Ervaringen met Volvo diesels met hoge kilometer standen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 11:50
Na vijf jaar tot volle tevredenheid een VW Passat 2.0 TDI uit 2008 gereden te hebben is het tijd voor een nieuwe tweedehands auto. Mijn huidige Passat heb ik gekocht met 196.000km op de teller, hij tikt ondertussen bijna de 400.000km aan.

De Passat is nu echt wel versleten, met steeds meer motor storingen en kleine gebreken, die het rijplezier danig beinvloeden. Wellicht heb ik geluk gehad met mijn huidige auto, maar ik heb in de afgelopen vijf jaar geen hele grote reparaties uit hoeven te voeren. Dingen die gerepareerd moesten worden (buiten het standaard onderhoud) waren het schoonmaken van de diesel partikel filter, een nieuwe kompresssor voor de airco, een nieuwe brandstofpomp (die in de tank zat, dit was wel een vervelende reparatie qua kosten) en een nieuwe accu. Naar mijn mening geen buitensporige reparaties dus, de motor en versnellingsbak hebben eigenlijk altijd probleemloos gefunctioneerd.

Toen ik deze Passat in 2017 kocht van een particulier kostte hij 6500 EUR. Eenzelfde soort Passat maar dan 4-5 jaar nieuwer kost tegenwoordig 9000-10.000 EUR, wat neer komt op een stijging van bijna 50%. Helaas is de tweedehands auto markt ook behoorlijk oververhit, zo lijkt het.

Tijdens het zoeken naar een nieuwe wagen kwam ik ook een aantal Volvo's tegen die mij ook interessant leken, echter heb ik zelf geen ervaring met Volvo's en heb ik ook geen vrienden of kennissen die Volvo rijden.

Mijn vraag: Wat is jullie ervaring met Volvo's, en dan specifiek diesels die >150.000km op de teller hebben staan.
  • Wat is de norm voor een Volvo diesel uit pak 'm beet 2014, hoeveel kilometers kun je er mee rijden voordat hij op is (uiteraard met regelmatig onderhoud etc.). Er zijn erg veel Passat's te vinden met >350.000-400.000km op de teller, echter vind ik niet zoveel Volvo's. Dit kan ook komen doordat er gewoon minder aanbod van Volvo's is. Wat is jullie ervaring?
  • Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Volvo? Specifieke mankementen die vaak voorkomen?
Mijn budget voor een nieuwe wagen is maximaal 10.000 EUR. Uitgaande van dit budget zie ik momenteel voornamelijk V60/V70, V40 en S40's uit 2012-2014 met 150.000-200.000km op de teller. Is dit de moeite waard, of kan ik beter bij de mij bekende Passat blijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:14
Ga op zoek naar een 5 cilinder met nog een echte volvo motor beetje goed onderhouden en deze zijn praktisch onverwoestbaar.
Heb zelf eentje gekocht met 220.000 op de teller ga nu richting de 300.000 en rijdt nog altijd als een klokje.

Om nog maar te zwijgen over het verschil in veiligheid en comfort tov de passat.

(Heb deze ook beide gehad dus ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40
Ik heb zelf een aantal D5s gehad, de zogenaamde whiteblocks… echte Volvo’s.

Motorisch weinig op aan te merken, ik ben echt een Volvo man en die motor is echt fijn. Die 4 cilinder lichte diesels zou ik van weg blijven. Vaak gedeeld met PSA en dat is niet iets goeds :p

Let wel, motorisch heb je niet snel problemen maar bij hoge kilometers krijg je vaak wel andere onderdelen die op zijn. Wiellagers, stuurhuizen, etc. Onze laatste had dus een gaar stuurhuis en dat is ook weer niet zo goedkoop om te maken.

Anyway ik zou er zo weer een willen, wel een D5 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Philtjens schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:20:
Ga op zoek naar een 5 cilinder met nog een echte volvo motor beetje goed onderhouden en deze zijn praktisch onverwoestbaar.
Heb zelf eentje gekocht met 220.000 op de teller ga nu richting de 300.000 en rijdt nog altijd als een klokje.

Om nog maar te zwijgen over het verschil in veiligheid en comfort tov de passat.

