Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Halverwege maart verwacht ik mijn eerste kind, waarbij ik graag 3 weken ouderschapsverlof wil gaan opnemen direct na de geboorte.

Nu zit ik net op het hekje om te beslissen of ik een andere baan ga aannemen of niet, waarbij ik dit verlof ook in beschouwing moet nemen. Volgens mij heb ik de volgende opties:

- ik neem de nieuwe baan aan maar geef aan pas in juni te willen beginnen. Dan zou ik in maart en begin april bij mijn oude werkgever verlof kunnen opnemen, vervolgens in mei m’n maand opzegtermijn doorlopen. Het vervelende hiervan is, voor zover ik kan zien, dat ik dat verlof zal moeten terugbetalen aan m’n oude werkgever.

- ik begin gewoon bij m’n nieuwe werkgever. Dit zou misschien de meeste cleane optie zijn, maar dan begin ik wel een beetje met een valse start doorat ik na 3 maanden alweer een tijd afwezig zal zijn. Vraag is of dit wel eens juridisch mogelijk is in het eerste jaar? Dit alles natuurlijk wel in goed overleg met de nieuwe werkgever.

- ik blijf tot 6 maanden na mijn oude verlof doorwerken bij m’n oude werkgever. Nadeel van deze situatie is dat ik echt toe ben aan wat nieuws.

Iemand hier met een soortgelijke situatie of met goede tips? Ik weet hier zelf echt te weinig van en kan hiermee natuurlijk niet naar HR van m’n huidige werkgever stappen.

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:01
Aangeven bij je nieuwe werkgever dat je twijfelt tussen optie twee en drie? Voor jou is natuurlijk de vraag in hoeverre je een nieuwe baan pakt omdat je je huidige zat bent, of omdat de volgende echt een flinke verbetering is.

In beide gevallen wilt je nieuwe werkgever je graag hebben als ze ermee akkoord gaan. Als ze het niet doen, dan geldt natuurlijk altijd de vraag: in hoeverre ben ik mijn huidige baan dusdanig zat dat ik onbetaald verlof neem om ervanaf te zijn.

PS: juni is nog lang, heel lang. Dat is al een stretch, afhankelijk van het soort baan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
scoobs schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:19:
Aangeven bij je nieuwe werkgever dat je twijfelt tussen optie twee en drie? Voor jou is natuurlijk de vraag in hoeverre je een nieuwe baan pakt omdat je je huidige zat bent, of omdat de volgende echt een flinke verbetering is.

In beide gevallen wilt je nieuwe werkgever je graag hebben als ze ermee akkoord gaan. Als ze het niet doen, dan geldt natuurlijk altijd de vraag: in hoeverre ben ik mijn huidige baan dusdanig zat dat ik onbetaald verlof neem om ervanaf te zijn.

PS: juni is nog lang, heel lang. Dat is al een stretch, afhankelijk van het soort baan lijkt me.
Met onbetaald verlof bedoel je dat ik zelf m’n baan op zeg bij de geboorte van m’n kind en 3 weken later begin bij de nieuwe werkgever?

Financieel het meest aantrekkelijk zou zijn nu beginnen bij de nieuwe werkgever aangezien m’n salaris hoger zal zijn. Maar dan zal ik dit van tevoren goed moeten overleggen zodat er geen scheve gezichten zijn.

Weet jij toevallig hoe het zit met de terugbetaalregelingen wanneer je binnen 6 maanden na je ouderschapsverlof overstapt? Ik kan hier maar weinig over vinden op het internet (minus 1 overheidspagina maar dat lijkt over cao te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:01
Geen enkel idee. Ongelukjes daargelaten is dit voor mij voorlopig nog niet relevant.

Neemt niet weg dat ik van horen zeggen (en collega's die tijdelijk in halve zombies veranderen) heb begrepen dat het zijn van een verse ouder nogal van invloed kan zijn naar je werkend leven. Afhankelijk van je mentale draagkracht iets om mee te nemen en een baanwissel of relatief ruim vantevoren doen, of pas een half jaar later.

