jimh307 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:20:
Dank je voor je verhaal, maar
Windows 11 stuurt van zichzelf al en commando als er iets wijzigt in het bestandssysteem of als er items verwijderd zijn, maar waarom moet dat dan dubbelop?
Windows Disk Optimalisatie zorgt voor TRIM en waarom is dat programma dan nodig?
Dat leg ik toch al uit?
Fragmentatie op een SSD is niet te voorkomen en het bestandssysteem NTFS communiceert alreeds met de SSD en daarom lijkt mij die tool volstrekt overbodig. Zo overbodig dat het zelf een schedular aanzet om dit automatisch te regelen. Dus opt-out.
Ik snap dit argument in het geheel niet, het wordt wekelijks gescheduled, ja en? Als je iets scheduled was het oordeel dat het niet overbodig is, waarom zou je het anders schedulen? Ze zijn bij MS echt niet gek en het is niet zo dat ze nog nooit van SSD hebben gehoord en niet begrijpen hoe het werkt. De huidige Disk Optimizer of Defrag is op maat gemaakt voor SSD en NTFS bijvoorbeeld.
Wederom, door whatever reden kan TRIM commando drive niet bereiken, je herhaalt zelfde argument.
Defragmenteer je NTFS op een SSD dan is dit zeer kwalijk voor de SSD en dan kunnen bestanden wel uitgelijnd zijn voor Windows, maar niet voor de SSD. Ik heb diverse artikelen gelezen over de werking van een SSD en nergens staat vermeld waarom TRIM dubbel moet worden uitgevoerd: SSD en Windows via die tool.
Ik val in herhaling, maar er zijn omstandigheden waaronder Windows GEEN TRIM commando verzendt en er kunnen omstandigheden zijn waardoor the SSD het commando dropt. DAAROM is een wekelijkse TRIM door disk optimalisatie handig en gewenst.
Windows voert geen volledige defrag uit op SSD's dus 'defrag is schadelijk' is geen argument. Bovendien is het weliswaar zo dat een defrag resulteert in writes en dus knaagt aan een eindig aantal erase/write cycles, maar je kunt dit argument ook overdrijven. Elke write die je doet knaagt aan beschikbare erase/write cycles, dus je zou het best niets naar een SSD schrijven (of wissen). Punt is vooral dat een all out defrag en optimalisatie van bestandssysteem niet de voordelen biedt die het op een mechanische drive wel oplevert. Tel deze bij elkaar op en de conclusie is dat een ouderwetse defrag niet nodig is,
hetgeen Windows dus ook niet doet.
Ik twijfel aan het nut van zo'n tool. Voor een harddisk handig, maar voor een SSD onnodig?!
Zie bovenstaande. Ja, wel degelijk gewenst dus. Maar als jij er happy van wordt, zet het uit, het zal geen desastreuze gevolgen hebben.
[
Voor 5% gewijzigd door
Stanton op 07-09-2022 22:19
]