Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 15:27
Hallo Tweakers,

Met de huidige energieprijzen zijn ook wij aan het kijken naar manieren om gas te besparen.
Nu is onze situatie net iets anders dan normaal, door een aandoening aan de spieren/gewrichten van mijn vrouw gaat zij elke dag 1x (soms 2x) in bad.

Onze huidige CV ketel (Intergas HRE 36/30A geplaatst in 2020) houdt bij hoeveel gas er aan CV en aan SWW besteed wordt.

Sinds maart 2020 tot vandaag zijn de cijfers als volgt:

- 800 m3 gas aan CV.
- 1486 m3 aan SWW.

SWW wordt alleen gebruikt voor douche/bad. Enige andere plek in het huis waar we warm tapwater gebruiken is de keuken en dat doen we d.m.v. een quooker.

Hierdoor lijkt het mij dat ik het snelst een besparing kan realiseren door een oplossing te verzinnen voor het tapwater. Hiervoor heb ik een budget van maximaal 5000 euro.

Voor ik naar de opties ga die ik zelf heb verzonnen wil ik even wat context geven over de rest van het huis:

- Tussenwoning uit 1973
- Plat dak, zuid georienteerd.
- Ik heb al zonnepanelen (jaaropbrengst rond de 3,5 MWh) (De panelen zijn voor nu net aan voldoende om het elektra verbruik van het huis af te dekken. Nu heb ik sinds een jaar een elektrische lease auto die ook nog eens 8MWh per jaar gebruikt, deze elektrakosten krijg ik wel terug van mijn werk)
- Benedenverdieping heeft vloerverwarming, bovenverdieping stook ik niet.
- CV aanvoertemperatuur heeft de hele winter op 40 graden gestaan en toen kon ik het huis prima warm krijgen!
- Tapwatertemperatuur staat op 60 graden.
- Een sessie in het bad verbruikt ongeveer 150 liter water.

Goed nu naar de oplossing die ik zelf al heb bedacht:

Oplossing 1:
Een warmtepompboiler van 200 liter met zonnecolectoren deze kan ik op 2 manieren inzetten, puur alleen het SWW ermee doen of in serie zetten met mijn CV ketel.

Oplossing 2:
Een buffervat van 200 liter met zonnecollectoren met een extra warmtewisselaar zodat ik hier later nog een warmtepomp op kan aansluiten. Voor nu zet ik hem in serie met de CV ketel.

Oplossing 3: Iets waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik heb meerdere topics hier op het forum helemaal doorgenomen maar omdat bij veel mensen de focus op CV ligt in plaats van SWW heb ik het idee dat veel van de oplossingen geen goeie match zijn met mijn situatie.

Er zijn hier heel veel mensen met heel veel verstand van dit soort oplossingen en ben heel benieuwd wat jullie gedachten hier over zijn!

PS. Het huis heeft 2 etages (begane grond + 1 etage) en geen zolder. De CV ketel hangt in een ruimte op de
1 etage. De ruimte is 85 CM breed en 3m lang, er is al een dakdoorvoer aanwezig.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zonnecollectoren zijn tegenwoordig niet zo interessant meer. Het levert meer op om op dezelfde plek extra zonnepanelen te plaatsen waarvan de opbrengst gebruikt wordt voor (o.a.) je warmtepompboiler.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Getto
Gizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:23:
Zonnecollectoren zijn tegenwoordig niet zo interessant meer. Het levert meer op om op dezelfde plek extra zonnepanelen te plaatsen waarvan de opbrengst gebruikt wordt voor (o.a.) je warmtepompboiler.
In een normale situatie ben ik het helemaal met je eens.

Maar als je vanaf april t/m september rond 40 m3 per maand aan SWW kan gaan besparen dat verdien ik nooit terug met 2 extra paneeltjes. Helemaal als op termijn de saldering eraf gaat. Of maak ik hier een denkfout?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:58
Getto schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:32:
[...]

In een normale situatie ben ik het helemaal met je eens.

Maar als je vanaf april t/m september rond 40 m3 per maand aan SWW kan gaan besparen dat verdien ik nooit terug met 2 extra paneeltjes. Helemaal als op termijn de saldering eraf gaat. Of maak ik hier een denkfout?
Laten we de rekensom doen!

6 maanden * 40m3 = 240m3 gas
240m3 gas geeft 240*9kwh= 2160kwh aan warmte
Een 270l eau edel air heeft een COP van hoger dan 4.

2160kwh / 4 = 540 kWh aan electriciteit.