Naast onbetaald verlof dus nog een reden om na te denken of optie 1 wel zo slim is.

Enfin, ik zou eens starten met optie 3, worst case bereik je dat je alsnog onbetaald verlof hebt bij je nieuwe werkgever, zoals je dat bij optie 1 bij de oude hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 09-09-2022 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29
Je kan dit toch gewoon aangeven bij je nieuwe werkgever? Kan me niet voorstellen dat ze er een probleem van maken. Zowel: kutwergever, ver weg van blijven.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:23
Tegen de nieuwe werkgever: ik verwacht in maart voor het eerst vader te worden en zal dan drie weken ouderschapsverlof willen opnemen om mijn vrouw te ondersteunen na de bevalling en om tijd met mijn zoon/dochter door te brengen. Ik weet niet of jullie liever hebben dat ik voor die tijd bij jullie begin of pas daarna?

Werkgever: ja natuurlijk, logisch! Gefeliciteerd man! Wij hebben het liefst dat je zo snel mogelijk begint.

En klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:16
Je hebt ook nog zoiets als aanvullend geboorteverlof. Dat is een uitkering van het UWV, die je werkgever aan kan vragen. Dan kost het je nieuwe werkgever niet direct geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49

EiT

Ouderschapsverlof is vrijwel altijd onbetaald, mits er iets in de CAO staat of de werkgever dit wel doet. Werkgever zal dit overigens niet snel doen anders neemt iedereen ouderschapsverlof.

Per augustus dit jaar zijn de regels veranderd en betaald UWV tot 9 weken 70% loon door. Voorwaarden kan je hier vinden: https://www.uwv.nl/partic...erschapsverlof/index.aspx de 6 weken partner verlof geld ook nog steeds. Je kan dus zelfs bij de oude werkgever blijven en 15 weken vrij nemen. Ik raad je overigens aan dit niet te doen. Neem ook niet verlof op direct na geboorte, doe dit nadat kraamhulp weg is.

Geen idee wat voor werk je doet, maar kan mij voorstellen dat een werkgever dit redelijk kan inplannen als je dit op tijd aangeeft.

Zou het dus bij sollicitatie aangeven, zeker met de nieuwe regeling zullen meer mensen gebruik gaan maken van ouderschapsverlof na geboorte. Partner verlof zullen een aantal werkgevers minder fijn vinden, daar moeten zij de eerste 5 dagen zelf doorbetalen.

Ben geen expert, dus google zelf even na of bovenstaande juist is ;-)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
Ik ben zelf afgelopen April begonnen bij mijn nieuwe werkgever. Ik wist in begin maart (gesolliciteerd in Januari) dat ik vader zou worden. ( heb tot einde maart bij mijn oude werkgever gelopen) 1 week vakantie gehad en gestart, 1e dag gelijk aangegeven dat ik ''mooi nieuws'' had. En het enigste wat ze konden zeggen, Fantastisch nieuws, kinderen krijgen is het mooiste wat er is en hopen dat je t komende weken naar je zin hebt hier.
Ik zou niet al te bang zijn dat je een verkeerde start hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
Geen enkele goede werkgever maakt er een punt van als je een paar weken verlof opneemt, zeker niet met zo'n goede reden. Ik ben zelf na twee weken werk ook drie weken op vakantie gegaan. Keurig vooraf overlegd, heb je ook de tijd om even te denken aan die eerste twee weken. Lekker snel overstappen, is financieel aantrekkelijker omdat je zsm je hogere salaris krijgt.

Wat ook nog een reden kan zijn is dat bij sommige bedrijven winstdelingen/bonussen etc alleen uitgekeerd worden als je een volledig kalenderjaar in dienst bent... ook dat zou een extra reden kunnen zijn om ervoor te zorgen dat je 1 januari in dienst bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:26
EiT schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:36:
Ouderschapsverlof is vrijwel altijd onbetaald, mits er iets in de CAO staat of de werkgever dit wel doet. Werkgever zal dit overigens niet snel doen anders neemt iedereen ouderschapsverlof.

