Grote spinnen steeds vaker in NL. Hoe uit huis houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik lees net een artikel op nu.nl over de opkomst van de giftige valse wolfspin en de jachtkrabspin in ons land. Het lijkt erop dat ze zich beiden definitief gaan vestigen. Thanks, climate change!

Een aantal citaten uit het volledige stuk dat achter een pay/inlogwall zit:
De agressieve en giftige valse wolfspin is met een grote opmars bezig. Vergeleken met een jaar geleden is het beest in Nederland twee keer zo vaak gezien: elk jaar lijkt het aantal valse wolfspinnen dat wordt waargenomen zich te verdubbelen.
Zo wordt ook de jachtkrabspin al gezien, een spin die eigenlijk vooral in (sub)tropische gebieden voorkomt. "Die gaat zich hier ook vestigen." De spin is vergeleken met de huisspinnen die we gewend zijn een stuk groter: het lijf kan wel 5 centimeter groot zijn, de poten hebben een spanwijdte tot wel 15 centimeter. Ter vergelijking: een huisspin heeft een lichaamslengte van nog geen centimeter, een wolfspin van 4 centimeter. "De jachtkrabspin is ook veel sneller dan de meeste andere spinnen."
Oke. Mijn amygdala maakt direct overuren. Een spin met een lijf van 5cm en spandwijdte van 15cm. Weer een bewijs dat de hel hier op aarde bestaat en niet in het hiernamaals :+

Hoe dan ook, ik kan vast niet de enige zijn met spinnenangst. Ik ben net oké met kruisspinnen en die vind ik ook prima om aan te raken. Maar deze monsters...

Hoe kun je voorkomen dat die beesten in huis komen? En als ze eenmaal in huis zitten, hoe haal je ze dan in godsnaam weg? De meest efficiënte manier is het huis vervolgens platbranden, maar dat is misschien net even té rigoureus. Voor spinnen van 15cm heb je een fucking soeppan nodig ipv een jampotje.

Brr.

Iemand tips? Ik vind wel het een en ander via google (schoon houden, eierzakjes verwijderen, azijn/jenever/kaneel strooien...) maar ik vraag me af of al die dingen daadwerkelijk werken.

(@Ardana Is dit topic oké hier? Ik twijfelde tussen de HK en hier, maar hopelijk komen er goede tips waardoor mensen die hier via Google komen ook wat aan hebben.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 23:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ik denk dat ik weet wat m'n nieuwe sidejob gaat worden.. "Spinnenvanger".

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:07
Wat ik meestal aan het einde van de zomer doe is HG spray gebruiken tegen zilvervisjes of kruipend ongedierte. Met name alle kiertjes/openingen waar iets naar binnen zou kunnen komen (meterkast, kruipruimte, dorpels buitendeuren etc.

Bij mij zitten er vaak spinnen in de glaslatten van het kozijn buiten, één keer sprayen en vallen direct dood op de grond. Mijn ervaring is dat bovenstaande acties het aantal spinnen in huis drastisch verminderen, temeer doordat de HG spray nog even door blijft werken.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Katten, een gek beest van plm 5cm lang, soort kruising duizendpoot en oorwurm stak een kitten van ons in de nek, die was een uur later dood.
Een jagende kat had een slangetje klem in een hoek, die heb ik in een oud aquarium gezet, leuk om zo'n beestje van 30cm te zien gaan, maar onschuldig en een hulp tegen insecten dus weer vrij gelaten.

Het zit erg diep in ons brein die spinnenangst (en slangen ook), alsof het de vele evolutionaire stappen van klein zoogdier die makkelijk ten prooi kon vallen aan de grote spinachtige doorgegeven is.
Tenzij je in Australie woont zou ik me niet druk maken om mogelijke spinnen, jij bent geen prooi voor hun en het formaat wat jij beschrijft dat zie je wel.
Wij hebben hier wel eens wespenspinnen, eerste keer schrik je maar nu wel mooi.
Grotere zwarte spinnen van een cm of 5 zien we regelmatig, niet fijn maar ik zet ze buiten

Protip, een beker/glas wat lekker breed is en iets duns dat groter is dan de omtrek van je glas, daar kan je heel veel mee vangen, wij hebben hier grote Europese hoornaars en ook de meer agressieve Aziatische hoornaars, rustig een grote theekop erover, stevig vel (magnetisch ding dat aan de koelkast hangt voor dit soort gelegenheden) een analyse wat het is en of het een kwartier op tafel in de zon of gelijk weer vrij mag. Heb zulke dingen klaar en weet dat spinnen en ook veel wespen nuttig zijn en eigenlijk ons helpen, die hoeven niet dood, alleen vrouwelijks verkenningswespen (en hoornaars) die mogen niet terugkeren dat scheelt nieuwe aanvlieg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10

Cybje

First Post!

Dit inderdaad, werkt perfect. Onze kat heeft inmiddels promotie gemaakt tot een senior functie binnen de afdeling ongediertebestrijding bij ons thuis. Die rent achter elke spin (en andere ongewenste beestjes) aan. Scheelt ook meteen in de voerkosten.

Het is dit jaar wel vrij extreem heb ik het idee. Zeker laat op de avond, als ik dan nog even aan het laptoppen ben. Ze rennen gewoon midden door de keuken heen over de vloer, ze verstoppen zich niet eens. Het blijkt vaak echter geen slimme zet te zijn, met de eerder genoemde kat in huis >:)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
En de kleine spinnetjes laten lopen zodat die de rest van het kleine ongedierte kunnen slopen.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:58
Die van ons vonden spinnen maar een beetje eng... liepen er om heen.
Maar bij ons zitten regelmatig bosspinnen, dat zijn geen kleine lieverdjes.
Sinds we hier wonen en ik in de herfst/winter deze krengen regelmatig tegen kom ben ik wel deels over mijn spinnenfobie heen: de kleinere spinnen doen mij niks meer.
Maar als ik een bosspin tegen kom stuur ik nog steeds eerst mijn vrouw er op af. Onze afspraak is dat ik de wespen en hoornaars pak, en zij de grote spinnen.

Hoe deze buiten te houden? Geen idee. Een nieuwbouw huis (i.e. luchtdicht) geeft je de meeste kans op succes. Heb je een ouder huis... PUR... denk ik. Vooral waar het dak aansluit op de muur... daar kunnen spinnen door kiertjes naar binnen komen. Maar tochtstrippen onder de deuren kan ook helpen.

Anders investeren in een transparant bakje en een stuk papier: zet het bakje over de spin, en schuif daarna het papier tussen de muur en het bakje... en hoppa... gevangen. Geen kans dat je mis slaat en de engerd ontsnapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Opzuigen met een sterke kruimeldief, een Dyson bijvoorbeeld :)
Dan buiten weer eruit schudden.

Ok, een spin 5 cm red ik daar ook niet mee vrees ik :X
Ben zelf ook een held op sokken als mn vrouw in paniek is ivm een spin in huis :+

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2022 10:18 ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik zou simpelweg alle kieren, scheuren en naden dichtkitten. Alle deuren en ramen dicht houden.
Tevens niet te warm gaan stoken als het buiten kouder wordt. Zorg voor extra deken en trui en zet je cv wat lager, spinnen houden niet van kou.