2 panelen van 350 wattpiek geven op jaarbasis: 700 * 0,85 = 595 kWh aan elektra.

Ik heb alles in het nadeel van zonnepanelen berekent. (Cop is hoger zeker in de zomer, zonnepanelen is eerder WP*0,9=opbrengst) en dan nog kan je beter 2 extra panelen leggen.

Met salderen wordt de rekensom wat ingewikkelder. Maar het opwarmen van het water kan je doen als de zon schijnt en je panelen dus leveren, zeker in de zomer.

• stimmits
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 13:39
Dit topic ga ik even in de gaten houden! Mijn vrouw heeft fibromyalgie en gaat om dezelfde reden vaak in bad.

Nu zijn we recentelijk (sinds begin april) verhuisd naar een woning met zonneboiler. Een renovatie van de badkamer staat momenteel op de agenda inclusief ligbad (momenteel alleen een douche).

Ons nieuwe huis is voorzien van een wat gedateerd zonneboiler systeem van Luigjes Energie, maar deze heeft buiten de stookmaanden ons volledig kunnen voorzien van SWW. Hierbij neemt mijn vrouw twee keer per dag een douche, en ikzelf 1 keer per dag/twee dagen. 0m3 verbruikt sinds mei. De SWW behoefte zal wel toenemen natuurlijk met een bad.

• Getto
Waah schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:42:
[...]

Laten we de rekensom doen!

6 maanden * 40m3 = 240m3 gas
240m3 gas geeft 240*9kwh= 2160kwh aan warmte
Een 270l eau edel air heeft een COP van hoger dan 4.

2160kwh / 4 = 540 kWh aan electriciteit.

2 panelen van 350 wattpiek geven op jaarbasis: 700 * 0,85 = 595 kWh aan elektra.

Ik heb alles in het nadeel van zonnepanelen berekent. (Cop is hoger zeker in de zomer, zonnepanelen is eerder WP*0,9=opbrengst) en dan nog kan je beter 2 extra panelen leggen.

Met salderen wordt de rekensom wat ingewikkelder. Maar het opwarmen van het water kan je doen als de zon schijnt en je panelen dus leveren, zeker in de zomer.
Ah oke, en hoe zou je hem dan inzetten? In serie met de CV ketel of puur alleen gebruiken voor SWW?

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Wij hadden al een zonneboiler ( rond de 5 jaar oud toen het warmtepomp topic ging leven), die we niet weg wilden doen. Wij hebben de zonneboiler in serie gezet met een ventilatie warmtepompboiler. Daardoor wordt in de zomer minder electra gebuikt omdat de boiler een hotfill krijgt van de zonneboiler.
Echter in de winter doet de zonneboiler bijna niks en moet alles van het electra komen.
Geen echt probleem, maar als ik alles nieuw zou kiezen zou ik inderdaad de ruimte voor de collectoren gebruiken voor PV die in de winter nog wel electra opbrengen.

Dus ik zou gaan voor een ventilatiewarmtepompboiler voor de volledige SWW voorziening en wat er over is van je budget investeren in PV.

Daarna wordt de overstap naar volledig gasloos ook ee stuk eenvoudiger, maar dat is dan het volgende spaardoel 😉

[ Voor 18% gewijzigd door NoobyD op 08-09-2022 16:32 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Getto schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:17:
Onze huidige CV ketel (Intergas HRE 36/30A geplaatst in 2020) houdt bij hoeveel gas er aan CV en aan SWW besteed wordt.

Sinds maart 2020 tot vandaag zijn de cijfers als volgt:

- 800 m3 gas aan CV.
- 1486 m3 aan SWW.
weet je wel zeker dat dit kloppende cijfers zijn?

als ik kijk naar mijn cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
dan weet ik met vrij grote zekerheid dat ik in de maanden mei tot en met augustus niet stook.
(ik drijf zonder stoken dan wel het huis uit, het is niet voor niks zomer. ;) )
als ik dan van een jaar die maanden gebruik pak, dan kom ik uit op gemiddeld 65m3 / 4 = 16m3 per maand.
als ik dit 12x doe dan kom ik op een jaar gebruik van 200m3 gas uit.
maar dit is inclusief koken, nu heb ik afgelopen jaar al mijn SWW met een boiler gedaan.
en nu gebruik ik 15m3 in die maanden dus 15/4 = 3,75m3 x 12 = 45m3 gas voor koken.

dan kijk ik naar jouw cijfers en zie ik een +/-50m3 aan gasgebruik per maand.
en dat is al snel 4x hoger als die van mij.
het zou kunnen, maar vind het een erg groot verschil, en zou die cijfers toch even checken en niet zo maar blind aannemen?