Per augustus dit jaar zijn de regels veranderd en betaald UWV tot 9 weken 70% loon door. Voorwaarden kan je hier vinden: https://www.uwv.nl/partic...erschapsverlof/index.aspx de 6 weken partner verlof geld ook nog steeds. Je kan dus zelfs bij de oude werkgever blijven en 15 weken vrij nemen. Ik raad je overigens aan dit niet te doen. Neem ook niet verlof op direct na geboorte, doe dit nadat kraamhulp weg is.

Geen idee wat voor werk je doet, maar kan mij voorstellen dat een werkgever dit redelijk kan inplannen als je dit op tijd aangeeft.

Zou het dus bij sollicitatie aangeven, zeker met de nieuwe regeling zullen meer mensen gebruik gaan maken van ouderschapsverlof na geboorte. Partner verlof zullen een aantal werkgevers minder fijn vinden, daar moeten zij de eerste 5 dagen zelf doorbetalen.

Ben geen expert, dus google zelf even na of bovenstaande juist is ;-)
Even voor de herlderheid. Je hebt:
* geboorteverlof a 5 dagen (op basis van 40 uur werkweek)
* Aanvullendverlof a 25 dagen (op basis van 40 uur werkweek) voor 70% doorbetaald in het eerste half jaar na geboorte
* Ouderschapsverlof XX dagen (op basis van 40 uur werkweek) waarvan voor 45dagen (op basis van 40 uur werkweek) voor 70% doorbetaald per 1 augustus die je in het eerste jaar na geboorte moet opnemen

Ik zou lekker al de mogelijke dagen opnemen bij je oude werkgever, zowel aanvullend als ouderschapsverlof welke betaald worden. Dan lever je 30% bruto salaris in en heb je volledig vrij voor +-2-3mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
scoobs schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:34:
Neemt niet weg dat ik van horen zeggen (en collega's die tijdelijk in halve zombies veranderen) heb begrepen dat het zijn van een verse ouder nogal van invloed kan zijn naar je werkend leven.
Dat heeft zeker invloed op je werkende leven, of je moet de koning zijn die personeel in dienst heeft om voor de kinderen te zorgen terwijl hij belangrijke krabbels zet :+

Ik zou trouwens ook niet in deze periode van baan veranderen: op ouderschapsverlof heb je recht, alleen een nieuwe werkgever zit waarschijnlijk niet te wachten op een nieuwe medewerker die vrijwel direct niet volledig inzetbaar is. Zelf was ik bijna twee maanden niet aanwezig op werk, want naast het aanvullend vaderschapsverlof had ik ook nog een groot deel van mijn verlof opgenomen.

Vooral vrouwen worden in hun loopbaan ook niet gediscrimineerd, wanneer ze kinderen krijgen: plotseling overgeplaatst worden of die verwachte promotie toch niet krijgen. Bij mannen is dat minder, alleen van de moderne vader wordt verwacht dat hij vanaf begin af aan betrokken is bij het verzorgen van de kleine: dus niet zoals vroeger, dat je alleen de man bent die zondags het vlees aansnijdt.

Ook mannen moeten dus middernacht uit bed, om de kleine weer in slaap te wiegen. Dus dan heb je gebroken nachten en voordat je het weet, ben je oververmoeid en laat je steken op je werk vallen _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 09-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sinasappel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:55:
[...]

