Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-11 14:02
Hallo Tweakers

Ik hoop dat jullie mij advies gaan geven over de aansluitwaarde van de meterkast.

Ik heb aansluitwaarde van 1 x 35 Ampere. Nu krijg ik een laadpaal voor een Plugin Hybride auto (dus niet een volledige electrische auoto). Ik heb al 20 zonnepanelen (10 jr oud) en heb verder Airo op de bovenverdieping 1 keer split unit met twee units binnen en een single split met 1 binnen unit). Verder heb ik Inductie kook toestel, 2 koelkasten, vaatwasser, droger en een wasmachine. Verder nog een paar gewone electrische zaken zoals een Mesh systeem, hue en andere smart devises en bridges.

Ik vraag me dus af of het aan te raden de aansluitwaarde te verwaren naar 3X25 A ipv dan de huidige 1X25A. Is dit aan te raden, volgens mij kan de Plugin Hybride er toch niet sneller van opladen. Waar ik natuurlijk niet dat de meterschap het niet aan kan, is daar iets zinnig over te zeggen?

Ten tweede kan het ook nog zo zijn dat het dan ook zin heeft om te oude omvormer te vervangen met een hogere aansluitwaarde zodat wellicht de zonnepanelen nog iets meer opbrengst te genereren of heeft dat geen zin.

De laadpaal krijg ik geinstalleerd en ook degene die dat doet kan de meterkast voor bereiden dus dat is handig als het slim is, als ik er niets aan heb hoef ik ook niet de eenmalige verzwaringskosten (ca 300 Euro) te betalen. Hogere aansluitwaarde dan 3X35 heeft ook geen zin dan gaat het maandbedrag ook iets van 70 Euro per maand hoger wordt wat geen zin heeft zo lang ik geen volledige EV heb of zelfs pas bij meerdere.

Ik hoop dat jullie hier advies over kunnen geven. Alvast bedankt :) :*)

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Al die dingen in je huis kunnen op 35A. Een goede laadpaal zorgt er verder voor dat hij alleen oplaadt op de momenten dat de 35A niet overschreden wordt.

Als je je auto 's nachts oplaadt of als je veel PV-opwek hebt, dan merk je er niks van. Ga je alleen opladen op het moment dat je vaatwasser + droger + wasmachine + inductie lekker benut worden, dan schiet het opladen niet echt op.

Of je omvormer nu zwaar onderbemeten is, daar valt echt niks over te zeggen zonder verdere informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 08-09-2022 14:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
Welke plugin hybride gaat het om? Volgens mij hebben die meestal een veel lagere laadstroom dan een volledige EV.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:53
Je PHEV laadt op met maximaal 3,6 kWh, geen noodzaak voor 3 fase dus. ;)

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Voor 70 euro per maand zet ik graag de wasmachine en droger om hun beurt aan, mocht je het niet redden qua capaciteit.
Je zou toch even moeten kijken wat al je apparaten verbruiken en hoe groot de kans is dat ze allemaal tegelijk hun maximale vermogen verbruiken (Die is denk ik vrij klein).

Een normale droger is bijv. geen warmtepompdroger en een koelkast uit 2000 verbruikt meer dan eentje die net nieuw is.

Voor zover ik weet stop je een PHEV in je normale stopcontact en daar komt maximaal 3680watt uit.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:54
Voor een hybride is het niet nodig om naar 3x 25A te gaan. Zeker als er nog zoiets als loadbalancing wordt toegepast. Je zult waarschijnlijk een smeltzekering hebben van 35 A. Als die doorslaat door toekomstig meerverbruik heb je een probleem. Dus daarom zou ik wel naar 3 x 25 A overgaan. Dat kost voor de netbeheerder wel een kleine €300, maar ook je meterkast zal wel aangepast moeten worden. Kun je wel in een keer alles goed laten aansluiten als er verder wat aan het gebruik aangepast moet worden. En dan denk ik aan elektrisch koken of een echte EV.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• AVIR
Bedankt iedereen voor het advies. De 70 Euro per maand is niet van toepassing wanneer ik ga van 1 X35 Ampere naar 3X25 Ampere.

Zaken die ik al in huis heb
- Split Airco en een SIngle split airco (totaal 3 binnen units)
- Bekende huishoudelijke apparaten (Vaatwasser, Koelkast (2), Droger, Wasmachine etc
- CV Ketel
- 20 Zonnepanelen

Terecht dat sommige mensen load balancing noemen en aangeven dat je de auto in de nacht kunt laden. In theorie kan dat maar met huidige energieprijzen is het gunstiger om overdag te laden omdat je dan de Energie van Zonnepanelen kunt gebruiken.