De grote reden waarom spinnen binnen komen in huis en vooral de wolf spin is vanwege de constante aangename temp. als het buiten kouder is.
Wat je kan doen om deze spinnen te doden zonder dichtbij te zijn? Ik zou mijn grote bezem pakken met harde borstel en in 1 snelle beweging en harde beweging squashen en goed drukken en drukkend beetje heen en weer bewegen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Xtr3me4me schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
Ik zou simpelweg alle kieren, scheuren en naden dichtkitten.
Je wilt ook zelf nog wel overleven in huis neem ik aan? Goede ventilatie is ook belangrijk..

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:20:
[...]

Je wilt ook zelf nog wel overleven in huis neem ik aan? Goede ventilatie is ook belangrijk..
Klopt maar ventileer alleen boven en niet beneden.
Kans is kleiner ze van bovenaf erin komen dan via de tuin of voordeur.

Maar naden, kieren en scheuren tussen vloer en wand nalopen en kitten is sowieso iets wat ik ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:17:

Ben zelf ook een held op sokken als mn vrouw in paniek is ivm een spin in huis :+
Hey, dit is tweakers. Zoiets moet gemod kunnen worden dat t wel kan met een kruimeldief, toch?
Ik zou een kruimeldief op steel pakken. Daar een attachment bij maken. Opzuigmond thing, buis met een voldoende grote diameter, door naar een opvangbak waar een trapdoor in zit (evt openen op afstand?) en dat op de steel van de kruimeldief, met een roostertje er tussen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

lekker laten doen, die beestjes doen niets net als wespen. Mensen maken zich druk om niks hier in NL.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hackus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:28:
lekker laten doen, die beestjes doen niets net als wespen. Mensen maken zich druk om niks hier in NL.
Uhu, lekker in je huis laten rondlopen enz...ze doen niets nee. Tenzij je te dichtbij komt.

Moet gewoon geen insecten en geen spinachtigen in mijn eigen woning. En ja ik maak me wel druk, stel je hebt een baby of peuters rondlopen, wat denk je wat zo'n spinnenbeet doet bij een klein kind.

En kan je zeggen, ja ze doen niks als jij hun niets aandoet. Die scenario geloof ik dus weg niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Misschien dit filmpje even bekijken: https://www.ad.nl/den-bos...otaal-niet-bang~ae1621a1/

Zoals zijn afsluiting luidt: "storm in een glas water"

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

En laat je niet teveel opjutten. De valse wolfsspin is helemaal niet aggressief. Vals betekent hier "niet echt", als in vals geld.

Hij kan wel bijten en is giftig. Maar dan heb je hem in het nauw gedreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:34
CyBeRSPiN schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:17:

Dan zal je niet vaak het huis in mogen :*)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

MarcelGo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:48:
[...]

Dan zal je niet vaak het huis in mogen :*)
Haha, moest even nadenken, maar hij is leuk :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xtr3me4me schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:35:
[...]

Uhu, lekker in je huis laten rondlopen enz...ze doen niets nee. Tenzij je te dichtbij komt.

Moet gewoon geen insecten en geen spinachtigen in mijn eigen woning. En ja ik maak me wel druk, stel je hebt een baby of peuters rondlopen, wat denk je wat zo'n spinnenbeet doet bij een klein kind.

En kan je zeggen, ja ze doen niks als jij hun niets aandoet. Die scenario geloof ik dus weg niet.
Laat je niet gek maken man, ik heb 5 kinderen en zijn allemaal groot geworden/aan het worden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hackus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:51:
[...]

Laat je niet gek maken man, ik heb 5 kinderen en zijn allemaal groot geworden/aan het worden.
Heb je de wolf spinnen dan gewoon vrij rondlopen in huis nu dan of gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xtr3me4me schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:52:
[...]

Heb je de wolf spinnen dan gewoon vrij rondlopen in huis nu dan of gehad?
Ik ben half Indisch en heb daar wel wat anders gezien dan dit :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 235883

Hackus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:52:
[...]

Het loopt makkelijker als je de andere helft er weer aanplakt :P

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 12:02
Mijn god.
Op dit moment worden spinnen die ik enkel met microscoop kan zien al aangemerkt als zijnde groot door mijn dochters. Hoe gaan ze deze dan omschrijven!?
We wonen aan de bosrand en ik ben elke avond voor het slapen gaan de slaapkamers spinnen vrij aan het maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hackus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:52:
[...]

Het is wachten tot de Huntsman zich hier vestigt!

Waarna ik naar IJsland of zo verhuis...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:44
McKaamos schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:27:
[...]

Hey, dit is tweakers. Zoiets moet gemod kunnen worden dat t wel kan met een kruimeldief, toch?
Ik zou een kruimeldief op steel pakken. Daar een attachment bij maken. Opzuigmond thing, buis met een voldoende grote diameter, door naar een opvangbak waar een trapdoor in zit (evt openen op afstand?) en dat op de steel van de kruimeldief, met een roostertje er tussen.
Zoiets? Zou deze cycloon al groot genoeg zijn? Werkt gewoon op zelfde 18V-accu's als normaal Makita-gereedschap, dat heeft voordelen :P

Moet je alleen nog wat verzinnen om 'n te legen, inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door Twam op 08-09-2022 11:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Twam schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:08:
[...]

Zoiets? Zou deze cycloon al groot genoeg zijn? Werkt gewoon op zelfde 18V-accu's als normaal Makita-gereedschap, dat heeft voordelen :P

Moet je alleen nog wat verzinnen om 'n te legen, inderdaad.
Zoiets inderdaad :) en dan de cycloon bak thingy verder naar voren in combinatie met een elektrisch luikje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Er wonen al oneindig veel insecten en spinachtigen in je woning zonder dat jij dat ooit doorhebt. :+ Dus als je je d'r druk om maakt heb je écht geen leven meer over...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SmurfLink schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:18:
[...]

Er wonen al oneindig veel insecten en spinachtigen in je woning zonder dat jij dat ooit doorhebt. :+ Dus als je je d'r druk om maakt heb je écht geen leven meer over...
Want my eyes don’t see makes no difference to me.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:43
Onze kat is daar ook erg goed in, daar is mijn vrouw erg blij mee! :) Hij mag ook best wat doen voor zijn geld brokken.

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:18

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Ik denk dat je je hier in Nederland niet snel zorgen hoeft te maken over de spinnen die hier voorkomen. Ook een beet van de valse wolfspin schijnt niet pijnlijker te zijn dan bijvoorbeeld een wespensteek. Zoals eerder gezegd zet ik ook meestal een glas over een (grote) spin en zet hem dan buiten.

Maar zag laatst iets als dit, een spinnenvanger. Had er nog niet eerder over gehoord, maar ziet eruit alsof het voor een hoop mensen een oplossing kan zijn.

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Je hebt gewoon Hans nodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/229/782/fb4.jpg

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Er is maar 1 land ter wereld waar over een onderwerp als dit een topic kan zijn. Waar maken mensen zich druk om in dit land? Gisterenavond zelfs een item over op Op1. Man, man, man. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 17:24
Tja, waar kun je je druk om maken? De helft van de 'nieuws'berichten tegenwoordig is gewoon paniekzaaierij. De nieuwssites hebben kliks nodig om te verdienen met advertenties. De meeste berichten zijn onzin en dit schaar ik er ook onder.

Natuurlijk zal het wel waar zijn dat uitheemse soorten zich hier nu vestigen. Dat komt niet alleen door climate change, maar vooral door de mens die z'n spulletjes maar heen en weer blijft slepen de hele wereld over. Ja dan importeer je ook wel eens een verstekeling...