Even voor de herlderheid. Je hebt:
* geboorteverlof a 5 dagen
* Aanvullendverlof a 25 dagen (op basis van 40 uur werkweek) voor 70% doorbetaald in het eerste half jaar na geboorte
* Ouderschapsverlof XX dagen (op basis van 40 uur werkweek) waarvan voor 45dagen (op basis van 40 uur werkweek) voor 70% doorbetaald per 1 augustus die je in het eerste jaar na geboorte moet opnemen

Ik zou lekker al de mogelijke dagen opnemen bij je oude werkgever, zowel aanvullend als ouderschapsverlof welke betaald worden. Dan lever je 30% bruto salaris in en heb je volledig vrij voor +-2-3mnd.
Kleine aanvulling, Geboorteverlof is die 5 dagen ook op basis van 40 urige werkweek. Je hebt recht op eenmaal de arbeidsduur per week. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:19
Marco-Peters schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:17:
[...]

Dat heeft zeker invloed op je werkende leven, of je moet de koning zijn die personeel in dienst heeft om voor de kinderen te zorgen terwijl hij belangrijke krabbels zet :+

Ik zou trouwens ook niet in deze periode van baan veranderen: op ouderschapsverlof heb je recht, alleen een nieuwe werkgever zit waarschijnlijk niet te wachten op een nieuwe medewerker die vrijwel direct niet volledig inzetbaar is. Zelf was ik bijna twee maanden niet aanwezig op werk, want naast het aanvullend vaderschapsverlof had ik ook nog een groot deel van mijn verlof opgenomen.

Vooral vrouwen worden in hun loopbaan ook niet gediscrimineerd, wanneer ze kinderen krijgen: plotseling overgeplaatst worden of die verwachte promotie toch niet krijgen. Bij mannen is dat minder, alleen van de moderne vader wordt verwacht dat hij vanaf begin af aan betrokken is bij het verzorgen van de kleine: dus niet zoals vroeger, dat je alleen de man bent die zondags het vlees aansnijdt.

Ook mannen moeten dus middernacht uit bed, om de kleine weer in slaap te wiegen. Dus dan heb je gebroken nachten en voordat je het weet, ben je oververmoeid en laat je steken op je werk vallen _O-
toon volledige bericht
Ik zou niet willen werken bij een werkgever die de geboorte van mijn kind een "last" voor het bedrijf vind. Hier wordt zelfs actief gepromoot om aanvullend geboorteverlof en ouderschapsverlof op te nemen.
Ik denk dat dat 2 ledig is: goed voor je personeel willen zorgen en wat je aanhaalt in je laatste alinea: je bent als kersverse ouder echt wel een poosje bezig om een ritme te vinden en weer volledig normaal te functioneren. In die tijd ga je minder productief zijn en maak je regelmatiger fouten.

@whoopy_ allereerst gefeliciteerd! Ik zou zelf gewoon open zijn naar je nieuwe werkgever. Nu meedenken vanuit de wg geeft aan dat ze dat doen. Als je zelf ook nog een beetje flexibel bent denk ik dat je een prima start hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
whoopy_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:27:
[...]

Financieel het meest aantrekkelijk zou zijn nu beginnen bij de nieuwe werkgever aangezien m’n salaris hoger zal zijn. Maar dan zal ik dit van tevoren goed moeten overleggen zodat er geen scheve gezichten zijn.
Ter info: het stukje 'financieel aantrekkelijk' zal dan alleen gaan over (de 5 dagen) geboorteverlof.
Zowel het aanvullend geboorteverlof als betaald ouderschapsverlof wordt door het UWV gebaseerd op het dagloon over het afgelopen jaar. Hier zit overigens ook een maximum aan, namelijk € 5.065,58 per maand (ca. 1,5x modaal)

Verder is het belangrijk dat je de juiste termen gebruik, zoals aangegeven door sinasappel in "Wisselen van baan en ouderschapsverlof"

Dit is belangrijk voor de volgorde van opnemen, de verplichtingen voor de werkgever, het vooraf of achteraf aanvragen, en of je het wel of niet kan uitbreiden.

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 09-09-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:11
superkoex9 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:04:
[...]

