aan het bedrag. Alleenstaande met 150k spaargeld betaalt +/- 1000 euro. Ik heb wat meer dus dan gok ik op +/- 1300 euro.
Ik zie geen link, maar is ongetwijfeld niet correct en nog volgens de oude methodiek. De belastingdienst gaat nu uit van een rendement van 0,01% op spaargeld, en daar betaal je 31% op. Dus 150K * 0,0001 * 0,31 = 4.65 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Hielko schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:25:
[...]

Ik zie geen link, maar is ongetwijfeld niet correct en nog volgens de oude methodiek. De belastingdienst gaat nu uit van een rendement van 0,01% op spaargeld, en daar betaal je 31% op. Dus 150K * 0,0001 * 0,31 = 4.65 euro....
Wel bijzonder dat dit op de site van de belastingdienst zelf staat...... https://www.belastingdien...leenstaande-met-spaargeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:26:
[...]

Wel bijzonder dat dit op de site van de belastingdienst zelf staat...... https://www.belastingdien...leenstaande-met-spaargeld
Ik weet niet of je onder een steen hebt geleefd, maar er is wel wat in het nieuws geweest over de "spaartax" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:25:
[...]

Ohja, dat is waar. Staat het niet zelfs op -0,01?
https://download.belastin...rend_box3_ib3401b21pl.pdf
https://www.belastingdien...rendementen-box-3-in-2022

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:23:
[...]

Via deze link kom ik aan het bedrag. Alleenstaande met 150k spaargeld betaalt +/- 1000 euro. Ik heb wat meer dus dan gok ik op +/- 1300 euro. https://www.belastingdien...leenstaande-met-spaargeld
Als ik deze berekening gebruik kom ik zelfs maar op 17 euro die je zou moeten betalen over 2022 met wat napkin math die ongetwijfeld niet 100% zal kloppen, maar grote kans dus dat je hier eigenlijk helemaal geen zorgen over hoeft te hebben en dat alle tijd die je hieraan besteed mogelijk meer kost uiteindelijk dan het je oplevert :P
https://www.belastingdien...-berekening-box-3-inkomen

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 09-09-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Hielko schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:26:
[...]

Ik weet niet of je onder een steen hebt geleefd, maar er is wel wat in het nieuws geweest over de "spaartax" ;)
Oke, nouja dat is dus de reden dat ik jullie om hulp vraag omdat ik er zelf geen kaas van heb gegeten. :9

Wel gek dat dit op de site van de BD zelf staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Joris-Jansen schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
[...]

Oke, nouja dat is dus de reden dat ik jullie om hulp vraag omdat ik er zelf geen kaas van heb gegeten. :9

Wel gek dat dit op de site van de BD zelf staat..
En kijk eens wat hier allemaal staat: https://www.belastingdien...cm/connect/nl/box-3/box-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Dankjewel. Ik ga er even induiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoewel het risico klein is dat een bank omvalt, wat overigens ook afhangt van welke bank het is, vergeet ook niet het depositogarantiestelsel, de eerste drie maanden zit je prima door de verhoging tot €500.000,-. Na drie maanden heb je derhalve een deel wat niet gedekt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Volgens berekenhet.nl met spaargeld van € 140k en beleggingen € 40 K: € 493 te betalen.

https://www.berekenhet.nl...spaarvariant.html#calctop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Rolletjedrop schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:37:
Volgens berekenhet.nl met spaargeld van € 140k en beleggingen € 40 K: € 493 te betalen.

https://www.berekenhet.nl...spaarvariant.html#calctop
Oké, dan ga ik niet moeilijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
In dat overzicht staat 2022 nog niet.

https://www.belastingdien...berekening-box-3-inkomen:
Rendementen box 3 in 2022
In 2022 wordt het rendement voor sparen (rendementsklasse I) -0,01%.

