Laptop voor school beter dan deze van de staat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• X-fi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06-2023
Mijn kind komt thuis met een huurlaptop van school, zoééntje van de overheid, deze

https://personeel.go-sign...D5RAaIXLyXIfCvoavlTtMw0FA

Daar moeten we dus maandelijks voor betalen terwijl ze geschonken zijn door de overheid. *knip* gezien de ingrepen die nodig zijn in dit topic leidt dit te veel af. Kind wil laptop gebruiken, blijkt van de SSD van 128 de helft vast te staan onder admin waar je niet aankan. De rest is in gebruik voor de besturing waardoor het minste dat je wil openen resulteerde in een vastlopend toestel. In opstart komt dan nog meteen smartschool mee op. Nu heb ik dat laatste er af gehaald, maar ding is gewoonweg waardeloos*knip* gezien de ingrepen die nodig zijn in dit topic leidt dit te veel af, temeer zoonlief een flitsende top-off-the-bill gamingcomputer gewend is (vaste pc) waarvoor we lang gespaard hebben.
Nu is het uiteraard niet nodig dat er (zware) gaming mogelijk is op de laptop, maar dat ellende-stuk gaat weer binnen, daar betaal ik niet voor. Ik ben dan ook op zoek naar een leuk koopje die lekker draait voor een schappelijke prijs.
Wat zijn voor mij de vereisten? Windows (voorkeur 10 maar kom, we zullen er allemaal moeten aan geloven aan 11 op een gegeven moment). RAM +8, harde schijf 512 (of meer), 13,3-14-15,6 inch, accu moet heel goed zijn (ze mogen niet laden op school blijkbaar). Azerty zijn we gewoon maar Qwerty zou ook kunnen (paar stickertjes en omzetten of even wennen aan de paar gewijzigde plekken van enkele toetsen).
Misschien heeft iemand een leuke tip voor een aardig koopje voor deze single mama (die ook al een chromebook mocht aanschaffen voor andere kind)? Refurbished kan van betrouwbare bron.
Deze die school voorzag zouden 550 euro kosten (volgens overheid zelf althans), dat kan beter met eventueel iets oprekken van dat bedrag.
Dank voor eventuele tips en suggesties ❤

Wat ga je met je laptop doen?
Moet schoolwerk aankunnen - wat willen ze niet zeggen, indicatie is wat ze de kinderen mee wilden opzadelen - ik verwacht iets waar je wel wat mee kan.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Mocht geen chrome zijn liet men weten. Lichte game mag en zou leuk zijn voor de "dode uren" op school.

Wat is je budget?
Goede prijs-kwaliteit, het is sowieso putten uit een leeg vat als single ouder. Denk dat je al snel richting de kleine duizend kijkt om wat te hebben die iets is - minder is beter, maar wil geen laptop die weer "niets" kan en meteen in de rooie draait omdat die niets aankan.

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Uh twee keer zelfde vraag anders gesteld?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Moet mee naar school en ze zouden niet mogen laden zegt men. Ik zat daarom al bij de Asus zen-serie te kijken of de Yoga's maar als je verder zoekt kom je al snel uit dat het theoretische nummers zijn die in praktijk helemaal zo indrukwekkend niet zijn van werken op accu.

Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Slecht ervaring met service na verkoop met MSI laptops (dominator en apache)

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Sta open voor nieuwe dingen of suggesties - ik zou geen raad vragen als ik alles zou weten, dingen veranderen ook met de tijd over hoe goed of slecht een merk is.

PS we hebben een Asus GT-AX11000 staan en bekabeling cat8.1 dus eentje met recente wifi-antenne kan hier tot z'n recht komen ;) In ieder geval geen waarvan gekend is dat de wifi een drama is (ervaring mee - is om gek te worden - vandaar ook de router en bekabeling die we hier hebben zitten).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 08-09-2022 15:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:34

OMD

Mag ik het een beetje vreemd vinden dat er met een dergelijk toestel niet gewerkt kan worden? Ik heb hier op de zaak 5 computers die de helft aan perfomance niet eens hebben en niemand klaagt. Pentium G processor (dual core, 4 threads) en 4gb en 128gig SSD. 20+tabbladen in chrome standaard open, excel (grote bestanden), webplatform, boekhouding. Allemaal geen probleem.

