Resultaat split unit airco slaapkamer valt tegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 36835

Topicstarter
Ik wil graag even polsen of ik te hoge verwachtingen heb van mijn split unit airco. Ik heb namelijk nu zo'n 2 maanden een split unit airco op de slaapkamer hangen. Een Toshiba Toshiba Kazumi R32 2,5kw. Binnendeel RAS-B10J2KVSG en buitendeel RAS-10J2AVSG. En ik vind het koelvermogen een beetje tegenvallen. Ik krijg de slaapkamer niet kouder dan 19 graden terwijl ik hem soms uren lang op 17 graden instel met maximaal vermogen. Gemiddeld blijft het rond de 20 graden hangen op een "normale" stille stand.

De slaapkamer is ongeveer 46m3. Zie hier een afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N3eO49yMWRILZVSEOJRC0tMN-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXJ6cGq3P8QzL21LuX4DSZaJ.png?f=user_large

Wij gaan rond 22:00 uur slapen en ik zet de airco normaliter om 20:00 uur vol aan, roosters en rolluiken dicht, deur dicht en kier onder de deur dicht met een handdoek. Je ziet dan in onderstaande grafieken duidelijk dat de airco wel werkt. Het koelt snel af, maar niet verder dan 19 graden. Om 22:00 uur zet ik de airco op 2 streepjes, dus een stille stand. De temperatuur stijgt dan weer tot 20 - 20.5 graden gedurende de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0mtNweboR4r72Gr4A4kBrHlVBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30zpPqrPCgjSf245WJA3v4j2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzoxYDkyQi9h9J1kYJYZoD-ocC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQZoCEdvIptbAOG9eS7iDjJk.jpg?f=fotoalbum_tile

De airco hangt op die plek omdat ik het idee had dat als ik de slaapkamerdeur open heb, dat de overloop ook gekoeld wordt. Dus hij hangt misschien niet op de beste plek wat betreft puur slaapkamer koelen.

Mijn vraag: is mijn verwachting te hoog? Een vriend heeft ook een Toshiba model van 2.5kw en zegt altijd dat hij het zonder moeite naar 17 graden krijgt. Komt het misschien doordat de muren van beton zijn en warmte vasthouden en dus warmte afstralen?

Ik heb een IR-temperatuurmeter op het stuk plastic waar de wind tegenaan blaast gehouden en dan meet ik wel 7 graden, dus koelen doet hij wel. Ik heb ook even een windmetertje besteld op Amazon om de uitgaande wind te meten, die komt morgen binnen.

Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met vergelijkbare situaties. En suggesties waar het aan kan liggen in mijn geval.

PS: De discussie dat temperaturen onder de 19 graden niet gezond zijn in een slaapkamer wil ik graag even daar laten :P

Alle reacties

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je 'm op maximaal laat staan krijg je 'm toch wel naar 17 graden? Ik zie de temperatuur-lijn in de grafiek mooi dalen en die kan nog wel verder dalen.

Dus met het koelvermogen is niets mis lijkt mij.

Ter referentie: ik heb een 6kW op de overloop, die krijg ik in stille-stand (hartje zomer) ook niet onder de 22 graden. Betreft een goed geïsoleerde woning.

[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 08-09-2022 09:15 ]

Topicstarter
Cheesy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:12:
Als je 'm op maximaal laat staan krijg je 'm toch wel naar 17 graden? Ik zie de temperatuur-lijn in de grafiek mooi dalen en die kan nog wel verder dalen.

Dus met het koelvermogen is niets mis lijkt mij.
Ik heb hem een keer de hele dag aangehouden, dan lukt het ook niet. 18.2 is het record en dan is het buiten 25 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-09-2022 09:15 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:58

Releases

Ja maar!

Zet hem eens aan om 18,00 ipv 20,00 even kijken wat er dan gebeurt.
Allicht heeft het gewoon meer tijd nodig i.v.m. wat je zelf al aangeeft, warmte die ''vast'' zit in de muren.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:01
Als ik even snel kijk, is de aanbevolen ruimte om te koelen met een 2.5kw airco ongeveer 20m2 tot 25m2, jij probeert al het dubbele hiervan te koelen. Dan is er nog de kwestie van isolatie. Hoe goed is je slaapkamer geisoleerd? De tekeningen lijken te wijzen op nieuwbouw, dus dat zit wel aardig goed denk ik. Blijft over dat je de ruimte gedurende de dag laat opwarmen, en alles daarin, en dat in 2 uurtjes weer probeert te koelen met een ondermaatse airco.

