Vraag

• Wolfbikes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-01-2024
Mijn ouders hebben een zorgboerderij en we ontvangen internet van Solcon.
Voor de zorgboerderij staat dat ISA filter op onze internet verbinding, en daardoor dus als t ware op elke internetkabel op ons terrein. Het filter eraf halen is geen optie in deze situatie.

Ik heb m'n eigen huis op het terrein en er komen bij mij twee cat5 kabels binnen.
Dat filter van Solcon is echt verschrikkelijk, dus ik heb meteen DD-WRT software op m'n TP-link geknald, een NordVPN abonnement genomen en de router op een VPN gezet. Dit werkt prachtig.

Ik speel graag Rocket League en heb ondervonden dat ik het beste de tweede cat5 kabel gewoon direct in m'n laptop kan steken ipv over wifi te verbinden. Hier komt het: sinds ik terugkom van vakantie kan ik niet meer met de rocket league servers verbinden over de kabel. Dit komt door het filter van Solcon, want over wifi kom ik wel op de servers.

Helaas toch over een VPN verbinden, dus. Maar graag wel over de kabel, dus heb ik de software van Nord op m'n laptop gezet, om de laptop zelf maar op de VPN te gooien. Echter lukt het niet om via de kabel in te loggen bij NordVPN, en moet ik eerst via m'n wifi inloggen bij Nord, en dan de wifi er weer af gooien om de kabel te gebruiken. Dit is omdat er een verbinding door Solcon wordt geblokkeerd. Ik weet niet of dit iets nieuws is, en durf eigenlijk ook niet mijn router die al verbonden is te resetten, want ik ben bang de router zo ook geblokkeerd wordt en ik er helemaal niet meer op kom. Bij het verbinden met een VPN server krijg ik van Nord ook nog een melding over een certificate van Solcon. Uiteraard probeert Solcon mee te kijken. :/ :/

Ik wil niet elke keer deze omweg moeten gebruiken om met de VPN te kunnen verbinden. Zijn er meer mensen met deze ervaring en zijn er mensen met oplossingen?
Hou er rekening mee, dat de oplossingen alleen mogelijk zijn vanaf mijn router en de tweede cat5 kabel die binnen komt, gezien m'n moeder de stuipen krijgt als ik met hun router bezig ben, en absoluut niet het filter eraf wilt halen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 14:34

Releases

Ja maar!

Ik zou kijken of het mogelijk is misschien een aparte VLAN te maken op de hoofd router die verbonden is met jouw cat kabel. Dan kan jij gewoon zonder VPN om die filter heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

zorgboerderij & solcon
Tja, je zal toch echt met contractant (je moeder?) en solcon om tafel moeten gaan zitten.

Het omzeilen van (in essentie) essentiele beveiligingen op de zorgboerderij is niet iets waar je licht over moet nadenken. ISA kan best op basis van bepaalde filters worden aangepast (denk aan een MAC en/of static IP) maar dat mag je dus niet zelf doen.

Succes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wolfbikes
MAX3400 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:35:
[...]
Het omzeilen van (in essentie) essentiele beveiligingen op de zorgboerderij is niet iets waar je licht over moet nadenken. ISA kan best op basis van bepaalde filters worden aangepast (denk aan een MAC en/of static IP) maar dat mag je dus niet zelf doen.

Succes.
Dat ik het filter omzeil is geen probleem, m'n ouders betalen zelfs voor mijn NordVPN met als doel dat ik dat gewoon kan doen. Ik snap alleen niet waarom ik wel met NordVPN kan verbinden met m'n router, maar niet gewoon vanaf m'n laptop aan de lan kabel met Nord kan verbinden.

Lastige aan ISA is dat er een heel simpele UI is waar je gewoon bepaalde filters aan en uit kan zetten, maar als het moeilijker dan dat wordt, dan wil mn ma niet meewerken omdat ze het dan niet meer snapt en daarom bang is dat het filter niet meer goed zou gaan werken.

Nu heb ik zelf genoeg handigheid en kennis om zulke dingen te doen, desnoods met een tutorial erbij, maar het moeilijke eraan is zorgen dat m'n moeder me dat ook laat doen

• Wolfbikes
Releases schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:32:
Ik zou kijken of het mogelijk is misschien een aparte VLAN te maken op de hoofd router die verbonden is met jouw cat kabel. Dan kan jij gewoon zonder VPN om die filter heen.
Het filter staat alleen niet op de hoofdrouter, maar ligt bij Solcon zelf.
Je gebruikt een UI van Solcon waarbij je eigenlijk aangeeft welke filters Solcon op je verbinding moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
De dienst die Solcon aanbied is gefilterd internet.
Zo te horen wil je dat niet, dan moet je een tweede internet verbinding nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
canonball schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:38:
De dienst die Solcon aanbied is gefilterd internet.
Zo te horen wil je dat niet, dan moet je een tweede internet verbinding nemen.
Ik heb voor een collega welke ook filter internet heeft via solcon wel eens aanpassingen gedaan in de fritz die solcon levert. Je kan namelijk in de filter het één en ander whitelisten :)

Cloud ☁️

• Wolfbikes
HKLM_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:50:
[...]
Je kan namelijk in de filter het één en ander whitelisten :)
Omzeil je daarmee het filter? Of wordt je dan gewoon door het filter als t ware doorgelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
Wolfbikes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:52:
[...]

Omzeil je daarmee het filter? Of wordt je dan gewoon door het filter als t ware doorgelaten?
Volgens mij ga je er alsnog doorheen, gluur ff hier: https://www.solcon.nl/par...vernieuwd-internetfilter/

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In dat op die website vermelde "HTTPS filter" is het waarschijnlijk zó ingesteld dat er ook geen VPN meer doorgelaten wordt tenzij er een exclusion opgenomen wordt voor één van de twee kanten van de (IP-SEC?) tunnel.

Ik ken de diensten en producten van Solcon niet maar ik zou persoonlijk niet al te veel moeilijke firewall-regels gaan verzinnen en / of aanmaken om de / alle devices van de TS te gaan whitelisten pér protocol / endpoint. Maak dan één groep aan waarin ALLE apparaten van de TS met corresponderende MAC adressen (WiFi / Ethernet) opgenomen worden en zet die groep in een 'ANY - ANY | ALLOW' Firewall Rule. De TS heeft dan die NordVPN tunnel ook niet meer nodig om 'vrij' te kunnen internetten vanop ZIJN devices.

De standaard 'Filters' welke er zijn zijn vaak niets meer dan een voorgedefinieerde set aan firewallrules welke op het modem/router van de ISP leven. Daarbij denk ik niet dat Solcon al het verkeer per klantaansluiting naar een eigen datacenter zal routeren (over een VPN?) om dáár pas te gaan filteren.

Als je bijvoorbeeld NordVPN algemeen gaat toestaan (met alle bijbehorende Endpoint IP ranges) dan kan iedereen op het beschermde netwerk van die zorgboerderij weer gaan tunnelen naar NordVPN én is je hele firewall (lees: filter) meteen waardeloos geworden.

[ Voor 53% gewijzigd door Will_M op 08-09-2022 13:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.v.g
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-04 15:49
Hey ben je nog verder gekomen met solcon?

Zoontje heeft hetzelfde probleem. Rocket league doet het niet meer (vroeger wel). Als ik filter uitzet doet ie het wel, dus het ligt aan het filter. Op Rocket League website staat dat je bijvoorbeeld port forwarding aan kan zetten (port 7000-9000) maar dat lijkt ook weinig te doen.

Advies is welkom, ik wil het filter wel behouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfbikes
maarten.v.g schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:11:

Zoontje heeft hetzelfde probleem. Rocket league doet het niet meer (vroeger wel). Als ik filter uitzet doet ie het wel, dus het ligt aan het filter. Op Rocket League website staat dat je bijvoorbeeld port forwarding aan kan zetten (port 7000-9000) maar dat lijkt ook weinig te doen.

Hi Maarten, ik heb ook het probleem nog steeds, maar als je OpenVPN gebruikt wordt het al veel simpeler. Die app van Nord zelf is vlut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doavid
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-04 09:24
maarten.v.g schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:11:

Dit is waarschijnlijk iets te laat, maar desalniettemin goed om te benoemen denk ik. Komend van iemand die nauw samenwerkt met deze partijen is de maner van filteren hier het belangrijkst. Solcon gebruikt aan de hand van ISA een VPN verbinding wat geforceerd op de verbinding gezet wordt. Games zoals rocket league herkennen de VPN waardoor online play niet toegelaten wordt. Mocht je wel een gefilterde internetverbinding willen houden is mijn advies kliksafe. Heeft een vergelijkbaar filter maar werkt met een proxyserver ipv vpn waardoor rocket league wel werkt.
Pagina: 1