Wat wordt verstaan onder schoolwerk tegenwoordig? Fortnite?
Een AMD Ryzen 3 Pro 5450U (ZEN 3) is helemaal geen verkeerd ding. quad-core 8 threads en helemaal niet oud (jaartje maar)

Excel, Word, web-based school applicaties moet voor dit ding allemaal peanuts zijn. Ik zou eerder zeggen dat er wat anders aan de hand is.

Dat een laptop vastloopt omdat de SSD voor de helft vol zit is natuurlijk onzin, dat kan helemaal niet. Dan zouden een hoop computers in de wereld niet meer functioneren.

Ik zou eerder dat ding even aan de IT-er geven die verantwoordelijk is voor het onderhoud van die dingen en kijken wat er mis mee is.

[ Voor 12% gewijzigd door OMD op 08-09-2022 12:35 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Koop tweedehands een SDD van 512GB, schroef die laptop open en vervang die 128GB SDD. Kan je daarna prima zelf WIndows 10 er op installeren (licentie zit vermoedelijk in de bios gebakken) en klaar ben je :)
Wanneer je de laptop weer moet inleveren dan swap je de SDD's weer. Qua specs is er weinig mis met die laptop waar het gaat om schoolwerk.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:32:

Ik zou eerder dat ding even aan de IT-er geven die verantwoordelijk is voor het onderhoud van die dingen en kijken wat er mis mee is.
Geloof er niets van dat er iets mis is met die laptop.

TS wilde vermoedelijk niet schoolgerelateerde software op de laptop zetten en dat geeft dan problemen. En als hij van school is dan zal hij wel managed zijn door de school en kan er helemaal niets mee gebeuren.

Ja, gewoon schoolwerk

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

*knip* reageer dan gewoon niet

[ Voor 86% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:00 ]

• jeroenkb
  • Niet online
*knip* reageer dan gewoon niet

[ Voor 86% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 13:34

OMD

jeroenkb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:39:
[...]

Geloof er niets van dat er iets mis is met die laptop.

TS wilde vermoedelijk niet schoolgerelateerde software op de laptop zetten en dat geeft dan problemen. En als hij van school is dan zal hij wel managed zijn door de school en kan er helemaal niets mee gebeuren.

Ja, gewoon schoolwerk
Ik denk ook dat er niets mee is maar dat is wel het gevoel van TS. Dan breng je hem dus even weg :+

@Han
Harde schijf swappen is meestal een no-go bij een school computer. Licenties voor bepaalde schoolprogramma's zitten vaak in een niet benaderbare partitie op de laptop. TS geeft ook aan dat de helft is opgeslokt door admin.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@X-fi Ik denk dat je een aantal definities door elkaar haalt en mede daardoor gefrustreerd bent (ik lees tenminste frustratie uit je openingspost).

Een laptop van school die jij huurt is dus niet een laptop van school, maar van jou want jij betaald hem.
Als hij daadwerkelijk van school is (lees je in in de term leermiddel i.r.t. onderwijswetten) dan wordt deze beheert door school en heb je er beheer technisch en functioneel niets over te zeggen maar betaal je er ook niet voor.

Als jij wel geld er voor betaald dan neem ik aan dat je een contract bent aangegaan met een BV die deze spullen geleverd heeft via school, en dat school (of de BV voor school) hem even met een profiel heeft dicht getimmerd. En dat kan/mag niet, maar heel vele scholen doen het wel want in het land van de blinden is één oog koning.

Been there, en een goed gesprek met de directrice van de school en vele overleggen/emailwisselingen later was de chromebook ontgrendeld.

