NAS, Opslag, Beveiligingscamera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 18:59
Hoi Allemaal,

Ik weet niet of dit de correcte plek is, verschuif het maar als het nodig is.

Ik ben op zoek voor een Beveiligingsprojectje
Waar te beginnen.
Goed ik heb reeds een beveiliginssysteem, van Verisure, met breakcontacten, Arlo deurbel en tuin camera, en nog wat dingetjes.
Een paar maanden terug was er een situatie die zich in mijn tuin heeft afgespeeld, politie en andere problemen er bij, maar wat een geluk dat ik een camera had.
Alleen de Arlo camera heeft in mijn mening een min punt, reageert namelijk alleen op beweging en neemt niet continue op.

Dus ik(wij) wil een 24/7 camera, verisure heeft niet deze optie, vreemd genoeg.

Echter door de bomen zie ik het bos niet meer.
Je hebt een camera voor een paar tientjes to 100de euro's,
Op accu's, POE en andere power supplies
Je hebt opslag nodig.

Dus ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen, in het vinden van een oplossing.

Wat heb ik nodig:
1 camera (minimaal) (vergelijkbaar met Arlo Arlo Essential)
1 Nas of andere soort opslag (is 1TB genoeg voor opnemen, en hoelang kan ik dan opslaan)

Wat is me budget?
Gezien de reden zou je bijna zeggen "the sky is the limit", maar redelijk wezen ik ben niet rijk
Ik denk dat als het op een NAS neer komt al gauw tussen de 200 en 300 euro wordt, misschien dat ik nog met een 2de hands er vanaf kan komen
Camera zelf denk ik dat ik moet rekenen op een prijs van minimaal 60 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet betrouwbaar zijn en als het even kan plug and play.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De Camera waar het allemaal over gaat is voor buiten, het moet wel tegen de bekende elementen, als zon en regen kunnen.

opmerkingen
Is bijvoorbeeld een Synology DiskStation DS215j een prima oplossing om een 24/7 camera opnames op te zetten?
Is bijvoorbeeld een Foscam FI9853EP een leuke camera en niet al te ingewikkeld om ook de beelden op een NAS te kunnen opslaan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Synology is prima, 2x2TB HDD's erin in RAID1 en je kan met Surveillance Station precies doen wat je wilt.

Qua camera:
Deze zou je kunnen nemen als je een Poe+ switch aanschaft en hem alleen via kabel wilt aansluiten.
810A = 4K en Poe+ nodig, want geen adapter bijgeleverd.
pricewatch: Reolink RLC-810A

Wil je op WiFi blijven, wat best een uitdaging kan zijn op sommige plekken, kan je kiezen voor de 410W, de reviews van beide kan je lezen in de Pricewatch.
pricewatch: Reolink RLC-410W

Beide hebben trouwens audio en zijn geschikt voor buiten (in weer en wind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

24/7 opnemen is best opslag vretend. Waar je ook voor zou kunnen kiezen een naast goede camera's een fatsoenlijk platform welke beelden 'buffert' en alleen opslaat wanneer er iets getriggert wordt. Ik heb een setup met 8 Quad HD camera's in en rondom mijn huis die worden beheert door Blue Iris. Dat pakket zorgt er voor dat, indien er iets getriggert wordt de beelden inclusief 5 seconden voorafgaand aan de trigger wordt opgeslagen (instelbaar). Hiermee voorkom je dat er een hoop nutteloze beelden worden opgeslagen. Als opslag gebruik ik ook een Synology NAS (DS420+) met 16TB opslag. Deze zit nooit vol en heb een retentietijd van 7 dagen, daarna worden ze gewist. Daarnaast biedt Blue Iris veel aanvullende mogelijkheden zoals geofencing, verschillende schema's, goede mobile app's etc.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Yh7VMwYKkGM/maxresdefault.jpg

n.b. beveiligingscamera's via WIFI raad ik af, indien mogelijk alles bedraad. Ik heb Blue Iris draaien op een Intel NUC, geplaatst in de meterkast, op afstand te beheren via Remote Desktop. Zeer tevreden met deze setup en zo te lezen voldoet deze aan al jouw eisen. Camera's heb ik 8x HikVision DS-2DE2A404IW=DE3

