Kabel naar tuin trekken

Pagina: 1
Acties:

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-11 19:36
Hallo allemaal,

Omdat ik geen oplossingen over het hoofd wil zien wil ik mijn situatie even delen. Wie weet heeft iemand een goeie ingeving.

Vanochtend getracht een kabel UTP te leggen van de meterkast naar de tuin. Onder de woning gaat dat goed (nieuwbouwwoning 2021), want natuurlijk even door de kruipruimte. Nu heb ik echter een bijkeuken; waar zich geen aansluitende kruipruimte onder bevindt. En waar ik dus ook geen kabel doorheen kan trekken. Er is wel een opening door de muur (alle kabels voor wasmachine, warmtepomp etc lopen er ook), maar deze opening eindigt in een open ruimte waar ik het dus nooit voor elkaar krijg om zonder toegang tot deze ruimte de kabel door te leggen tot de tuin (er is ook een opening aan de achterzijde van de berging voor de warmtepomp).

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken. Hoe kom ik onder de bijkeuken? Dat lijkt me onmogelijk (zonder sloopwerk).

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50
Kun je niet op de een of andere manier een pvc pijp door die opening steken zodat deze de open ruimte tot de andere opening overbrugt? Door die pijp kun je dan je UTP kabel leggen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Henri2500 hoe diep ligt de fundering? Hier hebben ze onlangs de gasleiding verplaatst naar onder de fundering door. Als je van beide kanten diep genoeg graaft is dat evt een optie, of is er helemaal geen kruipruimte onder de bijkeuken?

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2022 12:27 ]

• Henri2500
ruuds schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:17:
Kun je niet op de een of andere manier een pvc pijp door die opening steken zodat deze de open ruimte tot de andere opening overbrugt? Door die pijp kun je dan je UTP kabel leggen.
Door de beide openingen ligt reeds een PVC buis, waar leidingen voor de warmtepomp doorheen lopen. Het stomme is; deze PVC buis loopt niet door als 1 aangesloten geheel. Anders was ie er zo doorheen geduwd/getrokken :(

• Henri2500
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:21:
@Henri2500 hoe diep ligt de fundering? Hier hebben ze onlangs de gasleiding verplaatst naar onder de fundering door. Als je van beide kanten diep genoeg graaft is dat evt een optie, of is er helemaal geen kruipruimte onder de bijkeuken?
Dat zou nog een optie zijn. Buitenzijde diep graven, en onder de woning diep graven. Durf niet te zeggen hoe diep de fundering van de woning ligt. Ben bang dieper dan die van de bijkeuken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:33:
Het stomme is; deze PVC buis loopt niet door als 1 aangesloten geheel. Anders was ie er zo doorheen geduwd/getrokken :(
Kam je niet iets dat stugger is (lees: recht blijft) gebruiken om deze door te steken ? Een stuk VD draad of zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Henri2500
Als het achterste gedeelte bochtloos was; maar helaas komt ie daar recht omhoog bij de warmtepomp onder een hoek van 90 graden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25
gaatje boren in de fundering net naast de bijkeuken, gleufje in de grond naast de bijkeuken en kabel daar in buisje doorheen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Henri2500
Nou; nu je het daarover hebt; ik zie toevallig dat mijn terras aan het wegspoelen is. Want ik kom geel zand tegen in de kruipruimte (vers nat, net na een stortbui XD)

Als ik nu hier een gat boor, de kabel doorheen steek en hem opvang in een electrabuis richting de tuin?
Maar hoe zorg ik er daarna voor dat de boel zo dicht wordt, dat er geen zand/water meer door kan spoelen. Simpele bus PUR?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F71A9A1zEQDhTbC-UvPfMJm6bVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMY5aIWhHPW6wwDA4oVfrzTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ3iKR7O_zPPmGog3V2bg_64hUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEHUpnnxX0sOWHc45RyuVeJv.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:25
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:18:
Nou; nu je het daarover hebt; ik zie toevallig dat mijn terras aan het wegspoelen is. Want ik kom geel zand tegen in de kruipruimte (vers nat, net na een stortbui XD)

Als ik nu hier een gat boor, de kabel doorheen steek en hem opvang in een electrabuis richting de tuin?
Maar hoe zorg ik er daarna voor dat de boel zo dicht wordt, dat er geen zand/water meer door kan spoelen. Simpele bus PUR?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is pas een terras als er tegels liggen he, tot die tijd is het een kattentoilet.
Maar een scheutje PUR aan de binnenkant zal wel helpen ja al wil je waarschijnlijk liever dat hetw taer gewoon de andere kant op loopt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:18:
Lijkt mij een bouwfout, laat de aannemer het oplossen?
Kan die gelijk je buis leggen voor het internet :)

