Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brian0510
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-03-2023
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik jullie advies vragen qua setup voor een dekkend wifi-netwerk. Ik wil een of meerdere kamers (afhankelijk van de dekking) voorzien van extra bedrade AP's. Heb al heel veel gelezen op het forum maar elke situatie is toch weer anders....

Uitgangspunten:
- glasvezelaansluiting (KPN) met box12 modem/router in de meterkast
- Benedenverdieping (ong. 60m2) 1x cat5e aansluitpunt (wand); hier komt sowieso de tv, maar wil nog 2 extra LAN-poorten en mogelijk een extra wifipunt
- 1e verdieping: 3 slaapkamers met allen eigen cat 5e aansluitpunt
- 2e verdieping: werkkamer met cat5e aansluitpunt en logeerkamer met cat 5e aansluitpunt.
- Verder wordt er achterin de tuin nog een aansluitpunt gemaakt voor wifi (ong. 20 meter vanaf de meterkast)
- Alle cat 5e wandpunten komen vanuit de meterkast.
- Naast alle cat wandcontactpunten zit een stopcontact
- De AP's moeten beschikken over een vrije LAN-poort om óók bedraad te kunnen blijven verbinden.
- Ik wil als het kan redelijk kleine wand AP's plaatsen.

WAT KAN IK HET BESTE DOEN?

1. Is het raadzaam om een router met meer poorten achter de Box 12 van KPN te hangen voor de internetopzet of voldoet een switch ook?

2. Hoe kan ik het bij de tv in de woonkamer het beste oplossen met 1x Cat5e aansluitpunt? Een extra switch met AP? Of gaat dit niet omdat de poort voor het tv-signaal van KPN qua configuratie anders is (?)

3. Welke AP adviseren jullie (TP link wall, Aruba, Deco mesh(maar dan bedraad)? Met of zonder PoE? En welke switch zou ik daarvoor in de meterkast moeten hangen?

4. Kun je op een PoE+ switch in de meterkast bedraad muur AP's aansluiten? Of gaat dit niet werken doordat de verbinding via een cat wandcontactdoos loopt? Of is per kamer het gebruik van een PoE injector slimmer? Ik ben niet zo technisch...

Het moet redelijk plug en play zijn dus Ubiquity vind ik geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:07
brian0510 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:03:
1. Is het raadzaam om een router met meer poorten achter de Box 12 van KPN te hangen voor de internetopzet of voldoet een switch ook?
Probeer het maar tot 1 router per netwerk te beperken! Een switch is precies bedoeld om 1 ethernet aansluiting te splitsen in meerdere aansluitingen.
2. Hoe kan ik het bij de tv in de woonkamer het beste oplossen met 1x Cat5e aansluitpunt? Een extra switch met AP? Of gaat dit niet omdat de poort voor het tv-signaal van KPN qua configuratie anders is (?)
Sommige APs hebben lan-poorten (en dus een switch ingebouwd). Anders switch met daarachter alsnog een AP.
3. Welke AP adviseren jullie (TP link wall, Aruba, Deco mesh(maar dan bedraad)? Met of zonder PoE? En welke switch zou ik daarvoor in de meterkast moeten hangen?
PoE kan gemakkelijker zijn als er bij de wandcontactdozen geen stopcontact in de buurt zit van de AP. Merk gaat iedereen het zijne van vinden.
4. Kun je op een PoE+ switch in de meterkast bedraad muur AP's aansluiten? Of gaat dit niet werken doordat de verbinding via een cat wandcontactdoos loopt? Of is per kamer het gebruik van een PoE injector slimmer? Ik ben niet zo technisch...
PoE gaat prima via de meterkast bedraad door wandcontactdoos naar AP. Ik zou een PoE switch in de meterkast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58
Er is veel mogelijk, maar ik mis het beoogde budget in je openings post. Dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Maak tevens een wenslijstje volgens de Handleiding Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brian0510
Djarune schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:43:
Er is veel mogelijk, maar ik mis het beoogde budget in je openings post. Dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Maak tevens een wenslijstje volgens de Handleiding Pricewatch.
Did that :P Budget is niet echt een issue, maar ik hoef niet het snelste van het snelste. Aangezien ik Cat 5e aansluitingen krijg ook weinig zinvol.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesAruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W€ 210,10€ 210,10
1Netwerk switchesAruba Instant On 1930 24G Class4 PoE 4SFP/SFP+ 195W€ 410,19€ 410,19
1Netwerk switchesTP-Link JetStream T2600G-28MPS€ 425,47€ 425,47
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210MP€ 153,69€ 153,69
Totaal€ 1.199,45

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Access pointsAruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter)€ 139,99€ 139,99
1Access pointsTP-Link EAP615-WALL€ 87,10€ 87,10
1Modems en routersTP-Link Deco M9 Plus V1 (3-pack)€ 269,-€ 269,-
Totaal€ 496,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brian0510
Groentjuh schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:13:
[...]

Probeer het maar tot 1 router per netwerk te beperken! Een switch is precies bedoeld om 1 ethernet aansluiting te splitsen in meerdere aansluitingen.

[...]

Sommige APs hebben lan-poorten (en dus een switch ingebouwd). Anders switch met daarachter alsnog een AP.

[...]

PoE kan gemakkelijker zijn als er bij de wandcontactdozen geen stopcontact in de buurt zit van de AP. Merk gaat iedereen het zijne van vinden.

[...]

PoE gaat prima via de meterkast bedraad door wandcontactdoos naar AP. Ik zou een PoE switch in de meterkast plaatsen.
Kun je een UTP wandcontactdoos eenvoudig vervangen door bijv. de TP-Link inwall? Of is het geen kwestie van de kabel (+stekker) verbinden aan het AP ipv aan de wandcontactdoos?