(het zou ook kunnen zijn dat de warm houd functie van de gasketel nog aan staat.
dit is een luxe functie die erg duur is, gewoon uit zetten bespaart al zoveel gas.
en veel mensen missen het niet eens als hij uit staat. ;) )

(zonneboiler/warmtepompboiler/elektra boiler.
ach je hebt mensen met voorkeuren, soms gegrond soms ongegrond.
ik gebruik zelf een warmtepomp boiler + elektra boiler.
kan je niet echt vertellen hoeveel kWh ik daar in stop, omdat de warmtepomp boiler ook mijn huis verwarmend.
hier wat er dus de warmtepomp +warmtepompboiler in gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
maar als ik daar ongeveer de zelfde berekening van de zomer maanden op doe.
dan gaat er een 340kWh de warmtepompboiler in en 340kWh de gewone boiler.
(alleen ik heb ook een wasmachine die warm water uit de boiler haalt, maar dat is niet veel zal niet veel doen op het geheel.))

edit:
tip:
maak een account aan op www.mindergas.nl
vul zo veel mogenlijk meter standen in, en je hebt een beter overzicht in wat je echt gebruikt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-09-2022 17:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Getto
migjes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:20:
[...]

weet je wel zeker dat dit kloppende cijfers zijn?

als ik kijk naar mijn cijfers:
[Afbeelding]
dan weet ik met vrij grote zekerheid dat ik in de maanden mei tot en met augustus niet stook.
(ik drijf zonder stoken dan wel het huis uit, het is niet voor niks zomer. ;) )
als ik dan van een jaar die maanden gebruik pak, dan kom ik uit op gemiddeld 65m3 / 4 = 16m3 per maand.
als ik dit 12x doe dan kom ik op een jaar gebruik van 200m3 gas uit.
maar dit is inclusief koken, nu heb ik afgelopen jaar al mijn SWW met een boiler gedaan.
en nu gebruik ik 15m3 in die maanden dus 15/4 = 3,75m3 x 12 = 45m3 gas voor koken.

dan kijk ik naar jouw cijfers en zie ik een +/-50m3 aan gasgebruik per maand.
en dat is al snel 4x hoger als die van mij.
het zou kunnen, maar vind het een erg groot verschil, en zou die cijfers toch even checken en niet zo maar blind aannemen?

(het zou ook kunnen zijn dat de warm houd functie van de gasketel nog aan staat.
dit is een luxe functie die erg duur is, gewoon uit zetten bespaart al zoveel gas.
en veel mensen missen het niet eens als hij uit staat. ;) )

(zonneboiler/warmtepompboiler/elektra boiler.
ach je hebt mensen met voorkeuren, soms gegrond soms ongegrond.
ik gebruik zelf een warmtepomp boiler + elektra boiler.
kan je niet echt vertellen hoeveel kWh ik daar in stop, omdat de warmtepomp boiler ook mijn huis verwarmend.
hier wat er dus de warmtepomp +warmtepompboiler in gaat:
[Afbeelding]
maar als ik daar ongeveer de zelfde berekening van de zomer maanden op doe.
dan gaat er een 340kWh de warmtepompboiler in en 340kWh de gewone boiler.
(alleen ik heb ook een wasmachine die warm water uit de boiler haalt, maar dat is niet veel zal niet veel doen op het geheel.))
Yes de cijfers kloppen, zoals ik al zei: mijn vrouw zit heel veel in bad i.v.m. haar spieren/gewrichten.

De warmhoud functies e.d. staan allemaal uit in de CV.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:35
Hm niet over gedacht zo, ik was ook van plan een warmtepomp all-in-one te kopen emt 200L vat ofzo, maar dan emt 2 spiralen, ook eentje voor een zonnecollector. Moet dan wel minimaal 2 panelen opofferen op het dak hiervoor.

Maar dat lijkt me nu een niet al te gunstige keuze... hmm ok dan. Wellicht dan toch beter panelen en geen zonnecollector...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

Niet dat het super intensief werk is, maar een zonneboiler is niet onderhoudsvrij. Een warmptepompboiler is dat ook niet, maar dat zijn toch meer serie-artikelen terwijl elke zonneboiler-installatie anders is.
PV op het dak is vrijwel onderhoudsvrij.