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Niet bij alle banken is dit zo. Mijn Rabobank gaf aan dat het geen probleem was als ik bijv. eerst 20k betaalde uit eigen zak om dat later alsnog vanuit het bouwdepot over te maken naar mijn eigen rekening. Eigenlijk wel apart, maar ja, je kunt ook in de bouwmarkt iets pinnen om het vervolgens pas veel later te declareren.

Kan soms ook gunstiger zijn om eerst zoveel mogelijk zelf te betalen, aangezien je vaak ook rente over je bouwdepot krijgt. Bij mij was dat zelfs hoger dan de hypotheekrente.

Volgens mij valt het bouwdepot ook in box 1 (ontvangen rente streep je weg tegen betaalde rente bij berekening HRA), dus zou het misschien zelfs mogelijk zijn om in december zelf iets te betalen en dat pas in januari te declareren om zo je box 3-vermogen laag te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door finsdefis op 09-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:48
Even een tip met betrekking tot bouwdepot / eigen rekening.

Zorg ervoor dat de laatste termijn, die je voor oplevering betaald moet hebben vanuit je eigen middelen betaald.

Mijn hypotheek verstrekker betaalde niet erg snel en hierdoor kon de overdracht bijna niet plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Je kan soms wel degelijk iets met eigen geld betalen en dan declareren bij je bouwdepot. Mijn hypotheeknemer heeft daar specifiek iets over beschreven. Dus @Joris-Jansen dat zou ik zeker even uitzoeken / navragen. Daarbij hoef je natuurlijk niet specifiek te vermelden dat je alles voor de 31e met eigen geld wil betalen en pas wil declareren na de jaarwisseling, maar ik zou wel heel specifiek vragen naar binnen welke termijn/voorwaarden je dit mag declareren.
joke_name schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:22:

Mijn hypotheek verstrekker nemer betaalde niet erg snel en hierdoor kon de overdracht bijna niet plaatsvinden.
FTFY

[ Voor 14% gewijzigd door Tehh op 09-09-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Je gaat rente betalen over het opgenomen bedrag uit je bouwdepot, dus hoe later je daaruit opneemt, hoe minder rente je betaalt. Tenminste, bij ons bouwdepot betaalde we rente vanaf dat er geld uit opgenomen was, over het opgenomen bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Panzer_V schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:11:
Geld dat ook bij nieuwbouw? Nu heb ik mijn huis nog niet verkocht maar dacht dat ik de meerwaarde, los van de overbruggingshypotheek, verder niet voor het huis hoef te gebruiken. De TS heeft wat dat betreft natuurlijk ook gewoon al een nieuw huis (in aanbouw) gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
JoPiDo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:23:
Je gaat rente betalen over het opgenomen bedrag uit je bouwdepot, dus hoe later je daaruit opneemt, hoe minder rente je betaalt. Tenminste, bij ons bouwdepot betaalde we rente vanaf dat er geld uit opgenomen was, over het opgenomen bedrag.
Andersom. Je ontvangt rente over het saldo van je bouwdepot.
Zodra je daaruit geld uit opneemt en het saldo daalt ontvang je steeds minder rente.
De rente die je over het bouwdepot ontvangt wordt in mindering gebracht op de rente die je over je hypotheek betaald, dus als je naar de te betalen hypotheekrente kijkt klopt jou verhaal: die wordt steeds hoger.

• Bompi
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 16:22
Geef gewoon wat geld uit aan een goede belastingadviseur. Die weten van de hoed en de rand. Tik elk jaar €160 af en krijg daar veel gemoedsrust en goede advisering voor terug. Tenzij er een belastingconsulent onder de tweakers zit, zou ik dit soort vragen hier niet stellen. Met alle respect overigens voor de mensen die willen helpen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Het geld gaat niet “automatisch” in je de nieuwe woning. Wat is het rente percentage op je nieuwe woning? Als deze dusdanig laag is kan je ook besluiten om het geld te gaan beleggen en een hoger rendement te halen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:36
Bompi schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 06:58:
Geef gewoon wat geld uit aan een goede belastingadviseur. Die weten van de hoed en de rand. Tik elk jaar €160 af en krijg daar veel gemoedsrust en goede advisering voor terug. Tenzij er een belastingconsulent onder de tweakers zit, zou ik dit soort vragen hier niet stellen. Met alle respect overigens voor de mensen die willen helpen.
Dan is die zijn €1300 kwijt aan een belastingadviseur, schiet je weinig mee op. /3

• Panzer_V
Deveon schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:17:
[...]

