Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Je zou ook naar 5v ventilatoren kunnen kijken, onder andere Noctua heeft er een stel.
En er bestaan ook 5v relais.
[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 09-09-2022 06:38 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Maar je kunt ook aan een simpele fet of transistor denken om je fans te schakelen.
Dit is een 5V-relais. +5V, 0V, en een signaalingang is wat je nodig hebt. Wordt vaak gebruikt voor projecten met Arduino om een grotere stroom of lijnspanning te schakelen. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon gebruikt worden met 12V. Alle elektronica die je extra wilt toevoegen om je USB-poort niet te frituren zoals de bovengenoemde blusdiode zijn al op dit kleine pcb geïntegreerd.
Als je nou de signaalingang koppelt (doorlust) aan de +5V van je USB poort, schakelt 'ie zodra de USB poort spanning levert.
Het zit niet in een net doosje verwerkt, maar het is wel de meest simpele oplossing.
Hier het aansluitschema:
/f/image/PpJe39nupvYQsxidRmA7g2Oa.png?f=fotoalbum_large)
Deze relaismodule heeft ingeschakeld een stroomverbruik van ~70mA, oftewel 350mW op 5V. Dat is ruim binnen de 500mA en 2,5W die elke USB poort moet kunnen leveren. Dat zit dus wel snor.Als ik het zelf moet maken, is een relais zelf weerstand genoeg voor de 5v van de USB of fik ik de laptop door als ik het direct aansluit en moet er een weerstand tussen?
Zijn de ventilatoren in je laptopstand wel geschikt voor 12V?
[ Voor 64% gewijzigd door naarden 4ever op 09-09-2022 08:59 ]
Waarom zou je dat nodig vinden? TS denkt met die 5V van een USB-poort een relais te bedienen. Dat kan toch gewoon? Want het staat helemaal los van de vraag wat je met de contacten van het relais wilt schakelen. Onverschillig of dat nou 5V, die 12V DC, of wat dan ook anders is op b.v. 230V AC. Daar dient nou juist een relais voor, een signaal overdragen op een andere spanningsketen. Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd het probleem niet dat sommigen ermee denken te hebben.Resistor schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:35:
https://www.bitsandparts....2V-Uout:1-2V-24V-p1859358
Je zou ook naar 5v ventilatoren kunnen kijken, onder andere Noctua heeft er een stel.
En er bestaan ook 5v relais.
Wat betreft de laatste zijn "En er bestaan ook 5V relais", over zo'n relais gaat het hier toch?
Best aardig is de betekenis van het van oorsprong Franse woord relais: "Wisselplaats voor paarden van de postkoets".
Als eerst dank voor alle reacties!
5v fans kunnen werken, maar die zitten er natuurlijk al in, al dan niet de meest performante. Sterkere 5v fans zouden eventueel de USB poort kunnen overpoweren en een fuse blowen (alles lekker verEngelsd
Hoe dan ook moet ik dan gaan prutsen en Dremelen om iets passend te maken. Ik wil liever 12v gebruiken voor meer airflow met fans die er al in zitten, waarvan ik al weet dat ze op 12v werken. Hoe lang ze dat vol houden is voor een andere keer.
Een van de doelen was ook voorkomen dat ik iets sloop op een duur moederbord, dus de inductiepiek waarschuwing is zeker valide.
Hoewel ik handig genoeg ben om een relais (zonder paarden) te schakelen is een FET net weer een brug te ver voor mij om daarmee iets moois te maken.
Die relaismodule lijkt mij het winnende antwoord bij gebrek aan een zelfde soort module met een klein FETje (blijft ook een klein stroompje voor een paar fans). Ik zag dit soort modules al op Ali, maar qua gebruiksaanwijzing werd ik er niet wijs uit. Bovenstaand plaatje maakt alles duidelijk dat dit voor mij gaat werken. Dus absoluut dank hiervoor!
(Een doosje maken en/of onder de tafel plakken gaat me wel lukken).