(Heb deze ook beide gehad dus ik spreek uit ervaring)
Ook iets om over na te denken onderhoud van volvo is wel een pak duurder maar beste auto wat ik heb gehad dus was het voor mij zeker waard 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
Bedankt voor de reacties.
De_Bastaard schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:24:
Ik heb zelf een aantal D5s gehad, de zogenaamde whiteblocks… echte Volvo’s.

Motorisch weinig op aan te merken, ik ben echt een Volvo man en die motor is echt fijn. Die 4 cilinder lichte diesels zou ik van weg blijven. Vaak gedeeld met PSA en dat is niet iets goeds :p

Let wel, motorisch heb je niet snel problemen maar bij hoge kilometers krijg je vaak wel andere onderdelen die op zijn. Wiellagers, stuurhuizen, etc. Onze laatste had dus een gaar stuurhuis en dat is ook weer niet zo goedkoop om te maken.

Anyway ik zou er zo weer een willen, wel een D5 dan.
Uiteraard is een auto onderhevig aan sltijage en moet er af en toe wat vervangen worden. Het enige waar ik niet op zit te wachten is om nu 10k te investeren om over 50.000 kilometer de auto naar de sloop te kunnen brengen. Uiteraard is die kans er altijd, maar even in het algemeen gesproken.
message=72693868,noline]Philtjens schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:29[/message]:
[...]

Ook iets om over na te denken onderhoud van volvo is wel een pak duurder maar beste auto wat ik heb gehad dus was het voor mij zeker waard 👍
Ik ben zelf woonachtig in het buitenland, waar onderhoud significant goedkoper is dan in Nederland, dus dat is gelukkig niet zo'n punt voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-09 21:29
Ik heb zelf een aantal Volvo's gehad, ook een diesel met D5 blok. Gekocht met 330dkm en (goed rijdend!) weg gegaan met 500dkm op de teller.

Doe jezelf een plezier en investeer bij een auto met 3 ton op de teller in nieuwe schokdempers, draagarmen, stuurstangen, motorsteunen zodat je auto gewoon weer fris rijdt en stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
slagroomsoes schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:45:
Ik heb zelf een aantal Volvo's gehad, ook een diesel met D5 blok. Gekocht met 330dkm en (goed rijdend!) weg gegaan met 500dkm op de teller.

Doe jezelf een plezier en investeer bij een auto met 3 ton op de teller in nieuwe schokdempers, draagarmen, stuurstangen, motorsteunen zodat je auto gewoon weer fris rijdt en stuurt.
Ik was niet van plan om een auto te kopen met 330k km op de teller, eerder 150-200k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
150-200k is echt geen issue voor een 5cilinder Volvo diesel.

Je vindt die modellen nu zelfs amper omdat ze erg gewild zijn als young timers voor zakelijk rijden.

Had er zelf nog graag eentje gehad (woon in Duitsland dus die belasting is hier nihil vergeleken met Nederland). Kon destijds geen betaalbare vinden dus rij nu een rav4 :X

Zelf heb ik toch liever weer een v70 of xc60 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
De_Bastaard schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:59:
150-200k is echt geen issue voor een 5cilinder Volvo diesel.

Je vindt die modellen nu zelfs amper omdat ze erg gewild zijn als young timers voor zakelijk rijden.

Had er zelf nog graag eentje gehad (woon in Duitsland dus die belasting is hier nihil vergeleken met Nederland). Kon destijds geen betaalbare vinden dus rij nu een rav4 :X

Zelf heb ik toch liever weer een v70 of xc60 :-)
Ik ben niet zo bekend met de 'normale' prijzen voor een tweedehands volvo. Als ik het zo bekijk dan krijg je voor hetzelfde budget een net iets nieuwere Volvo. Wellicht zijn Passat's op het moment gewoon erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Passat is over het algemeen ook niet een goedkope auto. Als je een fatsoenlijk aangeklede wilt dan verschilt dat niet veel van een tweedehands v70 denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
De_Bastaard schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:52:
Passat is over het algemeen ook niet een goedkope auto. Als je een fatsoenlijk aangeklede wilt dan verschilt dat niet veel van een tweedehands v70 denk ik?
Het verschil wat ik vaak zie is dat volvo's vaak al met meer opties aangeboden worden dan een passat.

Kijk maar eens bij volvo waar er al vaak adaptive cruise control bij zit panoramisch dakraam xenon en zetelverwarming terwijl er vaak ook heel veel kale passats worden aangeboden.