A'dam PVOutput

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:49
Getto schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:26:
[...]

Yes de cijfers kloppen, zoals ik al zei: mijn vrouw zit heel veel in bad i.v.m. haar spieren/gewrichten.

Een bad kost ongeveer 0,7 kuub gas.

Als je 2x per dag gaat is dat 1,4 kuub.

Op jaarbasis 1,4x365 = 511 kuub

Jullie zitten bijna 3x zo hoog... Ergens gaat er toch echt iets fout?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Getto schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:26:
[...]

oei, dan is dat heel veel.
meer gas als ik voor een heel jaar gebruik aan koken + verwarmen + SWW ;)

ik vertrouw die rapportage van de intergas nog steeds niet.
gewoon omdat hij niet kan meten hoeveel gas hij gebruikt voor stoken of SWW.
er zit daar voor geen apparatuur in het apparaat!
hij kan wel meten hoeveel minuten/uren hij in bepaalde mode brand, en daar mee berekenen hoeveel m3 gas het dan ongeveer zou zijn. alleen dat is zo grof en kunnen heel makkelijk fouten in zitten.
dus blijf die cijfers maar zien als ongeveer. ;)

beter is het toch eens met www.mindergas.nl na te meten.

uit eindelijk heb ik gekozen voor een ventilatielucht warmtepomp.
hier mee verwarm ik een 50l boiler (is zo op als je een bad pakt), maar als die daar mee klaar is dan gaat hij verder met het huis verwarmen.
(binnen 2 uur is hij klaar, heeft hij nog lekker 22 uur van de dag over om het huis te verwarmen.)
dit is niet de beste optie, maar toevallig voor mij een leuke (hoeft voor jouw niet zo te zijn.)
heb daar naast nog een 200l boiler bij staan (en word gehotfild door de warmtepompboiler).
er zitten 2 verwarming elementen in, boven in staat op 55 graden (nood element).
onder in staat op 65graden, en gaat alleen aan als de PV panelen voldoende leveren.
(ik gebruik dus de PV panelen als een "zonnecollector", niet de beste oplossing, geeft wat rendement verlies.
maar ach, het kan dus waarom niet.)
het leuke is, dat ik zo veel Wp op dak heb liggen dat ik zelfs in de maanden december/januari nog net voldoende opbrengst heb voor de boiler. (het is heel krap maar gaat met om 1000% van het jaar eigen stroom te gebruiken voor de elektra boiler - warmtepompboiler)

ik zou zeggen maak eens een goede berekening hoeveel water je eigenlijk nodig hebt.
grote fout die je vaak ziet is de notatie er van.
dus ik geef je vast de juiste methode:
boiler van 100l@65 betekend 100 liter op 65 graden.
maar geen hond gaat liggen in een bad van 65 graden, dat is veel te heet.
dus daar doe je +/- 50% koud water bij om een redelijke 38-40 graden te hebben.
dus met een 100l@65 kun je dus +/-200l@38 bad mee vullen.
maar laten we eerlijk wezen, als je een bad hebt van 200l en die vul je met 200l@38 en je gaat er in zitten dan overstroomt het bad.
dus je vult hem vaak niet 100%.

dit zelfde doe je met de douche,
daar hang je een emmer onder en tap je voor 1 minuut water van +/-38graden. (lekkere temperatuur die je dus prettig vind)
dan meten hoeveel liters er in de emmer zitten. (dit mag ook voor 30 seconden, en dan maal 2 doen of iets anders)
dit geeft je de tap capaciteit die je nodig hebt.
dit geef je dan weer aan als: 9l/m@38
(mijn douchekop doet 17l/m@38 + 2x4,5l/m@38 zij stralers. ;)
maar ik heb ook een belachelijke grote verslindende douche, en dan nog zo een laag gebruik.)

als je dit doet dan kun je gaan rekenen wat je eigenlijk echt nodig hebt. ;)
(doe dit wel eerlijk en krap en geef aan hoe krap, anders ga je teveel uitgeven aan apparatuur die je niet nodig hebt of te kleine apparatuur kopen.
fouten hier in maken, kosten je veel geld. ;) )
President schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:53:
[...]

Een bad kost ongeveer 0,7 kuub gas.

Als je 2x per dag gaat is dat 1,4 kuub.

