• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:59

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dag mede Tweakers en audiofanaten,

Ik heb een hele gave versterker aangeschaf. Maar nu moet ik hierbij nog speakers aanschaffen. U kunt het al raden, keuze stress!

Nu zijn er een aantal speakers waar ik wel interesse in heb:
Wharfedale
Evo 4.4 - zuil, eigenlijk net even te groot. En komt het best tot zijn recht in een kleinere ruimte. Misschien net te zwaar voor de NAD | prijs 750
Diamond 12.2 - Goede speakers, scherpe prijs. Mooi all-round | prijs 275
Evo 4.2 - Mooi, net wat kleiner dan de 4.4 (bookshelf variant). Twijfel aan de aansturing | prijs 500

KEF
Q350 - scherpe prijs, gaaf design en speciale techniek. Ben ik benieuwd naar. Maar dit schijnt niet de beste match voor de NAD te zijn. | prijs 250
LS50 - Nieuwere variant ook voor een scherpe prijs te vinden. | prijs 500

Klipsch
RP-600M - Zelfde range als de Q350 / 12.2 | schijnt net wat minder te zijn. | Prijs 350

Q Acoustics
3050i, - Zuil, schijnt beter te werken in kleinere ruimtes dan de EVO 4.4. Maar zou ook de perfecte match voor de NAD C 316BEE moeten zijn: https://www.ecoustics.com...-v2-integrated-amplifier/ (Zie dit vaker langskomen) | prijs 650-700

---
Nu zijn de Q350 / Diamond 12.2 / RP-600M een beetje 'Budget' segment, kwalitatief redelijk gelijk maar tussen de 250-350 te vinden, wat goede prijzen zijn! Met stands komt er vaak wel weer wat bij.
(Hier een review tussen deze speakers, ligt redelijk dicht bij elkaar en elke zou kunnen voldoen als je het mij vraagt)

De zuilen Q3050(i) of de EVO 4.4 zijn wel wat duurder. 600-800 range. Waarvan ik bij de Q3050i niet helemaal zeker weet of dit echt high-end is wat je 5-10 jaar laat staan zegmaar. Dat idee heb ik bij de Wharfedale Evo 4.4 wel. Maar dat kan aan mij liggen.

Hier is nog een stukje waarbij de Q acoustics 3000, B&W en Dali weer worden aangeprezen: https://www.alpha-audio.n...-316-bee-v2-versterker/2/

Het blijft lastig om de ideale match te vinden. Het is misschien afwachten of een van deze speakers toevallig eens via Tweakers (of Marktplaats) in de buurt worden aangeboden. Nu zag ik een 3050 (non i) (€ 450 ) staan vlak waar ik woon, maar daar ben ik nog een beetje in twijfel over, liever de 3050i.

Als jullie nog ideeen (of ervaringen) hebben hoor ik het graag!

[Voor 3% gewijzigd door mirno op 08-09-2022 22:17]

我的名字是Mirno

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De speakers maken >90% van je geluid dus dat moet je zelf horen, bij voorkeur met je eigen versterker en met de muziek die je veel luistert en goed kent

Zoek je nieuw of echt tweedehands?

En welke muziek draai je vaak? De ene speaker leent zich beter voor rock, weer een andere voor klassiek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Klopt!

Probleem is dat ik alleen DynAudio wat beter ken qua geluid. Die vond ik heel mooi, dat zijn echter ook al wat oudere (20+ jaar)

Dit is voornamelijk 2e hands. Analoge versterker is juist compatible met oude maar goede speakers !
B&W CDM 7NT schijnen ook erg goed te zijn, wel wat ouder. Maar ik denk dat die net even te zwaar zijn voor de NAD.

---
Ik luister nooit bewust naar Rock of Jazz. Er staan wel een aantal klassieke nummers in mijn lijst maar die zijn beperk.
Veel muziek komt vanuit Spotify playlists, waarvan ik geen idee meer heb wie dat maakt. Vaak wat snellere en dyanmische muziek van Ben Bohmer, beetje house(/dance) is dat geloof ik.

