• FFolkert
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-04-2025
Situatie: oost-west zadeldak, met aan de westkant eikenbos op 25m afstand. Oostzijde geen belemmering. Ruimte voor 6 panelen op de oostzijde en 8-10 op de westzijde.

Plan: 6 (2x3) panelen oost en 8 (2x4) panelen west. Het moet er een beetje strak uitzien. Alles “portrait”.

Context: het idee is om gedurende het grootste deel van de dag opbrengst te hebben. We hoeven niet het onderste uit de kan, en willen niet meer dan 6-7k€ besteden.

Vraag: mij lijkt deze situatie bij uitstek geschikt voor een 2-string omvormer. (Solis 1p5k 4g). De offerte biedt dit ook aan voor 5,5k€,
De leverancier stuurt echter een beetje richting enphase Micro-omvormers. Voor 7,2 k€
Panelen: Jinko 400 Wp

Wat is wijsheid? Ik accepteer dat een omvormer een keer moet worden vervangen, en hoef niet per paneel uit te lezen. We willen gewoon een simpele installatie.

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pw-vEQtpe_xkE1p4-KEfJgi5cU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07Ct7LDoir4EWPRepFzKS3Fw.jpg?f=user_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
Als je voor de 1700 euro extra panelen legt, krijg je meer opbrengst dan Enphase ooit efficiënter kan zijn met een paar uurtjes laagstaande zon achter de eiken.

Dus de Solis oplossing, en op het oog kan er nog wel wat bij.... Die 1700 euro is 4 a 5 panelen extra.

Denk daar heel goed over na. krijg geen spijt van het dak niet vol leggen... je krijgt nooit meer een exact-gelijk-ogend paneel en bijleggen is echt veel duurder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FFolkert
Dank voor je bijdrage!
Iemand anders nog een insteek?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Nope precies zoals @Ronald zegt :).

Verder nog:
- Eigen verbruik zal in de toekomst alleen maar toenemen (warmtepomp, EV, airco etc)...
- Nu nog salderen en dus TVT is korter.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 11-09-2022 17:28 ]

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Stringomvormer nemen.

Op de foto lijkt er een hoop dak ongebruikt. Iets minder hoge panelen zou wellicht een extra rij opleveren? Trina 400 Wp zijn 1754mm x 1096mm

• FFolkert
Ok, bedankt. Ik zet in op de offerte met de 2-string Solis omvormer en zal met de installateur kijken of we nog een paar panelen (in portrait) extra kwijt kunnen.

• FFolkert
Update: bedrijf is langs geweest en gecontroleerd dat er 8 panelen op de westzijde passen en 6 op de oostzijde.
Ze offreren een Solis 1P5K-4G omvormer. In de specs lees is ik dat die “dual MPPT design” heeft.

Ben ik correct in mijn aanname dat er dan twee onafhankelijke strings op aan kunnen worden gesloten (mijn oost- en westkant), en dat “dus” de ene string (oost) nog steeds een goede opbrengst heeft als de andere string (west) nog in de schaduw ligt? En andersom?
Dus ‘s ochtends de opbrengst van de string oost, rondom het middaguur de opbrengst van beide strings en later op de dag de opbrengst van string west.

Dank voor jullie inzicht!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02-2025
Ja, precies, zo werkt het
Pagina: 1