(Her)structuren tuin ideeën

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tuintje123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09-2022
Hoi Allemaal,

Wij zijn nieuw op dit forum, maar we hopen dat jullie toch graag met ons mee willen denken! Alvast bedankt

We hebben een relatief grote tuin (840m2) en deze willen we gaan herstructureren en opnieuw indelen. We hebben zelf een aantal ideeën en wensen op papier gezet en geschetst, maar -ivm tunnelvisie lopen we vast en zijn we op zoek naar aanvullende onafhankelijke ideeën.

Bijgevoegd de schets van het perceel met de maatvoering erbij. We gaan er hierbij vanuit dat alleen het huis en de gemetselde schuur blijven staan. Verder liggen alle opties op tafel.

Onze wensen/eisen:

- rendabel stuk grond creëeren (bv 100m2 en inrichten met iets dat geld genereert).
- kinderhoekjes (hier willen we wel zicht op hebben vanuit huis), we hebben o.a. een trampoline.
- chill- en zitplekken (doel: vakantie feeling krijgen). Belangrijk: beplanting, groen, hout, verlichting, kachel.
- overall moet de tuin zo onderhoudsvrij mogelijk worden ingericht.
- overall willen we zoveel mogelijk duurzaam & onderhoudsvrij materiaal gebruiken (polywood ipv hout bv)
- praktisch stuk voor de afvalcontainers & houtopslag.
- plek voor hangen/drogen vd was
- bewatering vd tuin (duurzaam regenwater opvangen en verschillende waterpunten verdeeld over de tuin)
- afscheiding / omheining van perceel
- stroompunten verdeeld over tuin
- plek voor opblaasbare zwembad in de zomer zonder zorgen over gazon
- klein moestuintje (4 m2)
- overkapping met mooi uitzicht (of op de tuin of op het vrije weiland naast ons zie tekening)

Super bedankt alvast voor jullie tijd en het meedenken!

Gr Leon & Ancella

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paJv9S9Bu5A4Fd37Yph1AQTHKNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8GzDbojKHxWEjB2BHYg2xLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mogelijkheden genoeg en iedereen heeft een mening.

Waarom hebben jullie geen tuinarchitect?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:51
DJMaze schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:26:
Mogelijkheden genoeg en iedereen heeft een mening.

Waarom hebben jullie geen tuinarchitect?
Dit.

Vorig jaar zaten wij in hetzelfde schuitje; ideeën genoeg, maar uiteindelijk vonden we het toch wel lastig. Onze tuin is qua formaat gelijk aan die van jullie. Ook mijn advies: neem een tuinarchitect in de arm. Dat kost je misschien een euro of 500, maar ik vond het dubbel en dwars waard. Die van ons heeft onze wensen uitstekend omgezet naar een plan, en kwam met voorstellen waar we zelf niet aan gedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:53
Appeltern.nl

Je zou hier eens naar toe kunnen gaan voor inspiratie, jezelf laten adviseren door een tuinarchitect of deelnemen aan een workshop.

Mogelijk dat er bij jou in de regio eventueel ook showtuinen zijn waar ze dergelijke services aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:25
1107972 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:56:
Appeltern.nl

Je zou hier eens naar toe kunnen gaan voor inspiratie, jezelf laten adviseren door een tuinarchitect of deelnemen aan een workshop.

Mogelijk dat er bij jou in de regio eventueel ook showtuinen zijn waar ze dergelijke services aanbieden.
Hier hebben wij ook gebruikt van gemaakt en ik kan het echt aanbevelen. Ze hebben 2x in het jaar tuinadviesdagen waar je een gratis schets kunt laten maken (duurt een uur). Je betaalt alleen de entree. Heeft ons veel mooie nieuwe inzichten opgeleverd. Volgens mij zijn ze in oktober weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Als je onderhoudsvrij wil: zo weinig mogelijk gras. Gras moet je jaarlijks 25 keer maaien, bemesten, kalken, verticuteren, herfstbladeren weghalen, veel werk.
Een struik maai je een keer in het jaar, tweeker als je het heel strak wil.
Een plantenborder wied je 2 keer onkruid, en ga je mss elke 2 jaar eens wat bijsturen.

Maar laat je bijstaan door iemand die er van kent. Een speelhaag is heerlijk voor kinderen, zeker als je er snoepfruit (frambozen bijvoorbeeld) achter verstopt, bomen kunnen heerlijke schaduw geven (zo snel mogelijk planten, duurt lang voor ze groot zijn). Juiste plant op juiste plek scheelt enorm in onderhoud (onze voortuin had geen last van de droogte, en vraagt jaarlijks 30 minuten onkruid wieden, aangelegd door schoonbroer die tuinman is). Sommige combinaties geven enorm veel meerwaarde (bloeiende boom en Clematis, als ene uitgebloeid is begint de ander), en met hoogtes spelen maakt bloemvoeders veel interessanter.