Dan ga ik daar eens mooi mee klussen, samen met een PWM module om het ook nog eens regelbaar te maken. A++
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Extra vraagje nog; dit is een Low level relais zag ik, maar er zijn ook High level relais.naarden 4ever schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:33:
https://www.otronic.nl/a-...SR8eEWjkpM0EaAj3IEALw_wcB
Dit is een 5V-relais en hier het aansluitschema:
[Afbeelding]
Maakt het uit welke ik neem hiervoor?
Ik begrijp denk ik niet helemaal het verschil daartussen
Dat is niet echt standaard terminologie. Ik gok dat ze bedoelen dat je een low signaal (0V) als input moet geven om het relais aan te laten schakelen, en dat bij high (5V) het relais juist weer uit gaat. Het maakt niet uit als je de aansturing met software doet, is gewoon een kwestie van eventueel de output omkeren.Tijgert schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:53:
[...]
Extra vraagje nog; dit is een Low level relais zag ik, maar er zijn ook High level relais.
Maar in goed Nederlands zouden we dat "active low" noemen.
Thanks.
Het is toch logisch dat ze dat als specificatie opgeven? Beetje irritant als je zelf bij ieder relais zou moeten gaan uitzoeken of het active low of active high is.Tijgert schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:26:
Ok, maar heel veel nut lijkt me dat (nu) niet te hebben als de relais toch al een NO en NC heeft.
Bovendien gaat men in de praktijk niet zo lichtvaardig om met het verwisselen van NO en NC om als jij nu doet. Bijvoorbeeld vanwege energie-efficientie (zelden is de verdeling tussen aan/uit precies 50/50 dus dan is het handig als de toestand die >50% is je "normally" is) of vanwege het hebben van de juiste toestand bij opstarten (stel je voor dat je een complexe opstelling hebt met heel veel relais die allerlei dingen aansturen - als je net de stroomschakelaar omzet zitten al je relais in de "normally" stand en het is handig als dan niet opeen alle toeters en bellen van je apparaat aan gaan).
Ik begrijp wat je er mee bedoelt, maar nee, dat is echt helemaal nooit nodig!Tom-Z schreef op zondag 11 september 2022 @ 00:38:f
[...]
Het is toch logisch dat ze dat als specificatie opgeven? Beetje irritant als je zelf bij ieder relais zou moeten gaan uitzoeken of het active low of active high is.
In alle schema's met relaiscontacten is het gebruikelijk om deze contacten in rusttoestand te tekenen. En alleen op een relais zelf wordt bij de aansluitklemmen voor een wisselcontact de aanduiding NO-Com-NC gebruikt. Hoegenaamd niet moeilijk en zijn misverstanden uitgesloten. Want met een gewoon relais wordt met normaly wordt altijd de ruststand bedoeld, dus ten overvloede de onbekrachtigde toestand. Volgens mij is active high level versus active low level in dit verband dan ook inderdaad geen gebruikelijke terminologie. Ik ben die in de praktijk nog nooit tegengekomen. Die twee verschillende uitvoeringen van een relais bestaan ook gewoon niet. Daarvoor is juist het wisselcontact "uitgevonden".
Edit: Oké, zie antwoord hierna.
Het is geen verschillende uitvoering van het relais zelf, maar een verschillende uitvoering van het printplaatje eromheen. We hebben het hier niet over een kaal relais, maar over een relais een transistor enzo erbij zodat je hem met een Arduino o.i.d. kan aansturen. Dat active high/low slaat erop welk signaal vanuit de Arduino het relais aanstuurt.Techneut schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:49:
[...]
Die twee verschillende uitvoeringen van een relais bestaan ook gewoon niet. Daarvoor is juist het wisselcontact "uitgevonden".
https://www.aliexpress.com/item/32856121738.html
Solid state baby
Met een torretje en een weerstand lukt het ook, maar dit is galvanisch gescheiden en zit meteen op een mooi printje met klemmen.
