Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Vraag
Alle reacties
Meestal als je extern solliciteert, zoeken ze vaak al iemand met ervaring (op zijn minst iemand als teamlead). Intern wat ervaring op doen is denk ik de 'makkelijkste' weg.
Dat riedeltje bij 2 verschillende bedrijven gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik manager functies niet leuk vind.
Nu is mijn officiële functie technisch consultant/architect wat in mijn huidige werkzaamheden weer redelijk all-round is en meer mijn ding is (geen helpdesk geneuzel e.d.) maar met het salaris van de manager functie
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Heb het paar x zien gebeuren, bij 1 is het zo dat hij totaal incompetent was als ITer en graag de hele dag in meetings rond hing. Dus hij heeft op een gegeven moment zijn profiel vervalst en posities erop gezet welke hij nooit uitgevoerd heeft.D_Jeff schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:23:
Ik ben eigenlijk even nieuwsgierig naar personen die de stap gemaakt hebben vanuit een systeembeheerder/system engineer / allround IT functie met de nodige jaren ervaring naar een manager functie.
Was dat een interne promotie of gewoon "ik solliciteer gewoon naar die functie en zie wel hoever ik kom?
Inmiddels is hij engineering manager en kan hij zich de hele dag in meetings verstoppen.
Merendeel van dit soort stappen waren bij een overstap naar nieuw bedrijf.
Heb ook een keer een interne promotie mee gemaakt, wat raar werd want hij moest zich bewijzen maar zijn collega's zagen hem niet als manager.
[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 08-09-2022 00:03 ]
Ik heb de betreffende stap kunnen maken bij mijn huidige werkgever. De functie kwam beschikbaar en ik werd gevraagd om hierop te solliciteren. Ben nu twee jaar manager waarbij ik eerst 2 man onder mijn hoede had maar dat is ondertussen gestegen naar 7 manD_Jeff schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:23:
Ik ben eigenlijk even nieuwsgierig naar personen die de stap gemaakt hebben vanuit een systeembeheerder/system engineer / allround IT functie met de nodige jaren ervaring naar een manager functie.
Was dat een interne promotie of gewoon "ik solliciteer gewoon naar die functie en zie wel hoever ik kom?
Maar vanwaar de vraag @D_Jeff ? Sta je ook voor deze mogelijkheid?
nextware schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:19:
[...]
Maar vanwaar de vraag @D_Jeff ? Sta je ook voor deze mogelijkheid?
Als je bij je huidige werkgever geen leuk werk kan vinden, waarom zoek je dan geen nieuwe? Er is vrijwel geen bedrijf zonder vacatures voor een stevige IT'er.
Waarom niet een systeem bouwen waarbij men de aanvragen voor AD groepen zelf kan doen en je deze alleen maar hoeft goed te keuren?
De klant in kwestie heeft zulke software in huis en werkt op basis van functie en kostenplaats. Echter is het project dat daar aan gelinkt is, nog niet overgedragen naar de 'beheerfase' (De software kan niet lekker overweg met medewerkers die meerdere kostenplaatsen hebben)init6 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:50:
[...]
Waarom niet een systeem bouwen waarbij men de aanvragen voor AD groepen zelf kan doen en je deze alleen maar hoeft goed te keuren?
Welke inhoud mis je nog?TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:50:
Als ik dat zo lees (te weinig inhoud) lijkt het me sterk dat je in een (middle) management functie gelukkig gaat worden.
Als je bij je huidige werkgever geen leuk werk kan vinden, waarom zoek je dan geen nieuwe? Er is vrijwel geen bedrijf zonder vacatures voor een stevige IT'er.
Ik bedoel: als je op je huidige klus inhoudelijk te weinig uitdaging krijgt gaat dat met een management functie niet snel verbeteren.
Dit!TheekAzzaBreek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:58:
[...]
Ik bedoel: als je op je huidige klus inhoudelijk te weinig uitdaging krijgt gaat dat met een management functie niet snel verbeteren.
Ik heb juist voor een managementfunctie gekozen omdat mijn behoefte om elke keer opnieuw de inhoud in te duiken minder werd. Ik vind het nu juist prettig om goeie mensen met inhoudelijke kennis om me heen te hebben.
Soms valt het trouwens best tegen, excel's invullen om de uren/budgetten te controleren is niet altijd even inspirerend. Een offertetraject voor een nieuwe opdracht, de juiste mensen werven of een starter in het vakgebied begeleiden is dan wel weer heel leuk.
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
Helaas werd dan vaak wel gekeken: Dank voor je bijdrage, maar we hebben toch liever dat je bij "je leest blijft" (Schoenmaker blijf bij je leest).
Of zijn dat soort zaken geen managementaangelegenheden? (3x woordwaarde
Jup. Klopt. Net terug van vakantie (lange rit), maar wil met alle plezier later (morgen) reageren.Anoniem: 316512 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:49:
@unezra heeft dat volgens mij precies zo gedaan.
