Nieuwe motorschoenen gekocht van zo'n 160 euro in de aanbieding. Deze zijn volgens de beschrijving gemaakt van volnerf leer (de sterkste variant van leer), heeft allerlei verstevigingen en voldoet aan de CE norm. Afijn, klinkt goed. Toen ik mijn eerste ritje ging rijden voelde ik dat mijn voet heel heet werd, en toen ik keek zag ik een roodgloeiende plek: de schoen was aan het smelten. Omdat een foto een beter beeld geeft, hierbij een foto:
:strip_exif()/f/image/YK6ILxrXdvtI8MrV1wgDOakH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat ik dicht op mijn uitlaatsysteem zit, vandaar ook de keuze voor een volnerf leren schoen. Mijn vorige volnerf leren motorschoenen konden hier namelijk prima tegen. Ja ze werden soms heet, en er vormde zich een plekje door de hitte, maar het leer bleef intact. Het lijkt me bovendien dat leer niet hoort te smelten, verbranden wellicht, maar smelten? Ik betwijfel nu dan ook of het wel echt volnerf leer is zoals omschreven.
Dat is de context, dan nu de mailwisseling met de betreffende verkoper:
Ik:
:strip_exif()/f/image/YK6ILxrXdvtI8MrV1wgDOakH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat ik dicht op mijn uitlaatsysteem zit, vandaar ook de keuze voor een volnerf leren schoen. Mijn vorige volnerf leren motorschoenen konden hier namelijk prima tegen. Ja ze werden soms heet, en er vormde zich een plekje door de hitte, maar het leer bleef intact. Het lijkt me bovendien dat leer niet hoort te smelten, verbranden wellicht, maar smelten? Ik betwijfel nu dan ook of het wel echt volnerf leer is zoals omschreven.
Dat is de context, dan nu de mailwisseling met de betreffende verkoper:
Ik:
Verkoper:Dit weekend heb ik de schoenen in gebruik genomen, en helaas ben ik genoodzaakt er gelijk een probleem mee te melden, gezien de schoen gelijk al een smeltplek heeft van de hitte. Ik heb bewust voor een volnerf leren schoen gekozen, omdat mijn oude motorschoenen daar ook van gemaakt zijn en deze goed tegen de hitte van mijn uitlaat kunnen. Zie bijgevoegd foto's van het probleem.
Ik:Ik heb contact gehad met TCX. Naar aanleiding van de foto’s lijkt het toch dat de schoenen te dicht, of zelfs tegen de uitlaat aan gekomen zijn. Dit hebben wij noch TCX nog nooit eerder zien gebeuren en zal door TCX ook niet als garantie aanvaard worden. Hierin zal ik je dus helaas moeten teleurstellen.
Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag!
Verkoper:Bedankt voor de vlotte reactie. Dit heeft dan ook niets met garantie te maken, maar met non-conformiteit. Van CE gecertificeerde schoenen voor deze prijs mag ik verwachten dat ze beter tegen hitte bestendig zijn. Het zijn immers schoenen specifiek voor gebruik op een motor en daar zitten nu eenmaal uitlaten op. Graag zie ik dan ook een oplossing tegemoet.
Dan nu de reden voor het topic: ik heb om bovengenoemde reden het idee dat ik wel in mijn recht sta. Een schoen die na kort hitte contact al smelt (en niet verbrand/hitteplek vertoont), vertrouw ik niet als motorschoen. Wrijving over het wegdek zorgt namelijk ook voor flinke hitte, en blijkbaar smelt deze schoen dan vlot om mijn voet heen. Kortom, hij voldoet niet aan de verwachtingen, en het liefst ontbind ik de koop dan ook. Het moge duidelijk zijn dat de verkoper mij nergens tegemoet wilt komen, en ik vraag me af wat nu een logische stap is (ik heb al vele topics hier gelezen maar het is me even onduidelijk nu). Ik heb een RBV, maar wil die pas inschakelen indien de verkoper en ik er echt niet uit gaan komen samen. Zal ik ze eerst in gebreke stellen? Dat ik me beroep op nonconformiteit en de koop wil ontbinden, en graag het geld teruggestort zie binnen 14 dagen op rekening X?De TCX schoenen voldoen aan een bepaalde norm waardoor ze een CE label ontvangen.
Het geven van die keuring gebeurd door een keuringsinstituut en daar valt niet mee te sjoemelen.
Als een motorkledingstuk een CE label heeft, wil het nog steeds niet zeggen dat het niet stuk kan of niet kan beschadigen.
Mocht je vinden dat de TCX sneakers zich niet conform de CE-keuring gedragen (dat ze beter tegen de hitte van jouw uitlaat bestand hadden moeten zijn), dan ligt dat niet aan het product maar aan de criteria van de CE norm. Helaas hebben wij daar geen invloed op.
Meer over de CE-keuring bij motorkleding kan je eventueel hier lezen: https://www.revitsport.com/nl_nl/revit-ce-markering
Mocht je nog vragen hebben of anders, horen we het graag.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!