Soms wat 80's of gewoon zang (vocals) dat is echt vanalles natuurlijk.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
@The Eagle
Als de versterker bijvoorbeeld wat "brightere" (scherp ?) weergave heeft en de speaker heeft dit ook. Dan kan je nogal wat inbalans blijven. Dan zou een versterker toch best wat impact kunnen hebben?

Nu staan de KEF's volgens mij bekend om hun scherpere weergave, door het tweeter design. Dit zou dan een minder goede match met de NAD zijn doordat deze ook wat scherper klinkt.

Echter zit mijn muziek voorkeur wel in midden/hoog en niet zozeer in het lage segment. Ik heb mijn DT 990 PRO aangesloten, die ook wel als scherp bekend staat en ik was positief verrast.

Ik had deze altijd aangesloten op de audioengine D1 DAC/AMP. Die echt op max moest staan. De lage tonen waren daar beduidend minder aanwezig. Terwijl die echt veel mooier op de NAD te horen zijn. Hetzelfde geldt voor de treble, daar mankeert niets aan.

Als referentie heb ik nog mijn Home Cinema amp. (Denon AVR-X1400H) waarbij de lage tonen opeens wel heel erg aanwezig zijn en ik treble mis (DT 990 Pro).

Nu staat de Q acoustic wel bekend om zijn lagere weergave, dus misschien is dat voor mij niet helemaal de juiste match.

我的名字是Mirno

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@mirno Aankoopadvies doen we in CEK; het topic is daarheen verplaatst.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Na wat wikken en wegen besloten dat zuilen hem niet gaan worden. Plaats de speakers gewoon door het huis heen in de kast.

Speaker voortegenselectie (y/n)
Wharfedale Evo 4.2Design, kwaliteitLuisterhoek niet ideaal, prijsn
Wharfedale Diamond 12.2Kwaliteit, goede match met NADDesign beetje hoekerigy
KEF Q350Goede look, prijsconcurrentie LS50y
KEF LS50Design (> Q350)Prijs(/kwaliteits verhouding tegenover Q350), gebrek aan lage weergave, vereist 30cm afstand van de muury

Prijzen
Speaker prijs
Wharfedale Diamond 12.2 (2e hands)€275
KEF Q350 (nieuw)€310
KEF Q350 (2e hands)€250
KEF LS50 (2e hands)€400

Nadeel met al deze speakers is de afstand vanaf de muur, ik kan lastig bepalen hoeveel dit per speaker scheelt, de KEF's lijken mij hier gevoeliger voor gezien het gebrek aan lage weergave.

Qua Design staan de KEF's mij het meeste aan.
Qua geluid ben ik voornamelijk erg benieuwd naar KEF zijn techniek, de vraag is of de Q350 net zo goed tot zijn recht komt als de LS50. De KEF Q350 heeft een betere lagere weergave terwijl de LS50's naast de lage weergave beter hun werk zouden doen.

Wharfedale 12.2 hebben de meeste balans lijkt het op.

Beetje lastig, een 2e hands Q350 tegenover nieuw ligt mij te dicht bij elkaar. Dit zal €50-60 schelen.
De LS50 zijn wat duurder, twijfel of dit het meergeld waard is.
Ook zou de LS50 een lastigere aansturing hebben, hoewel ik denk dat dit met de NAD wel goedkomt.

[Voor 132% gewijzigd door mirno op 10-09-2022 11:55]

我的名字是Mirno

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In de kast zou ik niet doen. Zie TBTL in "Speaker advies" waarom niet :)
Long story short: als je ze in de kast zet kun je net zo goed twee goedkope speakers kopen, want door de plaatsing kan de speaker nooit goed uit de verf komen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Goeie ! Zal eens checken.
Het is meer een 'plank' dan een kast. Staat gewoon open.

Ruimte is 6,5*4 ongeveer.

Even zien hoe ik ze in huis wil plaatsen voor muziek. 2 stands zijn het mooiste natuurlijk, maar ze moeten op verschillende plekken goed hoorbaar zijn.