PM mag uiteraard ook.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
geswitcht naar een inhoudelijke consultancy/advies functie en daar (25 jaar - lang tot mijn pensioen) geen spijt van gehad
Interne promotie / interne sollicitatie / externe sollicitatie?peter-rm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:28:
destijds ook de overstap gemaakt van een inhoudelijke functie naar management (afdeling van 30 man hbo/wo). na enige tijd eens goed bij mezelf te rade gegaan of ik dat wel leuk vond. toen tot de conclusie gekomen dat ik toch meer een (inhoudelijke) techneut was dan een full time manager.
geswitcht naar een inhoudelijke consultancy/advies functie en daar (25 jaar - lang tot mijn pensioen) geen spijt van gehad
Aansturen van degene onder je is natuurlijk (tot op zekere hoogte) wat een manager doet. Maar begeleiden niet. Dat doen collega's / meer seniors. (Even ervan uitgaande dat we het over een redelijk formaat afdeling hebben, is het een afdeling van 4 personen waarvan één de 'manager' is, maar die ook gewoon meewerkt, dan is het een ander verhaal.D_Jeff schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:12:
Mensen begeleiden (ik heb de nodige junioren begeleid als vraagbak/ indirecte coach, maar nooit aangestuurd),
Nu heb ik mijn eigen ideeën over management, dus de volgende opmerking is iets gekleurd, maar voor mij zou de vraag zijn of je dol bent op meetings en powerpoints. Dan past management bij je
Dan lijkt een management functie juist niet echt passen, maar meer bij een senior rol qua begeleiding van junioren, en qua inhoudelijke visie meer bij iets van een architecten rol. Qua organisatorische visie zal je al meer naar het hogere management moeten om daar mee in aanmerking te komen. Een middle management positie zal meer het indelen van resources, en daarbij bewaken van budgetten en doelen zijn.D_Jeff schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:12:
Mensen begeleiden (ik heb de nodige junioren begeleid als vraagbak/ indirecte coach, maar nooit aangestuurd), een visie kunnen opstellen waar de groep naar toe gaat, vind ik dan wel weer interessant.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat laatste, vanuit een allround IT functie. Ik heb het toen bijna 10 jaar gedaan, toen werden we overgenomen, werd iedereen ontslagen (ik zo’n beetje als laatste) en toen was ik wel klaar met leidinggeven. Ik vond het heel leuk om te doen tot het moment van de overname en ondanks dat ik nieuw was en niet eerder leiding had gegeven werd ik binnen het bedrijf meteen voor “vol” aangezien. Zeker ook op het moment dat ik veel kennis over het bedrijf had opgebouwd. Dus op dat vlak moet je ook wel wat krediet krijgen, geluk hebben dat je geaccepteerd wordt en jezelf kunnen ontwikkelen. Nu ambieer ik niet meer zo’n functie. Ik heb nu een adviesfunctie waarin ik veel vrijheid heb en alleen op mijzelf hoef te letten.D_Jeff schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:23:
eerste stap van extern terug naar een vorige werkgever (onder andere vanwege reistijd), tweede stap internD_Jeff schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:58:
[...]
Interne promotie / interne sollicitatie / externe sollicitatie?
Min of meer per ongeluk.D_Jeff schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:23:
Ik had effectief mijn eigen afdeling weggeadviseerd, wist dat ik de uitvoering uit wilde maar niet precies op welke manier. Sollicitatie, manager dacht dat ik kwam voor een 3e lijns functie, precies wat ik niet wilde (en ook niet de juiste skills voor had in dat team), zocht een rechter hand (want hij verzoop in het werk) maar de functie bestond nog niet. Maand later had 'ie alsnog de positie weten te creeeren, 2e gesprek volgde en opeens was ik teamlead van een team van 19. (Ik dacht dat het er 8 of 9 zouden zijn.)
Ofwel, ik heb effectief niet eens op die functie gesolliciteerd, maar 'm wel gekregen en eigenlijk juist daardoor geleerd dat dát de richting is waarin ik verder wil. Inmiddels aan de 3e baan als teamlead begonnen, vorig jaar bijpassende opleiding gestart (bedrijfskunde aan de OU) en nu vrij zeker dat dit is wat ik de komende tijd wil doen, maar ook waar mijn toegevoegde waarde voor de organisatie ligt.
Kortom, de overstap was per ongeluk, maar terugkijkend wel datgene waar ik effectief 25+ jaar naar toe heb gewerkt. (Ik heb altijd het gevoel gehad als techneut niet op de juiste plek te zitten, maar had geen andere keuze wegens ontbreken van de juiste papieren. Terugkijkend is management om diverse redenen een van de meest logischer keuzes voor me.)
Hangt nogal sterk van de organisatie af. (Oa van de organisatiegrootte, maar ook hoe zo'n organisatie zelf is opgebouwd.) Klassiek gezien, ja, zit je op C-level om je bezig te houden met de strategie van de organisatie, maar het is prima mogelijk op afdelingsniveau lager dan C-level tactisch/strategisch bezig te zijn.Woy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:23:
[...]
Dan lijkt een management functie juist niet echt passen, maar meer bij een senior rol qua begeleiding van junioren, en qua inhoudelijke visie meer bij iets van een architecten rol. Qua organisatorische visie zal je al meer naar het hogere management moeten om daar mee in aanmerking te komen. Een middle management positie zal meer het indelen van resources, en daarbij bewaken van budgetten en doelen zijn.
Organisaties verplatten ook (interessante trend, imo niet per-sé altijd een goede), waardoor het middlemanagement soms weg valt en dus het operationeel management automatisch middlemanagement wordt en juist meer tactisch/operationeel bezig is.
Maar zelfs dat is een beetje grijs. Binnen de algehele strategie van de organisatie, kun je op meerdere niveau's en afhankelijk van de organisatie, toch vaak nog wel strategisch bezig zijn. Al is het maar op teamniveau.