(Nieuw) alarmsysteem en Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik heb enkele maanden geleden een nieuw huis gekocht en in dit huis zit een InterLogix ATS1000A-IP-MM alarmsysteem uit 2013. Voor zover ik kan nagaan is dit systeem ook verkocht onder de naam Aritech. In het huis zijn diverse sensoren en bewegingsmelders aanwezig. Deze zijn allemaal(?) bedraad aangesloten.

Ik heb gezocht of dit systeem uit te lezen is zodat ik wat met de gegevens (statusveranderingen) in Home Assistant o.i.d. kan doen. Ik heb niets kunnen vinden dat dit mogelijk zou zijn.

Nu heb ik een offerte van de installateur (waar ik op zich een goed gevoel bij heb) om de centrale eenheid te moderniseren (vervangen) door een Risco LightSYS+ systeem. Hier kan ik ook niet veel over vinden, behalve dat er wel aan een integratie gewerkt wordt.

Mijn vragen:
1. Is iemand bekend met het InterLogix ATS1000A-IP-MM systeem en of het mogelijk is deze te integreren in Home Assistant?
2. Is iemand bekend met het Risco LightSYS+ systeem en of het mogelijk is deze te integreren in Home Assistant?
3. Zijn er wellicht andere goede alarmsystemen waarbij ik mijn huidige, bedrade sensoren kan blijven gebruiken?
4. Zijn er wellicht andere goede alarmsystemen waarbij ik mijn huidige, bedrade sensoren moet vervangen?
(dit heeft niet de voorkeur)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:11
Zijn er geen outputs beschikbaar op de huidige inbraakcentrale waarmee je ‘data’ kan sturen (zoals gewapend/ontwapend/alarm)?

4. Vanderbilt SPC
Een integratie met home Assistant Is mogelijk
https://www.home-assistant.io/integrations/spc/

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
3. Hangt van de weerstanden af. Niet elk systeem heeft dezelfde weerstandswaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als ik het zo snel goed zie ondersteunt je huidige systeem het SIA-protocol dat door Home Assistant wordt ondersteund.

Dan moet je nog wel e.a. uitvogelen, maar dat is wellicht een goed startpunt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik heb een ATS 4000 Classic met 1809 IP kaart... ben ook al jaren op zoek naar een koppeling. Home Assistant ondersteunt inderdaad SIA. Dit zou de ingang moeten zijn...
Ik heb alleen nog niet de koppeling met de meldkamer van de installateur ontvangen en heb de Titan software niet meer om te achterhalen hoe het is ingesteld.

Heb jij het al kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:45
Leuk om te zien dat er meer zijn die de ATS willen integreren.

Op dit moment zijn een deel van de ingangskanalen en andere statussen (zoals alarm gaat af en alarm geactiveerd) fysiek gekoppeld via een ATS relay module met een ESP boardje die de data weer levert aan HA (via ESPHome). Dit werkt best leuk en heeft als bijkomend voordeel dat ik automatisering kan koppelen aan bijv de PIRs en deur sensoren van de ATS.

Ik heb zojuist ook een 1809 ip kaart besteld om zelf te kunnen gaan configureren en het lijkt mij ook wel mooi om zoals jullie plan de integratie digitaal via het SIA protocol te integreren. Ik ben dan wel benieuwd trouwens of je ook individuele alarm sensoren kunt uitlezen, zoals ik dat nu via de relays kan

Ik ben daarom benieuwd of jullie hier al verder mee zijn gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voskuh_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:19
Toevallig ben ik de laatste weken bezig met het integreren van mijn ATS alarmsysteem in home assistant door de standaard SIA integratie aan te passen. Het is inmiddels gelukt SIA codes uit te lezen. Maar ben nog aan het testen of het helemaal goed werkt dmv een custom component. DIe kan dan later in de standaard integratie worden opgenomen. Ik ben echter niet zo ervaren met python en het ontwikkelen van home assistant.

Github custom SIA component

In een later stadium hoop ik ook het alarm te kunnen aansturen, maar daarvoor zal het nodig zijn de communicatie tussen de ATS advanced pro app en het alarmsysteem uit te pluizen (en daar heb ik nog geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voskuh_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:19
rik_1984 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:07:
Ik ben dan wel benieuwd trouwens of je ook individuele alarm sensoren kunt uitlezen, zoals ik dat nu via de relays kan
Bij een alarm kan ik in de logs wel zien welke sensor voor het alarm heeft gezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huff002
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
Ik probeer mijn ATS2000A-IP in HA te krijgen en was met de SIA integratie bezig maar had al zo'n vermoeden dat die geen OH-SIA of OH-XSIA ondersteund.

Met wat verder te zoeken ben ik op dit topic uitgekomen en ben blij te lezen dat @voskuh_ hier al mee aan de slag gegaan is.

Ik heb de folder aan de custom_components toegevoegd maar vermoed dat ik nog wat zaken moet ingeven in de configuration.yaml maar vind niet wat juist.

Kan iemand mij op de goede weg helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CommanderTux
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
@Huff002
Ik heb deze versie geïnstalleerd in custom_components en daarna de SIA Alarm Systems integration geïnstalleerd. Nu kreeg ik de optie om OH (Osborne Hoffman) te kiezen als protocol.

Als ik een handmatige test deed vanaf mijn ATS1500AIP, dan kreeg ik wel een reactie maar niet één waar ik op hoopte.
Ik heb de auteur @voskuh een bericht gestuurd en hoop dat deze daarop reageert.

Wanneer ik antwoord krijg dan zal ik dat hier posten.
Pagina: 1