Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wireuser
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-05 10:47
Ik programmeer al een tijdje als hobby zeg maar.
Eigenlijk al 10 jaar... Maar hoe word ik nu super goed? haha

Laatste (simpele) projecten waren ( om idee te geven wat ik doe) :
Interpreter boek gelezen/een geschreven.
OS boek gelezen (wil er een schrijven, niet het boek, maar wel iets geleerd):
Chip-8 emulator in python
Minecraft Plugins
Aantal simpele Windows Forms applicaties.

Eigen projecten gaat me niet goed af. Ook meedoen met open source is nog te ver weg.
Helemaal alleen alles aan te leren om dan aan open source mee te doen en een baan te krijgen,
is iets te lastig voor mij.

Ben goed met Python.
Voor de rest (basis): Java, C, C# (windows forms), PHP, HTML, CSS, JS, SQL

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:11

EvH

Oefenen…oefenen…oefenen…kopieren…bewerken…leren van debuggen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:58
Als je software ontwikkelaar wil worden, dan zal je iets meer moeten leren dan een programmeertaal.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 07-09-2022 22:27 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Eigen projecten gaat me niet goed af.
Uitzoeken waarom die je niet goed afgaan. Als je bepaalde informatie of kennis mist: zoek dat op. Desnoods door te pairen met iemand die er meer verstand van heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

Doe een werken/leren opleiding en begin direct bij een bedrijf.

Thuis lopen aanklooien, dat is leuk voor de hobby maar je leert niet hoe projectmatig te werken, hoe requirements, (sw) designs, testplannen enz worden opgesteld. Het gaat iets verder dan kijken of het compileert en werkt ;).

Verder is kennis van de taal handig, maar zeker niet het belangrijkste. Vaak zijn degene met heel veel kennis van een programmeertaal juist degene die de grootste onleesbare kutcode schrijven. Ik ben van mening dat door zaken simpel en leesbaar te houden, het meest efficiënt wordt gewerkt omdat iedereen er aan kan bijdragen. En het werkt averechts om elke fancy feature van een taal er in te proppen omdat het kan.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Softwaredeveloper is niet enkel code schrijven, debuggen en testen, maar je moet ook ervaring opdoen met diverse ontwikkelstrategieën.

Hoe wordt de code uitgerold van de ontwikkel- en testomgeving overgebracht naar de praktijk. Welke tools gebruik je daarvoor? Hoe test je het uit? Kijk ook eens naar OTAP. En op welke manier worden projecten beheerd (kijk eens bijv. naar Git).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ga een opleiding IT doen gericht op Software Development? Er komt zo veel meer bij kijken dan alleen code schrijven. Dat leer je óf door flink wat jaren on the job te zitten, of door terug de schoolbanken in te gaan.

I have stability. The ability to stab.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Er is wel een belangrijk verschil tussen hobbymatig wat developen en als onderdeel van je baan; als je even geen zin meer hebt in je hobbyproject kan je die voor X tijd (of wellicht voor altijd) aan de kant leggen. Terwijl als je er betaald voor krijgt je dat niet zomaar kan.

Ook zal je zo af en toe iets aan functionaliteit moeten inbouwen die je zelf niet direct ziet zitten, maar je baas of klant vraagt er om, dus moet dat maar. Ook kan je nu oneindig veel tijd stoppen in het mooier of beter maken van de code, en net zolang een issue debuggen als je maar wilt. Terwijl bedrijfsmatig soms gewoon iets af moet, ook al is het niet perfect.

Het is denk ik daarom goed je te realiseren dat professioneel developen in de praktijk niet per definitie hetzelfde is of zal aanvoelen als hobbymatig wat doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhost1233
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 16:49
Hoe worden je echt goed, door professioneel software te ontwikkelen!

Wat voor baan heb je nu, en is het zinvol om daar te beginnen met programmeren?

Ik denk dat ik in een soort gelijke situatie heb gezeten. Ik ben opgeleid als werktuigbouwkundige en heb hobbymatig altijd wat geprogrammeerd maar nooit echt kunnen doorzetten. Tijdens mijn eerste baan wel steeds meer simple scrips geschreven die mij en collega's in de dagelijkse werkzaamheden hielpen.
Daar gerealiseerd dat het programmeren mij veel beter bevalt en dat ik gedrag zou wisselen naar een software engineer rol.
Om te groeien als software engineer zou ik in een echte software development omgeving moet zitten, waar ik kan leren van collega's ipv zelfstandig van boeken en online.

Op dat moment de overstap gemaakt naar een test functie bij een ander bedrijf, zonder software opleiding is dat een relatief bereikbaar stap.

Als tester heb ik me meteen zo veel mogelijk op het hele software development process gefocust, dus van requirements elicitation tot deployment maar ook de aspecten van agile (kleine a) development.