En ja, er staat PWM op, maar dat kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken als aan/uit (heck, PWM IS aan/uit
[ Voor 56% gewijzigd door Sine op 11-09-2022 14:37 ]
Maar wat ik niet snap, waarom een relaismodule aanbevelen met een onboard schakelcircuit terwijl een gewone losse relais hetzelfde zal doen.
Dat komt doordat jij electronica snapt. Jij ziet meteen dat het bordje niets anders is dan een relais, een blusdiode, een fetje, twee ledjes en drie weerstandjes. Dat er dus voor minder dan een euro aan onderdelen op zit terwijl het voor 5 euro wordt verkocht. De TS en ook een aantal reaguurders in dit topic snappen dat nietmemphis schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:42:
...
Maar wat ik niet snap, waarom een relaismodule aanbevelen met een onboard schakelcircuit terwijl een gewone losse relais hetzelfde zal doen.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Yep, veel elektronica-tweakers kunnen alleen in modules denken. Nu is het de prijsverschil niet maar het blijft een rare keuze. Valt mij mee dat er nog geen Arduino of een RPi is aangeradenBrahiewahiewa schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:31:
[...]
Dat komt doordat jij electronica snapt. Jij ziet meteen dat het bordje niets anders is dan een relais, een blusdiode, een fetje, twee ledjes en drie weerstandjes. Dat er dus voor minder dan een euro aan onderdelen op zit terwijl het voor 5 euro wordt verkocht. De TS en ook een aantal reaguurders in dit topic snappen dat niet

Waarom?Tijgert schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:10:
Op 12v te laten draaien in plaats van 5v via de USB plug.
Je kunt ook een 5V naar 12V boost converter gebruiken.
Of de 19V van je laptop adapter opsplitsen.
Of een 5V ventilator met betere prestaties gebruiken?
Maar het hangt allemaal af van wat je wilt bereiken.
Wel een goed idee, kun je meteen een temperatuur sensor en PWM regeling toevoegen.memphis schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:29:
[...]
Yep, veel elektronica-tweakers kunnen alleen in modules denken. Nu is het de prijsverschil niet maar het blijft een rare keuze. Valt mij mee dat er nog geen Arduino of een RPi is aangeraden
En kun je via USB andere fan-profielen kiezen/sturen.
Vergeet ook niet de RGB ledstrip rondom je laptop voor extra flair.
Ik heb het nooit over een SSR gehad, in tegenstelling tot een relais is een FET een solid state componentmemphis schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:42:
Dat is niet echt een solid state relais maar gewoon een switching FET waarbij het belangrijk is hoe je de spanningen aansluit.
Als het even kan probeer ik het gebruik van relais te vermijden.
En dat printje maakt het gruwelijk simpel en ook nog eens compleet galvanisch gescheiden (weer minder kans dat een USB-poort gaat hemelen)
Letterlijk 6 klemmen waar zes draden op moeten, voeding, fan, USB, klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 11-09-2022 23:03 ]
Ik wil daar wel even tegen ageren hoorBrahiewahiewa schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:31:
[...]
Dat komt doordat jij electronica snapt. Jij ziet meteen dat het bordje niets anders is dan een relais, een blusdiode, een fetje, twee ledjes en drie weerstandjes. Dat er dus voor minder dan een euro aan onderdelen op zit terwijl het voor 5 euro wordt verkocht. De TS en ook een aantal reaguurders in dit topic snappen dat niet
Ik ben geen pro maar ook niet helemaal debiel. Dat een houtje touwtje relais alleen (wat ik hier gewoon heb liggen) ook werkt snap ik wel, net als die paar extra componenten die maar centen kosten.
(Op Ali kost dat soort spul echt geen 5 euro.)
