Ik wil vanaf een andere computer ftp-en op mijn suse 6.4 server. Het ftp-en wil ik niet over poort 21 laten lopen maar over een andere poort (bijvoorbeeld 12345) hoe stel ik dit in? Ik heb al geprobeerd in /etc/services om de regels die staan bij ftp poort 20 en 21 te kopieren en de nummers te veranderen maar dit werkt niet.
Welke FTP Deamon draai je ? Ik gok wu-ftpd. Dan moet je de config files van wu-ftpd zoeken. Meestal in /etc/ of /usr/local/
Verwijderd
Hoe je de poort van je ftp server verandert is afhankelijk van de ftpserver die je gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld wuftpd of proftpd (2 meest gebruikte ftpservers)?
Verwijderd
Lees de manual van je ftp-server maar eens door. Als je wilt weten welke ftp server je draait, typ je (op je console of via een terminal)
Dan krijg je iets als
In dit geval gaat het dus om pure-ftpd. Dan ga je op zoek naar de configfile (die staat vaak in /etc) en dat kun je zo doen:
waarbij je voor ftpd jou ftpdaemon intypt. Meestal vind je dan je configfile (in mijn geval /etc/pure-ftpd.conf) en die ga je lekker editten.
suc6!
code:
1
| ps uax | grep ftpd |
Dan krijg je iets als
code:
1
2
3
4
| [root@oxonium root] # ps uax | grep ftpd root 7243 0.0 0.2 1564 600 ? S Aug22 0:00 pure-ftpd (SERVER) root 3646 0.1 0.3 1868 992 ? S 12:41 0:02 pure-ftpd (DOWNLOAD) root 4260 0.0 0.1 1364 500 pts/0 S 13:10 0:00 grep ftpd |
In dit geval gaat het dus om pure-ftpd. Dan ga je op zoek naar de configfile (die staat vaak in /etc) en dat kun je zo doen:
code:
1
| locate ftpd | grep con |
waarbij je voor ftpd jou ftpdaemon intypt. Meestal vind je dan je configfile (in mijn geval /etc/pure-ftpd.conf) en die ga je lekker editten.
suc6!
is niet echt de bedoeling om /etc/services te veranderen, want als je daarna ftp ftp.cdrom.com bv doet, gaat ie bij cdrom.com ook op die alternatieve poort zoeken 
voor wu-ftp die met inetd wordt gestart moet je dus /etc/inetd.conf editen. zet de naam van de poort (uit /etc/services) aan het begin van de regel die ftp actief zet. die poort zal dan worden gebruikt om je ftp naar te laten luisteren...
voor wu-ftp die met inetd wordt gestart moet je dus /etc/inetd.conf editen. zet de naam van de poort (uit /etc/services) aan het begin van de regel die ftp actief zet. die poort zal dan worden gebruikt om je ftp naar te laten luisteren...
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Pagina: 1