• MrAbyssal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-08-2024
Hi all,

Hopelijk kan ik hier wat wijzer worden.
Heb m'n pc een aantal jaren gebouwd en had nooit de behoefte om m'n cpu/gpu en mobo te vervangen. Heb eenmalig m'n koelpasta na een aantal jaar vervangen en m'n ram geupgrade.

Pc is altijd stofvrij onderhouden, zit een oude corsair h70 op. Echter loop ik sinds gister tegen het volgende aan..

Tijdens het gamen schakelde mijn PC zich uit en wilt niet meer aan. Ik mag alleen de bios in, waar ik de melding krijg "CPU Over temperature" (85 graden en schommelt naar 90!!). CPU is na een nacht uit te hebben gestaan, vanochtend na 3 jaar voor de zekerheid nieuwe pasta erop gedaan (netjes schoongemaakt met alcohol), nog steeds geen werkende pc.

Is m'n CPU op een of andere manier gewoon defect? Of zie ik nog wat over het hoofd..

i5 4670k
H70 Koeling
GTC 780
16gb ram
SSD + HDD
850RM Corsair

Anders moet ik een 2de hands 1150 socket op de kop tikken, maar zoek graag bevestiging of ik er alles aan heb gedaan om andere zaken uit te sluiten.

Groet!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doet de pomp van de H70 het nog wel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

PilatuS schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:30:
Doet de pomp van de H70 het nog wel ?
Word de radiator nog wel heet(niet warm) als je de fans uitzet ?
Afgezien van de pomp kan de koelvloeistof gewoon langzaam verdampt zijn, of het blok/radiatior langzaam dichtgegunked zijn. AIO's hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven.

En ik weet niet hou oud die van de TS is., maar de h70 is al 12 jaar geleden geintroduceerd.

Maar krijg je de melding direct na het aanzetten, ook nadat hij een nacht uitgestaan heeft ?
Want ik zou verwachten dat de thermal mass van dat blok al genoeg zou moeten zijn om toch iig in windows in te loggen voordat de cpu zou overhitten (niet dat ik daar iets anders dan een gevoelsmatig onderbouwing voor heb)

[ Voor 46% gewijzigd door heuveltje op 08-09-2022 15:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MrAbyssal
Thanks voor de snelle reacties!

Met die pomp ben ik echt een leek hoor. Maar hij wordt ongelofelijk heet. De fans draaien nog wel en er lijkt ook lucht door de buizen te komen. Zowel de cpu als cpu fan zijn echt 8 a 9 jaar oud inmiddels.

In theorie, als ik de cpu fan eraf haal, koelpasta eraf boen en schoonmaak. Zou de PC dan moeten kunnen booten als de CPU goed is? Anders kijk ik even wat er gebeurd als ik de corsair cooler eraf haal. Of moet ik verplicht een CPU fan aangesloten hebben om te booten

• MrAbyssal
Toevoeging:

Krijg de melding inderdaad als de pc ook langere tijd (hele nacht) heeft uitgestaan. Mag hoe dan ook niet booten

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:44:
Met die pomp ben ik echt een leek hoor. Maar hij wordt ongelofelijk heet.
Wat wordt er heet, de pomp of de radiateur? Hoe warm schat je dat de radiateur wordt? Kan je hem nog aanraken?

• MrAbyssal
Dat blokje op de CPU wordt echt heel erg heet, waar het logo van Corsair op staat.

Heb hem nu eraf gehaald en de PC geboot. Herkend m'n CPU wel en de melding van de hitte is weg. Alleen krijg ik nu weer CPU FAN Error. Moet er echt perse iets op aangesloten zijn?

• PilatuS
  • Niet online
Koop een andere koeler. Dan is het denk ik opgelost. Als het blok op de CPU heet wordt dan doet de pomp het niet, is de meeste vloeistof weg of zit ie dicht. Tijd voor een andere koeler dus.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:07:
Dat blokje op de CPU wordt echt heel erg heet, waar het logo van Corsair op staat.

