Tussen douchetegels schoonmaken erg intensief werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Graag wil ik het schoonmaken van de richels tussen de douchetegels minder intensief maken. Iemand een idee?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik spuit nu met een plantenspuit azijn op de richels. Hiervan krijg ik wel een beetje lamme hand.
Vervolgens borstel ik de tegels schoon. Het borstelen is zwaarder dan werken met de plantenspuit.

Wat ik nu doe is extra vaak met de plantenspuit over de richels heen zodat ik minder hoef te borstelen.

Al met al is het resultaat prima hoor, maar het is best intensief en tijdrovend.

In theorie zou ik natuurlijk een hoge drukspuit kunnen vullen met azijn en zo mijn richels schoonspuiten, maar dat lijkt mij een beetje een overkill. ;)

Iemand een idee voor een relatief simpel hulpmiddel om makkelijker de richels schoon te maken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Die plantenspuit kan je ook krijgen met een drukpompje. Soort supersoaker-principe. 3x pompen en je kan een tijdje sprayen zonder continu je hand te moeten gebruiken.

En anders iets uit het assortiment van HG?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 22:17
stoomreiniger?

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pak een ander schoonmaakmiddel, dan hoef je minder te poetsen en blijft het langer schoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2022 18:26 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:31
Bij de action kan je een setje borstels voor op de schroefboor machine kopen. https://www.action.com/nl-nl/p/borstelset-/

Werkt perfect 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Stoomreiniger.

Hoewel ik gewoon een borstel met badkamerspray gebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Koop een waterontharder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 07:07
Dat maakt het schoonmaken niet minder. Vet, huid, haar, zeep zorgen nog steeds voor aanslag.

Goed schoonmaakmiddel en een stoomreiniger.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien maakt dat het schoonmaken niet minder maar de kalkaanslag wel. Vettigheid kun je met heet water redelijk makkelijk wegkrijgen, wat met kalk niet zo makkelijk lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
To_Tall schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:37:
[...]

Dat maakt het schoonmaken niet minder. Vet, huid, haar, zeep zorgen nog steeds voor aanslag.

Goed schoonmaakmiddel en een stoomreiniger.
Kalk geeft enorme aanslag, die op den duur ook geel wordt.
Met een waterontharder gebruik je minder zeep, dus ook minder restanten.

Dus minder schoonmaakwerk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Tim____ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:28:
Bij de action kan je een setje borstels voor op de schroefboor machine kopen. https://www.action.com/nl-nl/p/borstelset-/

Werkt perfect 👌
En als je er toch bent:
https://www.action.com/nl...lection-plantensproeier-/
:D

Ze willen deze ook nog wel eens hebben:
https://media.screwfix.co...7490X_P&$prodImageMedium$
das 5L

heb er 1 voor water/tuinzeep/bakpoeder tegen schimmels op roos
1 voor hout beschermingsspul
1 voor chloor oplossing (even over terrassen voorjaar dag intrekken verdampen en in 30 minuten hoge druk blasten klaar waar ik er eerst dagen over deed (een groot aantal oppervlakten)
Superdingen.
Die 2 liter zijn ook fijn

Azijn stinkt in de douche, als je niet op septic tank zit kan je ook vedunde chloor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 07:07
No Hands schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:13:
[...]

Kalk geeft enorme aanslag, die op den duur ook geel wordt.
Met een waterontharder gebruik je minder zeep, dus ook minder restanten.

Dus minder schoonmaakwerk.
Zekers. Zelf een water ontharder en wil niet meer zonder.

Schoonmaken zelf is makkelijk maar niet minder. Heb lichte voegen. Die slaan roze uit als we niet tijdig schoonmaken.

Dat komt door bacteriën, vetten huidschilvers, schimmels en natuurlijk door zeep gebruik.

Maar dat maakt niet minder schoonmaken, wel minder intensief.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Voor kalk en schimmel werkt dat maar matig

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Papje van citroenzuur werkt ook goed :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Na het douchen de tegels droog maken met een wisser en de gebruikte handdoeken scheelt ook een hoop.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
oude borsteltjes van de elektrische tandenborstel bewaren en die gebruiken, doe ik al jaren, werkt top!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Tazzios

..

Indien er ooit een te harde borstel is gebruikt is of veel bleek zijn de voegen mogelijk ruw/poreus geworden. Hierdoor worden ze sneller vies en moeilijker schoon te maken, wat onderhoud kan mogelijk dus ook helpen.

