XLR-RCA kabel of RCA-RCA ?

Pagina: 1
Acties:

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:25
Ik kocht vorig jaar de power amp: OSD black a5500 en ik heb een vraag

Ik heb hem aangesloten op mijn Marantz SR6010 met XLR-naar-RCA-kabels (geen XLR aansluitingen op de Marantz)

Is dit verstandig? Ik verwachtte meer volume met deze eindversterker, zou het kunnen dat ik in plaats daarvan RCA-naar-RCA-kabels had moeten aansluiten?

tevens las ik dat er 4 volt zit op XLR connections , tov 2 volt op RCA ...

BVD Sven

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:28
Van XLR out naar RCA gaan is altijd een no go.
Naast voltage verschillen, heeft XLR 3 pennen.
1 hiervan wordt kortgesloten met de 0 als je het omzet naar RCA.

Het signaal is daarmee ook niet meer gebalanceerd. (Sws is gebalanceerd quatsch voor thuisgebruik)

Oftewel gebruik maken van RCA > RCA

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Vanwaar überhaupt gaan van RCA naar XLR als de A5500 gewoon RCA In heeft? Heb je duurdere kabels te pakken die het voordeel van XLR (gebalanceerd) niet hebben omdat je aan één zijde met RCA bent begonnen. De gehele keten is nog steeds ongebalanceerd met alleen een andere connector aan de zijde van de A5500.

Wat had je verwacht qua meer volume? Puur op de specificaties afgaande doet de Marantz 110 Watt (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) en de A5500 150 Watt op 8 Ohm. Nu zal de Marantz zeker wat inkakken als je daar meer kanalen mee aan gaat sturen maar het verschil in vermogen is zo groot niet als het lijkt. De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan van 110 naar 150 Watt. Als je aan 110 Watt niet genoeg hebt dan moet je kijken naar veel meer vermogen. Voor het idee: als je vanaf 110 Watt voor het gehoor twee keer zo hard wil spelen moet je naar tien keer zo veel vermogen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SvenG
Thanks allebei, goede input !

tsja , ik dacht volgens mij destijds, dat als ik begin met XLR (wat beter is) , ik misschien ook wat beter zou eindigen. Klinkt erg knullig nu :-)

@FeaR De Marantz doet geen 110watt , all channels drivenm , dat is eerder zo'n 75W (las eerder een post van iemand dat die dat getest had. Een verkoper van HiFi en die zelf een SR7010 had)

Mijn user case is trouwens films kijken in Atmos of DTS:X

De OSD doet officieel 120W 5 channels driven, maar test geven aan dat het zelfs rond de 135W is

Ik heb wel genoeg volume in mijn apartement, maar moet soms wel de volume knop richting de 75 zetten

@greentea

Raden jullie aan dat ik mijn kabels vervang voor RCA-to-RCA ?

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-05 04:58

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

SvenG schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:20:
@FeaR De Marantz doet geen 110watt , all channels drivenm , dat is eerder zo'n 75W (las eerder een post van iemand dat die dat getest had. Een verkoper van HiFi en die zelf een SR7010 had)
Dan nog gaat de stap van 75 naar 150 Watt (er van uitgaande dat de A5500 echt 150 Watt doet) niet veel brengen. Een verdubbeling van vermogen is slechts 3 dB meer output, dat is te verwaarlozen.
Ik heb wel genoeg volume in mijn apartement, maar moet soms wel de volume knop richting de 75 zetten
Wat is dan het probleem? Er is genoeg volume, dat moet de eis zijn. De stand van de volumeknop zou ik niet wakker van liggen. Als de schaal van 1 - 100 gaat dan is standje 75 wel driekwart van de schaal maar niet driekwart van het vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 08-09-2022 14:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SvenG
@FeaR

ik startte dit topic , omdat ik dacht dat het wellicht een slecht idee was om XLR>RCA kabels te gebruiken

en ik had verwacht een stuk meer vermogen te hebben met de power amp, maar jouw 'watt to decibel' berekening laat zien dat het geen wereld van verschil is

Ik heb ook een Tube amp (Cayin CS-88A) en het viel mij van het weekend op, dat als ik daar de volume knop op een kwart zet, het geluid zeer luid is.

de Cayin & Marantz zijn beiden aangesloten op dezelfde stereo speakers (Klipsch RP-6000f), via een speaker switch

Vandaar mijn vragen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

SvenG schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:15:
@FeaR

ik startte dit topic , omdat ik dacht dat het wellicht een slecht idee was om XLR>RCA kabels te gebruiken

en ik had verwacht een stuk meer vermogen te hebben met de power amp, maar jouw 'watt to decibel' berekening laat zien dat het geen wereld van verschil is

Ik heb ook een Tube amp (Cayin CS-88A) en het viel mij van het weekend op, dat als ik daar de volume knop op een kwart zet, het geluid zeer luid is.

de Cayin & Marantz zijn beiden aangesloten op dezelfde stereo speakers (Klipsch RP-6000f), via een speaker switch

Vandaar mijn vragen
De input sensitivity van XLR is wat lager, die rekent op hogere signaal niveau's. Dus als het goed is als je het met rca aansluit, heb je iets meer gain. Het is overigens maar de vraag of het echt uitmaakt voor je maximale volume: volgens de handleiding lijkt 1.2 Volt op de XLR inputs voldoende voor maximale output, waarschijnlijk kan je marantz dat ook. Het gaat waarschijnlijk vooral om de psychologie van de volumeknop verder open draaien voor hetzelfde resultaat.

Maar goed, je hebt er verder ook niks aan om het met rca -> XLR aan te sluiten, want dat resulteert gewoon in een ongebalanceerde verbiding, dus kun je het net zo goed of beter met rca->rca aansluiten :).

• SvenG
Jag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:54:
[...]

De input sensitivity van XLR is wat lager, die rekent op hogere signaal niveau's. Dus als het goed is als je het met rca aansluit, heb je iets meer gain. Het is overigens maar de vraag of het echt uitmaakt voor je maximale volume: volgens de handleiding lijkt 1.2 Volt op de XLR inputs voldoende voor maximale output, waarschijnlijk kan je marantz dat ook. Het gaat waarschijnlijk vooral om de psychologie van de volumeknop verder open draaien voor hetzelfde resultaat.

Maar goed, je hebt er verder ook niks aan om het met rca -> XLR aan te sluiten, want dat resulteert gewoon in een ongebalanceerde verbiding, dus kun je het net zo goed of beter met rca->rca aansluiten :).
Die psychologische winst , is mij geen E 50,- waard :-)

Ik laat die XLR>RCA kabels dan wel zitten !

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Je hebt toch al rca -> XLR (ik redeneer altijd van output naar input) kabels er tussen zitten?

• SvenG
Jag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:03:
Je hebt toch al rca -> XLR (ik redeneer altijd van output naar input) kabels er tussen zitten?
ja inderdaad , ik vroeg mij af of ik dat zou moeten vervangen voor RCA > RCA

ik ga dat dus niet doen ;-)

Thanks guys !

• SvenG
hier mag n slotje op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
XLR is vaak (niet altijd!) balanced, dat zou ik nooit mixen met RCA....

RCA ondersteunt nooit balanced, jack pluggen zou nog kunnen als ze 3 aderig zijn en het ook ondersteund wordt op het apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door PageFault op 09-09-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
ok duidelijk

ik heb dus al XLR to RCA kabels aangesloten, maar vroeg mij af, of het beter zou zijn deze te vervangen voor RCA to RCA
Pagina: 1