Ik zou niet willen werken bij een werkgever die de geboorte van mijn kind een "last" voor het bedrijf vind. Hier wordt zelfs actief gepromoot om aanvullend geboorteverlof en ouderschapsverlof op te nemen.
Ik denk dat dat 2 ledig is: goed voor je personeel willen zorgen en wat je aanhaalt in je laatste alinea: je bent als kersverse ouder echt wel een poosje bezig om een ritme te vinden en weer volledig normaal te functioneren. In die tijd ga je minder productief zijn en maak je regelmatiger fouten.
Ik snap dat wel, ik heb bij een klant waar ik aan het werk was, was een zwaar ongeluk met blijvend letsel tot gevolg zien gebeuren met een heftruck waarbij de 'dader' een kersverse vader was die dacht dat gewoon doorwerken wel verstandig was, terwijl hij oververmoeid bleek te zijn. Nu is het een extreem voorbeeld, maar niet iets dat je wilt dat gebeurt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
whoopy_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:11:
Halverwege maart verwacht ik mijn eerste kind, waarbij ik graag 3 weken ouderschapsverlof wil gaan opnemen direct na de geboorte.

Nu zit ik net op het hekje om te beslissen of ik een andere baan ga aannemen of niet, waarbij ik dit verlof ook in beschouwing moet nemen. Volgens mij heb ik de volgende opties:

- ik neem de nieuwe baan aan maar geef aan pas in juni te willen beginnen. Dan zou ik in maart en begin april bij mijn oude werkgever verlof kunnen opnemen, vervolgens in mei m’n maand opzegtermijn doorlopen. Het vervelende hiervan is, voor zover ik kan zien, dat ik dat verlof zal moeten terugbetalen aan m’n oude werkgever.

- ik begin gewoon bij m’n nieuwe werkgever. Dit zou misschien de meeste cleane optie zijn, maar dan begin ik wel een beetje met een valse start doorat ik na 3 maanden alweer een tijd afwezig zal zijn. Vraag is of dit wel eens juridisch mogelijk is in het eerste jaar? Dit alles natuurlijk wel in goed overleg met de nieuwe werkgever.

- ik blijf tot 6 maanden na mijn oude verlof doorwerken bij m’n oude werkgever. Nadeel van deze situatie is dat ik echt toe ben aan wat nieuws.

Iemand hier met een soortgelijke situatie of met goede tips? Ik weet hier zelf echt te weinig van en kan hiermee natuurlijk niet naar HR van m’n huidige werkgever stappen.

Groeten
toon volledige bericht
Waar haal je vandaan dat je moet terugbetalen? dat is bij regelingen waarij je onbetaald ouderschapsverlof opneemt en de werkgever toch deels doorbetaald vaak wel zo (afhankelijk van regeling/CAO) maar het 'nieuwe' verlof van 5 weken vanuit UWV heb ik dat nog niet kunnen vinden dat je dat zou moeten terugbetalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAmos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-04 14:18
Als toevoeging een persoonlijke ervaring, ik had gesolliciteerd en aangegeven een half jaar later te willen beginnen ivm ook de geboorte van een kleine.

Ik werd tijdens m’n sollicitatie een beetje raar aangekeken en na het gesprek over salaris gaven ze aan dat ze geen probleem met vaderschapsverlof hadden (enige wens van hun was niet alle 5(6) weken in een keer.

Dus dat werd 3 week en daarna elke week 1 dag vrij. Voor de beeldvorming: ik ben toen 1 maand aan het werk geweest en daarna 3 weken afwezig (de kleine vond dat 37 weken genoeg waren).

Vergeet niet dat het geboorteverlof als je werkgever 70% betaalt, dit niet iets is wat je werkgever betaalt maar een uitkering is van het UWV. Qua kosten hoef je je dus niet schuldig te voelen naar je nieuwe werkgever.

Als je bijvoorbeeld een mooie stap kunt zetten qua inkomen kan het dus behoorlijk interessant zijn om wel de overstap te maken ;).

Driver: BMW 320i E91 LCI || Phone: Iphone 13 Pro 128GB || Rig: Ryzen 5 (3600), 32GB Ram, RTX 2070 Super

Pagina: 1