Ik zou me niet druk maken om die spinnen. Ik ben er zelf niet echt bang voor, maar als je dat wel bent, je kunt ze toch gewoon dood drukken met een papiertje? En een grote spin druk je dood met een groter papiertje? Het blijft tenslotte maar een relatief klein beestje...

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PressPlayOnTape schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:30:

Maar zag laatst iets als dit, een spinnenvanger. Had er nog niet eerder over gehoord, maar ziet eruit alsof het voor een hoop mensen een oplossing kan zijn.
iemand die bang is van spinnen zal bij zo'n ding ook bang zijn dat hij via de steel naar je hand rent :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zoals ik in een ander topic ook al vermelde ;

De huisspinnen rennen weer lekker in de rondte, op zoek naar de vrouwtjes die vaak verstopt zitten in huizen.
Mensen vergeten dat spinnen van rust houden ; je ziet ze dus alleen maar op het moment dat ze migreren of op zoek gaan naar een vrouwtje.

De meeste spinnen zoeken rond deze tijd naar een onderkomen om te overwinteren en voort te planten, daarna vertrekken ze weer naar buiten.

Wil je ze buiten houden? Succes, dat gaat je niet lukken. Je kan al je ramen dicht tapen en deuren gesloten houden, maar vervolgens loop je ergens buiten, kruipt er een spinnetje tussen je jas en je trui en deze zit vervolgens daarna in huis, met een beetje geluk plant de spin zich voort in je huis en heb je een nest :+

In een ver verleden hebben wij in huis een spinnennest van huisspinnen gehad, dit bleken er uiteindelijk een stuk of 10 te zijn. Deze werden zo groot dat je ze over het linoleum hoorde wandelen (tik tik tik tik tik). Formaatje spin wat net niet onder een keukenromannetje past (conform mijn moeder).

Direct buiten zetten heeft geen zin ; ze komen weer naar binnen.
Beste is om ze te vangen en een eind uit de buurt in de natuur vrij te laten, dat werkt het beste.

Leuk feitje ;
In een woning kunnen tot wel 1.000 spinnen leven, van klein tot groot. De meeste vind je op rustige plaatsen (zolder, schuur, kruipruimte/kelder) en sommige vind je wat meer in het zicht (migrerende spinnen, of kruisspinnen).

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

PressPlayOnTape schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:30:
Ik heb ze ook gezien voor grotere spinnen, die hebben dan geen borstel maar een soort van metalen conus aan de voorkant: voorbeeld. Ze schijnen alleen niet zo goed voor het stucwerk te zijn.

Katten raad ik altijd af tenzij je ze binnen kan houden, anders zadel je de buurt en lokale natuur met een ecologische ramp op. Dat wil je ook niet op je geweten hebben lijkt me.

Eigenlijk gek dat er nog geen huisdrones (al dan niet rijdend) bestaan die met sensoren (camera en sonar?) projectielen met CO2 (airsoft?) kan lanceren op ongewenste insecten en dieren zoals muizen/ratten en grote spinnen. Zo'n ding hoeft potentieel nooit te slapen, ziet overdags en 's nachts, en kan eventueel ook opruimen na de jacht.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:12
Gaat hier toch om die valse wolfs spin?
Volgens wikipedia is dat slechts een spinnetje van max 20mm... Mannetjes zijn nog kleiner...

Hoe komt men hier erbij dat die beesten zo groot als je hand zijn?! Werkelijk echt nog nooit gezien hier in NL...

Grootste wat ik heb meegemaakt hier is een flinke kruisspin af en toe met een dik lichaam. Max 3 cm.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Wij hebben een Cattery (fokken Brits Korthaar) en daardoor 7 katten in huis en in de tuin rond lopen.

Op zijn zachtst gezegd hebben Ik en mijn vriendin het niet zo op grote spinnen, maar de katten doen hun werk voortreffelijk, ze zien ze eigenlijk altijd wel en voor je het weet is de spin dood en soms opgegeten :p

De wolfsspin is wat groot als prooi voor de katten lijkt mij, dus toch maar tijgers gaan fokken denk ik?

[ Voor 14% gewijzigd door schumi1986 op 08-09-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GeeEs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:33:
Volgens wikipedia is dat slechts een spinnetje van max 20mm... Mannetjes zijn nog kleiner...

Hoe komt men hier erbij dat die beesten zo groot als je hand zijn?! Werkelijk echt nog nooit gezien hier in NL...

Grootste wat ik heb meegemaakt hier is een flinke kruisspin af en toe met een dik lichaam. Max 3 cm.
Het lijfje is inderdaad +/- 20mm, de poten zijn wel wat langer dan die van de kruisspin. Poten kunnen volgens mij tot 2,5 a 3 cm worden. Omtrek van de spin is dan 8 centimeter, toch wel een flink beestje hoor :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 16:56

KatirZan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:35:
[...]
Het lijfje is inderdaad +/- 20mm, de poten zijn wel wat langer dan die van de kruisspin. Poten kunnen volgens mij tot 2,5 a 3 cm worden. Omtrek van de spin is dan 8 centimeter, toch wel een flink beestje hoor :)
Volgens Wikipedia (ik weet niet waar jij gekeken hebt) staat er toch echt dat ze met gestrekte poten 5 cm kunnen worden. Jachtkrabspinnen tot 15 cm.

Zelf vind ik dat ook niet zo groot, en toen ik de titel las dacht ik ook veel eerder aan een fatsoenlijke vogelspin of een huntsman. Dat vind ik grote spinnen.

Wat ik me heel erg afvraag, als een spin uit het zuiden die nachtactief naar het noorden komt, wat doet ie dan in de winter? Hier is het dan langer donker, maar ook kouder. Dus zijn ze dan langer actief binnenshuis? Of is hun biologische klok gekoppeld aan minder uren nacht (zoals in het zuiden)?

[ Voor 29% gewijzigd door Weltschmerz op 08-09-2022 12:40 ]

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

• GeeEs
Weltschmerz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:37:
[...]

[...]

Volgens Wikipedia (ik weet niet waar jij gekeken hebt) staat er toch echt dat ze met gestrekte poten 5 cm kunnen worden. Jachtkrabspinnen tot 15 cm.

Zelf vind ik dat ook niet zo groot, en toen ik de titel las dacht ik ook veel eerder aan een fatsoenlijke vogelspin of een huntsman. Dat vind ik grote spinnen.

Wat ik me heel erg afvraag, als een spin uit het zuiden die nachtactief naar het noorden komt, wat doet ie dan in de winter? Hier is het dan langer donker, maar ook kouder. Dus zijn ze dan langer actief binnenshuis? Of is hun biologische klok gekoppeld aan minder uren nacht (zoals in het zuiden)?
5 cm groot?!. Mijn hand is in de breedte al ruim 10cm en in de lengte zowat het dubbele. Daar passen dus 8 van die spinnen op. Naast elkaar, met uitgestrekte poten...
By far dus niet zo groot als je (gemiddelde) hand.

Een jachtkrabspin van 15 cm.. ? In NL? Het zal best.. ik moet de eerste nog tegenkomen in NL. En wij leven best buiten zegmaar.

Maargoed, spinnen doen uit zichzelf helemaal niks tegen mensen. Integendeel... zeer nuttige dieren zijn het.
Onze tuin en tuinhuis zit vol met dikke spinnen, vooral de kruisspinnen nu weer. Ik vind het fascinerend hoe die daar leven en laat ze allemaal lekker zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Weltschmerz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:37:
[...]

