SSD upgrade MSI GE70 2OE 012NL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-06 16:19
Ik heb in 2013 een MSI GE70 2OE 012NL gekocht waar ik nog steeds heel tevreden over ben. De C-schijf waarop het besturingssysteem Windows10 home (oorspronkelijk 8 ) en veel andere programma's geïnstalleerd zijn loopt echter tegen zijn maximale capaciteit aan. De C-schijf bestaat uit twee RAID0 gekoppelde SSD mSata Schijven/modules van 64 GB per stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaJojutT-PNStXE7vHfPOF_sODE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3egTS8WSE6xDDfHONgUtSZ7q.jpg?f=fotoalbum_large

De SSD capaciteit kan uitgebreid worden naar maximaal 256GB. Het wordt mij echter uit de specificaties van de MSI niet helemaal duidelijk of dat per slot is of voor twee modules totaal. Zowel 256GB als 128GB is nog redelijk goed te koop tussen € 50 en € 75. Dat is dus wel te doen als de laptop daarmee nog een aantal jaren mee kan. Het geheugen heb ik al een upgrade gegeven van 8 naar 16GB.
De schijf heb ik ook al opgeruimd van overbodige rommel. Wat er nog op staat wil ik dan in een keer meenemen naar de nieuwe SSD schijf/module.

Nu splits ik mij vragen even op in twee delen:

Hardware

Kan iemand mij vertelen of ik twee nieuwe 256GB modules kan plaatsen of moet ik mij beperken tot twee nieuwe schijven/modules van 128GB?

Worden de de nieuwe schijven direct herkend omdat er nu ook al SSD in zit, of moet ik nog dingen in het BIOS veranderen?

(Hoe) moet ik RAID0 opnieuw instellen of gaat dat vanzelf omdat het nu met de kleinere schijven ook al zo is?

Software

Wat is voor Windows10 het beste programma om een volledige image te maken van de C-schijf?

Een jaar of 10 geleden gebruikte ik daar Power Quest Disk Image 7 of Norton Ghost voor. Maar die werken volgens mij niet meer met Windows10.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Beste antwoord (via Copitano op 23-09-2022 01:37)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:17
mSATA is duur. Zou eerder de 1TB HDD vervangen voor pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB, daar je software op installeren en de HDD in een externe USB behuizing gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
mSATA is duur. Zou eerder de 1TB HDD vervangen voor pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB, daar je software op installeren en de HDD in een externe USB behuizing gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Uszka schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:13:
Ik heb belang bij hoge lees en schrijfsnelheden. Dat gaat prima met twee RAID0 gekoppelde SSD mSATA's. Vraag is dus wat er maximaal in kan. En ja, is iets duurder maar dat vind ik minder erg.

Suggesties voor betrouwbare image software?
Oeps, ik ga dit eerst een lezen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 07-09-2022 21:38 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Copitano schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:36:
[...]

Vraag is dus wat er maximaal in kan.
2x128GB verwacht ik.
En ja, is iets duurder maar dat vind ik minder erg.
Mwa, iets duurder? 2x zo duur per GB bedoel je. Maar als snelle opslag van belang is kan je beter afscheid nemen van je bijna antieke klapjap en iets met PCI-e4.0 zoeken. Dat is nog eens minimaal 6x sneller dan SATA in RAID0.
Suggesties voor betrouwbare image software?
Oeps, ik ga dit eerst een lezen ;)
Macrium Reflect, Acronis, Samsung Data Migration (alleen met Samsung ssd's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Uszka schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:53:
[...]
2x128GB verwacht ik.
[...]
Tja, daarmee zit ik in ieder geval safe ;)
Macrium Reflect, Acronis, Samsung Data Migration (alleen met Samsung ssd's)
Macrium Reflect had ik al ergens langs zien komen. Is dat betrouwbaar?

En dat van die bijna antieke klapjap..........ach, je raakt er aan gehecht hè. Ben zelf ook al een beetje antiek aan het worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Macrium Reflect is zeker wel een bekend en goed image/clone programma.
Voor thuis gebruik hebben ze een prima bruikbare gratis versie zonder (verborgen) beperkingen:

• Copitano
The_Doman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:55:
Macrium Reflect is zeker wel een bekend en goed image/clone programma.
Voor thuis gebruik hebben ze een prima bruikbare gratis versie zonder (verborgen) beperkingen:

[...]
Inmiddels in gebruik genomen. Bij het maken van het image geeft het programma echter een foutmelding. Ben nu aan het uitzoeken wat die foutmelding inhoud. Vervelende is dat ook het recovery programma van de fabrikant niet meer werkt omdat kennelijk de partitionering ergens in de afgelopen jaren is gewijzigd. Mogelijk bij het upgraden van Windows 8 naar 8.1 of later naar Windows 10. :?
Maar gelukkig heb ik als laatste redmiddel ooit een vijftal .iso bestanden aangemaakt die ik op DVD's kan branden. Wordt vervolgd.

• Copitano
Na een chkdsk /f/r/x is het me toch gelukt om met Macrium Reflect en image te maken. Volgende stap. Uitzoeken wat de oude klapjap aan kan aan SSD in plaats van de HDD en de SSD kaartjes van 64 GB op non-actief zetten. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 10-09-2022 02:35 ]

• Uszka
Copitano schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 02:34:
Uitzoeken wat de oude klapjap aan kan aan SSD in plaats van de HDD en de SSD kaartjes van 64 GB op non-actief zetten. :)
Huh, je wilde toch 2 nieuwe mSATA ssd's in raid ipv een grote ter vervanging van de HDD ivm de snelheid?

In plaats van de HDD kan je wel tot 4TB gaan verwacht ik.

• Copitano
Uszka schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:29:
[...]

Huh, je wilde toch 2 nieuwe mSATA ssd's in raid ipv een grote ter vervanging van de HDD ivm de snelheid?

In plaats van de HDD kan je wel tot 4TB gaan verwacht ik.
Ik onderzoek ook de andere mogelijkheid.
Ja, wat maximaal ondersteund wordt door het moederbord, dat ben ik aan het uitzoeken.
En wat er gebeurd als ik de twee mSATA's er uit haal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Uszka Het is één 2Tb Samsung EVO SATA SSD geworden. Met de Samsung Migratiesoftware van de huidige 2 Raid0 units het besturingssysteem over gezet naar de 2 Tb Samsung (in een externe behuizing). C: verkleind naar 500 GB en een D: Data aangemaakt. Naar die laatste staat hij nu de huidige D: schijf over te pompen. Straks trek ik de huidige mSATA's en de HDD eruit nieuwe 2Tb op de plaats van de HDD er weer in.

Ben heel benieuwd of dat dan zonder meer (BIOS aanpassing?) gaat werken B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Uszka Alles werkt. (Nog) nIets aangepast in het BIOS.Heel veel sneller is het voor mijn gevoel niet geworden, maar ik heb in ieder geval weer voldoende extra ruimte op mijn C: schijf. Een van de oude mSATA's gaat waarschijnlijk een 32GB mSATA vervangen in de ASUS van mijn dochter. Zo kan die oude klapjap weer eeen tijdje vooruit ;)

Pagina: 1