Want als je schimmel en vocht wilt in je huis, dan zo laten/prutsen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:23
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:42:
Als het achterste gedeelte bochtloos was; maar helaas komt ie daar recht omhoog bij de warmtepomp onder een hoek van 90 graden.
Met een stofzuiger en een klos garen kom je een heel eind :) evt een propje aan het uiteinde van het garen maken zodat het wat beter meegezogen wordt. Vanaf de andere kant met een compressor kan ook, maar er zijn meer mensen met een stofzuiger dan met een compressor :+

Heb op die manier al de nodige lege leidingen van kabels voorzien :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ringsteken met een 19mm pvc buis voor elektra. Stijf genoeg om een stuk te overbruggen en flexibel genoeg om door een gat met een bocht te rammen. Daar doorheen hang je een stukje garen en dan aan de andere kant zuigen. Met garen touwtje erdoor, pvc buis terug trekken en met het touw je kabel er doorheen trekken.

• Henri2500
No Hands schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:38:
[...]

Het is pas een terras als er tegels liggen he, tot die tijd is het een kattentoilet.
Maar een scheutje PUR aan de binnenkant zal wel helpen ja al wil je waarschijnlijk liever dat hetw taer gewoon de andere kant op loopt.
Die heb ik er natuurlijk uitgepakt :P

• Henri2500
DJMaze schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:40:
[...]

Lijkt mij een bouwfout, laat de aannemer het oplossen?
Kan die gelijk je buis leggen voor het internet :)

Want als je schimmel en vocht wilt in je huis, dan zo laten/prutsen.
Als ik wil dat het over 6 maand een keer opgelost is; lijkt me dat de juiste route. Het is een heel klein spleetje; daar kan ik toch zelf ook wel iets op verzinnen om dat aan de buitenzijde van de woning te blokkeren?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:42:
Kun je 'm daar misschien met een stuk ijzerdraad/installatiedraad opvissen?

• DJMaze
  • Niet online
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:10:
Als ik wil dat het over 6 maand een keer opgelost is; lijkt me dat de juiste route. Het is een heel klein spleetje; daar kan ik toch zelf ook wel iets op verzinnen om dat aan de buitenzijde van de woning te blokkeren?
Mortel of snelcement met cementmix (dus geen water!) zou ik dan voor gaan.

• DJMaze
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:15:
Kun je 'm daar misschien met een stuk ijzerdraad/installatiedraad opvissen?
Zo heb ik in een koof vanaf zolder tot in kruimpruimte zitten klooien.
Uiteindelijk een trekveer met iridium magneet gebruikt, had ik de andere trekveer zo te pakken.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Henri2500 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:14:
Hallo allemaal,

Omdat ik geen oplossingen over het hoofd wil zien wil ik mijn situatie even delen. Wie weet heeft iemand een goeie ingeving.

Vanochtend getracht een kabel UTP te leggen van de meterkast naar de tuin. Onder de woning gaat dat goed (nieuwbouwwoning 2021), want natuurlijk even door de kruipruimte. Nu heb ik echter een bijkeuken; waar zich geen aansluitende kruipruimte onder bevindt. En waar ik dus ook geen kabel doorheen kan trekken. Er is wel een opening door de muur (alle kabels voor wasmachine, warmtepomp etc lopen er ook), maar deze opening eindigt in een open ruimte waar ik het dus nooit voor elkaar krijg om zonder toegang tot deze ruimte de kabel door te leggen tot de tuin (er is ook een opening aan de achterzijde van de berging voor de warmtepomp).

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken. Hoe kom ik onder de bijkeuken? Dat lijkt me onmogelijk (zonder sloopwerk).
Recht tegen over het gat een gat vanaf buiten die ontoegankelijke kruipruimte In boren,zo hoog en schuin mogelijk. Daar dan een pvc buis met een lichte bocht er aan gebogen doorheen steken en dan hopen dat je m bij t gat kan oppakken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Henri2500
deWit schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:06:
Ringsteken met een 19mm pvc buis voor elektra. Stijf genoeg om een stuk te overbruggen en flexibel genoeg om door een gat met een bocht te rammen. Daar doorheen hang je een stukje garen en dan aan de andere kant zuigen. Met garen touwtje erdoor, pvc buis terug trekken en met het touw je kabel er doorheen trekken.
Dit lijkt me de simpelste truc om nog eens te proberen. Met de gok dat de 19 mm buis in de buis past die aan de achterzijde van de berging zit (das maar een klein ding). En dat de stofzuiger genoeg kracht heeft om het garen omhoog te zuigen in een krappe buis.
Pagina: 1