[...]

Niet op wikipedia in ieder geval :+

Gewoon uit mijn hoofd, plus mijn ervaring met de beestjes :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, dan is je probleem toch opgelost? Het betekent namelijk dat je schoenen beschikbaar zijn voor een andere functie waar je dankbaar gebruik van kunt maken op dat moment. Er zijn maar weinig spinnen die maat 44 tegenhouden. Niet zo diervriendelijk maar wel effectief.

• GeeEs
KatirZan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:53:
[...]

Jachtkrabspin komt in tropische en subtropische biomen voor. Volgens mij is NL dat (nog) niet.
Je hoofd doet soms gekke dingen overigens met maten en groottes van bepaalde voorwerpen. Meeste mensen zijn daar slecht in. Dan schatten/stellen ze dit soort zaken vaak veel te groot voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:06
[...]

Stel je hebt een baby of peuters rondlopen, wat denk je wat zo'n spinnenbeet doet bij een klein kind.
Een superheld worden? :)

Bla Bla Bla

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Moet je wel eerst wat radioactieve straling erbij regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GeeEs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:05:
[...]

Jachtkrabspin komt in tropische en subtropische biomen voor. Volgens mij is NL dat (nog) niet.
Je hoofd doet soms gekke dingen overigens met maten en groottes van bepaalde voorwerpen. Meeste mensen zijn daar slecht in. Dan schatten/stellen ze dit soort zaken vaak veel te groot voor.
Zeker waar! En absoluut wanneer het een object is waar mensen angst voor zouden hebben.

Nu zijn ik en mijn zoon er niet bang voor, in tegendeel, ze zijn best interessant :) Laat het niet dat ik het formaatje golfbal en groter ook niet met de blote hand zou pakken. Een tikje tegen het lijfje is prima, dan rennen ze weg, maar daar blijft het dan ook bij.

Mijn vrouw en dochter daarentegen....als die een spin van formaatje kraal of groter zien dan is het gillen geblazen....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FormFirm
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:24
Hier zijn een aantal met irrationele angst voor spinnen. Belangrijkste bij angst is langzaamaan blootstellen, misschien eerst een filmpje kijken waar die dieren in voor komen. Ja, je krijgt dan een angst reactie, maar je zult ervaren dat je niet doodgaat en dat doe angst reactie ook maar een gevoel voor is, niet fijn, maar ook niet heel pijnlijk. En zo ga je steeds wat verder, een spin in je huis bekijken van een afstandje, beetje dichterbij enz… enz… Je zult geen vrienden worden, maar ook geen idiote dingen doen zoals je huis dicht kitten (wat trouwens ook niet werkt). De spin is geen echt probleem, hij kan/wil je niets doen.

Zo heb ik mijn kinderen ook aangeleerd om niet bang te zijn voor wespen. Ja je let goed op en zorgt dat ze niet in jouw t-shirt of ijsje komen, maar gaat niet paniekerig om je heen slaan. Dan doen ze niets. In een pretpark kom je wel van die volwassenen tegen, sorry, maar dan heb ik wel een veroordelende mening over je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, da's lekker. Zo'n jong dat misdaad gaat lopen bestrijden als het bedtijd is of er huiswerk gemaakt moet worden.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FormFirm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:08:
Zo heb ik mijn kinderen ook aangeleerd om niet bang te zijn voor wespen. Ja je let goed op en zorgt dat ze niet in jouw t-shirt of ijsje komen, maar gaat niet paniekerig om je heen slaan. Dan doen ze niets. In een pretpark kom je wel van die volwassenen tegen, sorry, maar dan heb ik wel een veroordelende mening over je.
Dan heb je tot zover mazzel gehad, een wesp kan meerdere redenen hebben om tot de aanval over te gaan :)

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:35

PinusRigida

I put the p in pool.

Haha, onze jongste hond, een Whippet, eet die ook op, dan hoor je het zo lekker crunchen, net honey-pops cornflakes maar wellicht ietsjes anders van smaak. :D

Men beweert trouwens van Whippets dat het -in gedrag- soms halve katten zijn: ken je het: katten die zo met hun hoofd komen duwen om vervolgens heel hun lijf tegen je te vlijen?! Onze Whippet doet dit dus ook, de enige hond die ik dit ooit heb weten doen!

Fysiek is het dan een ander verhaal: kruising tussen een haas en een kangoeroe.

Anyhow, terug on-topic: ik hou ook niet erg van spinnen, ik vind ze fascinerend en als ze niet te groot zijn mogen ze blijven want ik heb ze nog steeds liever in huis dan vliegen en muggen.

Maar echt grote spinnen? neen, kill it with fire!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hier zijn een aantal met irrationele angst voor spinnen. Belangrijkste bij angst is langzaamaan blootstellen, misschien eerst een filmpje kijken waar die dieren in voor komen. Ja, je krijgt dan een angst reactie, maar je zult ervaren dat je niet doodgaat en dat doe angst reactie ook maar een gevoel voor is, niet fijn, maar ook niet heel pijnlijk. En zo ga je steeds wat verder, een spin in je huis bekijken van een afstandje, beetje dichterbij enz… enz… Je zult geen vrienden worden, maar ook geen idiote dingen doen zoals je huis dicht kitten (wat trouwens ook niet werkt). De spin is geen echt probleem, hij kan/wil je niets doen.

Heb een paar jaar terug een onderzoek gelezen dat arachnafobie een van de weinige angsten is die echt nergens op gebaseerd zijn hier. Gezien we tot voor kort geen dodelijke of gevaarlijke spinnen hadden komt die angst niet uit de praktijk maar wordt puur van ouder op kind overgebracht. Als je moeder (of vader) hysterisch doet bij die beesten leer je als kind dus dat dat normaal gedrag is.

Dus echt top dat jij je kinderen het omgekeerde hebt geleerd. Zouden meer ouders moeten doen! d:)b

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SmurfLink schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:50:
[...]

Heb een paar jaar terug een onderzoek gelezen dat arachnafobie een van de weinige angsten is die echt nergens op gebaseerd zijn hier. Gezien we tot voor kort geen dodelijke of gevaarlijke spinnen hadden komt die angst niet uit de praktijk maar wordt puur van ouder op kind overgebracht. Als je moeder (of vader) hysterisch doet bij die beesten leer je als kind dus dat dat normaal gedrag is.
Of misschien hebben we het lang geleden meegenomen uit Afrika. Daar liggen onze evolutionaire wortels nu eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

SmurfLink schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:50:
[...]

Dus echt top dat jij je kinderen het omgekeerde hebt geleerd. Zouden meer ouders moeten doen! d:)b
Oh maar ik weet heel goed dat mijn arachnofobie irrationeel is.

Al is er meer aan de hand; fobieën als deze (spinnen, muizen, slangen,...) zijn primitief en instinctief. bvb. elk ding dat zich beweegt als een slang zal in de eerste fractie van een seconde door je primitieve brein (staat in voor o.a. veiligheid, overleven, fight-or-flight) gezien worden als bedreiging. Omdat dit ook zo was voor primitieve mensen.
Dit geldt ook voor de specifieke bewegingen van bepaalde dieren -die ons brein als bedreiging heeft geflagged.
Dit gebeurt trouwens onbewust, ook bij mensen zonder fobie. Bvb. een herpetoloog z'n brein zal hetzelfde moment (milliseconden) van stress/dreiging registreren wanneer hij onder z'n sofa een slang ziet wegglippen, ook al weet z'n rationele brein per-fect hoe ermee om te gaan.

