CV Leidingen isoleren, waar rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben een poging aan het doen om mijn huis iets te verduurzamen. Laat ik beginnen met de CV installatie. Ik heb afgelopen jaar al een Honeywell Evohome aangeschaft en heb daarmee (als ik de grafieken van Vattenfall mag geloven) al aardig wat gas bespaard en heeft de nodige comfort opgeleverd.

De volgende stap is het waterzijdig inregelen, door de standaard thermostaat kranen te vervangen door TRV/dynamic types. Heb ook eea gevonden hoe je je ketel (Remeha Tzerra Ace 39C) kan tunen door het vermogen iets terug te schroeven, watertemperatuur te verlagen en nog een aantal zaken. Daar ga ik tzt mee aan de slag als de nieuwe kranen er in zitten. Ik heb nu geprobeerd het via de voetventielen te doen maar dat werkt niet naar behoren en vrijwel elke radiator begint zo onderhand te fluiten.

Ook de radiatoren ga ik voorzien van Tonzon folie aan de achterkant. Het huis is uit 78 en vermoedelijk niet zo best geisoleerd, daar ga ik me separaat aan dit nog in verdiepen.

Een logische stap lijkt het mij om ook de CV leidingen waar mogelijk te isoleren om wat warmteverlies te beperken. Ik twijfel tussen 9 en 13mm, het verschil in verlies is zo laag dat ik de prijs bijna doorslaggevender vindt dan wat ik er mee win. Waar ik over twijfel en graag jullie visie op zou willen is of ik de retour leiding moet isoleren. Ik heb gelezen dat de ketel een hoger rendement geeft als de retour zo koud mogelijk terug komt bij de ketel. Klopt dat?

Ik ben even benieuwd naar ervaringen en visie op het gebied van de buis isolatie. Zit er veel verschil in de diktes qua rendement, hoe ver gaan jullie met het dichtmaken, wat/waar wel en wat/waar niet te isoleren, enz,

Ik ga niet zo ver dat ik ALLES tot de mm nauwkeurig dicht ga maken (bij beugeltjes en zo), respect voor diegenen die dat wel voor elkaar hebben gekregen.

Alvast bedankt voor de feedback.

Groeten, Nick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 21:26

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De Tonzon folie niet tegen de achterkant van de radiatoren plakken ondanks dat dit wel wordt geadviseerd. Beter is tegen de muur liefst met wat isolatiemateriaal erachter, bijvoorbeeld 2cm eps of pir. Er moet wel wat ruimte overblijven tussen radiator en folie voor convectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Isoleren van leidingen /binnen/ je thermische schil - ook al is die niet zo heel goed geïsoleerd - heeft weinig nut, het is immers geen verlies.

Leidingen in je kruipruimte natuurlijk wel. Hoe dikker hoe beter. Zelfs bij de warmteservice kost 13mm leidingisolatie geen drol... gewoon doen.

Daarna omwikkelen in reflectiefolie doet ook nog een klein beetje. Tonzon heeft daar 'bandagefolie' voor.

Met lagere CV temperatuur krijg je meer warmte uit elke m³
Hoe lager hoe beter, maaaaar, het kost afgifte capaciteit. Op gegeven moment krijg je het niet meer warm. Niet erg, maar dan heb je een grens gevonden en moet je weer iets omhoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
Verlies binnen op de leidingen lijkt me toch wel van invloed op de prestaties van de radiator. Hoe minder warmte je verliest tijdens transport des te meer je af kan dragen vanuit je radiator (waarbij je juist wilt dat deze dat doet en de retour temperatuur een stuk lager maakt.

Ik ga eens inventariseren wat er geïsoleerd kan worden (meeste uit het zicht). Daarnaast ga ik ook tonzon folie achter de radiatoren plakken. Dat is letterlijk een paar tientjes en lees veel positieve berichten.

Cv temperatuur gaat nu naar 60 en ga de ketel wat downgraden qua vermogen (veel over gevonden op internet en YouTube). Ook de kranen ga ik vervangen door inregelbare, alle kleine beetjes helpen.

Groeten, Nick