Ik gebruik persoonlijk altijd een doekje om de voegen schoon te vegen; nat maken, doekje er door heen en afspoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 08-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 22:49
Ik zweer bij dit spul. Te halen bij Wibra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojw2hPp1p4t5OjFK7U20k8M4aQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvpv96BxVAuJEm4DPShW5VSe.jpg?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:10
jeroeningen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:18:
Mijn vraag
Graag wil ik het schoonmaken van de richels tussen de douchetegels minder intensief maken. Iemand een idee?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik spuit nu met een plantenspuit azijn op de richels. Hiervan krijg ik wel een beetje lamme hand.
Vervolgens borstel ik de tegels schoon. Het borstelen is zwaarder dan werken met de plantenspuit.

Wat ik nu doe is extra vaak met de plantenspuit over de richels heen zodat ik minder hoef te borstelen.

Al met al is het resultaat prima hoor, maar het is best intensief en tijdrovend.

In theorie zou ik natuurlijk een hoge drukspuit kunnen vullen met azijn en zo mijn richels schoonspuiten, maar dat lijkt mij een beetje een overkill. ;)

Iemand een idee voor een relatief simpel hulpmiddel om makkelijker de richels schoon te maken?
Waarom breng je de azijn met een plantenspuit aan? Je kunt ook een sopje maken met azijn erin en dat in de voegen borstelen? En daarna afspoelen met douchekop? Dat is minder zwaar werk. Wel schoonmaakhandschoenen dragen.
En eens met wat Tazzios zegt: als je een te harde borstel gebruikt, wordt de voeg poreus en krijg je het steeds moeilijker schoon. Misschien geldt dat ook voor intensief gebruik van azijn, dat weet ik niet. Ik gebruik geen afzonderlijke azijn, maar badkamerreiniger.

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 14:58
Borstelen, met een lange steel. Zo hoef je niet te bukken en kun je makkelijker druk zetten.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Accutol met zon opzetborstel inderdaad. Ideaal.

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Na het douchen maken we de boel droog, dat helpt sowieso al wat. Daarnaast gebruik ik Moeller Stone Care R157, volgens mij bij de betere speciaalzaken te halen. De accutol van @GeeEs lijkt me daarna een ideale oplossing. Ga ik ook eens doen, voor nu is het inderdaad boenen met een schuurspons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 22:05
Lekker rondsprayen met bleek of azijn. Pak een nieuwe wc worstel, zaag hem af zodat de stok niet te dik is en doe hem in je boormachine 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:03
Met nadruk op 'of' om chloorgas te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

Klippy

Still Game

Heb je het over de vloer of de muur?

Want aan de reacties te zien is dit vrij normaal om schoon te maken, maar ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan. Of toch zeker niet specifiek mijn voegen.

Ligt misschien ook heel erg aan wat voor soort tegels of voegen je hebt, ik heb eigenlijk overal altijd antraciet voegen en die worden echt niet vies icm geglazuurde tegels en ook niet met de natuursteen die ik eerst had.
De tegels zelf poets ik met wat badkamer reiniger (meestal die van method) en een sanitairspons, maar ik doe niks aan de voegen en zijn ook nooit vies.
Ben wel benieuwd hoe dat bij jou (jullie?) uit ziet dat dit zoveel werk kost met borstelen en plantenspuiten.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zo groot is een douchebak toch niet? Goed schoonmaakmiddel, even laten inwerken, een keer met die borstel er over en afspoelen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
com2,1ghz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:33:
Ik zweer bij dit spul. Te halen bij Wibra:
[Afbeelding]
Mijn moeder ook. Schijnt goed te helpen. Zo'n drukpompje is ook fantastisch. Alles inspuiten, beetje in laten trekken en daarna evt. met een stevige grote borstel boenen en afspoelen. Wij doen na het douchen alles even met de wisser "droog" maken, scheelt ook een berg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tim____ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:28:

Werkt perfect 👌
Hele dikke +1. Ik heb dit (gelukkig) niet vaak hoeven gebruiken, maar toen ik mijn woning kwam wonen de voegen even goed onder handen genomen op deze manier. Daarna gewoon bijhouden met goed schoonmaakmiddel. Iets met chloor wil altijd wel, maar verdun het wel goed en ventileer ook goed. Ik doe dit ~1 keer per maand en tussendoor af en toe sprayen en afspoelen met generieke badkamerreiniger - nu de Dasty in huis en dat is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klippy schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:

Want aan de reacties te zien is dit vrij normaal om schoon te maken, maar ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan. Of toch zeker niet specifiek mijn voegen.