Ook voor onze voorouders waren lang niet alle spinnen, slangen, ratten* gevaarlijk of giftig, was zelfs een minderheid, maar gezien de vaak fatale gevolgen (is het niet meteen, dan achteraf door infectie) in het geval het wel zo was en het beet je, in combinatie met het gebrek aan medische hulpmiddelen en bijgevolg de relatief grote kans op levensbedreigende verwondingen, heeft ons brein deze reflexen aangeleerd, dit zit nu diep in ons brein gewordteld en staat compleet los van of we in de locatie waar we opgroeiden, wel of niet te maken hebben/hadden met gevaarlijke dieren.

*ratten zijn natuurlijk niet giftig maar zijn wel doorheen mensengeschiedenis dragers van dodelijke ziektes.

Point-in-case: ik heb arachnofobie en ben daarmee de enige van het gezin waarin ik opgroeide, noch m'n ma, noch m'n pa, noch m'n zus hebben of hadden er last van.

Maar het klopt wel dat als je ouders over iets hysterisch doen, dat de kans groter is dat de kinderen dit gedrag overnemen, 'monkey see, monkey do' ... alweer gedrag gedicteerd door hoe ons brein werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2022 16:08 ]

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

downtime schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:05:
[...]

Of misschien hebben we het lang geleden meegenomen uit Afrika. Daar liggen onze evolutionaire wortels nu eenmaal.
Dat klopt, zowel je eerste zin als je tweede. Het is de reden dat het zien van bepaalde dieren (maar ook bepaalde bewegingen bvb. van slang of spin) instinctief kunnen zorgen voor een moment van stress. (zelfs al heb je niet persé een fobie) maar het is datgene dat ervoor kan zorgen dat je wel een fobie ontwikkelt.

Het is tevens ook de reden waarom ons brein steeds op zoek is naar patronen >>>> het bevorderde de overlevingskansen van onze voorouders omdat een gezicht (ook dat van een dier zoals bvb. een leeuw) een patroon is; 2 ogen bovenop, neusgaten en mond eronder... en hoe sneller je (brein) in staat bent (is) om dit soort patronen te onderscheiden in de omgeving, hoe hoger je overlevingskansen.

[ Voor 33% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2022 16:10 ]

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
ten eerste: de spin is niet zodanig giftig als de media zegt
ten tweede: de spin is niet zo groot als de media zegt
ten derde: de spin leeft in de nacht vooral, en is eerder bang voor jou dn jij voor hem

en het belangrijkste..... geloof de media niet zo....

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Jeroenzer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:12:
a phobia doesn't care
a phobia doesn't care
ten derde: de spin leeft in de nacht vooral, en is eerder bang voor jou dn jij voor hem
a phobia doesn't care
Klopt sowieso...
...but a phobia doesn't care. :)

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
Ik pak voor de wat grotere spinnen de grote stofzuiger, en voor kleinere de kruimeldief (en laat ik ze buiten) of een schaal met wat papier. Als ze de stofzuiger overleven en er weer uit kruipen zitten ze in ieder geval weer even ergens anders en uit het zicht :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu heb ik zeker geen fobie in grote vorm, alles insect in mijn huis moet gewoon dood.. natuur en territoria denk ik maar, maar...

het lijf kan wel 5 centimeter groot zijn, de poten hebben een spanwijdte tot wel 15 centimeter

Jammer dat die insectenspray nu niet meer met dat gas mag, dat je geen meter grote flam er meer uit kan krijgen, moet ik toch echt opzoek naar een echte flammenwerper :P

Een vlieg is irritant, een mug fucking irritant, een wesp gewoon rustig blijven, een hommel doet geen kwaad, maar spinnen... moeten gewoon dood. Mijn huis, mijn leefruimte, zijn/haar keuze met gevaar voor eigen leven te betreden :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Zebby schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:32:
Ik pak voor de wat grotere spinnen de grote stofzuiger, en voor kleinere de kruimeldief (en laat ik ze buiten) of een schaal met wat papier. Als ze de stofzuiger overleven en er weer uit kruipen zitten ze in ieder geval weer even ergens anders en uit het zicht :D
Ik kan relatief goed leven met relatief kleine spinnen in huis, zoals die hooiwagens enzo... ik vind ze wel fascinerend en ik weet dat ze nuttig zijn, ik heb ook liever wat spinnen in huis dan muggen of vliegen, dus deze kan ik gewoon aanvaarden en krijgen vervolgens een voornaam. :D
Zolang ze niet op m'n hoofdkussen kruipen zijn ze safe.

...maar de grotere exemplaren tonen zich liever niet teveel of ik veeg ze buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2022 16:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 22:17

Audione0

Strijdt der titanen

sOid schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:47:
Ik lees net een artikel op nu.nl over de opkomst van de giftige valse wolfspin en de jachtkrabspin in ons land. Het lijkt erop dat ze zich beiden definitief gaan vestigen. Thanks, climate change!

Een aantal citaten uit het volledige stuk dat achter een pay/inlogwall zit:

[...]

[...]

Oke. Mijn amygdala maakt direct overuren. Een spin met een lijf van 5cm en spandwijdte van 15cm. Weer een bewijs dat de hel hier op aarde bestaat en niet in het hiernamaals :+

Hoe dan ook, ik kan vast niet de enige zijn met spinnenangst. Ik ben net oké met kruisspinnen en die vind ik ook prima om aan te raken. Maar deze monsters...

Hoe kun je voorkomen dat die beesten in huis komen? En als ze eenmaal in huis zitten, hoe haal je ze dan in godsnaam weg? De meest efficiënte manier is het huis vervolgens platbranden, maar dat is misschien net even té rigoureus. Voor spinnen van 15cm heb je een fucking soeppan nodig ipv een jampotje.

Brr.

Iemand tips? Ik vind wel het een en ander via google (schoon houden, eierzakjes verwijderen, azijn/jenever/kaneel strooien...) maar ik vraag me af of al die dingen daadwerkelijk werken.

(@Ardana Is dit topic oké hier? Ik twijfelde tussen de HK en hier, maar hopelijk komen er goede tips waardoor mensen die hier via Google komen ook wat aan hebben.)
https://www.ad.nl/video/p...f1f5c01a9dc3be1&auth_rd=1

Valt allemaal wel mee.. Nu.nl en hun sensatie drang en dan ook nog achter een paywall zetten ook..

Nu.nl is diep gezonken als je mij vraagt, en volledige cashgrap via mensen die vanuit angst opereren

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

SinergyX schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:37:
[...]

Nu heb ik zeker geen fobie in grote vorm, alles insect in mijn huis moet gewoon dood.. natuur en territoria denk ik maar, maar...

het lijf kan wel 5 centimeter groot zijn, de poten hebben een spanwijdte tot wel 15 centimeter

Jammer dat die insectenspray nu niet meer met dat gas mag, dat je geen meter grote flam er meer uit kan krijgen, moet ik toch echt opzoek naar een echte flammenwerper :P

Een vlieg is irritant, een mug fucking irritant, een wesp gewoon rustig blijven, een hommel doet geen kwaad, maar spinnen... moeten gewoon dood. Mijn huis, mijn leefruimte, zijn/haar keuze met gevaar voor eigen leven te betreden :P
Raar he, hoe het toch verschilt van persoon tot persoon...