Het publiek wat een volvo aanschaft zijn vaak kilometervreters en willen dan ook graag een zeer uitgeruste wagen hebben, terwijl er ook veel passats aangeboden worden wat ex leawagens zijn en maar een "aantal" budget vrij hadden en dus lang niet zoveel keuze hadden in de optielijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:52
voor je budget moet je prima een v60 van 2014 met pak m beet 250k 300k met 5cilinder op de kop kunnen tikken. Mijn pa rijdt een D4 5cilinder v60 sinds 2012, inmiddels 320k gelopen en zou er nu nog 8k voor krijgen bij inruil. Dus van een particulier moet je dat wel kunnen lukken. Met minder kilometers is wel moeilijker, want die zijn veelal naar het buitenland gegaan, of de nieuwere vea 4-cilinders, die als je pech hebt olie gaan zuipen (ik heb er een die een halve liter op 10k lust, dus dat is nog niet overmatig, maar volvo vind het pas overmatig bij 1liter op 1k dus dat is wel aardig gortig). Daar betaal je overigens met gemak dan wel weer 15k voor, afhankelijk van wat je zoekt. (v60) De mijne is in een jaar tijd 2k duurder geworden, dus dat noem ik dan wel weer een lekkere afschrijving :)

Deze: https://www.marktplaats.n...n-race-volledige-historie zou ik bijvoorbeeld 'blind' durven kopen, het enige is dat het import is, als ie dealer onderhouden in nederland is kun je bij de dealer namelijk de hele historie opvragen. (overigens grappig, is dus dezelfde auto en uitvoering als mijn pa rijdt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Toen we in Juni 2018 op zoek moesten naar een nieuwe auto zijn mijn vrouw en er echt even voor gaan zitten om ervaringen, reviews en dergelijke door te spitten. We hadden al een voorkeur voor Volvo, dus daar hebben we ons op gefocussed.

We kwamen er toen al snel achter dat zowel de D2 als de D4 motoren problemen kunnen hebben met de EGR-kleppen. En de PSA-motoren wil je ook niet hebben.

Uiteindelijk zijn wij voor een dealer-onderhouden V40 D4 gegaan met net geen ton op de teller. Inmiddels geeft de teller 193k aan en rijdt de auto nog steeds als een zonnetje. We hebben geen problemen met de EGR gehad, maar de auto is daar wel voor terug geroepen geweest. Je kunt dus best gaan voor een dealer-onderhouden auto, dan kun je er redelijk zeker van zijn dat hij die reparatie voor de terugroepactie heeft gehad.

Tot slot wil ik je er op wijzen dat er veel diesels uit België en Duitsland geïmporteerd zijn, omdat de diesel-markt daar eerder is ingestort dan hier. Dat kun je vrij eenvoudig controleren op basis van de kentekengegevens. Zo'n import-auto hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, alleen heb je minder zekerheid wat kilometerstand en onderhoud betreft. Nog een voordeel (of nadeel, 't is maar hoe je het ziet) van een wagen die in Nederland nieuw gekocht is, is dat de Nederlandse importeur nogal van luxe hield. Dus zelfs de dynamic is redelijk uitgerust. Gezien het geringe prijsverschil op de tweedehandsmarkt ben ik voor Summum gegaan. Alles wat je zou willen zit er op en aan... dus ik vrees dat ik daar later (bij een volgende auto) wel spijt van ga krijgen.

• Providentia
Sammy_tukker schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:54:
voor je budget moet je prima een v60 van 2014 met pak m beet 250k 300k met 5cilinder op de kop kunnen tikken. Mijn pa rijdt een D4 5cilinder v60 sinds 2012, inmiddels 320k gelopen en zou er nu nog 8k voor krijgen bij inruil. Dus van een particulier moet je dat wel kunnen lukken. Met minder kilometers is wel moeilijker, want die zijn veelal naar het buitenland gegaan, of de nieuwere vea 4-cilinders, die als je pech hebt olie gaan zuipen (ik heb er een die een halve liter op 10k lust, dus dat is nog niet overmatig, maar volvo vind het pas overmatig bij 1liter op 1k dus dat is wel aardig gortig). Daar betaal je overigens met gemak dan wel weer 15k voor, afhankelijk van wat je zoekt. (v60) De mijne is in een jaar tijd 2k duurder geworden, dus dat noem ik dan wel weer een lekkere afschrijving :)