Geld dat ook bij nieuwbouw? Nu heb ik mijn huis nog niet verkocht maar dacht dat ik de meerwaarde, los van de overbruggingshypotheek, verder niet voor het huis hoef te gebruiken. De TS heeft wat dat betreft natuurlijk ook gewoon al een nieuw huis (in aanbouw) gekocht.
Ja, dat geldt ook voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 13:11
joke_name schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:22:
Even een tip met betrekking tot bouwdepot / eigen rekening.

Zorg ervoor dat de laatste termijn, die je voor oplevering betaald moet hebben vanuit je eigen middelen betaald.

Mijn hypotheek verstrekker betaalde niet erg snel en hierdoor kon de overdracht bijna niet plaatsvinden.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Mijn nieuwe hypotheekverstekker (Aegon) deed er na de overdracht drie weken over om het bouwdepot beschikbaar te maken. Had ik mooi ff een probleem voor het (aan)betalen van de keuken, vloer en kozijnen. Ik kon gelukkig geld van familie lenen en dat na uitkering van het bouwdepot weer aflossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 20:20
Dennism schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:13:
Waarom? Dit zou ik juist niet doen.
Zo lang het nog in het bouwdepot staat krijg je de hypotheek rente gecompenseerd, als het eruit is ga je die gewoon betalen. Dit terwijl je (zeer waarschijnlijk) geen rente krijgt over het geld op je bankrekening. Dit incombinatie met de VRH maakt het aantrekkelijker om eerst eigen vermogen in het huis te stoppen en dan pas het bouwdepot (wel zorgen dat aan het eind het bouwdepot op is natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Jawel hoor. Je kunt simpelweg vooruit betalen en dan door de bank laten uitbetalen op jouw rekening ipv van de aannemer.

In dit geval zou ik het betalen van de overwaarde (die moet ook je woning in om recht op hra te behouden) .

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2022 15:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 11:37
Morty schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:33:
[...]

Waarom? Dit zou ik juist niet doen.
Zo lang het nog in het bouwdepot staat krijg je de hypotheek rente gecompenseerd, als het eruit is ga je die gewoon betalen. Dit terwijl je (zeer waarschijnlijk) geen rente krijgt over het geld op je bankrekening. Dit incombinatie met de VRH maakt het aantrekkelijker om eerst eigen vermogen in het huis te stoppen en dan pas het bouwdepot (wel zorgen dat aan het eind het bouwdepot op is natuurlijk).
Mee eens ik zou eerst je eigen geld gebruiken, ook is het mij opgevallen dat banken (blg in mijn geval) totaal niet kijken naar declaraties en dit vrijwel nooit controleren. Heb al een aantal offertes uitbetaald gekregen omdat ik de facturen niet meer kon vinden, ook handgeschreven bonnetjes waren geen probleem.

Het intresseert ze volgens mij weinig als je de hypotheek maar betaalt. 8)7

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 08:05
Als je huis klaar is zou ik die aandelen verzilveren en aflossen op je huis.

Ik ben wat ouderwets. Alles wat ik over heb buiten een gezonde buffer los ik extra af op mijn hypotheek.

Dan heb je een gegarandeerd rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Ik heb juist eerst alle rekeningen voorgeschoten met mijn spaargeld en vervolgens, vlak voor het verlopen, uit het bouwdepot gehaald. Zo bleef mijn belastbaar vermogen laag en bespaarde ik op de rentekosten doordat het bouwdepot pas laat werd aangesproken.