[ Voor 49% gewijzigd door naftebakje op 09-09-2022 09:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09

de Peer

under peer review

naftebakje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:31:
Als je onderhoudsvrij wil: zo weinig mogelijk gras. Gras moet je jaarlijks 25 keer maaien, bemesten, kalken, verticuteren, herfstbladeren weghalen, veel werk.
Goh, ik heb toch een hele andere ervaring. 1 of 2 x per jaar wat mest erop, en het maaien doet de maairobot. Verder geen omkijken naar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
lees je in op permacultuur
bouw het rustig op en na een paar jaar ontstaat een robuuste tuin die tegen droogte en overvloedig water kan, waar je de kruiden, fruit en groenten voor niets uit haalt (zonder in de val van een moestuin met zwakke 1 jarige planten die veel zorg en onderhoud nodig hebben en elk jaar opnieuw weer werk nodig hebben, terwijl er overblijvende planten zijn die gewoon elk jaar terugkomen (aardpeer bijv is prachtige plant die eetbare bladeren geeft en knollen die als aardappel gebruikt kunnen worden, komt elk jaar terug aardappels zijn gevoelig moeten elk jaar gepoot en vallen vaak ten prooi aan ziekten))
Wij hebben vanaf maart geen fruit hoeven kopen en nauwelijks groenten en sla, dat noem ik een rendabele tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
hagen, je kan de zo makkelijk kerslaurier nemen, maar die geeft je anders dan groene haag niets, plaats olijf en echte laurier om en om en je krijgt een prachtig aanzicht altijd groen en eetbaar en net zo sterk wbt klimaat.
Er zijn permacultuur experts die je hier heel goed mee kunnen helpen.
Een droom voor mij is al het gras te vervangen door "tread-on-me-thyme" nooit meer maaien, eetbaar heerlijke geur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Tuintje123 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:57:
- rendabel stuk grond creëeren (bv 100m2 en inrichten met iets dat geld genereert).
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Moestuin? Woning voor de verhuur? Minicamping? Wietplantage? Kolenmijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BlauwPet schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:33:
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Moestuin? Woning voor de verhuur? Minicamping? Wietplantage? Kolenmijn?
Gewoon je tuin volstorten met beton en daar zonnepanelen op.
Heeft het zwembad gelijk een warmte pomp en een goede fundering ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:37
[...]

Tippelzone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:02
Silent7 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:41:
bouw het rustig op en na een paar jaar ontstaat een robuuste tuin die tegen droogte en overvloedig water kan, waar je de kruiden, fruit en groenten voor niets uit haalt (zonder in de val van een moestuin met zwakke 1 jarige planten die veel zorg en onderhoud nodig hebben en elk jaar opnieuw weer werk nodig hebben, terwijl er overblijvende planten zijn die gewoon elk jaar terugkomen (aardpeer bijv is prachtige plant die eetbare bladeren geeft en knollen die als aardappel gebruikt kunnen worden, komt elk jaar terug aardappels zijn gevoelig moeten elk jaar gepoot en vallen vaak ten prooi aan ziekten))
Wij hebben vanaf maart geen fruit hoeven kopen en nauwelijks groenten en sla, dat noem ik een rendabele tuin :)
Je vergeet te melden dat aardperen heel erg woekeren. Aardperen komen terug omdat er knollen in de grond blijven zitten als je niet alles oogst, eigenlijk niet veel verschil met aardappelen.

Er zijn genoeg resistente aardappel rassen, als ik moet kiezen dan heb ik toch liever aardappel dan aardpeer.

Je kan het eenjarige spul ook tussen de andere planten zetten, dat is wat ik doe. Werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
@Jron667 tussendoor planten kan zeker!
Aangezien aardpeer eetbaar blad heeft is woekeren geen probleem, duiken ze op waar je ze niet wil hebben dan eet je gewoon al het blad :) scheelt spinazie etc kopen, is erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
[...]

Een 8-tal parkeerplaatsen met snelladers zou ook net kunnen op 100m2. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
B-lex schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:13:
[...]

Een 8-tal parkeerplaatsen met snelladers zou ook net kunnen op 100m2. :+
En dan een plat dak er boven met zonnepanelen! Oh sh*t nee dan geef je ze gratis energie, dat was niet de bedoeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

UTM

Silent7 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:41:
Permacultuur in combinatie met een Tiny Forest. Pluk je letterlijk en figuurlijk de vruchten van. En de flora en fauna zullen jou dankbaar zijn. Win-win.
Pagina: 1