Deze: https://www.marktplaats.n...n-race-volledige-historie zou ik bijvoorbeeld 'blind' durven kopen, het enige is dat het import is, als ie dealer onderhouden in nederland is kun je bij de dealer namelijk de hele historie opvragen. (overigens grappig, is dus dezelfde auto en uitvoering als mijn pa rijdt)
Hoe kom ik er het beste achter welke auto's een 5 cylinder hebben? In eerste instantie dacht ik dat alleen D5 motoren 5 cylinders waren, maar jij hebt het hier nu over een D4. Heb even geprobeerd te Googelen, maar kon zo snel geen lisjt vinden met welke auto's motoren 5 cylinders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Providentia schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:09:
[...]

Hoe kom ik er het beste achter welke auto's een 5 cylinder hebben? In eerste instantie dacht ik dat alleen D5 motoren 5 cylinders waren, maar jij hebt het hier nu over een D4. Heb even geprobeerd te Googelen, maar kon zo snel geen lisjt vinden met welke auto's motoren 5 cylinders zijn.
https://www.autoweek.nl/carbase/

Hier even opzoeken. Kan ook op kenteken, maar zie je dat in het buitenland zoekt, dan werkt het niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
alles D3/D4/D5 tot ongeveer 2014 is en 5cilinder (bij de v60) In de basis kun je er vanuit gaan dat het eerste model V60 (met de karakteristieke verticale led-jes in de bumper) met een D.... een 5 cilinder is. Behalve de DrivE modellen. Daarnaast heb je nog de PH versie de D6 die heeft de D5 motor met elektrische ondersteuning, als je dat zou willen, maar dat is vooral afhankelijk van je belastingregime. (de D6 is uit mijn hoofd wel een euro6 door die elektromotor)

Er zijn ook enkele face-lifted modellen met een 5 cilinder, zie bijvoorbeeld https://www.marktplaats.n...-0-d3-geartronic-2013-wit maar die zijn helemaal schaars en uit het beginjaar van het facelift model. Deze moest ik bijvoorbeeld even checken via de RDW site, waar ook het aantal cilinders vermeld staat.

Edit:ow ja en let op de D3 is niet altijd dezelfde motor: dit kan zowel een 136pk als een 163PK versie zijn die later als D4 is gerebrand. Mijn pa bestelde een D3 maar kreeg een D4 8) Stonden ze zelfs bij de dealer destijds van te kijken :+

[ Voor 12% gewijzigd door Sammy_tukker op 08-09-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
@Sammy_tukker Nee, de D6 is (helaas) nog een Euro5 motor.

Afaik is Euro 6 alleen mogelijk als je AdBlue gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Knul schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:59:
@Sammy_tukker Nee, de D6 is (helaas) nog een Euro5 motor.

Afaik is Euro 6 alleen mogelijk als je AdBlue gebruikt.
Das niet waar, deze: https://www.synyco.nl/occ...8-inch-i-navi-i-stoeverw/ is toch volgens de RDW echt euro6.

En mijn VEA is ook echt Euro6 zonder Ad-blue, ik gooi er alleen wat olie in elke 10k maar dat telt niet voor de uitstoot 8)7

Overigens let op als je gaat zoeken dat je wel kijkt naar de juiste auto's: dit is een mooi voorbeeld: https://www.marktplaats.n...aleronderhouden-5-cilinde
Prima auto, maar heb niet de illusie dat het een summum editie is. Dit staat ook op de stikker op de B-stijl, ik gok dat dit eerder een momentum versie is.

[ Voor 25% gewijzigd door Sammy_tukker op 08-09-2022 16:15 ]

• Knul
Bijzonder, de D6 die m'n vader had is nog wel Euro 5. Raar dat het verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Houd bij de D4 euro6 motoren rekening met olieverbruik. Probleem is de standaard 0w20 olie die ongeveer zo dun als water is. Is bij mij inmiddels vervangen door 5w30. Verder zorgt EGR voor vollopen inlaattraject met roet. Eigenlijk krijgen alle diesels op een gegeven moment wel problemen met EGR en gasklephuis vanwege roetafzetting. Is wel op te lossen, die van mij is inmiddels weer helemaal schoon en rijdt weer alsof ie net uit de fabriek komt. 2014 met 230000 km.
Pagina: 1