Ik heb geen fobie voor vliegen maar vraag me naar mijn n°1 meest irritante dier ter wereld en ik antwoord zonder aarzelen "vlieg"!! En ik mep ze dan ook actief dood, ik ga soms zelfs letterlijk op jacht in m'n huis, zoals deze zomer.

vind ze zelfs vele malen irritanter dan muggen. Spinnen vind ik totaal niet irritant eigenlijk en moeten voor mij ook totaal niet dood... maar als ze zich onverwacht "te dichtbij" of "op" mij tonen, dan komt m'n nekhaar wel even recht ja! :D

Hoe ik zou reageren bij zo'n joekel waarvan hier sprake echter... heb ik geen idee... Misschien dat ik dan ook m'n kot maar in de fik steek, just to be sure... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serenaii
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-03 15:03

Dit kan ik beamen, ik was als de dood voor spinnen als kind hier in Nederland. Het hielp ook niet dat we hier alleen kleine spinnen hebben en ik werd nooit blootgesteld, moeders haalde ze altijd weg. Ik rende de kamer uit als er al een langpoot zat bijvoorbeeld, ik heb er nu toevallig eentje boven me zitten.

Ik ben mijn angst deels overkomen doordat ik een tijdje in de pacific northwest gewoond heb, daar had je daadwerkelijk de black widow, wolfspinnen en van die springende, een centimeter of 15 was soms wel doorsnee. Echt giftige, aanvallende, grote horrorbeesten, en ik woonde midden in het bos. Dus dan kom je terug in Nederland en zijn de kleine spinnetjes hier niet zo eng meer, en inderdaad zoals jij ook zegt: Eerst van een afstandje, dan dichterbij. Ik haal nu zelfs al kruisspinnen weg, dat zag je me een jaar terug nog niet doen.

Een betere tip dan dingen lopen kitten, koop een raamhor en hordeur, vooral richting tuin. Vocht vinden ze fijn, dus als je ze straks in je badkamer wilt treffen zet dan vooral je badkamer raam open s'nachts na het douchen ;)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:13

Agent47

I always close my contracts.

Zesoogspin en de Huisspin beide in huis gehad. Niet fijn om te zien, maar dodelijk zijn ze absoluut niet.
Tsja wat doe je er tegen? Niet veel. Zorg maar dat je iets in huis hebt waarmee je ze vriendelijk weer naar buiten kunt bonjouren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 16:56
KatirZan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:53:
[...]

Sorry, dat van wikipedia was bedoelt tegen de post die ik erboven quote :S
GeeEs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:52:
[...]

5 cm groot?!. Mijn hand is in de breedte al ruim 10cm en in de lengte zowat het dubbele. Daar passen dus 8 van die spinnen op. Naast elkaar, met uitgestrekte poten...
By far dus niet zo groot als je (gemiddelde) hand.

Een jachtkrabspin van 15 cm.. ? In NL? Het zal best.. ik moet de eerste nog tegenkomen in NL. En wij leven best buiten zegmaar.

Maargoed, spinnen doen uit zichzelf helemaal niks tegen mensen. Integendeel... zeer nuttige dieren zijn het.
Onze tuin en tuinhuis zit vol met dikke spinnen, vooral de kruisspinnen nu weer. Ik vind het fascinerend hoe die daar leven en laat ze allemaal lekker zitten.
GeeEs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:05:
[...]

Hé, ik haal mijn info van online, en reageerde mbt tot de jachtkrabspin op de TS. Die haalt een artikel aan waarin staat dat ze in NL voorkomen. Dat jij er nog geen gezien hebt betekent niet dat ze er niet zijn. Ik weet verder ook niet waarom je op mij reageert met handgrootte aangezien ik het daar nergens over heb gehad. Zoals ik schreef vind ik 5cm ook niet zo groot, en moest ik bij "grote spinnen" uit de titel echt denken aan Orb Weavers, Goliaths en Huntsman.

&

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• red14
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 13:21
.

[ Voor 127% gewijzigd door red14 op 26-09-2023 16:21 . Reden: . ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
downtime schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:05:
[...]

Nope, denk het niet.
Onze kleuter (en veel kleiner kinderen) kennen geen angst.. die van ons is in ieder geval ook nergens bang voor in de natuur. Voor geen enkel beestje. Hij pakt gerust de grootste spinnen, langpootmuggen of pissebedden etc...
Het is echt hoe je daar als opvoeder mee omgaat.
Enige wat ze vragen is: prikt of bijt deze pappa?

Natuurlijk leren wij ook dat een bij of wesp kan steken, en dat sommige planten giftig zijn... Maar panisch doen werkt averechts.

Wat ik nog wel even wilde toevoegen .. ik ben zelf niet bang, maar heb wel een hekel aan wespen en hoornaars etc.. beesten die naar kunnen steken zegmaar. Ook muggen haat ik ... Dood hoeven ze absoluut niet, maar ik ga ze wel uit de weg, of ik wapen me ertegen. Maar een spin heeft me werkelijk nog nooit lastig gevallen .. hooguit even dat schrikmomentje als ze ineens heel dichtbij zijn, omdat ik mn tuin of rommel aan het opruimen ben ... Of als ik met mn hoofd in een web loop. Tja, wie loopt wie dan in de weg.. :+

[ Voor 29% gewijzigd door GeeEs op 08-09-2022 18:43 ]

• FormFirm
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:24
nst6ldr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:20:
[...]

Dan heb je tot zover mazzel gehad, een wesp kan meerdere redenen hebben om tot de aanval over te gaan :)
De andere reden die ik weet is geïrriteerd raken of nest verdedigen. Zijn er nog meer? Desalniettemin, niet maar ze slaan is bijna altijd de beste optie tenzij je op een nest staat.

Het gaat hier vooral om spinnen. Ik pak een spin ook niet met mijn blote handen ook al kan dat wel. Die angst heeft geen negatieve gevolgen zoals het voor een aantal hier wel heeft. Mijn vrouw is ook bang voor spinnen, maar laat de kinderen hier zo weinig mogelijk van merken. Ze vermand zich gewoon. Dapper zijn kan tenslotte alleen maar als je angst voelt.

[ Voor 29% gewijzigd door FormFirm op 08-09-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 235883 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:55:
[...]

Het loopt makkelijker als je de andere helft er weer aanplakt :P
Nee hoor, dat zit bij mij geheel vermengd. 😂
(wil niet zeggen dat ik helemaal goedwijs ben)

• 42erik
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:33:
[...]

Katten raad ik altijd af tenzij je ze binnen kan houden, anders zadel je de buurt en lokale natuur met een ecologische ramp op. Dat wil je ook niet op je geweten hebben lijkt me.
Als een kat een spin afmaakt, voorkomt ie toch juist verspreiding van die spin en daarmee de verstoring van het evenwicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

je ziet ook steeds vaker de wespspin in NL: net even een maatje groter dan de kruisspin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
Jeroenzer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:12:

De media rapporteert uitzonderingen, want als het heel normaal zou zijn dat die spinnen er zijn, dan was het geen nieuws.

Dus het allerbelangrijkste lijkt me in dit geval: de kans dat je die spinnen daadwerkelijk tegen gaat komen is nihil. De kans dat je ze in huis krijgt, is nog kleiner. De kans dat ze zo dicht bij je komen dat ze je iets zouden kunnen doen, is al bijna niet bestaand.