Ik kon via internetbankieren gewoon geld overmaken van het bouwdepot naar mijn betaalrekening. Ik moet wel alle facturen bewaren uiteraard, maar bij mij heeft verder geen enkele controle plaatsgevonden.

Je moet even checken in de voorwaarden van jouw hyptheeknemer of, en zo ja hoe, dit kan.

Maar: heb je bij de aankoop geen gebruik gemaakt van een financieel adviseur? Bij mij werd het hele traject van tekenen tot ná oplevering financieel doorgesproken en optimaal ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Erwin3punt0 schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:23:
Als je huis klaar is zou ik die aandelen verzilveren en aflossen op je huis.

Ik ben wat ouderwets. Alles wat ik over heb buiten een gezonde buffer los ik extra af op mijn hypotheek.

Dan heb je een gegarandeerd rendement.
Met de afgelopen rentes niet echt....

Onze rente staat op 1,1%, elke 10.000 EUR aflossen scheelt mij jaarlijks 110 EUR aan rente. Over een looptijd van 20 jaar is dat 2.200 EUR.
Mijn rendement op mijn beleggingen is gemiddeld 6,7%, als ik eenmalig 10.000 EUR inleg, dan heb ik het voordeel er al binnen 3,5 jaar uit....na jaar 4 begin je dan al meer geld te verdienen en vanaf jaar 11 heb je het geld verdubbeld...

uiteraard alleen als het rendement jaarlijks 6,7% blijft

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 20:38
Met relatief kleine bedragen zoals die van TS valt het allemaal wel mee. Drukte om niets. Met een partner ben je tot een ton vrjjgesteld. Daarna gaat het helemaal niet zo hard met vermogensbelasting. Dat is pas bij echt grote bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28
KatirZan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:55:
[...]

Met de afgelopen rentes niet echt....

Onze rente staat op 1,1%, elke 10.000 EUR aflossen scheelt mij jaarlijks 110 EUR aan rente. Over een looptijd van 20 jaar is dat 2.200 EUR.
Mijn rendement op mijn beleggingen is gemiddeld 6,7%, als ik eenmalig 10.000 EUR inleg, dan heb ik het voordeel er al binnen 3,5 jaar uit....na jaar 4 begin je dan al meer geld te verdienen en vanaf jaar 11 heb je het geld verdubbeld...

uiteraard alleen als het rendement jaarlijks 6,7% blijft
maar je maandlasten gaan omlaag en je houdt geld over om minder te werken, andere dingen te doen en wellicht nog sneller af te lossen zodat je niet meer in de kosten zit.

(naast het beleggen) ik ben al jaren zonder hypotheek en kan met een 'zwerversloon' rondkomen. werk ook nog maar 2 dagen voor het geld en de rest vrijwilligerswerk

slaap als een roos, heb geen stress en geen luxe behoeftes meer. tijd is mijn rijkdom en kan doen en laten wat ik wil.

en al die gasten die ooit riepen 'aflossen is dom' die bellen mij nu op voor advies, vorige week nog 2 oud collega's aan de telefoon gehad die in de stress zitten met hoge maandlasten en hogere uitgaven ivm inflatie

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zwelgje schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:14:
[...]

maar je maandlasten gaan omlaag en je houdt geld over om minder te werken, andere dingen te doen en wellicht nog sneller af te lossen zodat je niet meer in de kosten zit.

(naast het beleggen) ik ben al jaren zonder hypotheek en kan met een 'zwerversloon' rondkomen. werk ook nog maar 2 dagen voor het geld en de rest vrijwilligerswerk
Als je het sommetje van KatirZan zou snappen was je al een paar jaar eerder hypotheekvrij geweest. Misschien niet de beste om anderen financieel advies te geven ;) (of gewoon eerlijk aangeven dat je advies niet over financiën maar emotie gaat)

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 18-09-2022 14:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1