Het ging mij meer of ik dan geen USB poort sloop als er door een of andere reden te veel stroom gaat lopen. Daar komt dat niet-pro zijn om de hoek kijken
Dan heb ik liever voor een paar centen een nette schakeling die zeker niks sloopt, of super tips zoals hier
Omdat ik betere koeling wil hebben. De fans zijn minder krachtig op 5v dan ik graag wil, maar op 12v doen ze het goed.Accretion schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:40:
[...]
Waarom?
Je kunt ook een 5V naar 12V boost converter gebruiken.
Of de 19V van je laptop adapter opsplitsen.
Of een 5V ventilator met betere prestaties gebruiken?
Maar het hangt allemaal af van wat je wilt bereiken.
Aan een boost converter heb ik inderdaad gedacht, althans aan het apparaatje, ik wist echter niet hoe het heette dus ik kon het niet vinden op Ali
Het zou zeker kunnen werken, maar ik weet niet wat dat gaat doen met de stroom die de fans dan trekken, gaat dat te hoog worden? Ik ga er er wel een kopen om mee te experimenteren, bedankt voor de tip!
Een 5v fan met betere prestaties gaat niet werken, in de laptop stand zitten geen standaard koelers, dat gaat niet lekker passen.
Dat is zowaar nog beter dan dat relais bordje!Sine schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:36:
Relais ... brrrr
Solid state baby
Met een torretje en een weerstand lukt het ook, maar dit is galvanisch gescheiden en zit meteen op een mooi printje met klemmen.
En ja, er staat PWM op, maar dat kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken als aan/uit (heck, PWM IS aan/uit)
Neem ik wel deze, scheelt toch bijna een euro
[ Voor 66% gewijzigd door Tijgert op 12-09-2022 02:04 ]
Een relais is ook galvanisch gescheidenSine schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:36:
Relais ... brrrr
Solid state baby
En ja, er staat PWM op, maar dat kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken als aan/uit (heck, PWM IS aan/uit)
En als het om de kosten gaat... https://nl.aliexpress.com/item/1005003875976937.html
Ik ga er niet vanuit dat OP graag nog het betere deel van twee maanden op zijn onderdelen wilt wachten
[ Voor 16% gewijzigd door naarden 4ever op 12-09-2022 08:20 ]
Iedereen super bedankt!
Daar ben ik dus ook bang voor, vandaar dat ik dus primair de SS/relais optie zal gebruiken, maar het is wellicht wel interessant om het te testen (NIET met de laptop) wat het doet. Zo leer ik er toch wat bij.memphis schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:32:
Boosters lijkt mij geen goed plan. wat je aan stroom uit de 12v gaat trekken zal 2.5x zoveel zijn aan de 5v, met een slechte effency misschien wel 3x....
Wel verstandige waarschuwing.
Dat kan ik wel enigszins begrijpen. Enigszins. want ik ben zelf opgegroeid in een wat ik hier even aanduid als "gemengd bedrijf" en daardoor denk ik er een beetje genuanceerder over. Je bent dan niet getrouwd met alleen maar zuiver electronica, want dat hou je niet altijd vol. Maar goed, je zegt dan ook "als het even kan".Sine schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:01:
[...]
Ik heb het nooit over een SSR gehad, in tegenstelling tot een relais is een FET een solid state component
Als het even kan probeer ik het gebruik van relais te vermijden.
Er is wel één heel groot verschil, dat is dat een FET niet een honderd procent galvanische scheiding is. Dat uit zich als er een te groot spanningsverschil is en/of geen gemeenschappelijke min-pool mogelijk is. Met een relais kun je alles wat je met de relaiscontacten doet volledig scheiden van de aansturing van het relais, zoals iets op 230V of een nog hogere spanning. Als je dan desondanks toch zo'n gevoelsmatige afkeer hebt van "niet geheel zuiver elektronica", je zegt namelijk niet voor niets brrr tegen relais, dan zou je ook aan een optocoupler kunnen denken. Die is ook een solid state component.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 12-09-2022 19:14 ]