Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Denny25
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik heb in mijn woning van 2,5 jaar oud een Intergas HReco36. Het viel mij toevallig op dat de ketel aan het pendelen is.

Dit gebeurt als ik minimaal en normaal warm tapwater gebruik. Als ik de regendouche aanzet draait de ketel netjes.

Hebben jullie hier ervaring mee, ik denk dat er een software waarde aangepast dient te worden, zodat de ketel zijn minimale capaciteit zonder te pendelen kwijt kan.

Een storingmonteur is gisteren langsgeweest maar hij kan geen oplossing vinden. Zie foto met zijn meting.

Ik moet ook aangeven dat uitgang van de warmwater op de ketel een 20mm waterleiding is. Dit is destijds door de aannemer geplaatst vanwege de grote regendouche.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEPTaHUHUydhEQh0tbrLAgP7ID8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTO9YfUrA44KwzSjbv4qzu72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70wNNKdBDxcs0Tf60KvNbqb6R_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyDB5MVzFMyLVZBUQRSAjgIf.jpg?f=fotoalbum_large

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Dit doet die van mij ook.

De minimumvermogen van deze ketel (7-8kW) zal wel te hoog zijn voor lage hoeveelheiden tapwater.

Je kan even uitrekenen hoe veel energie het kost om water te verwarmen dan kom je er snel achter.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Het minimum vermogen voor tapwater is 7,2kW

Dat komt dus neer op iets van 4l/minuut @40 graden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Denny25
Hallo, dan voor je reactie, maar welke acties kan ik met deze waarden?

Hoor graag

• Denny25
@Naliya je geeft aan de je ketel ook aan het pendelen is, is er geen actie nodig?

Mijn ketel springt bij minimaal warm tapwater in 15 seconden op 8 programmas (1-4-3-4-3-1-4-3) en blijft dit continu doen

Hoor graag

• Ronald
De enige actie die pendelen voorkomt is je kraan voldoende open draaien.

De brander kan niet onder dat vermogen... Mooi hè zo'n veeeeel te zware ketel omdat je een luxe douche wilde... Komt niet zonder nadelen helaas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Denny25
Dat is best raar want als ik bijvoorbeeld mijn keukenkraan vol openzet begint hij ook al te pendelen. Dit doet hij ook met de handdouche als ik het vol openzet.

Is pendelen omdat hij onder de minimum vermogen zit dan een normale actie van de ketel? Is pendelen niet vergelijkbaar met een storing dat slecht is voor je ketel? Het pendelen gaat ook samen met een getikt uit de ketel.

Hoor graag

• Denny25
@Ronald Erg mooi inderdaad, ware het niet dat deze veel te zware ketel standaard in deze woning hoort. Het is toch eigenlijk gek dat ik door de regendouche juist meer water verbruik t.o.v. standaard en de ketel dan alsnog pendelt

• Ronald
Die regendouche heeft veel meer dan 7 kw nodig, veel meer.

Als de ketel dan nog aan en af slaat is er denk ik wat anders aan de hand…

• Denny25
Dank voor je reactie de situatie is als volgt.

- Keukenkraan half en helemaal open ketel pendelt
-Wastafelkraan half open ketel pendelt, maar bij helemaal open stopt de ketel met pendelen.

Daarnaast heb ik nog een grohsmart control met twee knoppen in de douche.
- handdouche open ketel pendelt
- regendouche open ketel draait normaal

Hoor graag van jullie

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Wat ook meespeelt is dat de regendouche op een dikkere leiding dan de wastafel en de keukenkraan zit.
De hoeveelheid water is dan niet groot genoeg om minimum vermogen kwijt te raken.
Bij de handdouche zelfde oorzaak, dat is dan de bottleneck. Aanvoer is groot zat maar de handdouche zelf is beperkt.

Enige workaround voor dat probleem is de warmwatertemperatuur verhogen zodat minimum vermogen wel behaald wordt. Vind je het te warm dan bijmengen met koud water.

• Ronald
@D-dark maar als je heet water mengt verandert het de vermogen vraag niet bij gelijk netto resultaat.

Er zijn weinig handdouches die de 5 l/m niet halen...

Dus tijd voor emmer en stopwatch ;)
Komt TS daadwerkelijk niet boven het minimum vermogen?

• Denny25
Bijgaand de volgende metingen bij tapwater van 40 graden (gemeten met een thermometer).

Keukenkraan - half open - ketel pendelt 3,5 liter per minuut.

Dezelfde keukenkraan helemaal open - ketel pendelt niet - 6,7 liter

Handdouche grohe smartcontrol - ketel pendelt - 7 liter per minuut

Hoofd regendouche grote smartcontrol - ketel pendelt niet - 14 liter per minuut

Wastafelkraan - kraan half open - ketel pendelt - 4 liter per minuut
Wastafelkraan - helemaal open - ketel pendelt niet- 14 liter per minuut.

Ook al heeft de ketel een dusdanige capaciteit, de ketel mag toch niet pendelen als ik een beneden een glaasje warmwater wil tappen? Of begrijp ik het niet?

Is het niet mogelijk om de pendelwaarde aan te passen, zodanig dat de ketel bij een veel lagere vraag dan die eerdere 7,2 kw pendelt. Een soort van lagere drempelwaarde of langere anti pendel tijd.

Hoor graag

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Nee dat kan niet en het is echt helemaal normaal dat de ketel dit doet.

Het is eerder een soort van aan/uit modulatie dan pendelen. Maak je geen zorgen en geniet van je warme regendouche.

• Denny25
@Naliya zie bijgaan zonet een filmpje van mijn ketel als ik warmwater aandoe bij de wastafel. Ik heb dit filmpje geüpload naar YouTube.

Wat vind je nu? Je hoort ook een tikkend geluid.

YouTube: Intergas Ketel hreco

Hoor graag.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Heb je dat tikken altijd al, of na onderhoud aan de ketel?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Denny25
Hoi dat getik is er alleen als de ketel aan het pendelen is.

Hoor graag

• ZeRoC00L
  • Niet online
Lijkt me dat de schroeven niet zijn ingevet na onderhoud. Dat is in ieder geval bij oudere modellen van intergas wel nodig.
Komt door temperatuur verschillen.

Volg je bankbiljetten

• winesh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 11:38
ZeRoC00L schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:39:
Lijkt me dat de schroeven niet zijn ingevet na onderhoud. Dat is in ieder geval bij oudere modellen van intergas wel nodig.
Komt door temperatuur verschillen.
Schroeven in vetten hoeft toch niet bij een ketel van pas 2,5 jaar oud. Die is nog niet eens toe aan onderhoud, schat ik in. Vandaar dat TS nog geen onderhoud heeft laten uitvoeren...

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ieder jaar normaal gesproken een beurtje toch?

Volg je bankbiljetten

Pagina: 1