Succes met de keuze en het traject hierna maar............ let je wel op dat er mensen misschien op de school werken die er niet tegen kunnen en dat jouw kind hierdoor mogelijk als "moeilijk" wordt gezien (want ouder is x, y, z).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• X-fi
Het kan heel goed zijn dat er wat mis is om mee te beginnen.
Eerste opstart van toestel tikte je letterlijk achterstevoren. Elk woord schreef die achterste voren. Vervolgens flipt hij bij alles wat je wil doen, na weghalen van smartschool van de opstart opende hij wel dingen maar zo traag, niet normaal. Ik wil gewoon geen toestel die op dergelijke manier werkt - ik heb er geen vertrouwen in in een toestel die bij eerste opstart al meteen het laat afweten.

Ik vraag geen commentaar op mijn persoon maar suggesties voor opties die gewoon wel goed functioneren. Toestel openschroeven en dingen veranderen mag en kan niet - toestel is geen eigendom - iets waar ik sowieso al niet van hou. Ik wil geen spullen van een ander tenzij het gegeven is om te houden wat niet het geval is. Had men meteen de specs nodig willen geven had ik ook meteen een eigen toestel gekocht.

PS er is geen contract met een BV maar met de school zelf. Ik vraag dan ook niet om ontgrendeling, maar zal gewoon een eigen toestel aanschaffen, ik ga dus de ruzie niet aan met school, want u heeft gelijk Ollie!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

*knip* off-topic

[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:07 ]

• ollie1965

ollie1965

Ik zie een Azerty toetsenbord staan, praten we nu over een NL of over een BE situatie?
Want mijn stelling (leermiddel) is wel geldig in NL maar ken de wetgeving niet van BE om ook maar enig advies te geven

Dit , hierom en hierom

• X-fi
*knip* off-topic

[ Voor 95% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:07 ]

• X-fi
ollie1965 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:58:
Ik zie een Azerty toetsenbord staan, praten we nu over een NL of over een BE situatie?
Want mijn stelling (leermiddel) is wel geldig in NL maar ken de wetgeving niet van BE om ook maar enig advies te geven
België is van toepassing hier.

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:15
X-fi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:53:
Het kan heel goed zijn dat er wat mis is om mee te beginnen.
Eerste opstart van toestel tikte je letterlijk achterstevoren. Elk woord schreef die achterste voren. Vervolgens flipt hij bij alles wat je wil doen, na weghalen van smartschool van de opstart opende hij wel dingen maar zo traag, niet normaal. Ik wil gewoon geen toestel die op dergelijke manier werkt - ik heb er geen vertrouwen in in een toestel die bij eerste opstart al meteen het laat afweten.

Ik vraag geen commentaar op mijn persoon maar suggesties voor opties die gewoon wel goed functioneren. Toestel openschroeven en dingen veranderen mag en kan niet - toestel is geen eigendom - iets waar ik sowieso al niet van hou. Ik wil geen spullen van een ander tenzij het gegeven is om te houden wat niet het geval is. Had men meteen de specs nodig willen geven had ik ook meteen een eigen toestel gekocht.

PS er is geen contract met een BV maar met de school zelf. Ik vraag dan ook niet om ontgrendeling, maar zal gewoon een eigen toestel aanschaffen, ik ga dus de ruzie niet aan met school, want u heeft gelijk Ollie!
Ga gewoon terug met dit ding, klinkt gewoon alsof dit een DOA is en/of wat opschoning nodig heeft. Daar heeft de school vast een IT-coordinator voor die dat kan regelen. Verder ga je voor rond de 500 piek niks vinden wat significant beter is (over de gehele linie) dan dit apparaat. Wat moet je trouwens met een 512GB SSD? Voor schoolwerk? Word documentjes zijn tegenwoordig 15GB per stuk ofzo? 128GB moet prima kunnen, daar houdt je er nog wel 50 of 60 van over na OS en applicatie install.

*knip* off-topic

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:07 ]

• X-fi
The_Admin schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:03:
[...]

Ga gewoon terug met dit ding, klinkt gewoon alsof dit een DOA is en/of wat opschoning nodig heeft. Daar heeft de school vast een IT-coordinator voor die dat kan regelen. Verder ga je voor rond de 500 piek niks vinden wat significant beter is (over de gehele linie) dan dit apparaat. Wat moet je trouwens met een 512GB SSD? Voor schoolwerk? Word documentjes zijn tegenwoordig 15GB per stuk ofzo? 128GB moet prima kunnen, daar houdt je er nog wel 50 of 60 van over na OS en applicatie install.
Afspraak staat al voor inleveren.