Heb hem nu eraf gehaald en de PC geboot. Herkend m'n CPU wel en de melding van de hitte is weg. Alleen krijg ik nu weer CPU FAN Error. Moet er echt perse iets op aangesloten zijn?
Dan is die iig stuk, en moet je vervangen.
Dus zoek even op vraag en aanbod voor een oude.
of zoek in de pricewatch naar een nieuwe koeler die ook nog bevestiging voor socket 1150 heeft.

Waterkoeling klint leuk, maar heeft in de meeste gevallen niet heel veel toegevoegde waarde.

Let wel dat zonder koeler je cpu ook overhit. In principe zet hij zichzelf uit voor het te heet word, maar ik zou daar niet op vertrouwen. Dus eerst een nieuwe koeler fixen, dan pas weer aanzetten !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45

DataGhost

iPL dev

MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:44:
Met die pomp ben ik echt een leek hoor. Maar hij wordt ongelofelijk heet. De fans draaien nog wel en er lijkt ook lucht door de buizen te komen.
Ja daar hoort water doorheen te stromen, geen lucht. Maar goed, als het stroomt moet je radiator (aan de andere kant van de slangen, dat grotere ding met de fan eraan) ook warm worden, niet alleen de pomp. Kan je dat eens controleren?
MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:07:

??????? :? :? Waarom zou je dat doen?

Kan je misschien eens een foto maken van hoe je AIO precies in je kast gemonteerd zit? Kan best zo zijn dat je dat fout hebt gedaan en de pomp nu alleen maar lucht zit te pompen in plaats van water, dat werkt niet.

• MrAbyssal
Thanks voor de hulp iedereen.

Booten zonder die fan heeft geen nut ivm oververhitting. Heb geen andere cpu stock cooler. Ga die binnenkort even halen bij een maatje om te kijken of de CPU dan wel wilt booten. Maar CPU geeft ook in de bios zonder cooler 100 graden aan, en lijkt te malfunctionen. Ga het even met een nieuwe cooler proberen, en anders de combi cpu en cooler. Kan beiden even lenen om te testen, en trek dan m'n conclusies. Allen dank voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:28:
Maar CPU geeft ook in de bios zonder cooler 100 graden aan, en lijkt te malfunctionen.
Tuurlijk wordt ie zonder koeler 100 graden. Waarom denk je dat er een koeler op hoort te zitten ?

Gelukkig hebben CPU's tegenwoordig beveiliging. Had je dit vroeger gedaan met een oude Athlon CPU, dan was de CPU direct in rook op gegaan. Je kan een PC niet laten draaien zonder koeler. Als je niet weet wat je doet, dan kan je het beter niet doen. Een PC aanzetten zonder CPU koeler kan echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MrAbyssal schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:28:
Maar CPU geeft ook in de bios zonder cooler 100 graden aan, en lijkt te malfunctionen.
Hou eens op met de PC aanzetten zonder CPU-koeler joh. :P Ter info: er gaat zo'n 84W (TDP), dus 10% van de warmteproductie van een waterkoker, door een chip zo groot als een 10-cent-muntje. Als die CPU niet per direct zichzelf zou uitschakelen zou die in een graad of 400 celcius kunnen halen in een tijdsbestek van seconden. Dus nee, die CPU wil zonder CPU-koeler niet graag aan.

En misschien verbruikt je CPU niet de volle 84W tijdens het booten van een BIOS, maar ook als 'ie gemiddeld maar 10W verbruikt is dat nog te veel zonder heat sink. Een raspberry pi verbruikt minder dan een Watt of 3 onder load en zelfs daarbij is een kleine heatsink al verstandig. Een i5 gebruikt idle typisch al meer dan het dubbele, en bij het booten zal er al wat load zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 09-09-2022 14:22 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1