[Voor 25% gewijzigd door mirno op 10-09-2022 11:59]

我的名字是Mirno

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 10:39
Ik mis de Elac Debut Reference in je lijstje.
Of vallen die al per definitie af?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb me nog niet echt verdiept in Elac.
De merken blijven wel opkomen, zoals SVS etc.

Heb een beetje gezocht wat er goed verkrijgtbaar was. ELAC is €560, dat is eigenlijk net wat over het budget. Mooie is dat het 'gat' hier aan de voorzijde zit !

我的名字是Mirno

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
Monitor Audio Bronze 100 zou ik ook overwegen. Of 2e hands kijken naar de Monitor Audio Silver 100 of een Focal Aria 906.

Ik lees dat je je zorgen maakt of een speaker wel lekker matcht met een versterker of dat een speaker wellicht wat te zwaar is voor een versterker. Dat is allemaal niet aan de orde bij 99,99% van de speakers en versterkers. Al het consumentenspul kun je blind aan je NAD hangen, gaat allemaal prima werken.

Edit: ik zie dat die Aria's 906 op marktplaats alsnog voor bijna de nieuwprijs (€ 900+) weggaan... Bizar, omdat ze nieuw zo'n € 1.000 per paar zijn.

Smits Arnhem verkoopt een paartje Monitor Audio Silver 100 voor € 649. Ik zou zeggen dat dit bijna een no-brainer is om te kopen. Die kosten normaal € 1000+

[Voor 33% gewijzigd door Hulleman op 12-09-2022 14:37]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-03 10:39
Dali Oberon 1 of Oberon 3 misschien?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:56
Hulleman schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:31:
Monitor Audio Bronze 100 zou ik ook overwegen. Of 2e hands kijken naar de Monitor Audio Silver 100 of een Focal Aria 906.

Ik lees dat je je zorgen maakt of een speaker wel lekker matcht met een versterker of dat een speaker wellicht wat te zwaar is voor een versterker. Dat is allemaal niet aan de orde bij 99,99% van de speakers en versterkers. Al het consumentenspul kun je blind aan je NAD hangen, gaat allemaal prima werken.

Edit: ik zie dat die Aria's 906 op marktplaats alsnog voor bijna de nieuwprijs (€ 900+) weggaan... Bizar, omdat ze nieuw zo'n € 1.000 per paar zijn.

Smits Arnhem verkoopt een paartje Monitor Audio Silver 100 voor € 649. Ik zou zeggen dat dit bijna een no-brainer is om te kopen. Die kosten normaal € 1000+
Als je Focal wilt kopen, kijk dan ook bij https://www.homecinesolutions.fr

De afgelopen jaren waren de speakers van Focal hier veel goedkoper dan in Nederland. Ook als je de verzendkosten vanuit Frankrijk meerekent.

Verder ook geheel met jou eens. Binnen consumentenelektronica passen alle normale speakers op alle normale versterkers/receivers.

[Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 13-09-2022 10:26]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12
paartje 906 zwart is daar € 1.250 :')

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:56
Hulleman schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:34:
[...]

paartje 906 zwart is daar € 1.250 :')
Dan scheelt het nu maar 50 euro, tenzij je klikt op de knop om een aanbiedingsprijs te krijgen (demander un prix confidentiel). Dan krijg je 2 tellen later een email dat je ze per 2 voor 849 euro kunt meenemen. ;)

Op dezelfde manier de Aria 926: 2600 per paar hier; 2100 na klikken op de knop.

[Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 13-09-2022 18:19]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Poe, die gaan allemaal wel erg ver boven het budget. Ik zou eigenlijk de Q-acoustic concept 20 ophalen. Wel wat klein, degelijker materiaal dan de 3020i en 3030i. Maar gebrek aan sub. Ook bi-wired waar ik niks aan heb met mijn NAD.

Uiteindelijk heb ik de BNS Jubilee aangeschaft, die kwamen later te koop en klinken echt super ! Wel wat ouder paar, goed materiaal, 4-weg. Dus de hele range komt goed tot uiting.

我的名字是Mirno

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee