Nieuwe PC hardware, maar 6 monitoren aansturen dilemma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 18:45
Mijn vraag
Ik ben druk bezig met het bouwen van een custom PC, die vooral voor mijn werk bedoeld is, maar waarmee ik ook ga streamen. Op dit moment heb ik een PC met een Nvidia Quatro P620 met 4 Mini DP poorten, en een onboard videokaart met 2 Display outputs. Hierop zijn 6x HP 23 inch Elite schermen aangesloten. Het werkt wel, maar voor het capturen met de Elgato 4K 60 Pro MK2 PCI kaart loop ik tegen beperkingen aan, dat de Nvidia encoder niet sterk genoeg is.

Nu is de werkplek al een jaartje of 2 oud, en tijd voor vervaging.

Ik heb op dit moment al de volgende hardware besteld voor de nieuwe setup:
- MSI MEG Z690 ACE moederbord (Socket 1700)
- Intel Core i9-12900K
- 64 GB (4x16GB) DDR5 Kingston Fury Renegade 6.400MT/s

Ik ben hard aan het twijfelen om qua GPU een Geforce RTX 3900TI aan te schaffen, echter kan ik hierop maar 4 beeldschermen max aansluiten. Ik heb nog ongeveer 2.000 euro budget voor een goede GPU setup.

Maar, zowel op youtube, als google etc, kan ik niet de informatie vinden (of met heeft het direct over 12 of meer schermen met gesponsorde hardware etc), wat nou het beste is voor het aansturen van de 6 beeldschermen.

Kun je bijv met een SLI koppeling of iets dergelijks, het voor elkaar krijgen om 6 of 8 beeldschermen aan te sturen? En kan dit dan bijv door 2x een RTX3700 TI te gebruiken (qua prijs) zo met dezelfde hardware toch 6 schermen fatsoenlijk aansturen? Of moet ik aan een ander type quatro gaan denken, maar verlies ik daarmee niet de capaciteit die ik juist heb door de gekozen hardware?

Evt links naar filmpjes of artikelen is voldoende voor mij qua informatie. Aankoop advies nog beter, maar ben gewoon benieuwd, wat met deze combo het beste is om te doen, zodat ik nu, en in de toekomst, zonder nog weer te moeten upgraden, ook met gemak 4k kan streamen, incl meerdere gekoppelde webcams etc.

Alle reacties

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Je kunt beter 1 goede videokaart kopen en daarnaast een simpele (niet in SLI dus) voor het aansturen van de overige 2 a 3 monitoren (afhankelijk van of je voor 3-3 of 4-2 wilt gaan).

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 08-09-2022 17:24 ]

• Raikkonen_WC
Paprika schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:24:
Je kunt beter 1 goede videokaart kopen en daarnaast een simpele (niet in SLI dus) voor het aansturen van de overige 2 a 3 monitoren (afhankelijk van of je voor 3-3 of 4-2 wilt gaan).
Performance technisch maakt dit dan niet uit? aangezien 2 RTX 3090TI wel een erg dure kostenpost zou worden namelijk :D

• Paprika
  • Nu online
Render je de spellen op alle 6 de monitoren?

• Raikkonen_WC
Paprika schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:33:
Render je de spellen op alle 6 de monitoren?
Er zullen op een paar van die schermen wel vensters draaien die meegenomen worden in de stream…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Naar mijn weten maakt het niet uit voor het capturen. Het wordt een iets complexer verhaal als je surround over 6 monitoren wilt draaien. Een desktop capture kan iedere Nvidia kaart met een encoder. Een GTX 1060 kan dit al prima op 4K met 4:4:4 colouring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-07 23:49
De iGPU van een 12900K kan ook nog eens 4 monitoren aansturen, maar ja, als je een moederbord bestelt die geen video-uitgangen heeft dan heb je daar niets aan. Annuleer daarom het mobo en bestel pricewatch: MSI MPG Z690 CARBON WIFI maar veel goedkoper als pricewatch: MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 draait een 12900K ook prima op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 09:46

Nutral

gamer/hardware freak

dat de capture card niet lekker loopt komt omdat de videokaart waarschijnlijk overbelast is om hadwarematig een hardwarestream te decoden. dus zolang je niet een game op 6 schermen tegelijk wil zetten maar 4. is het geen probleem om bijv 1 3060 te pakken die dan de capture card can decoden.

