Ziggo connectbox icm Vsmart thermostaat Vailliant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBO
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-12-2022
Eeen paar maanden geleden moest ik van Ziggo mijn Technicolor modem omruilen voor de nieuwe connectbox.
Op zich geen probleem alles leek te werken. Van de week geprobeer mijn wifi thermostaat Vsmart van Vailliant aan de wifi te koppelen. Via de vsamrt-app is er een makkelijke volgorde omdat voor elkaar te krijgen. Maar keer op keer op het eind de boodschap "niet gelukt probeer het nog eens"Samen met klantenservice van Vailliant het ook geprobeerd .Weer geen succes. Klantenservice zei dat poort 25050 open moet staan. Was voor mij even een puzzel maar toch gelukt. Uiteindelijk mislukte het weer. Ergens het advies gevonden om vast IP te reserveren voor de thermostaat. Lang verhaal kort. Het lukt mij niet op de Vsmart te koppelen aan de connectbox.
Wat kan ik nog doen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

De poort zal uitgaand open moeten, niet inkomend, wat niet wordt gefilterd op een consumenten router.

Doorgaans ondersteunt dergelijke apparatuur alleen de 2.4GHz band en 20MHz kanaalbreedte. Kijk even of dat wel als zodanig aan staat en probeer eventueel een ander kanaal.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als je de thermostaat configureert met je telefoon dan zal hij de wifi gegevens van je telefoon overnemen.
Als die telefoon de 5Ghz band gebruikt dan zal die thermostaat dat ook gaan doen.

Aangezien het bereik van de 5Ghz veel kleiner is dan de 2,4Ghz heb je een goede kans dat de wifi verbinding niet lukt en dat daar je probleem zit.

Je kunt het beste in je router twee SSID's maken, een voor de 2,4Ghz en een voor de 5Ghz.
Als je dan de thermostaat met je telefoon gaat configureren moet je er voor zorgen dat je telefoon met het 2,4Ghz SSID connected is.

Zolang je maar een enkel SSID hebt voor beide banden, zal die thermostaat altijd proberen de 5GHz te gebruiken, want waarschijnlijk ziet hij voldoende signaal op die band, maar heeft hij zelf te weinig power om terug te kunnen zenden.

PS.
En uiteraard moet je wel die 25050 port forwarden als je vanaf het internet die thermostaat wilt kunnen benaderen (tenzij je dat niet gebruikt)

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2022 11:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JBO
Alles in huis wat op 5Gh werkt uitgeschakeld. DE App doorloopt het instalprogramma en meldt op een moment, nu wordt wifi geconfigureerd. Maar helaas na 20-30 sec weer de melding "niet gelukt"
Nu ben ik niet te beroerd om een nieuwe thermostaat te kopen, maar hoe kom ik er achter of de huidige defect is ( als dat zo is)

• Ben(V)
Ook de 5Ghz van je router(en eventuele access points) uitgezet, want dat is het enige wat van belang is.

En installeer eens een wifi analyzer app op je telefoon en kijk hoeveel signaal je ontvang in de buurt van die thermostaat.

Het ligt waarschijnlijk niet aan die thermostaat maar aan niet voldoende wifi bereik.

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2022 13:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JBO
alle 5Gh is uit, ook op router. De gateway van de thermostaat staat 5 meter vanaf de router. Ik zal eens een wifi analyzer zoeken.

• JBO
net gemeten. -45dBm

• HamuNaptra
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voer eens een harde reset uit op de thermostaat. Zoek even op inet hoe dit exact moet.

Ik heb dit zelf ook moeten doen voor hij opnieuw wou connecteren.
Vele malen de setup doorlopen via de app op telefoon en tablet zonder succes tot ik de reset hebt uitgevoerd, daarna ging het direct.

• JBO
was dat bij een Vsmart thermostaat van Vailliant? Nergens op internet iets gevonden en ook nergens een drukknopje oid gevonden

• Ben(V)
Kan best dat hij op het oude netwerk connected blijft.
Als je geen reset kunt vinden helpt een tijdje van de netvoeding halen ook wel.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Da's achterlijk weinig op 5m afstand. Probeer het eens met de router een kwart slag gedraaid

Maar FF over dat port-forwarden: dat kan helemaal niet. Bij een port-forward geeft je een port-number, TCP of UDP en een destination address op. En dat destination address heb jij niet, want je thermostaat zit nog niet op het netwerk. Dus ik weet niet precies wat jij gedaan hebt, maar een port geforward naar je thermostaat heb je in ieder geval niet (nou ja, kans van 1 op 256 van wel). Dus probeer je te herinneren wat je precies gedaan hebt, en draai het terug

[ Voor 65% gewijzigd door Brahiewahiewa op 08-09-2022 17:27 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• JBO
dit netwerk gedoe heeft nog veel onbekende zaken voor mij. Ik volg adviezen die ik hier en daar vind.

Omdat het ooit gewerkt heeft, met de oude ziggo router, staat in mijn app het mac adres van de thermostaat

Lijst gereserveerde IP-adressen
MAC-adres IP-adres
70:EE:50:2C:5A:76 192.168.178.50

Daarom heb ik dit ingesteld, niet dat het geholpen heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Die port forwarding is pas van belang als hij goed werkt en je wilt dat ding vanaf het internet bedienen.
Voor het normaal functioneren dus helemaal niet.

En -45db kan alleen als er een muur tussen zit en is echt erg weinig.
Dat is wat je opvangt van de Connectbox, dus je kunt er vanuit gaan dat die Connectbox nog veel minder ontvangt van die thermostaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Euhm, sinds wanneer is -45dBm heel er weinig? Dat is echt een hartstikke goede signaal sterkte. En ook meenemende dat router op 5m afstand staat is daar niks mis mee, en zeker niet zijn probleem.
Pagina: 1