Topicstarter
CrazyOne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:13:
Als ik even snel kijk, is de aanbevolen ruimte om te koelen met een 2.5kw airco ongeveer 20m2 tot 25m2, jij probeert al het dubbele hiervan te koelen. Dan is er nog de kwestie van isolatie. Hoe goed is je slaapkamer geisoleerd? De tekeningen lijken te wijzen op nieuwbouw, dus dat zit wel aardig goed denk ik. Blijft over dat je de ruimte gedurende de dag laat opwarmen, en alles daarin, en dat in 2 uurtjes weer probeert te koelen met een ondermaatse airco.
De ruimte is 17m2 en 46m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:49
Even voor de zekerheid: waar meet je die temperatuur?

Ik heb een werkkamer waar ik in een hoek, bijna een meter boven de grond, een thermometer heb staan. Dat ding zit altijd 1 tot 2 graden boven de temperatuur die ik in de airco instel.

Tweede vraag: je bent aan het meten, wat natuurlijk heel goed is, maar hoe ervaar je de airco? Kun je goed slapen in die ruimte? Dus is het een theoretisch probleem ("een vriend krijgt 'm wel naar 17") of een praktisch probleem ("het is nog steeds te warm")?

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 08-09-2022 09:20 ]

Topicstarter
Kalentum schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:19:

Ik heb een werkkamer waar ik in een hoek, bijna een meter boven de grond, een thermometer heb staan. Dat ding zit altijd 1 tot 2 graden boven de temperatuur die ik in de airco instel.

Tweede vraag: je bent aan het meten, wat natuurlijk heel goed is, maar hoe ervaar je de airco? Kun je goed slapen in die ruimte? Dus is het een theoretisch probleem ("een vriend krijgt 'm wel naar 17") of een praktisch probleem ("het is nog steeds te warm")?
De temperatuur meet ik met een metertje die ongeveer op ooghoogte staat waar schakelaar X aan de muur zit.
Daarnaast is de grafiek van een slimme weegschaal die op de vloer staat, ongeveer bij het woordje bad bij "voorbereiding voor bad".

Temperatuur met slapen is oké, maar het kan voor mij niet koud genoeg zijn met slapen. Liefst 17 graden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-09-2022 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik denk dat er veel hitte in je muren zit (is ook gelijk weer het nadeel van een goed geisoleerde woning) en dat het dus lastig is om het echt koud te krijgen in de slaapkamer. Je ziet ook hoe snel die temperatuur weer 2 graden omhoog schiet nadat je hem uit hebt gezet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is toch flink groter, probeer het eens met de deur naar de gang dicht.

17 graden lijkt me ook een beetje overdreven om eerlijk te zijn. In de winter zet je de cv ook op 17?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 36835 Misschien nog een aandachtspunt: Ik lees dat je alle? openingen en kieren dicht hebt gemaakt.
Ik hoop dat dit alleen tijdens de "metingen" gebeurde.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:40:
@Anoniem: 36835 Misschien nog een aandachtspunt: Ik lees dat je alle? openingen en kieren dicht hebt gemaakt.
Ik hoop dat dit alleen tijdens de "metingen" gebeurde.
Uiteraard :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09
Kalentum schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:19:
Kernvraag 1 inderdaad.

Niet voor niets kun je bij sommige airco's van een externe thermometer gebruik maken.
Bartske schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:34:
Ik denk dat er veel hitte in je muren zit (is ook gelijk weer het nadeel van een goed geisoleerde woning) en dat het dus lastig is om het echt koud te krijgen in de slaapkamer. Je ziet ook hoe snel die temperatuur weer 2 graden omhoog schiet nadat je hem uit hebt gezet.
Flinke kans. Om de energie uit de massa te krijgen en houden zul je vol moeten houden met koelen.

Tenslotte, om de capaciteit van de airco (tijdelijk) te vergroten kun je een extra losse ventillator gebruiken.

Topicstarter
Morgen werk ik thuis, dan zal ik hem eens vol aanzetten de hele dag + een externe ventilator laten rondwaaien. Goed idee @Rukapul De grafiek zal ik dan weer posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-09-2022 09:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:18
Kun je ook bij de buitenunit? Je zou even kunnen kijken hoe de koelleidingen eruit zien als de airco een uurtje ofzo aan het koelen is. Waar de leidingen op de unit zijn aangesloten is het niet ingepakt met isolatie waarschijnlijk. Als één van de leidingen bevriest/rijp op de leiding zit, dan zit er mogelijk te weinig koelmiddel in.

En heb je de mogelijkheid om het stroomverbruik van de airco te meten? Dan weet je iig. hoe hard hij staat te werken of dat hij bijv. tussendoor ook afslaat.