[ Voor 30% gewijzigd door Han op 08-09-2022 07:56 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

mr.wjca schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:29:
Camera zelf denk ik dat ik moet rekenen op een prijs van minimaal 60 euro[/i]
Hmmm... nee. Wil je echt wat met de beelden kunnen doen dan moet je al snel aan het dubbele denken, wil je ook PAN/TILT dan zit je al snel aan het 4-voudige. Je camera is de basis en goedkoop is duurkoop. Als je het gaat doen dan moet je het goed doen en er voor zorgen dat de basis goed is; beeldkwaliteit. Wat heb je aan opgeslagen beelden wanneer deze niet scherp zijn? Op een mooie zonnige dag zullen heel veel camera's een prima beeld geven, maar zodra het schemer wordt dan haken de meeste camera's al weer af, laat staan wanneer het donker is. Ik zou echt voor een goede camera gaan met fatsoenlijke belichting in het donker.

[ Voor 5% gewijzigd door Han op 08-09-2022 08:36 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb zelf gewoon een nas gemaakt, ftp server erop icm reolink cameras en deze heb ik dan wel op beweging detectie staan en werkt gewoon goed.

2 bedraad en 1 draadloos. Hoeft allemaal niet gek duur en kwaliteit is goed genoeg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb geen advies voor een bepaald product, maar ik heb wel een aantal aandachtspunten.

De kosten van camerabeveiliging zitten hem vooral in het energieverbruik, onder andere interpretatiesoftware die de beelden verwerkt is processorintensief. Een kastje met ARM processor kan efficiënter zijn dan een x86 processor. POE kan relatief ongunstig zijn omdat de POE switches meer kunnen verbruiken dan een losse adapter+switch&adapter.

WiFi kan flink worden belast met een constante feed van HD beelden, 100 Mbit ethernet is beter voor een constante kwaliteit.

Helaas is het zo dat voor sommigen de kosten per kilowattuur de pan uitrijzen.

Pas op voor grijze import uit China, daarvan is de firmware moeilijk te upgraden als die aangepast is voor export. Firmware updaten is noodzakelijk bij beveiligingslekken. Veel online camera's zijn te besturen of te volgen door derden doordat ze niet up to date zijn.

Van belang is verder een onafhankelijke review op te zoeken met nachtbeelden. Ik kijk daarvoor op Youtube.

• mr.wjca
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de goede tips alvast.

@Vorkie
Ik wil wel bekabeld doen, wifi zit op mijn Arlo camera's en ik ben niet helemaal tevreden.
Reolink camera's keek ik ook al naar.

@Han
Het Blue Iris ziet er interessant uit, ga hier eens verder naar kijken.

@prutser001
Je hebt een zelf gemaakte NAS, mag ik vragen naar de hardware gebruikt en software voor de camera's? en je zegt bewegings detectie, houdt dit in het opnemen begint pas bij de waarneming, of heb je ook een bepaalde tijd er voor.

voor de duidelijkheid, Stel je hebt een camera op de straat gericht, er rijdt een auto voorbij.
Bij het opnemen, wordt de opname dan pas gestart wanneer de auto al voorbij rijdt of voorbij is of kun je de auto echt de straat in zien rijden?

@mrmrmr energieverbruik is tegenwoordig heel belangrijk, de tip betreffende POE is neem ik zeker even mee in me keuze vrijheid, grijze import ben ik ook niet echt fan van gezien toch noem het toch kwaliteit, ik heb wel een camera voor binnen van het merk Ezviz EzCube, hing in de schuur maar dat was meer voor een huisdier verhaal, was een best leuk werkende camera moet ik zeggen.