Dus bezig gaan zijn met 'hoe ze uit huis te houden' is alleen maar jezelf gek maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

42erik schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:19:
[...]

Als een kat een spin afmaakt, voorkomt ie toch juist verspreiding van die spin en daarmee de verstoring van het evenwicht?
Het gaat erom wat hij buiten de deur nog meer afmaakt, en de enorme hoeveelheden (linkje).
FormFirm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:01:
[...]

De andere reden die ik weet is geïrriteerd raken of nest verdedigen. Zijn er nog meer? Desalniettemin, niet maar ze slaan is bijna altijd de beste optie tenzij je op een nest staat.
Sommige wespen vallen per direct aan, die zijn behoorlijk brutaal. Als je per ongeluk op een wesp gaat staan - ook al is die al dood - draag je z'n feromonen mee waardoor wespen uit hetzelfde nest je gaan achtervolgen en aanvallen.

Over wespen gesproken: ik heb ooit meelmotten bestreden met mini wespen. Die eten specifiek de eitjes van meelmotten en kunnen ook in alle gaatjes en kieren komen waar je zelf niet bij komt. Zodra alle meelmotten dood zijn, sterven de wespjes ook uit.

Er zijn meerdere van die winkels die biologische bestrijdingsmiddelen verkopen, wie weet hebben ze wel iets wat specifiek tegen de spinnen uit TS helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:08
Een keer in de jungle van Belize s'nachts met een headlight staan pissen tegen een dode boom en daar kwam de spider out of the box onder een rot stuk hout van die boom. Blijkbaar was het niet onder indruk ;) van mijn slang maar ik ook niet van hem. Was een gaaf dier en keken even eye to many eyes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:31:
[...]

Het gaat erom wat hij buiten de deur nog meer afmaakt, en de enorme hoeveelheden (linkje).
ecologische ramp... op je geweten... Zelfs een topic over spinnen escaleert naar kattenhaat... ok...

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
lol, moeten er nog komkommers zijn, een spin van max 2 cm jaagt zelfs weldenkende tweakers al angst aan, wat met die 5 cm zwarte monsters die sinds mensenheugenis onze huizen bevolken ... doe mij nog een komkommer, en aan TS, daar zijn cursussen voor, jeezzz

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 19:23
42erik schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:53:
[...]

ecologische ramp... op je geweten... Zelfs een topic over spinnen escaleert naar kattenhaat... ok...
Had de huiskat er niet geweest, dan had de wilde er wel voor in de plaats gezeten (ook weer een fenomeen dat retour nederland komt, net als de wolf).

• CynicRelief
een echte tweaker is geen katten-hatert toch, tenzij voetbal'supporter' dat dan weer wel, want die houden vaak van honden

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

• CynicRelief
het gaat geloof ik over een spinnetje dat die max 2 cm meet ... echt, zijn die bange mensen wel eens buiten geweest?!

• CynicRelief
het is wachten op berichten dat Rutte die max 2 cm kleine spinnetjes persoonlijk met gif heeft ingespoten ... moeten er nog komkommers zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Zullen we hier ontopic blijven, dank u

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 09-09-2022 00:01 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• CynicRelief
Offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 08-09-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Volgens mij was mijn vorige ingreep afdoende, gewoon ontopic blijven. Cynisch blijven is niet nodig, ook niet met jouw nickname

[ Voor 82% gewijzigd door Outerspace op 09-09-2022 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

42erik schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:53:
[...]

Dat maak jij ervan. Iemand stelt het dier als oplossing voor, ik kom met een gedocumenteerde reden om dat niet te willen doen. Geheel on-topic en zonder waardeoordeel. Als iemand een dakbrander zou voorstellen dan zou dat ook op bezwaar stuiten, vermoedelijk over de ontvlambaarheid van gordijnen.

Andere tip voor @sOid: spinnen zijn roofdieren, dus ze komen af op plekken waar vermoedelijk eten is. Probeer vliegen uit je woning te houden, evenals fruitvliegjes. Als je een open fruitschaal hebt dan kan dat meer spinnen tot gevolg hebben. Tegenwoordig bewaar ik m'n fruit in de koelkast, dat helpt al behoorlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 09-09-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Leipo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:27:
[...]

je ziet ook steeds vaker de wespspin in NL: net even een maatje groter dan de kruisspin
Nog niet gesignaleerd in onze tuin, maar mooi beestje is dat zeg :)

Als je overigens de wiki van een kruisspin (wie kent ze niet) leest komt dit qua groottes ook vrijwel overeen met die valse wolfs spin.... Dan heeft men misschien een beter vergelijk qua grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:44
Serenaii schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:46:
[...]

Ik ben mijn angst deels overkomen doordat ik een tijdje in de pacific northwest gewoond heb, daar had je daadwerkelijk de black widow, wolfspinnen en van die springende, een centimeter of 15 was soms wel doorsnee. Echt giftige, aanvallende, grote horrorbeesten, en ik woonde midden in het bos. Dus dan kom je terug in Nederland en zijn de kleine spinnetjes hier niet zo eng meer
Grappig. Ik ben een deel van mijn fobie kwijt geraakt door een close encounter met een roodvoet (vogelspin) op het hotelterrein in Suriname. Heb gezien en ervaren dat -wat ze altijd zeggen- echt waar was en hij was banger voor mij dan ik voor hem én het was wel echt een mooi beestje. Het gekke nu: voor vogelspinnen niet meer zo héél bang (moet regelmatig in Suri zijn)... maar bij een gewone huisspin duw ik mn vriendin naar voren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dennisdn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:46:
[...]

Grappig. Ik ben een deel van mijn fobie kwijt geraakt door een close encounter met een roodvoet (vogelspin) op het hotelterrein in Suriname. Heb gezien en ervaren dat -wat ze altijd zeggen- echt waar was en hij was banger voor mij dan ik voor hem én het was wel echt een mooi beestje. Het gekke nu: voor vogelspinnen niet meer zo héél bang (moet regelmatig in Suri zijn)... maar bij een gewone huisspin duw ik mn vriendin naar voren :P
Maar dit effect kan ik wel onderschrijven overigens. Ik heb in aftandse Poolse hotels geslapen (oud Sovjet gebouwen zegmaar) waar het ongedierte overal en nergens was, met airsoft in ghillie het goorste ongedierte voorbij en over me heen zien kruipen, maar als ik thuis die dingen zie dan ben ik echt gelijk chagrijnig. Ik denk dat het toch ook deels te maken heeft met je eigen veilige omgeving en de onbewuste aanname dat er iets kwa hygiene niet in de haak is in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Leipo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:27:
[...]

Hier in m'n tuin al verscheidene keren de roodwitte celspin tegengekomen, laatste keer viel er zo eentje op m'n arm toen ik m'n tuinhok opende om grasmachine uit te halen. was even schrikken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
nst6ldr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:10:
[...]

Dat maak jij ervan. Iemand stelt het dier als oplossing voor, ik kom met een gedocumenteerde reden om dat niet te willen doen. Geheel on-topic en zonder waardeoordeel. Als iemand een dakbrander zou voorstellen dan zou dat ook op bezwaar stuiten, vermoedelijk over de ontvlambaarheid van gordijnen.

