Ik lees net een artikel op nu.nl over de opkomst van de giftige valse wolfspin en de jachtkrabspin in ons land. Het lijkt erop dat ze zich beiden definitief gaan vestigen. Thanks, climate change!
Een aantal citaten uit het volledige stuk dat achter een pay/inlogwall zit:
Hoe dan ook, ik kan vast niet de enige zijn met spinnenangst. Ik ben net oké met kruisspinnen en die vind ik ook prima om aan te raken. Maar deze monsters...
Hoe kun je voorkomen dat die beesten in huis komen? En als ze eenmaal in huis zitten, hoe haal je ze dan in godsnaam weg? De meest efficiënte manier is het huis vervolgens platbranden, maar dat is misschien net even té rigoureus. Voor spinnen van 15cm heb je een fucking soeppan nodig ipv een jampotje.
Brr.
Iemand tips? Ik vind wel het een en ander via google (schoon houden, eierzakjes verwijderen, azijn/jenever/kaneel strooien...) maar ik vraag me af of al die dingen daadwerkelijk werken.
(@Ardana Is dit topic oké hier? Ik twijfelde tussen de HK en hier, maar hopelijk komen er goede tips waardoor mensen die hier via Google komen ook wat aan hebben.)
Een aantal citaten uit het volledige stuk dat achter een pay/inlogwall zit:
De agressieve en giftige valse wolfspin is met een grote opmars bezig. Vergeleken met een jaar geleden is het beest in Nederland twee keer zo vaak gezien: elk jaar lijkt het aantal valse wolfspinnen dat wordt waargenomen zich te verdubbelen.
Oke. Mijn amygdala maakt direct overuren. Een spin met een lijf van 5cm en spandwijdte van 15cm. Weer een bewijs dat de hel hier op aarde bestaat en niet in het hiernamaalsZo wordt ook de jachtkrabspin al gezien, een spin die eigenlijk vooral in (sub)tropische gebieden voorkomt. "Die gaat zich hier ook vestigen." De spin is vergeleken met de huisspinnen die we gewend zijn een stuk groter: het lijf kan wel 5 centimeter groot zijn, de poten hebben een spanwijdte tot wel 15 centimeter. Ter vergelijking: een huisspin heeft een lichaamslengte van nog geen centimeter, een wolfspin van 4 centimeter. "De jachtkrabspin is ook veel sneller dan de meeste andere spinnen."
Hoe dan ook, ik kan vast niet de enige zijn met spinnenangst. Ik ben net oké met kruisspinnen en die vind ik ook prima om aan te raken. Maar deze monsters...
Hoe kun je voorkomen dat die beesten in huis komen? En als ze eenmaal in huis zitten, hoe haal je ze dan in godsnaam weg? De meest efficiënte manier is het huis vervolgens platbranden, maar dat is misschien net even té rigoureus. Voor spinnen van 15cm heb je een fucking soeppan nodig ipv een jampotje.
Brr.
Iemand tips? Ik vind wel het een en ander via google (schoon houden, eierzakjes verwijderen, azijn/jenever/kaneel strooien...) maar ik vraag me af of al die dingen daadwerkelijk werken.
(@Ardana Is dit topic oké hier? Ik twijfelde tussen de HK en hier, maar hopelijk komen er goede tips waardoor mensen die hier via Google komen ook wat aan hebben.)