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

@mr.wjca hij doet 30 seconden extra voor het bewegings punt. En de camera's die ik gebruik zijn zelf in te stellen. Dus alle instellingen zitten in de camera.

Voor nas hardware gebruik ik een simpel industrieel bordje met een Celeron J1900/8GB geheugen en een losse sata controller met 4 poorten. Ssd voor Windows 11, 4 x 8TB hdd voor opslag.

Cameras gebruiken ftp om opnames weg te zetten.

Er is software van reolink beschikbaar om direct te kijken maar dat doe ik via de app. Zou ook via rtsp kunnen denk ik.

Daarnaast draait er ook een Minecraft server op maar dat is niet belangrijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.wjca
Kleine update.
Na wat zitten kijken en denken heb ik als eerste stap een NAS aangeschaft, het is de Synology DS920+ geworden.
Nu even vissen voor HDD's en natuurlijk een camera, voorlopig nog 1 maar het worden er waarschijnlijk toch 2.

Camera zat ik wel te kijken in de richting van een Reolink waarschijnlijk met pan/tilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
mr.wjca schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:04:
Kleine update.
Na wat zitten kijken en denken heb ik als eerste stap een NAS aangeschaft, het is de Synology DS920+ geworden.
Nu even vissen voor HDD's en natuurlijk een camera, voorlopig nog 1 maar het worden er waarschijnlijk toch 2.

Camera zat ik wel te kijken in de richting van een Reolink waarschijnlijk met pan/tilt.
Als je geld te veel hebt, kan je 2x 1TB SSD's nemen. Zo niet kan je 2x 2TB HDD's nemen. Die voldoen prima.

Wat betreft je camera. Ik begreep dat het een buitencamera moet zijn toch? Dan denk ik dat je geen Pan/Tilt optie zo snel zal vinden. Maar hoor/zie graag het tegendeel bewezen worden.

En zorg dat je de kijkhoek ook goed bepaalt. Toch best lullig als je je camera hebt opgehangen en geen beeld om omdat het zonlicht er pal inschijnt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.wjca
Wylana schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:12:
[...]

Wat betreft je camera. Ik begreep dat het een buitencamera moet zijn toch? Dan denk ik dat je geen Pan/Tilt optie zo snel zal vinden. Maar hoor/zie graag het tegendeel bewezen worden.

En zorg dat je de kijkhoek ook goed bepaalt. Toch best lullig als je je camera hebt opgehangen en geen beeld om omdat het zonlicht er pal inschijnt.
Pan/tilt zie er toch wel hier en daar wat, ook bij reolink (voor buiten).

Maar ik denk dat pan/tilt niet helemaal nodig is, ik ga het nog even bekijken gezien het gebied wat ik in beeld wil krijgen.

• mr.wjca
Hoi Allemaal,
Wat gedoe met die camera's 😅

Kunnen jullie even me denken.
Kijken of ik het kan uitleggen. De camera komt op een stuk tuin te hangen van ongeveer 2 bij 5 meter, ik heb even een schetsje gemaakt. (rechts bij de schuur) lijkt mij de beste keuze voor het plaatsen van de camera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pSPPtqNm-PtaYyePu4oPRuhiZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMdZ5V0QYPvLwMhzig3bf5e1.jpg?f=fotoalbum_large
Zon komt op in de morgen van af het water (begraafplaats /hoge bomen) dus weinig last van gedurende de dag zeg maar.

Nu heb ik zitten kijken naar de Reolink RLC-820A maar ook naar de RLC-810A. Maar vind het lastig kiezen.
Hebben jullie nog tips.
Even ter verduidelijking ik heb dus ook al een Arlo deze hangt iets verder weg, 10 meter, deze kan bijvoorbeeld niet de hoek zien waar ik die 2de camera zou willen hangen.
Pagina: 1