• theedge33
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-03-2023
Op dit moment het ik een pv installatie op schuindak ZW (60 graden) met de volgende specs:

-SAJ Suntrio 4k plus 3 fase-omvormer
-14 pv panelen - sonnenkraft 325 wp

Mijn vraag is: hoeveel wp ik eventueel nog aan extra panelen op een platdak (Zuid opstelling) zou kunnen bijplaatsen in een aparte string, zonder dat ik een extra omvormer nodig heb.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Als je nog een MPPT ingang vrij hebt best veel. Je kunt waarschijnlijk gewoon nog een keer hetzelfde ernaast zetten of zelfs meer. Je gaat dan natuurlijk wel aftoppen.

Deze omvormer toch:
https://www.alucomp.nl/Attachment/DownloadFile?downloadId=61

Hoe zit het nu aangesloten?

• theedge33
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-03-2023
Ja dat is de omvormer.
Alles is op dit moment op 1 mppt ingang aangesloten en er is dus nog 1 vrij voor extra capaciteit.
Gaat een omvormer aftoppen of gaat deze in storing als er boven capaciteit word teruggeleverd?
Ik zit te denken aan 4 tot 6 panelen 400wp extra.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Omvormer kan niet meer opwekken dan zijn maximum; maar je kan wel overdimentioneren (vaak is 150% van max vermogen geen probleem; controleer wel of je niet over maximale spanning van omvormer gaat). Er is dan wat aftopping, maar dat is op de enkele dagen met allerhoogste opwek dus dat maakt niet zoveel uit.
Het fijne is dat je dan op mindere dagen meer opwek hebt, dus meer kans om zelf je energie te verbruiken (zeker in BE, maar ook in NL zal er een einde komen aan salderen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JumpingCycle
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:06
Moet kunnen volgens mij.

De omvormer zal waarschijnlijk gaan aftoppen op momenten met maximale zon en rendement.

Zelf heb ik 2x 12x325Wp op oost & west op 1 omvormer (5kW)