Er is geen enkele reden waarom ik mij zou moeten verantwoorden tegen over wie dan ook waarom ik die keuze maak, dat doet ook niets ter zake. Het is een keuze die bewust is met toekomstproofheid in gedachten en feit dat kind nog een aantal jaren school te gaan heeft, ik wil niet volgend jaar weer een moeten aankopen omdat er een programma op moet kunnen die niet kan door een te kleine schijf.

Slechts drie leerlingen in de klas hebben nog dit toestel in gebruik, ze werden allemaal heel snel weer ingeleverd en enkele hebben hebben zelfs niet eens genomen. Dan moet men daar ook maar even op scherp gaan schieten neem ik aan gezien ze bij een verjaardag ook gaan opscheppen volgens u? We leven in 2022 hoor, een laptop is niet iets om mee op te scheppen maar gewoon nodig om de schooltaken te kunnen doen en met oogpunt niet enkel op nu maar ook op wat nog moet komen.

Als er geen ADVIES kan gegeven worden of vragen zijn met oogpunt daarop misschien beter gewoon back klikken. Tsssss

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:08 . Reden: citaat aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
X-fi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:14:
Mijn kind komt thuis met een huurlaptop van school, zoééntje van de overheid, deze

PS we hebben een Asus GT-AX11000 staan en bekabeling cat8.1 dus eentje met recente wifi-antenne kan hier tot z'n recht komen ;) In ieder geval geen waarvan gekend is dat de wifi een drama is (ervaring mee - is om gek te worden - vandaar ook de router en bekabeling die we hier hebben zitten).
Dus omdat je 1 dure router hebt staan moeten we er maar vanuit gaan dat het allemaal optimaal is ingeregeld, want immers staat een dure router of duur access point gelijk aan goede wifi. Toch?

Heel de toonzetting in je verhaal is gewoon ergerlijk (begint al in de titel).
Doe wat aan de toonzetting en dan krijg je misschien van de andere Tweakers wel een antwoord waarmee je vooruit kunt.

Mijn tip; geef hem even terug aan de beheerder en kijk wat iemand die er zicht op heeft ervan kan concluderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
X-fi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:10:
[...]

Afspraak staat al voor inleveren.

Er is geen enkele reden waarom ik mij zou moeten verantwoorden tegen over wie dan ook waarom ik die keuze maak, dat doet ook niets ter zake. Het is een keuze die bewust is met toekomstproofheid in gedachten en feit dat kind nog een aantal jaren school te gaan heeft, ik wil niet volgend jaar weer een moeten aankopen omdat er een programma op moet kunnen die niet kan door een te kleine schijf.

Slechts drie leerlingen in de klas hebben nog dit toestel in gebruik, ze werden allemaal heel snel weer ingeleverd en enkele hebben hebben zelfs niet eens genomen. Dan moet men daar ook maar even op scherp gaan schieten neem ik aan gezien ze bij een verjaardag ook gaan opscheppen volgens u? We leven in 2022 hoor, een laptop is niet iets om mee op te scheppen maar gewoon nodig om de schooltaken te kunnen doen en met oogpunt niet enkel op nu maar ook op wat nog moet komen.

Als er geen ADVIES kan gegeven worden of vragen zijn met oogpunt daarop misschien beter gewoon back klikken. Tsssss
Je koopt toch niks aan, dat is over het algemeen het gehele idee van dit soort programma's. Dus je kan na een x-aantal jaar gewoon aangeven dat het apparaat niet meer voldoet en het op dat moment gangbare model krijgen.

Daarnaast zit je zielig te doen dat als single ouder een laptop kopen een hoop geld is, maar - verrassing - daar zijn dit soort programma's ook JUIST voor. En ja, dan krijg je geen i7 met dedicated GPU en 1TB m.2 SSD, maar dat hoeft ook niet voor schoolwerk. Het gros draait waarschijnlijk in een SaaS-oplossing en heeft dus amper (op wat caching in de browser na) data lokaal staan.