Is de airco geplaatst door een gecertificeerd bedrijf of door een beunhaas? Zie ook ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" hoe je dat kunt checken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2022 10:06 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:02
Je hebt een heel "buffervat" aan warmte in je muren zitten, vooral na de warmte van de afgelopen tijd. Die muren stralen waarschijnlijk nog steeds met een graad of 24-25 je slaapkamer in.

Daar gaat 2 uurtjes airco geen verschil in maken. Dat zie je ook terug zodra je de airco zachter zet, de warmte komt gelijk terug (vanuit je muren).

Met de warmte van de afgelopen tijd, en dan nog relatief koel kunnen slapen..niet slecht toch?

Ik hou zelf ook van een koele kamer (is ook geen discussie over mogelijk toch? Redelijk bewezen dat een koele slaapkamer beter doet slapen). In de winter maak ik het ook 16 graden in de slaapkamer. In de zomer is het warmer, maar dat compenseer ik met dunnere dekens (of alleen een dekbedovertrek zonder deken)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:03:
Kun je ook bij de buitenunit? Je zou even kunnen kijken hoe de koelleidingen eruit zien als de airco een uurtje ofzo aan het koelen is. Waar de leidingen op de unit zijn aangesloten is het niet ingepakt met isolatie waarschijnlijk. Als één van de leidingen bevriest/rijp op de leiding zit, dan zit er mogelijk te weinig koelmiddel in.

En heb je de mogelijkheid om het stroomverbruik van de airco te meten? Dan weet je iig. hoe hard hij staat te werken of dat hij bijv. tussendoor ook afslaat.

Is de airco geplaatst door een gecertificeerd bedrijf of door een beunhaas? Zie ook ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" hoe je dat kunt checken.
Ik zal die buitenunit eens bekijken. Het is een eenmansbedrijf die erg goed staat aangeschreven in de regio. Op zijn website staat STEK gecertificeerd en hij is official Toshiba Parnter. Hij staat alleen niet op die site die je aangeeft. Hij heeft die airco ook bij een vriend en diens buurman geïnstalleerd waar het wel 17 graden wordt ;)

Ik wil hem absoluut niet bestempelen als beunhaas, hij werkt erg zorgvuldig en netjes. Hij heeft ook e.e.a. vacuüm getrokken en gecontroleerd bij de installatie. Het koudemiddel zelf zat al in de compressoren van de buitenunits. Hij komt binnenkort nog het e.e.a. afwerken met zinken goten en dan zal ik hem dit ook voorleggen.
Devian schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:12:
Je hebt een heel "buffervat" aan warmte in je muren zitten, vooral na de warmte van de afgelopen tijd. Die muren stralen waarschijnlijk nog steeds met een graad of 24-25 je slaapkamer in.
Ik hoop dat dat het is. Als ik de IR temperatuurmeter op de muren richt, krijg ik tussen de 21-23 graden als ik 2 uur aan het koelen ben.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 08-09-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Qua milieu-impact is het vaak ook beter om eerder te beginnen met koelen. Een kWh elektriciteit kan om 13:00 uur 's 10x zo weinig CO2 opleveren als om 20:00 uur. Je ziet dan verschillen van 50g/kWh versus 500+g/kWh. Kijk maar eens op Electricity Maps op een zonnige dag.

Om dezelfde reden gooi ik mijn vaatwasser niet aan om 20:00 uur, en ik zou ook niet dan pas mijn airco inschakelen op standje turbo als ik er een zou hebben :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Wij hebben 3 airco's in 3 kamers, van redelijk geïsoleerd naar barslecht geïsoleerd. Ik gok de kleinste kamer 12-13m3 en de grootste kamer met slechtste (geen) isolatie meer 40m3. Zeker op de hoogste stand heeft hij het erg vlot op temperatuur. Meestal zetten we hem op auto en is hij binnen het uur wel op temperatuur.

Gooi sowieso altijd alles dicht. Domme vraag, maar je weet zeker dat hij op koelen staat? De meeste airco's kunnen ook verwarmen, of alleen circuleren.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:18
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:17:

[...]

Ik hoop dat dat het is. Als ik de IR temperatuurmeter op de muren richt, krijg ik tussen de 21-23 graden als ik 2 uur aan het koelen ben.
Mijn ervaring is dat ruimtes in goed geïsoleerde woningen heel snel de temperatuur van de muren aannemen. Volgens mij is het enige wat je kunt doen een airco met hoger vermogen kopen, of overdag koelen zodat de muren niet opwarmen. Met andere woorden, ik zie niks geks.
Pagina: 1