Op jaarbasis 1,4x365 = 511 kuub

Jullie zitten bijna 3x zo hoog... Ergens gaat er toch echt iets fout?
het word niet netjes aan gegeven, maar het zijn wel 31 maanden als ik het snel bekijk.
en dan kom je redelijk wel aardig in die buurt. (maar dan nog, het is heel veel. en klopt het nog niet helemaal.)

maar ben er mee eens, de gegevens worden zeer slecht gegeven.
zo is het moeilijk om er iets van te maken.
dit moet nog wel beter worden, anders ga ik er mijn tijd niet aan verspillen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 08-09-2022 18:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:35
Snelle manier om een betere indicatie van het sww gasverbruik te kijken.
Pak de maandoverzichten van het energiebedrijf voor een of meer maanden waarbij jullie normaal thuis waren zonder dat de verwarming gebruikt werd.
Neem het gemiddelde van die maanden x 12 als verwacht sww verbruik.
Als je meterstanden hebt kan mindergas je, zoals hierboven gemeld, ook helpen meer inzicht te krijgen.

Met een dergelijk sww verbruik zou ik als je de dakruimte vrij hebt collectoren met een zonneboiler overwegen. Heb je alle dakruimte nodig voor pv om je verbruik af te dekken, dan gewoon alleen pv leggen

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

misverstand

foutje ..... bedankt

[ Voor 89% gewijzigd door FD2 op 08-09-2022 19:16 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Getto
Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Over de cijfers:

Als ik bijvoorbeeld mijn gas verbruik van de zomermaanden erbij pak: Juni/Juli (augustus was ik op vakantie dus die neem ik even niet mee)

Dan zit ik beide maanden op ongeveer 50 M3(48 en 53 om precies te zijn)
Als ik die 50 m3 keer 31 (aantal maanden van de cijfers) doe kom ik op 1551 uit.

Geen idee hoe Intergas aan die cijfers komt maar het lijkt ongeveer te kloppen. Ook al zou er een afwijking van 10% zijn klopt het nog aardig.

Helaas heb ik mijn meterstanden de afgelopen jaren niet bijgehouden. :(

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
oef, 50m3 / maand is gewoon echt bizar veel warm water vraag. Maakt weinig uit hoe je dat invult, is gewoon heel veel. Komt dat doordat er gewoon 2x/dag een bad gevuld wordt? Want zoals iemand hier al schreef zal dat rond de 0.7 m3 kosten, dus dat kun je ruim 2x/dag doen voor die hoeveelheid gas.

weet je zeker dat er geen warmhoudfunctie aan staat ergens in die cv-ketel?

Als je echt zo veel verbruik hebt en daar ook niet aan kunt sleutelen dan is een zonneboiler al snel een leuke stap natuurlijk, daar kan je vaak rond de 50% van je SWW-verbruik mee afdekken. Dat zit voor jullie dan dus op 300 m3/jaar (ofwel ~9GJ). Daar heb je wel behoorlijk wat collectoroppervlakte voor nodig.

• tinkermonkey
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-10 20:44
Even een andere aanvullende invalshoek: het kan ook lonen om eens kritisch naar je badkuip te kijken. Als je een kunststof kuip hebt en die nog extra isoleerd verlies je veel minder warmte dan in bijvoorbeeld een metalen bad. En een kleiner/smaller bad scheelt uiteraard ook.

• Getto
Fr33z schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:14:
oef, 50m3 / maand is gewoon echt bizar veel warm water vraag. Maakt weinig uit hoe je dat invult, is gewoon heel veel. Komt dat doordat er gewoon 2x/dag een bad gevuld wordt? Want zoals iemand hier al schreef zal dat rond de 0.7 m3 kosten, dus dat kun je ruim 2x/dag doen voor die hoeveelheid gas.

weet je zeker dat er geen warmhoudfunctie aan staat ergens in die cv-ketel?

Als je echt zo veel verbruik hebt en daar ook niet aan kunt sleutelen dan is een zonneboiler al snel een leuke stap natuurlijk, daar kan je vaak rond de 50% van je SWW-verbruik mee afdekken. Dat zit voor jullie dan dus op 300 m3/jaar (ofwel ~9GJ). Daar heb je wel behoorlijk wat collectoroppervlakte voor nodig.
In de app staat die functie echt uit, het duurt ook even voordat er warm water uit de kraan komt.
Verder heb ik zelf ook nog zitten grasduinen op het internet het lijkt inderdaad of mijn ketel veel te veel gas verbruikt voor de watervraag van het bad.

Ik zet de orginele vraag even op "on-hold" en ga eerst even goed meten wat er precies gebeurd als ik een bad vol laat lopen.
Pagina: 1