De schermen die je aangeeft zijn trouwens niet echt heel groot. wel eens gedacht aan een 43 or 48 inch scherm die je met windows opdeelt in 4 1080p schermen ipv losse schermen?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SLI/CF is dood al een aantal jaar dus reken daar maar niet op of je moet naar een dual Quadro gaan met NV link, maar dan gaat de kost prijs x3 :D

Maar een goedkope kaart bij in je pc proppen op een pcie slot dat via de PCh loopt dan dan heb je ook beeld :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Raikkonen_WC
Uszka schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:53:
De iGPU van een 12900K kan ook nog eens 4 monitoren aansturen, maar ja, als je een moederbord bestelt die geen video-uitgangen heeft dan heb je daar niets aan. Annuleer daarom het mobo en bestel pricewatch: MSI MPG Z690 CARBON WIFI maar veel goedkoper als pricewatch: MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 draait een 12900K ook prima op.
Ik zal het moederbord eens vergelijken met degene die ik besteld heb. Ben deze toen met mijn zoekfunctie op bepaalde eisen niet tegen gekomen, dus moet even kijken wat ik mis op dit moederbord wat voor mij wel belang is.... Daarbij heeft de MSI MEG Z690 ACE 2x Thunderbolt 4 type-c, waar je de video ook overheen kon laten gaan. En via de minidp-in poorten zou je hiermee ook een passtrough kunnen realiseren.
Nutral schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:12:
De schermen die je aangeeft zijn trouwens niet echt heel groot. wel eens gedacht aan een 43 or 48 inch scherm die je met windows opdeelt in 4 1080p schermen ipv losse schermen?
Ja, wel eens over nagedacht, schermen heb ik overgehouden aan een project, waarbij iemand uiteindelijk failliet is gegaan, dus daarom dat ik ze maar zelf ben gaan gebruiken. Moet zeggen, als je een maal 6 schermen hebt, wil je niet meer terug naar 2 of 3 :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Raikkonen_WC op 08-09-2022 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-07 14:49
Tegenwoordig is het zo dat, tenzij je "echt exclusive fullscreen" runt op een monitor*, dat je gewoon je rendering GPU kan kiezen. Waar je de app daarna plaatst zal niet zo veel uit moeten maken.

* - gebeurt amper meer (qua default settings in games), het MS team heeft windowed/borderless goed geoptimaliseerd de afgelopen 10 jaar. En ook hierbij kan men tegenwoordig alsnog een rendering GPU kiezen, be it via de Windows instellingen of GPU driver software.

In de betere games kan je vaak ook in de instellingen de output display kiezen, dat veranderd vaak niet de rendering GPU, alleen de output.

Ik heb zelf geen ervaring met 2 GPU's, maar de opties zijn er en zouden gewoon moeten werken... zoals alles in software land /totdat het niet werkt/s :')

Zoals eerder aangegeven is het ook prima om te mixen, bv een 1060 / 2060 + een 3080 / 3080Ti / 3090 /3090Ti.

/ Speculatie /:
Voor compatibiliteit met drivers zou ik mogelijk wel willen gaan voor een combo van dezelfde architectuur, bv 3060 / 3090Ti. Je weet maar nooit wanneer 10xx series support verliest. Alhoewel de 9XX series nog XP support had, de 10xx niet meer. Nu is dit niet heel relevant, maar voor sommige mensen die pc's lang gebruiken kan dit een factor zijn die men kan overwegen. Verder zullen - naar mijn verwachting - GPU's uit dezelfde architectuur waarschijnlijk beter zijn getest in een multi-GPU setup, dan GPU's uit verschillende architecturen samen. Beter om exotische bugs te vermijden, dan erna maanden frustraties en niet werkende oplossingen te ervaren.

[ Voor 41% gewijzigd door grasmanek94 op 09-09-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
Dank je wel voor alle tips! Ik ga nav jullie tips gewoon een tweede kaart erbij zetten, in dezelfde architectuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-07 23:49
Raikkonen_WC schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:10:
[...]

Ik zal het moederbord eens vergelijken met degene die ik besteld heb. Ben deze toen met mijn zoekfunctie op bepaalde eisen niet tegen gekomen, dus moet even kijken wat ik mis op dit moederbord wat voor mij wel belang is.... Daarbij heeft de MSI MEG Z690 ACE 2x Thunderbolt 4 type-c, waar je de video ook overheen kon laten gaan. En via de minidp-in poorten zou je hiermee ook een passtrough kunnen realiseren.
pricewatch: ASUS ProArt Z690-CREATOR WIFI heeft 2x TB4 over USB-C én 2 videouitgangen.
Pagina: 1