Jij komt hier met een casus en een verhaal doorspekt van persoonlijke frustratie en details (die grotendeels niet ter zake doen) en wordt dan vervolgens boos als mensen inhaken op die details of aangeven dat voor het doel deze laptop prima moet voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Admin op 08-09-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31

Yucon

*broem*

..

[ Voor 97% gewijzigd door Yucon op 08-09-2022 13:28 . Reden: nevermind ook. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 21:29

kevin33

Welkom in Utopia.

@X-fi Dit is je 1e topic hier, maar ik vindt je toon richting mensen die je willen helpen niet correct.
Op Tweakers wordt ook eigen inzet verwacht, wat heb je zelf al gevonden, wat gaat je zoon met die laptop doen, wil je nieuw of 2e hands etc etc.

Daarbij klinkt het hele "niet opladen op school" nogal vreemd, heb je dat wel gechecked met school?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-10 14:02
Gooi je eisen in de pricewatch en kijk wat eruit komt

Je eisen zijn echt minimaal. Mijn 8 jaar oude laptop zou al voldoen.

Of even over je 'eerste impressie'-gevoel heen stappen en gewoon even een beheerder alles laten controleren. Zo'n Lenovo is al overkill voor de werkzaamheden.

P.s. soms zorgt een AP met 8 attennes juist voor problemen op devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:49:
@X-fi Ik denk dat je een aantal definities door elkaar haalt en mede daardoor gefrustreerd bent (ik lees tenminste frustratie uit je openingspost).

Een laptop van school die jij huurt is dus niet een laptop van school, maar van jou want jij betaald hem.
Als hij daadwerkelijk van school is (lees je in in de term leermiddel i.r.t. onderwijswetten) dan wordt deze beheert door school en heb je er beheer technisch en functioneel niets over te zeggen maar betaal je er ook niet voor.
Dus jij verbouwt een huurauto ook naar je eigen smaak?

Huur is geen eigendom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdepoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 17:04
Hey, ik heb even je voorkeuren er tussen uit geplukt, en er zijn eigenlijk 2 dingen die je inderdaad kan doen.
1. de laptop terug brengen en een goed werkende voor in de plaats terug krijgen, of zoals Eric.1 aangaf, pricewatch wat voorkeuren opgeven, en je komt er aardig op uit.

Wat ik wel apart vond, is dat je verwacht al meteen 1000 euro kwijt te gaan moeten zijn aan een laptop, welke voor schoolwerkzaamheden wordt aangeschaft.

'leuk als men er iets van fortnite op kan spelen', dat kan zowat op ieder systeem, en dit heb ik dan ook niet meegenomen in mijn pricewatch filters. Wel is het Azerty meegenomen. Al is er maar verdomd weinig aanbod.

https://tweakers.net/pric.../1798194;1796444;1827022/

toelichting gekozen 3 modellen:
het model met 512GB opslag is eigenlijk overkill, vooral betreft prijs. Ik zou, als je voor azerty-layout gaat, de pricewatch: Lenovo V14 G2 ALC (82KC00DPMB, Azerty toetsenbord) kiezen, en een losse 512GB SSD kopen en plaatsen. (Zit je nog altijd dik onder de prijs van de 512GB variant, met 2x8GB vastgesoldeerde RAM -modules).

Groetjes, Mark

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 11:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ollie1965 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:49:
@X-fi

Als jij wel geld er voor betaald dan neem ik aan dat je een contract bent aangegaan met een BV die deze spullen geleverd heeft via school, en dat school (of de BV voor school) hem even met een profiel heeft dicht getimmerd. En dat kan/mag niet, maar heel vele scholen doen het wel want in het land van de blinden is één oog koning.
Dit is werkelijk grote onzin, het feit dat jij een bijdrage/huur/lease betaald voor een laptop maakt het niet dat jij eigenaar bent van de laptop. Deze blijft bezit van de school of de partij die dit fassiliteert en mogelijk beheerd. Aan een dergelijke laptop mag jij dan ook niet zomaar lopen sleutelen en zaken vervangen.