Is op basis van het bovenstaande aan te geven of verzwaring aan te raden wanneer er nu dus de laadpaal bij geplaatst wordt voor de Hybride auto of niet ?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:54
@AVIR
Je benoemt niet hoe groot de omvormer van jouw panelen is. Maar ik ga ervan uit dat je niet ver boven de 4kW komt. Dan kan je een fase omvormer ook wel achter een hoofdzekering van 25 A.

Hierboven wordt er gesteld dat het voor een hybride auto niet nodig is. Dat klopt, maar als je nog lang in jouw huis wilt wonen kan het beter zijn om nu al naar 3 x 25 A over te gaan. Daar zitten misschien wel kosten aan voor een nieuwe meterkast met alle arbeid die daar bij kan komen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 22:00

The Wizard

Moderator Mobile
AVIR schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:07:
Bedankt iedereen voor het advies. De 70 Euro per maand is niet van toepassing wanneer ik ga van 1 X35 Ampere naar 3X25 Ampere.

Zaken die ik al in huis heb
- Split Airco en een SIngle split airco (totaal 3 binnen units)
- Bekende huishoudelijke apparaten (Vaatwasser, Koelkast (2), Droger, Wasmachine etc
- CV Ketel
- 20 Zonnepanelen

Terecht dat sommige mensen load balancing noemen en aangeven dat je de auto in de nacht kunt laden. In theorie kan dat maar met huidige energieprijzen is het gunstiger om overdag te laden omdat je dan de Energie van Zonnepanelen kunt gebruiken.

Is op basis van het bovenstaande aan te geven of verzwaring aan te raden wanneer er nu dus de laadpaal bij geplaatst wordt voor de Hybride auto of niet ?
Voor nu zeker niet nodig. Mocht je toe zijn aan een nieuwe groepenkast dan wel gelijk voorbereiden op 3-fasen, dat kan heel gemakkelijk. Dan kan je altijd nog kiezen wat je wil.

Ik draai hier alles op 1x40A zonder problemen, full electric huis.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AVIR schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:07:

Ik draai zelf al 3 jaar op 1 fase, met een elektrische auto (35.000km/jaar). Gewoon op 20A (4.5kW) laden zonder loadbalancing, ging prima. Dat raad ik je niet aan, maar het loopt allemaal niet zo snel ;)

1-fase is prima als je maximaal 3.6kW wil laden, en al helemaal als je loadbalancing hebt.

Wat betreft overdag laden, dat is alleen aantrekkelijk als je niet meer 100% kan salderen, dus je hebt overschot over het jaar gezien.
Als je saldeert kun je beter 's nachts laden, dan krijg je namelijk je piek-tarief als TLV voor je zon, en laad je 's nachts voor je dal-tarief.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

De zonnepanelen hoef je niet mee te tellen voor de netbelasting. Dat trek je er juist vanaf. De CV ketel en koelkasten trekken bijna niks (~100W/stuk).

Ik voorzie geen problemen op 1x35A. Voorbereiden naar 3x25 is altijd prima.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
FabianGTI schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:31:
Je PHEV laadt op met maximaal 3,6 kWh, geen noodzaak voor 3 fase dus. ;)
Weet niet waar je die info haalt maar is onwaar. Mijn PHEV laadt aan 7.4 kW AC.

OT: Hoe vaak denk je de wagen te laden per dag? In ons geval gebeurt dat vaak 2 maal per dag, sowieso 1 maal 's nachts en 3 tot 4 dagen per week overdag nog eens. Dan is het wel makkelijk dat we die aan 7.4 kW kunnen laden (op 2u is die vol). Zonder je 3 fase gaat dat bij jou mogelijks wel 4u worden (als je droogkast en wasmachine dan net even aanstaan).

• AVIR
Ik denk dat opladen van de PHEV eigenlijk alleen in de avond gebeurt of overdag maar niet meerdere keren per dag aangezien of ik thuis werk en dan is de auto vaak ook thuis of ik ben naar het werk en dan kom ik in de avond terug en gaat hij aan de lading. Al met al weet ik genoeg, iedereen bedankt. Het is niet nodig te upgraden en bied voorlopig niet veel voordeel
Pagina: 1