Andere tip voor @sOid: spinnen zijn roofdieren, dus ze komen af op plekken waar vermoedelijk eten is. Probeer vliegen uit je woning te houden, evenals fruitvliegjes. Als je een open fruitschaal hebt dan kan dat meer spinnen tot gevolg hebben. Tegenwoordig bewaar ik m'n fruit in de koelkast, dat helpt al behoorlijk.
Ecologische ramp... Geen waardeoordeel...

Overigens gaat je eigen artikel vooral in op zwerfkatten, niet op de lokale huiskat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
PinusRigida schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:37:
[...]

Hier in m'n tuin al verscheidene keren de roodwitte celspin tegengekomen, laatste keer viel er zo eentje op m'n arm toen ik m'n tuinhok opende om grasmachine uit te halen. was even schrikken. :Y
Leuk kleurtje, maar ja, ik zou er ook van schrikken (maar dat doe ik ook van een andere spin, als ie opeens vanuit het niets komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 23:43

fep

Geen idee of het helpt, maar wij hebben overal in de muur bijenbekjes geplaatst, tegen vliegend ongedierte. Waarschijnlijk werkt dit ook wel tegen spinnen.
Dan heb je natuurlijk nog de kruipruimte en de gaten in de meterkast naar die kruipruimte. Die zou je kunnen dicht stoppen/purren.
Bij ons gaat er nog een verwarmingspijp naar de radiator in de garage (heeft de vorige bewoner geplaatst). Ook zulke kieren dichtstoppen.

Verder hebben wij ook een kat, die het eerder doorheeft dan wij. Maar als ik een spin eerder zie lopen of ik hoor een gil uit de keuken, dan gaat deze spin naar buiten...levend.
Een grote valse wolfspin is een exoot en daar de hak op, zodat hij/zij zich niet kan vermeerderen.

Een trilspin die in de hoek hangt, mag blijven hangen van mij. Die kan lekker de fruitvliegjes vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
nst6ldr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:31:
[...]

Het is niet zo zwart wit als in dat artikel gesteld wordt:

The Royal Society for the Protection of Birds (RSPB)

https://www.rspb.org.uk/b...ts-causing-bird-declines/

No scientific evidence
Despite the large numbers of birds killed by cats in gardens, there is no clear scientific evidence that such mortality is causing bird populations to decline. This may be surprising, but many millions of birds die naturally every year, mainly through starvation, disease or other forms of predation. There is evidence that cats tend to take weak or sickly birds.

We also know that of the millions of baby birds hatched each year, most will die before they reach breeding age. This is also quite natural, and each pair needs only to rear two young that survive to breeding age to replace themselves and maintain the population.

It is likely that most of the birds killed by cats would have died anyway from other causes before the next breeding season, so cats are unlikely to have a major impact on populations. If their predation was additional to these other causes of mortality, this might have a serious impact on bird populations.

Those bird species which have undergone the most serious population declines in the UK (such as skylarks, tree sparrows and corn buntings) rarely encounter cats, so cats cannot be causing their declines. Research shows that these declines are usually caused by habitat change or loss, particularly on farmland.

Vogelbescherming:
https://www.vogelbescherm...icht/katten-versus-vogels

Toch lijken de vele vogelslachtoffers die katten maken er niet voor te zorgen dat populaties van de algemene vogelsoorten op landelijk niveau onder druk staan. Niet voor niets leggen vogels meerdere eieren en broeden veel soorten vaak meerdere keren. Het is een ‘normaal’ verschijnsel dat een groot deel van de jongen niet groot wordt en voortijdig sterft. Bij het leggen van de eieren houden vogels als het ware rekening met predatie door rovers. De kattendichtheid in de stad is natuurlijk wel hoger dan daarbuiten. Tuinvogels worden in de stad wat dat betreft sneller door katten gepakt. Toch gaan de landelijke aantallen van de meeste tuinvogels niet achteruit.

...

Vogelbescherming pleit om die reden niet voor een verbod om katten los te laten lopen, maar wijzen kattenbezitters wél op hun verantwoordelijkheid, zeker als zij in de buurt wonen van gebieden met veel bedreigde vogels. Een aangelijnde kat kan bijvoorbeeld aanzienlijk minder kwaad dan een loslopende kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Masvic schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:04:
[...]

Het is niet zo zwart wit als in dat artikel gesteld wordt:

The Royal Society for the Protection of Birds (RSPB)

https://www.rspb.org.uk/b...ts-causing-bird-declines/
Lief, maar zo werkt dat niet. Sowieso brengt het artikel wat je aanhaalt alleen maar twijfels, maar gaat niet in op de getallen zelf (sealioning, "I'm just asking questions!"). Dan dien je het artikel zelf aan te vallen, maar vooralsnog heeft het journal wat de statistieken aanhaalt geen kritiek kunnen koppelen aan het artikel. Het staat je wel vrij om dat te doen, maar dan moet je eerst kunnen bewijzen dat o.a. de opnames van een veelgebruikte bron in dit soort onderzoeken niet echt zijn.
Vogelbescherming pleit om die reden niet voor een verbod om katten los te laten lopen, maar wijzen kattenbezitters wél op hun verantwoordelijkheid, zeker als zij in de buurt wonen van gebieden met veel bedreigde vogels. Een aangelijnde kat kan bijvoorbeeld aanzienlijk minder kwaad dan een loslopende kat.
De vogelbescherming is een Nederlandse organisatie die o.a. haar wetenschap niet verstaat en heel Hollands geen heilige huisjes tegen de vlakte wil gooien. Haar jaarlijkse oproep om in de broedperiode 2 maanden geen katten buiten te laten wordt traditioneel iedere keer netjes genegeerd en aangelijnde katten zijn haast nog zeldzamer dan varianten die paaseieren leggen, desondanks blijven ze de oproep doen - want wie weet neemt men een keer wél verantwoording voor eigen huisdier (nope).

Het is dan ook niet gek dat o.a. het platform tegen invasieve exoten de kat gewoon aanwijst als destructief niet-inheems soort en oproept tot een verbod, wat in lijn is met Europese regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

fep schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:34:
Geen idee of het helpt, maar wij hebben overal in de muur bijenbekjes geplaatst, tegen vliegend ongedierte. Waarschijnlijk werkt dit ook wel tegen spinnen.
Neuh, werkt niet. Je neemt ze ook zelf mee hè, in je jas, rugtas, op je been, etc. Vooral in de ochtend als ze nog een web aan het bouwen zijn zie je ze aan enkele draden bungelen met de wind mee, dan heb je er zó een die meelift.

...of moet ik dit in spoiler tags doen voor mensen die bang zijn voor spinnen :>

Edit: ik heb ook ooit een kantoorstoel uitgepakt op zolder, kwam een mot ter grootte van een kleine vogel uit (fladderen klonk ook zo). Die ging gelijk 3,5 meter hoog in de nok zitten. Succes! :')

[ Voor 14% gewijzigd door nst6ldr op 18-09-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Dit voegt niks toe, zeker niet met zo'n smiley

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 19-09-2022 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Hen je deze ook gelezen?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Er zijn genoeg manieren om van een bepaalde fobie af te komen. Zeg nou zelf: Het probleem bij de bron aanpakken is altijd beter, en een fobie overwinnen geeft voldoening :)

Je komt gewoon niet van spinnen af, hoe hard je je best ook doet. En het is verspilling van tijd en energie. En met steeds meer exoten in ons land krijg je het alleen maar moeilijker.
Dus doe jezelf een lol versla de fobie!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1