Verder @X-fi als je hier op GoT hulp zoekt is het misschien verstandig een iets wat andere houding aan te nemen. Op GoT verwachten wij van een ieder eigen onderzoek te doen en met concrete vragen te komen. Daarbij altijd netjes tegenover een ander te blijven. Op dit moment kom jij alleen erg gefrustreerd over en klaagt over specificaties van een laptop die voor het doel ruim voldoende zijn.

Zoals meerderen hebben aangegeven, ga eens met de laptop terug naar de partij die beheer en/of support uitvoert op deze apparaten, om de laptop eens na te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 08-09-2022 13:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jeroenkb
  • Niet online
*knip* off-topic

[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:09 ]

• The_Admin
markdepoes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:44:
Hey, ik heb even je voorkeuren er tussen uit geplukt, en er zijn eigenlijk 2 dingen die je inderdaad kan doen.
1. de laptop terug brengen en een goed werkende voor in de plaats terug krijgen, of zoals Eric.1 aangaf, pricewatch wat voorkeuren opgeven, en je komt er aardig op uit.

Wat ik wel apart vond, is dat je verwacht al meteen 1000 euro kwijt te gaan moeten zijn aan een laptop, welke voor schoolwerkzaamheden wordt aangeschaft.

'leuk als men er iets van fortnite op kan spelen', dat kan zowat op ieder systeem, en dit heb ik dan ook niet meegenomen in mijn pricewatch filters. Wel is het Azerty meegenomen. Al is er maar verdomd weinig aanbod.

https://tweakers.net/pric.../1798194;1796444;1827022/

toelichting gekozen 3 modellen:
het model met 512GB opslag is eigenlijk overkill, vooral betreft prijs. Ik zou, als je voor azerty-layout gaat, de pricewatch: Lenovo V14 G2 ALC (82KC00DPMB, Azerty toetsenbord) kiezen, en een losse 512GB SSD kopen en plaatsen. (Zit je nog altijd dik onder de prijs van de 512GB variant, met 2x8GB vastgesoldeerde RAM -modules).

Groetjes, Mark
Props voor je moeite, maar dan is TS bijna 700 piek verder, moet nog een losse SSD kopen en installeren (mogelijkerwijs invloed op garantie) en wat hebben ze dan? Een marginaal snellere CPU en die zo gewenste 512GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:25
Vorig jaar voor mijn oudste zoon voor school deze laptop gekocht: pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ALC6 (82KT00C1MH)
Deze komt aardig in de richting van de specs van de laptop die de OP nu heeft. Voor een eerste schoollaptop vond ik het wel duur en snel genoeg voor wat Word/Excel/internet werk en af en toe Fortnite of Fall Guys spelen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdepoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 17:04
The_Admin schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:48:
[...]

Props voor je moeite, maar dan is TS bijna 700 piek verder, moet nog een losse SSD kopen en installeren (mogelijkerwijs invloed op garantie) en wat hebben ze dan? Een marginaal snellere CPU en die zo gewenste 512GB?
Klopt ook helemaal. Dit is dan ook gefilterd op azerty tobo -layout.
als je qwerty pakt, heb je een soortgelijke laptop voor +/- 550 euro, met ryzen 5, 8GB werkgeheugen, en 500GB opslag.
dan zou je met deze direct klaar zijn.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01AXMH)

Een tweede optie is inderdaad om een PC-zaak te zoeken welke tweedehands/refurbished laptops verkoopt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

*knip* off-topic

[ Voor 94% gewijzigd door Gonadan op 08-09-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

jeroenkb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:37:
[...]

Dus jij verbouwt een huurauto ook naar je eigen smaak?