Ligt misschien ook heel erg aan wat voor soort tegels of voegen je hebt, ik heb eigenlijk overal altijd antraciet voegen en die worden echt niet vies icm geglazuurde tegels en ook niet met de natuursteen die ik eerst had.
De tegels zelf poets ik met wat badkamer reiniger (meestal die van method) en een sanitairspons, maar ik doe niks aan de voegen en zijn ook nooit vies.
Ben wel benieuwd hoe dat bij jou (jullie?) uit ziet dat dit zoveel werk kost met borstelen en plantenspuiten.
Het ligt vooral aan je water. Ik maak het eigenlijk ook bijna nooit schoon, die ene keer per jaar werkt met een tandenborstel prima. Maar ik heb ook idioot zacht water dus geen kalkaanslag. Als je in kalkrijk watergebied woont krijg je een hoop meer aanslag en wordt alles grauw. Dus maak je vaker schoon.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Neem een werkster. Er is niks minder intensief dan een ander laten werken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Dit, met zo'n borsteltje erop en gaan met dat ding. Werkt perfect.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Klippy schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:

Iets met regelmaat. Als je elke week even een doekje over je tegels en voegen haalt ben je zo klaar. Wacht je 6 weken met schoonmaken tot je denkt "die tegels zijn wel geel geworden zeg", heb je er heel veel werk van.

Ik kan het weten, want mijn vriendin doet het niet en ik sta 's morgens zonder contactlenzen (-4,25) onder de douche en dan zie ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Heel erg lastig inderdaad. Ik heb voor mijn vakantie €130 aan HG producten ingekocht. Een van die producten waren HG tegelreiniger: Zeer geconcentreerde, fris ruikende dweilreiniger. Deze heb ik gebruikt voor de tegels in mijn badkamer. Het is niet de makkelijkste klusje en vraagt enorme inspanning. Ik heb gewoon met een doekje gebruikt. De vloer van mijn badkamer doe ik met AJAX reiniging.

Tegelreinigen is een van de moeilijkste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuaMcKr_uDolIN49CGcBoMMvUOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cLNU1wmIGbabAxwVNHcveu7w.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2022 11:18 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
Aangezien je intensiviteit en tijdsbesteding anders wilt besteden is het enige antwoord "uitbesteden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Gewoon wat vaker op de sportschool douchen!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 23:51
Ik gebruik zelf:
Waterontharder, dat zorgt ervoor dat kalkaanslag minder snel optreed, maar maakt de aanslag die we wel krijgen lastiger weg gaat.
Stoomreiniger werkt prima voor de voegen bij ons. Zeker met zo'n turbo spuitmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
In mijn vorige woning had de oud-bewoner de 5 jaar oude douche nauwelijks schoongemaakt; er zat overal vet- en vooral kalkaanslag. Wat voor mij bijzonder goed werkte was 10 liter schoonmaakazijn en een paar handdoeken. Stappenplan:

1. Stop de handdoeken in een emmer en giet er azijn op totdat de handdoeken onder een laagje azijn staan cq. helemaal doordrenkt zijn.
2. Uitspreiden over de vloer en bij de vloerranden nog wat extra azijn gieten (daar zit vaak het meeste vuil).
3. Een nachtje laten intrekken en eventuele ventilatie uitzetten zodat de azijn niet opdroogt (let wel op; het stinkt gigantisch en is erg scherp voor de ogen).
4. Handdoeken verwijderen en je kunt alle troep er gewoon met een sopje af dweilen.

Je kan de handdoeken hergebruiken door ze opnieuw te doordrenken met azijn. Tegels en voegen op de muur zijn wat moeilijk. Dat heb ik toen geregeld door stokken/bezemstelen tegen de muur te zetten met daartussen de handdoeken. Is een beetje een geklungel, maar de natte handdoeken zuigen zichzelf ook wel redelijk tegen de muur aan. Ik heb bovenstaande truc zelfs gebruikt voor de wc-pot met zwarte kalkstrepen. Nachtje een doordrenkte handdoek in de pot gelegd en de volgende dag met chloor schoon geboend. De wc had wel twee azijnbehandelingen nodig, maar daarna was alle zwarte aanslag verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakoz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 16:25
Ben er vanmorgen tijdens het schoonmaken toch maar eens op gaan letten nav deze thread. Ik gebruik azijn + een borstel en ga dan lekker los meestal maar merkte op dat de voegen iets dieper zijn dan de rest van de badkamer :+ het werkt overigens wel perfect, douche is sprankelend schoon.

Ga nu toch maar wat rustiger te werk en wellicht ook een van de middeltjes gebruiken die ik hier voorbij heb zien komen die er voor gemaakt zijn.
Pagina: 1