Voor mij was het grote verschil tussen hobbymatig en professionele software development alles buiten code schrijven; samenwerken met een team, project pressure, constant veranderende of onduidelijke requirements, slicing van werk, zinvolle automatische tests, integratie en deployment etc.

Ik heb nog geen betere manier gezien om hier ervaring in op te doen dan het professioneel te doen.

Uiteindelijk heb ik op die manier binnen 2 jaar intern de overstap naar software engineer kunnen maken naar software engineer. Nog één jaar later direct bij een ander bedrijf aangenomen als software engineer. Of dat betekent dat ik super goed ben in software development weer ik niet, maar ik zie mezelf ondertussen wel als software engineer en niet werktuigbouwkundige.

Dus als je een basis beheersing hebt van een taal (en encapsulation en abstractie begrijpt) zou ik zo snel mogelijk er voor zorgen dat je gaat programmeren in je dagelijkse werk, het beste in een omgeving met software engineers om je heen.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Als je serieus een baan als ontwikkelaar wil, kan je het beste een opleiding op (minimaal) HBO niveau doen. Hoewel je in theorie een baan kan krijgen zonder opleiding, is dat tegenwoordig een stuk lastiger, helemaal als je geen ervaring hebt.

https://niels.nu

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Je zou eens vacatures bij de overheid in de gaten kunnen houden. Ik weet dat de Belastingdienst en DUO mooie traineetrajecten hebben. Je kunt daarbij als redelijke noob instappen en je krijgt dan alle opleidingen die je nodig hebt en bij goed gevolg ga je naar een vaste aanstelling toe.

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Code schrijven kun je leren uit boeken of via tutorials op Internet. Als (professionele) software ontwikkelaar moet je ook kunnen samenwerken. School is een uitstekende plek om dat te leren. Om die reden vragen werkgevers in de regel HBO werk- en denkniveau, vaak is het diploma ook gewoon een vereiste.

Zaken die je als professional verder moet beheersen:
- Werken met repositories (git)
- Inrichten van build en deployment pipelines
- (Unit) testen
- Documenteren
- Werken onder architectuur

Zaken waar je je in kunt onderscheiden momenteel als softwareontwikkelaar:
- AI
- Infrastructure as code
- Containers
- Cloud services en integratie

The stuff that dreams are made of

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:51
Is het een idee om een opleiding te doen bij een toko die meteen bemiddeld naar werk? Een bedrijf die ik ken is young coders of calco, zij doen de opleiding en bemiddelen je meteen naar werk. De beste leerschool is de praktijk na een opleiding, werken aan software in een team met senior(s) gaat je heel veel brengen.

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Hydra schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:54:
Als je serieus een baan als ontwikkelaar wil, kan je het beste een opleiding op (minimaal) HBO niveau doen. Hoewel je in theorie een baan kan krijgen zonder opleiding, is dat tegenwoordig een stuk lastiger, helemaal als je geen ervaring hebt.
Dit denk ik ook. Als je geen opleiding en werkervaring hebt, is het nog veel belangrijker om een goede portfolio te hebben en laat dat nu net iets zijn waar TS moeite me heeft. Of je daarvoor een full blown HBO voor nodig hebt weet ik niet, maar iets van een meer traditionele opleiding zal je waarschijnlijk wel helpen.

TS, je hebt 10 jaar als hobby development gedaan, maar je loopt vast op zelf projecten doen en bijdragen aan open source. Dat zijn dan dingen waar je aan moet werken. Ik vermoed dat het iets met probleemoplossend vermogen te maken heeft, maar dat is een assumptie (gebaseerd op goed zijn in Python maar niet projecten of open source kunnen doen). Ik zou toch echt gaan proberen om een paar eigen projecten te gaan doen. Je leert het meeste als je je niet meer vast kunt houden aan tutorials en boeken.

Verder ben ik wel benieuwd naar het waarom. Waarom wil je een (betere) developer worden? Wil je een baan als developer?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 20:37
Ik zie heel veel talen. Ik zou echt als allereerste bedenken in welke hoek je zou willen gaan werken. Denk aan embedded software, meer richting cloud software of website development?

Vanuit die keuze kan je meer focussen op een taal en daar echt goed in worden. Opleidingen word je ook meer de denkwijze geleerd van het ontwerpen van goede software en het wegwijs worden in de api's etc dan dat je een specifieke taal leert. Beter worden in een hoek levert je automatisch meer skills op om ook sneller wegwijs te worden in andere talen of richtingen. (Mijn stage bevatte bijv Delphi for .Net maar dat leverde met mijn leerervaring weinig problemen op)

En verder sluit ik me aan bij de opleidingsadviezen als het je echt menens is geeft dat je wel de beste kans van slagen :)
Pagina: 1