Huur is geen eigendom
Of mijn schrijfwijze is onduidelijk of je snapt mijn betoog niet.
De laptop die ik voor mijn zoon destijds leasekoop afnam voor school was een privé middel waarvan de school via de leverancier onder 1 hoedje speelde en die laptop dicht had gebouwd (beheerder rechten) voor de school.
Daar heb ik de school op aan gesproken, dat wilde men niet horen en vandaar uit heb ik hen gewezen op een aantal wetten. Dus ja, mijn gelijk gehad, precies zoals het moet zijn.
Maar 3 jaar na dato kreeg ik te maken met een docent die refereerde aan het voorval "u krijgt dingen voor elkaar die andere ouders niet voor elkaar krijgen" en doodleuk melde dat mijn zoon in aanmerking kwam voor een verzuimmelding naar de leerplicht ambtenaar, volgens hem omdat hij (tijdens online les periode tijdens corona) zijn camera onklaar had gemaakt (tja als zoon van een IT'er leer je best wel wat maar maak je ook wel eens fouten). Enfin, toen moest ik dus weer acteren waarbij hij weer geen gelijk kreeg.......
Vandaar mijn opmerking weet wat je doet en of je dat wilt.

Dit , hierom en hierom

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

ollie1965 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:01:
[...]

De laptop die ik voor mijn zoon destijds leasekoop afnam voor school was een privé middel waarvan de school via de leverancier onder 1 hoedje speelde en die laptop dicht had gebouwd (beheerder rechten) voor de school.
Daar heb ik de school op aan gesproken, dat wilde men niet horen en vandaar uit heb ik hen gewezen op een aantal wetten. Dus ja, mijn gelijk gehad, precies zoals het moet zijn.
Maar 3 jaar na dato kreeg ik te maken met een docent die refereerde aan het voorval "u krijgt dingen voor elkaar die andere ouders niet voor elkaar krijgen" en doodleuk melde dat mijn zoon in aanmerking kwam voor een verzuimmelding naar de leerplicht ambtenaar, volgens hem omdat hij (tijdens online les periode tijdens corona) zijn camera onklaar had gemaakt (tja als zoon van een IT'er leer je best wel wat maar maak je ook wel eens fouten). Enfin, toen moest ik dus weer acteren waarbij hij weer geen gelijk kreeg.......
En dit speelde in België zoals bij TS?

• ollie1965

ollie1965

Barrycade schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:06:
[...]

En dit speelde in België zoals bij TS?
Nope, X-fi in "Laptop voor school beter dan deze van de staat." daarom corrigeerde ik ook in een bericht, maar misschien is door het selectief/niet volledig lezen dit dan ook verloren gegaan voor een aantal mensen die op mij reageren

Dit , hierom en hierom

• jeroenkb
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:01:
[...]

Dank voor de toelichting.

Ik zie nu het verschil. Jij hebt het over leasekoop. TS had het over huur. 2 verschillende dingen.

En je zou nog kunnen zeggen dat bij leasekoop je tijdens de lease periode nog geen eigenaar bent en dus geen wijzigingen kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

jeroenkb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:10:
[...]

Dank voor de toelichting.

Ik zie nu het verschil. Jij hebt het over leasekoop. TS had het over huur. 2 verschillende dingen.

En je zou nog kunnen zeggen dat bij leasekoop je tijdens de lease periode nog geen eigenaar bent en dus geen wijzigingen kan doen.
En niet alleen dat, veel scholen in NL stellen bepaalde laptops verplicht of bieden die aan via "een goede/goedkope leverancier want deze levert precies wat noodzakelijk is"
Als een school iets eist (dicht getimmerd) omdat men anders het onderwijs niet kan volgen dan is het een leermiddel. En de wet schrijft voor dat als het een leermiddel is dat de school het gratis moet verstrekken.

Voor de ouder waarvan de kinderen dit gaan meemaken met een voorlichtingsavond.
Let op de voorwaarden, en op een soort van zinnetje "als u dit niet voor uw kind kunt aanschaffen dan kunt u met ons in gesprek komen over andere mogelijkheden". Zeg maar een escape vanuit de school om niet voor het hekje te komen omdat men de ouders iets laat betalen wat een leermiddel is.

Zoals gezegd, van toepassing op NL

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1