Er staat uitleg op internet, maar er zijn vier redenen dat ik daar niet verder mee kom in het snappen van mijn situatie.
1) Ik ben nog steeds een elektronica-beginner.
2) Ik ben praktisch ingesteld.
3) Het gebruiksdoel op internet is vaak buscommunicatie, niet leds aansturen.
4) Ik heb vreemde praktijkresultaten.
Ik wil graag een rgb led aansturen via een ESP32, maar niet de lading op die ESP hebben, dat gaat bij voorkeur op de voeding. (Optie 2 @ https://electronics.stackexchange.com/a/213058)
LV1 = ESP pin voor rood
LV2 = ESP pin voor groen
LV = ESP 3,3V pin
GND = ESP ground
LV3 = ESP pin voor blauw
LV4 = leeg
HV1 = Led rood
HV2 = Led groen
HV = Voeding 5V
GND = Voeding ground
HV3 = Led blauw
HV4 = leeg
ESP dev board krijgt ook van die voeding zijn 5V. In de uiteindelijke versie wordt dit een 'bare ESP32' op 3,3V zonder dev board eromheen.
ESPHome:
En vervolgens kunnen de RGB kanalen inderdaad ingesteld worden.
Vragen
* Is de belasting nu wel echt van de ESP af? Lijkt er toch op van niet:
* Met een multi-meter meet ik load (Ampère) op de rgb led, heel logisch, ook op de GND aan de 'hoog kant', maar niet op de HV. Is dat niet vreemd? Waar komt de stroom voor de led dan vandaan?
* Als ik zonder led meet, dan komt er 5V op de kanalen aan de 'hoog kant'. Dit is ruim boven de specificatie van de led. Maar als ik de led er toch op aansluit, gaat deze niet kapot...waarom niet?
* Als de boel aanstaat en ik trek HV (5V) eruit dan blijft het werken. Waarom?
1) Ik ben nog steeds een elektronica-beginner.
2) Ik ben praktisch ingesteld.
3) Het gebruiksdoel op internet is vaak buscommunicatie, niet leds aansturen.
4) Ik heb vreemde praktijkresultaten.
Ik wil graag een rgb led aansturen via een ESP32, maar niet de lading op die ESP hebben, dat gaat bij voorkeur op de voeding. (Optie 2 @ https://electronics.stackexchange.com/a/213058)
LV1 = ESP pin voor rood
LV2 = ESP pin voor groen
LV = ESP 3,3V pin
GND = ESP ground
LV3 = ESP pin voor blauw
LV4 = leeg
HV1 = Led rood
HV2 = Led groen
HV = Voeding 5V
GND = Voeding ground
HV3 = Led blauw
HV4 = leeg
ESP dev board krijgt ook van die voeding zijn 5V. In de uiteindelijke versie wordt dit een 'bare ESP32' op 3,3V zonder dev board eromheen.
ESPHome:
output: - platform: ledc pin: 13 id: output_led_red - platform: ledc pin: 15 id: output_led_green - platform: ledc pin: 2 id: output_led_blue - platform: ledc pin: 5 id: output_lv light: - platform: monochromatic id: light_led_red name: "Dev LED Red" output: output_led_red - platform: monochromatic id: light_led_green name: "Dev LED Green" output: output_led_green - platform: monochromatic id: light_led_blue name: "Dev LED Blue" output: output_led_blue - platform: monochromatic id: light_lv name: "Dev LV" output: output_lv
En vervolgens kunnen de RGB kanalen inderdaad ingesteld worden.
Vragen
* Is de belasting nu wel echt van de ESP af? Lijkt er toch op van niet:
* Met een multi-meter meet ik load (Ampère) op de rgb led, heel logisch, ook op de GND aan de 'hoog kant', maar niet op de HV. Is dat niet vreemd? Waar komt de stroom voor de led dan vandaan?
* Als ik zonder led meet, dan komt er 5V op de kanalen aan de 'hoog kant'. Dit is ruim boven de specificatie van de led. Maar als ik de led er toch op aansluit, gaat deze niet kapot...waarom niet?
* Als de boel aanstaat en ik trek HV (5V) eruit dan blijft het werken. Waarom?