Wifi mesh of powerline advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 16:10
Beste Tweakers,
Mijn broer heeft me gevraagd te helpen met aanleggen van internet/wifi netwerk in zijn nieuwe huurwoning. Het is echter een oude woning en draden trekken zal resulteren in draden langs de trap en plafon. Iets wat hij liever niet heeft en dat snap ik wel.

Waar we aan zitten te denken is gebruik te maken van powerline adapters of een mesh oplossing.

Betreft 3 etages, ziggo zal de provider gaan worden met de coax aansluiting in de woonkamer (helaas niet vanuit de meterkast) en er moeten ook 2 buiten cameras op het wifi netwerk komen.

Zoals gezegd , oud huis, dus signaal tussen de verdiepingen zal geen groot probleem zijn, maar op iedere etage wil ik toch een node/unit/oplossing om een goed signaal te kunnen garanderen.

Budget moet (helaas) zo goedkoop mogelijk.
<160 euro zou heel fijn zijn.

Alvast bedankt voor het advies en het meedenken!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:28
Kabels zijn altijd beter.

Zitten er geen oude telefoon/coax-kabels die je kunt vervangen voor netwerkkabels? Dat was bij mij de gouden oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
@pickboy er zitten aan wat kabels in de voorgevel op de bgg. Verder is het echt heel oud allemaal.
Heb vanochtend al gekeken of ik gebruik kon maken van de cv buizen oid maar dan loop ik vast op de badkamer.

Tv kijken op de slpkmr gaat hierdoor ook een uitdaging worden of ik moet een chromecast in de tv steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
Ziggo heeft standaard oplossingen met Mesh. Werkt prima, reken alleen niet dat je de volle snelheid haalt, bij lange na niet maar het werkt meestal redelijk. Zijn TP-links Deco, voor een paar euro per maand erbij te huren geloof ik.

Powerline niet aan beginnen, nooit. Mesh heeft dan, na kabels, de voorkeur.

Edit, dit dus:
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 07-09-2022 16:20 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Mag ik vragen waarom dan geen powerline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
Lisabella schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:21:
Mag ik vragen waarom dan geen powerline?
Omdat dat enorm kan storen en fluctueren, zeker als het op een andere groep zit en is meestal veel trager dan Mesh.
Ook het roamen zal slecht gaan of zelfs helemaal niet.

Of je moet powerlines kopen die op basis van Mesh werken, onderling maar zoals gezegd, die van Ziggo werken redelijk en valt binnen budget.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:55
Als je houten vloeren hebt dan moet je toch wel minimaal 100 Mbit op de verdieping krijgen via Mesh wifi. Voor de slaapkamer kun je denken aan de Ziggo Next mini, dat gaat via wifi. In nieuwbouw vond ik Powerline een onbetrouwbare ramp qua performance, haperingen om gek van te worden. Geen idee hoe dat voor oudbouw is. Toppunt was dat ik op een gegeven moment verbinding had via de Powerline van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Bedankt voor de antwoorden.

Zeg je nou dat ziggo next mini het zonder coax af kan? Wow werd tijd .... dat zou fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:28
In oude huizen heb je vaak wel een telefoonlijn naar de 1e verdieping. Die kun je dan mooi vervangen voor een netwerkkabel.
Verder naar boven is meestal de grootste uitdaging. Netwerkkabels langs de CV buizen naar boven halen is ook een prima werkende oplossing. Niet de netste misschien, maar prima functioneel.

De term mesh slaat in principe op een draadloze verbinding tussen de nodes, maar de meeste kunnen ook prima overweg met een bedrade aansluiting (dan worden het feitelijk AP's). Bedraad heb je een veel betere verbinding tussen je nodes (wifi punten) dan dat je ze allemaal draadloos laat verbinden.

Hangt natuurlijk ook af wat je wensen zijn op de bovenverdieping. Wil je daar lekker online gamen met weinig lag dan voldoet het draadloos mogelijk wel, maar misschien ook niet.

Powerline is erg gevoelig voor storingen. Zeker met de hoeveelheid schakelende voedingen (adapters, drivers etc) zit er tegenwoordig veel meer vervuiling in je elektrische installatie en dat heeft flink invloed op je Powerline verbinding.

Bij de ene werkt het prima, bij de andere is het echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lisabella schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:25:
Bedankt voor de antwoorden.

Zeg je nou dat ziggo next mini het zonder coax af kan? Wow werd tijd .... dat zou fijn zijn.
Heb je wel coax naar andere verdiepingen? Dan kun je MoCA gebruiken. Dat is veel stabieler en performanter dan mesh of PLC. Al kun je maar een enkel apparaat op die manier verbinden, het zal de performance van je hele systeem sterk verhogen.

Oslik blyat! Oslik!

• Lisabella
Nee er zijn totaal geen kabels op de 1e en 2e verdieping. Geen oude telefoon, geen coax.
Helaas...

[ Voor 6% gewijzigd door Lisabella op 08-09-2022 08:01 ]

Pagina: 1